vering/ophanging afstelling
- Dennizz
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
- Locatie: Nieuwe Wetering
vering/ophanging afstelling
Ik kan er maar weinig over vinden vandaar een nieuw topic. Met welke afstellingen rijden jullie en welke shocks + veren zitten eronder?
Welke afstelling heb je en/of meegereden?
Voor
camber:
toe out:
kliks demper:
Achter
camber:
toe in:
kliks demper:
Mijn Speedy moet nog uitgelijnd gaan worden en wil daarbij een leuke stuur set-up.
Welke afstelling heb je en/of meegereden?
Voor
camber:
toe out:
kliks demper:
Achter
camber:
toe in:
kliks demper:
Mijn Speedy moet nog uitgelijnd gaan worden en wil daarbij een leuke stuur set-up.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Je had het al gevonden (zie pb), maar toch hier maar even dumpen voor het nageslacht
Mijn set-up:
Nitrons 450-550lbs/inch
Geo:
links voor:
wielvlucht (camber): -1gr 2min. (was -0gr 18min) 3x1mm shim eruit
sporing (uitspoor): -0gr 4min. (was +0gr 11min., toespoor dus)
rechtsvoor:
wielvlucht (camber): -0gr 59min. (was -0gr 48min) 1x1mm shim eruit
sporing (uitspoor): -0gr 5min. (was +0gr 10min., toespoor dus)
linksachter:
wielvlucht (camber): -2gr 31min. (was -2gr 8min) 2x1mm shim eruit
rechtsachter:
wielvlucht (camber): -2gr 36min. (was -2gr 28min) 2x1mm shim eruit
totale sporing achter:
sporing (toespoor): 0gr 10min. (was 0gr 28min.).
Dit is wel een jaar of 4 geleden zo ingesteld. Ik wil binnenkort weer eens een check laten doen of alles nog een beetje lekker staat, want het stuurhuis en toe-links achter zijn bv al eens vervangen. Alles rijdt nog wel lekker hoor, dus ik verwacht geen gekkigheid...
Mijn set-up:
Nitrons 450-550lbs/inch
Geo:
links voor:
wielvlucht (camber): -1gr 2min. (was -0gr 18min) 3x1mm shim eruit
sporing (uitspoor): -0gr 4min. (was +0gr 11min., toespoor dus)
rechtsvoor:
wielvlucht (camber): -0gr 59min. (was -0gr 48min) 1x1mm shim eruit
sporing (uitspoor): -0gr 5min. (was +0gr 10min., toespoor dus)
linksachter:
wielvlucht (camber): -2gr 31min. (was -2gr 8min) 2x1mm shim eruit
rechtsachter:
wielvlucht (camber): -2gr 36min. (was -2gr 28min) 2x1mm shim eruit
totale sporing achter:
sporing (toespoor): 0gr 10min. (was 0gr 28min.).
Dit is wel een jaar of 4 geleden zo ingesteld. Ik wil binnenkort weer eens een check laten doen of alles nog een beetje lekker staat, want het stuurhuis en toe-links achter zijn bv al eens vervangen. Alles rijdt nog wel lekker hoor, dus ik verwacht geen gekkigheid...
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Voor een Elise, maar goed...
Rij hoogte (met ballast): 115mm voor, 125mm achter
Vering: Nitron single-adjustables met 400 lbs/in voor en 500 lbs/in achter
Uitlijning:
Castor voor: +3°00"
Camber voor: -1°00"
Sporing voor per wiel: -0°07" (uitspoor)
Sporing voor totaa: -0°14" (uitspoor)
Camber achter: -2°00"
Sporing achter totaal: +0°30" (toespoor)
Kliks:
straat: 14 van hard voor, 12 van hard achter
circuit: 10 van hard voor, 8 van hard achter
Bye, Arno.
Rij hoogte (met ballast): 115mm voor, 125mm achter
Vering: Nitron single-adjustables met 400 lbs/in voor en 500 lbs/in achter
Uitlijning:
Castor voor: +3°00"
Camber voor: -1°00"
Sporing voor per wiel: -0°07" (uitspoor)
Sporing voor totaa: -0°14" (uitspoor)
Camber achter: -2°00"
Sporing achter totaal: +0°30" (toespoor)
Kliks:
straat: 14 van hard voor, 12 van hard achter
circuit: 10 van hard voor, 8 van hard achter
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Dennizz
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
- Locatie: Nieuwe Wetering
Mijn Speedy is ook langs geweest:
Voorkant:
Wielvlucht links -1 Gr. 10 min
Wielvlucht rechts -0 Gr. 55 min
Sporing links (uitspoor) -0 Gr. 03 min
Sporing rechts (uitspoor) -0 Gr. 06 min
Askanteling links 3 Gr. 27 min
Askanteling rechts -3 Gr. 19 min
Achterkant
Wielvlucht links -2 Gr. 29 min
Wielvlucht rechts -2 Gr. 42 min
Sporing 2 keer (inspoor) 0 Gr. 08 min
Nitrons met eibach veren 450 voor en 550 achter. 12 kliks vanaf hard van voor en 10 kliks vanaf hard van achteren of 10 en 8 kliks....
Meer camber rechtsvoor was niet mogelijk, de plaatjes zijn op. Alleen de ABS steun zit er nog tussen.
Het verschil in askanteling is merkbaar tijdens het rijden, deze moet ik nog even bijstellen.
Voorkant:
Wielvlucht links -1 Gr. 10 min
Wielvlucht rechts -0 Gr. 55 min
Sporing links (uitspoor) -0 Gr. 03 min
Sporing rechts (uitspoor) -0 Gr. 06 min
Askanteling links 3 Gr. 27 min
Askanteling rechts -3 Gr. 19 min
Achterkant
Wielvlucht links -2 Gr. 29 min
Wielvlucht rechts -2 Gr. 42 min
Sporing 2 keer (inspoor) 0 Gr. 08 min
Nitrons met eibach veren 450 voor en 550 achter. 12 kliks vanaf hard van voor en 10 kliks vanaf hard van achteren of 10 en 8 kliks....
Meer camber rechtsvoor was niet mogelijk, de plaatjes zijn op. Alleen de ABS steun zit er nog tussen.
Het verschil in askanteling is merkbaar tijdens het rijden, deze moet ik nog even bijstellen.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Hoe werkt dat bij jou Arno? Ik heb met de Toyota motor de standaard setup, 425 voor en 550 achter. Is het Honda blok lichter, of is het een bewuste keuze geweest om voor zachtere veren te gaan?Arno schreef:Voor een Elise, maar goed...
Rij hoogte (met ballast): 115mm voor, 125mm achter
Vering: Nitron single-adjustables met 400 lbs/in voor en 500 lbs/in achter
Uitlijning:
Castor voor: +3°00"
Camber voor: -1°00"
Sporing voor per wiel: -0°07" (uitspoor)
Sporing voor totaa: -0°14" (uitspoor)
Camber achter: -2°00"
Sporing achter totaal: +0°30" (toespoor)
Kliks:
straat: 14 van hard voor, 12 van hard achter
circuit: 10 van hard voor, 8 van hard achter
Bye, Arno.
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Ik rij deze al heel lang. Was beetje 'vroeg' met naar hardere veren gaan.Ruben schreef: Hoe werkt dat bij jou Arno? Ik heb met de Toyota motor de standaard setup, 425 voor en 550 achter. Is het Honda blok lichter, of is het een bewuste keuze geweest om voor zachtere veren te gaan?
De meeste mensen hielden het toen op de standaard Nitron sterktes (rond de 325 voor en 400 achter oid.) en ik ben toen een stapje hoger gegaan bij een rebuild met een re-valve.
Nu zie je idd. veel meer hogere sterktes (tot 600/800 toe), maar dat ik nog wat lager zit komt dus omdat het 'historisch' is
Toyota modellen zijn sowieso wat zwaarder, ook nu ik de Honda er in heb zitten, dus vaak kan een tikkie sterkere veren dan geen kwaad.
Verder rij ik niet op 'plakkerig' rubber. Als ik te hard ga qua veersterkte, dan krijg ik het loopvlak van de (straat) banden niet meer in z'n geheel op de grond voordat ze de grip al verliezen. Dan wordt hij alleen maar lastiger te controleren omdat hij zo makkelijk weg-glijdt.
Als ik naar semi's als R888's of A048's zou gaan, dan zou de veersterkte waarschijnlijk wel weer een tikkie meer mogen.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Dennizz
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
- Locatie: Nieuwe Wetering
Heb je nu ook de nitrons Waarom geen semi's eronder gehouden? Ik snap het al, nu heb je dezelfde setup als mij en kunnen we echt uitmaken wie de snelste is met WimedoRuben schreef:Ben op dit moment erg tevreden met de setup met vanaf hard 10 voor en 8 achter en op nieuwe straatbanden. Heb het idee dat het mij zelfs beter bevalt dan de semi's zo. Leuk om te weten hoe het werkt met die veersterktes en het loopvlak
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Ik heb 8 voor en 10 achter met de nitrons, wel met semi's.Ruben schreef:Ben op dit moment erg tevreden met de setup met vanaf hard 10 voor en 8 achter en op nieuwe straatbanden. Heb het idee dat het mij zelfs beter bevalt dan de semi's zo. Leuk om te weten hoe het werkt met die veersterktes en het loopvlak
Michel
- kzentekik_et
- Actief lid
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 08 feb 2009 19:51
- Locatie: O-VL. België
er is één ding wat ik niet helemaal begrijp....
Wat voor zin heeft het om een lijst te maken van verschillende mensen die met verschillende veersterkte rijden?
Uiteindelijk is veersterkte een keuze die te maken heeft met het gebruik van de auto. Dat is ook de reden waarom Nitron met die nieuwe line-up voor de NTR dempers is gekomen, daarmee kan je aan de hand van jouw persoonlijke gebruik van de auto bepalen wat voor jou de beste demper/veer combo is.
Een lijst je met veersterkten is compleet nietszeggend.
Het vergelijken van de veersterkte van merk A met die van merk B is eveneens nietszeggend omdat iedere fabrikant een ideaal pakket probeert te ontwikkelen. Dat wil dus zeggen dat de demper van fabrikant A heel goed kan werken met een bepaalde veersterkte, maar dat diezelfde veersterkte op een demper van merk B de hele setup vernaggelt omdat die fabrikant simpelweg een andere benadering van het probleem gekozen heeft.
De kunst is werkelijk om voor jezelf eerlijk te kunnen zeggen hoe jij je auto gebruikt aan de hand waarvan je jouw persoonlijk beste veer / demper combo kan kiezen.
Wat voor zin heeft het om een lijst te maken van verschillende mensen die met verschillende veersterkte rijden?
Uiteindelijk is veersterkte een keuze die te maken heeft met het gebruik van de auto. Dat is ook de reden waarom Nitron met die nieuwe line-up voor de NTR dempers is gekomen, daarmee kan je aan de hand van jouw persoonlijke gebruik van de auto bepalen wat voor jou de beste demper/veer combo is.
Een lijst je met veersterkten is compleet nietszeggend.
Het vergelijken van de veersterkte van merk A met die van merk B is eveneens nietszeggend omdat iedere fabrikant een ideaal pakket probeert te ontwikkelen. Dat wil dus zeggen dat de demper van fabrikant A heel goed kan werken met een bepaalde veersterkte, maar dat diezelfde veersterkte op een demper van merk B de hele setup vernaggelt omdat die fabrikant simpelweg een andere benadering van het probleem gekozen heeft.
De kunst is werkelijk om voor jezelf eerlijk te kunnen zeggen hoe jij je auto gebruikt aan de hand waarvan je jouw persoonlijk beste veer / demper combo kan kiezen.