Saab B207R! of iets anders?

Op zoek naar onderdelen.
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Saab B207R! of iets anders?

Bericht door timmyboy55 »

Hallo allemaal,

Mijn blok draait nu al 154.000 km mee en om daar nu nog meer vermogen uit te halen durf ik niet en is ook onzin (denk ik).

Nou vind ik de Saab motor wel een goed idee, vooral nu ik meegereden heb.

Het is alleen nog ff te duur om alles tegelijk aan te schaffen dus ga eerst maar eens voor de motor zelf (nu ze nog te koop en niet peperduur zijn), de rest komt later wel denk ik zo.

Waar koop ik zo'n splinternieuwe B207R motor? Het liefst voor zo min mogelijk natuurlijk.. :p Waar moet ik überhaupt op rekenen? Het liefst onder de 1000.

Ik hou van veel koppel, maakt die 200cc veel uit? Ik twijfel ook nog steeds tussen een turbo of een supercharger... Ik ben verliefd op het geluid en het plotselinge vermogen van een turbo haha... (geef mij maar een Toyota Supra die in zijn 3 nog opeens door de turbo in een Burnout schiet!) haha
Ik ben sowieso geen circuitrijder dus het gaat vooral om straatrijden.
Ik wil niet dat het m'n dood word :p maar 400 pk wil ik uiteindelijk wel haalbaar hebben met het gekochte blok.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje

Re: Saab B207R! of iets anders?

Bericht door Exmantaa »

Ik begrijp dat je wat enthousiast bent geworden na zo'n dagje Zandvoort, maar ik denk dat je weer even terug op aarde moet komen. :wink:

Zet ten eerste 400pk maar uit je hoofd, want hiervoor praat je dan over een zeer serieuze custom turbo ombouw. (€€€€)
Met Superchargers houdt het momenteel rond de 330 wel een beetje op vanwege de chargecooling problemen (€€€)
Een Saab B207 ombouw is economisch leuk als je toch aan een ander (versterkt) blok wilt/moet, maar vergis je niet dat daar nog aardig wat ombouwwerk aan zit om dat rijdend in een Speedster te krijgen (Zie de paar topics hier)

Verder zie ik niet in wat er mis zou zijn met jouw 2,2 blok. Daar past prima een SC op en mits ie geen olie verbruikt en een goede distributieketting heeft kun je daarmee tot zo'n 260pk gaan.
timmyboy55
Contacteer:

Goed om te weten allemaal, heb ze net allemaal nog eens gelezen.

Mijn 2.2 lust wel bijna een liter per maand gok ik zo... Niet ideaal dus.

Ik wil ook een blok die het vermogen met 2 vingers in de neus aankan: 2.2 = 260 tot maximaal 275? Zit er dus 15 pk van af... B207R = 330 pk tot maximaal??? 400+?
Vind ik een iets lekkerder idee toch?

Een Honda K20 blok met Turbo of SC, is dat wat?

En nog steeds.. Turbo.... Wat is haalbaar met een turbo en het inbouw/ombouw werk? Saab B207R standaard turbo uitrusting bijvoorbeeld?

Geef vooral aan of het financieel haalbaar is, zoals jij al aangaf Frank!

Ik heb met Speedster4fun meegereden en dat gaat hard zat! Wel wil ik dat ik op hoge snelheid (op de autobahn bijv.) nog veel koppel hebben om weg te komen, nu is het heel erg gênant om op de snelweg er door mijn vader in de Audi A4 2.0 TDI eruit gereden te worden!!!
Smiley
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Smiley »

Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
timmyboy55
Contacteer:

Zou een Toyota 2GR-FE V6 (Evora en Exige) passen? Met natuurlijk wat modificatie...? Het blok is ontzettend klein, een V6 zou helemaal fantastisch zijn!
Net als dat mijn vader begon over de volvo 4.4 v8 van yamaha begon die heel klein is en ook misschien past... Maar dat word een verbruik van 1 op een emmer..

Ik merk het al, ik draai waarschijnlijk een beetje door nu,
ik ga dan maar ook op me oor liggen en lees de mogelijkheden de komende dagen wel!
Co'tje

Bericht door Co'tje »

timmyboy55 schreef:Zou een Toyota 2GR-FE V6 (Evora en Exige) passen? Met natuurlijk wat modificatie...? Het blok is ontzettend klein, een V6 zou helemaal fantastisch zijn!
Net als dat mijn vader begon over de volvo 4.4 v8 van yamaha begon die heel klein is en ook misschien past... Maar dat word een verbruik van 1 op een emmer..

Ik merk het al, ik draai waarschijnlijk een beetje door nu,
De bak van een 2GR-FE is een slechte keuze voor een sportauto, schakelt zeer matig.
En als je voor een compleet ander type blok gaat, moet je kilometers draad omleggen om tot een werkende draadboom te komen. En de blokken die je zou willen hebben zijn 100% zeker duurder dan een B207 of Z22SE ombouw.

Als ik het zelf opnieuw zou doen, ging ik voor de Rotrex Charger. Wellicht een maatje groter dan die van Speerke heeft gehad.
Mooi terug te koelen, minder aandrijfverlies, laag zwaartepunt, mooi piek in de hoge toeren.
tibby
Opperlid 1ste graad

Bericht door tibby »

Dbilas light kit met 2.4 inlaat en speerke software kan getuned tot 300pk worden.
Een klein 4000 euro voor alles mits je veel zelf uitpluist.
captain slow
Daan

Bericht door Daan »

Goedkoopste B207R komt van NeoBrothers en staat voor 1700,- op je stoep. Amerikanen met stock lsj en turbo draaien blijkbaar makkelijk 350 whp (400is pk).
Wat je ook kan doen is een gebruikte met weinig km's aanschaffen voor de helft van het geld. Blokken schijnen toch behoorlijk stevig te zijn.

Saab 9-3 turbo setup past niet op het Z22se blok zonder je kofferruimte te verbouwen. Als je kijkt naar de Dbilas ombouw zie je dat de turbo heel laag zit en bij de 9-3 bijna haaks op het blok. B207 met turbo wordt zelf een manifold maken.

Hoe weet ik dit? Omdat ik al maanden met hetzelfde plan in mn hoofd rond loop :yes: :mrgreen:

Moet je alleen nog uitzoeken hoe je aan een extarnal triggerwheel komt voor de b207 ombouw.
Opel Speedster 2.2 Turbo
timmyboy55
Contacteer:

Aha
Het slimst is dus echt de B207R of een Z22SE met SC of Turbo..

Heeft er iemand al een complete revisie van zijn blok laten doen? En dan ook nog uit laten honen naar een 2.4 liter?
Dat zijn toch weer 200cc meer power.. En een gereviseerd gebruikt blok die weer en wind heeft meegemaakt is sterker dan een nieuw blok zeggen ze altijd... Ik weet niet of dit ook voor aluminium geldt?
Dan zit je wel met nieuwe drijfstangen, zuigers, etc etc???
Daar dan een dikke turbo of SC op?

Maar er zal vast een reden zijn waarom iedereen dan toch voor het saab blok gaat.
tibby
Opperlid 1ste graad

Bericht door tibby »

Blok revisie: Hitman!
Fre zijn heeft een versterkt blok (full monty)en draait 300+ pks en is (tot nu toe :lol: ) de snelste sc van Belgie.
Z22se blok dienen alleen pistons en drijfstang met koppeling vervangen te worden. Kan gemakkelijk 350+ pks aan.
Ik persoonlijk zou voor de z 22 gaan, meer koppel onderin bij sc bouw.
Waarom doe ik een Lsj bouw dan? Blok ligt al (lang) klaar :bag:
Laatst gewijzigd door tibby op 07 aug 2014 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
captain slow
tibby
Opperlid 1ste graad

Bericht door tibby »

captain slow
timmyboy55
Contacteer:

Dan is het voor mij wel duidelijk wat ik ga doen! 350+ klinkt mij heel goed in de oren :)
En de cillinder inhoud vergroten? Zodat ik het extra koppel mee kan pakken?
Ik neem aan dat er ook wel 2.4 versterkte omega zuigers te koop zijn? Of geeft dit weer onnodig meer gezeur met zich mee?
Met wie kan ik contact opnemen die dit al heeft gedaan? En me hierin kan 'begeleiden' haha
Met dit plan kan ik er een turbo op zetten?
tibby
Opperlid 1ste graad

Bericht door tibby »

Hou ook wel rekening bij bij hoon kosten en blok uit mekaar halen, nieuwe pakkingen enz...
Boren naar 2.4, gaan de wanden dan niet te dun worden??? Mss andere cilinderbussen, weet wel niet of ze bestaan in die maat/
grtz
captain slow
timmyboy55
Contacteer:

Gereviseerde Z22SE met nieuwe drijfstangen, zuigers, koppeling en Turbo (of SC) wordt het dus :lol:

Dus geen 2.4 liter van laten maken..
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Daan schreef:Goedkoopste B207R komt van NeoBrothers en staat voor 1700,- op je stoep.

....
Dat kan een stuk goedkoper. Die van mij stond voor 940 euro op de stoep, maar dat was wel een deal voor 2 blokken tegelijk.
Afbeelding
Plaats reactie