Vanaf 2009 wordt in de Z22SE motoren een nieuwe, verbeterde, kettingspanner (GM 12608580) gebruikt. Dat zal niet voor niets zijn denk ik.
Vandaag heb ik de nieuwe spanner gemonteerd, je ziet duidelijk verschil met de "oude" spanner.
Na demontage van het kleppendeksel heb ik de auto op assteunen gezet, RA binnenscherm verwijderd en de motor in het BDP gezet (merkteken op krukaspoelie/ trillingdemper is wat moeilijk te zien). De nokken aan de linkerzijde van de motor moeten omhoog staan. Vanaf de rechterzijde is de oude spanner makkelijk te verwijderen. Er komt wel een klein beetje olie uit het gat, dus een doekje erbij houden. De nieuwe spanner is al "gecomprimeerd" en kan dus probleemloos met de hand tot het einde ingedraaid worden. Van tevoren de nieuwe afdichtring even licht insmeren met olie. De spanner vastzetten op 75Nm.
Wanneer je de krukas nu verdraait zie je dat er in een bepaalde stand veel ruimte op de ketting zit (ketting hangt wat los). De truc die Mark V laatst in het filmpje liet zien zou de oplossing moeten bieden, iig voor het oude type spanner zoals mark heeft gemonteerd (volgende keer de verbeterde versie Mark?). Na raadplegen van diverse fora, Speedster for fun en Exmantaa (mijn dank mannen voor de info) en een Opel dealer bleven de meningen verschillen. De een gaat voor het tikken tegen de geleider waardoor de spanner uit zijn geblokkeerde toestand schiet, de ander zweert bij het 'starten van de motor en de oliedruk doet de rest'. [aanvulling montagevoorschrift: tot 48.000KM starten en de oliedruk doet de rest, vanaf 48.000 Km de geleiderail van bovenaf indrukken totdat de spanner deblokkeert] Best wel ....eng! Ik heb voor een tussenoplossing gekozen, eerst veelvuldig de, zeg maar "Mark methode" geprobeerd. Na lang proberen leek het gedeeltelijk te werken, de ketting hing minder slap bij het verdraaien en je voelde nu duidelijk dat je de spanner iets kon inveren. Helemaal naar mijn zin was het nog niet...... maar je moet wat.
Dus het kleppendeksel weer gemonteerd, uit "frustratie", omdat ik een paar dagen niet kon rijden heb ik het gespoten in de Gonzales huisstijl

Met fingers crossed de motor gestart en.... hoppa... stil (qua klapperen bedoel ik). De motor klinkt weer als een zonnetje.
Omdat ik later misschien alsnog de hele distributie ga (laten?) vernieuwen heb ik ervoor gekozen om de complete distributieset te (GM 55570337) kopen i.p.v. alleen de nieuwe spanner.
Meteen maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt het "verborgen" uitlaatbeugeltje te vernieuwen. De oude half weggerotte versie bleek er nog in te zitten. De lasrups van het pennetje afgedraaid, stukje platstaal op maat gemaakt, in elkaar lassen en klaar! Geeft wel een lekker gevoel, hopelijk blijft dat zo!
De R888's zijn inmiddels ook binnen, dus ik ben bijna klaar voor Zandvoort Smiley