PeterC schreef:Het vele schroefdraad op de NSS wekt inderdaad de indruk dat je aardig wat stelmogelijkheden hebt qua verlaging. Echter, set is zo ontworpen dat in- en uitgaande demping meest optimaal is als je set monteert zoals hij is geleverd. Speling van 1 cm naar boven of naar beneden is er wel...maar zet geen spreekwoordelijke zoden aan de dijk
Dat is feitelijk voor *alle* dempers die op deze manier werken op de Speedster en Elise, ook de Nitron NTR series!
Je hebt slechts een relatief kleine instel-mogelijkheid qua hoogte-regeling met de veerspanning waarmee de dempers nog steeds goed werken.
Te hoog en je compromitteert de uitgaande slag (droop) en te laag en je krijgt een probleem met je ingaande slag.
Te hoog zetten lijkt niet zo 'erg', maar kan bijvoorbeeld tot erg spannend weggedrag leiden als een wiel door een kuil of verdieping in de weg gaat en de demper niet ver genoeg kan 'strekken'. Daardoor tilt de auto dus een wiel van de weg af.. Lucht heeft zo verdraaid weinig grip....
Alleen als je een demper zou hebben die losse/instelbare ogen of montagepunten hebt dan kan je daar vrij aan draaien om in te stellen omdat je dan niet aan de plaats van de zuiger in de demper zit te prutsen.
Feitelijk moet je vooraf bedenken op welke hoogte je de auto wilt rijden en daarop een sentje dempers kopen met de juiste maten demper body en zuigerstangen om op de gewenste rijhoogte nog steeds de juiste mate van in- en uitveer beweging te kunnen maken.
Daarnaast zal de combinatie van veersterkte en demper lengte weer voor een deel de valving bepalen, want bijvoorbeeld bij heel sterke veren zal de auto minder ver 'inveren' en moet de demper dus in een veel kleinere afstand z'n werk doen als met 'zachte' veren waarbij de demper veel grotere 'slagen' maakt.
De schroef-verstelling op de veren is feitelijk op alle dempers alleen voor de 'fine tuning' bedoeld, dus bij het uitwegen of om kleine verschillen te compenseren in draagarm geometrie etc.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..