1e rit in een Speedster

Algemene zaken omtrent onze auto.
Plaats reactie
Paskal
Actief lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 01 aug 2005 6:56
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

1e rit in een Speedster

Bericht door Paskal »

Vandaag was het dan zo ver: mijn eerste keer rijden in een Opel Speedster :) Het lage zilveren gevaarte is voorzien van een 2.2 liter blok met 147 PK, stamt uit 2003 en had 25.000 km gelopen.

Instappen vergde wat gewennig, maar nadat ik een paar keer in en uit had gestapt viel het wel mee. Helaas kon het dak er niet af want er hingen overal buien rond. Wegrijden stelde echt niks voor. Hij rijdt wat dat betreft net zoals een Opel Astra. Schakelen gaat heerlijk direct middels het korte pookje op de middentunnel en hij stuurt als een kart en ondanks het gebrek aan stuurbekrachtiging helemaal niet zwaar. Het dashboard oogt lekker sportief met de oranje achtergrondverlichting en het kleine stuurtje maakt het geheel compleet.

Eerst maar eens een stuk snelweg. Omdat het vrij warm was draaide ik het raampje een stukje open, maar toen we eenmaal op de snelweg waren wilde dat niet meer helemaal dicht :? Zonde, want zo kon ik niet echt beoordelen of het apparaat op lange snelwegritten oncomfortabel zou worden. Eén ding weet ik wel: de 205 waar ik mee naar het werk ga (ontdaan van alle isolatie en voorzien van een 16V-blok met stevige uitlaat) is vele malen onncomfortabeler dan deze Speedster. Op de snelweg viel tevens op dat de voorkap zowel links als rechts stevig aan het wapperen was :? Ik had het idee dat hij los zat, maar controle wees uit dat dit niet zo was. Bij de ruitenwisser was de kap ook beschadigd dus die zijn meerdere malen met elkaar in aanraking gekomen.

Ondanks dat het slechts 18 graden was, werd het toch vrij warm in de Speedster. Zoals ik ergens al had gelezen houdt de ventilatie niet over. Jammer dat er geen roosters zijn die enigszins op het gezicht gericht kunnen worden, want nu moest de verkoeling komen van een openstaand raam.

De speedster is qua power niet met mijn 911 te vergelijken, maar eenmaal op snelheid verschilt het qua acceleratie niet veel met mijn 205. Dit kan ook wel aardig kloppen aangezien de pk-gewichtsverhoudig van beide auto’s ongeveer gelijk is. Bij lagere snelheden (bv 0-100) is de Speedster echter merkbaar sneller. De 205 lijkt wel harder te gaan door de de sound uit de uitlaat. Ik wist het van tevoren, maar de Speedster mag inderdaad wel een sportievere sound produceren wat mij betreft.

Eenmaal van de snelweg wat 50 en 80km-wegen binnendoor genomen. Ik vond de Speedster op lange hobbels erg comfortabel en vergeleken met de 205 (die wel is voorzien van Koni geel) zelfs op het deinerige af. Op de stukken klinkerweg die er tussen zaten en op korte richels is de Speedster wat meer sportwagen. Zonder de auto bijna om een boom heen te krullen toch her en der wat steviger een bocht gepakt en dan komt de ware aard naar boven. Hij ligt als een plank en overhellen is hem compleet vreemd :)

Opbergruimte heb je helemaal niet in de Speedster en da’s toch ook niet echt handig als je hem als daily driver wilt gebruiken. Een plek om bv je gsm, agenda en portemonnee neer te leggen is toch wel handig. Er is natuurlijk wel wat voor te verzinnen, maar standaard is het allemaal wat beperkt.

Na een half uurtje hebben we de Speedster weer bij de garage terug gebracht en was ik weer een leuke ervaring rijker. Al met al vond ik de wagen verrassend makkelijk te rijden en heerlijk de op weg liggen alhoewel hij voor mij nog wel wat stugger zou mogen op de langere hobbels. Wat me echter tegenviel is de algehele afwerking. Ik ben met 10 jaar rijden in 205 GTi wel wat gebreken en rammels geweld maar als ik meer dan 20.000 € aan een auto uit ga geven verwacht ik op zijn minst toch wel wat kwaliteit. Zo waren daar bij deze auto een wel erg los zittende voorklep die o.a. beschadigd was door aanraking met de ruitenwisser, een loslatend dashboard aan de rechterzijde, roest op de dopjes bij de tankdop en een raam wat niet dicht ging. Uiteraard is e.e.a. wel te verhelpen, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het bij deze gebreken zou blijven als ik er twee jaar in rond zou rijden.

De Speedster zou in mijn geval moeten dienen als vervanger voor zowel de circuit-205 als de 911 Turbo. Ik zou er zowel woon-werk-verkeer als wat rondjes circuit mee gaan doen, maar eerlijk gezegd acht ik de kans klein dat dit gebeurd. De 205 levert ook veel fun voor een belachelijk lage prijs en de power van de 911 is voor dat bedrag bijna onevenaarbaar. Verder vind ik de Speedster door zijn wel zeer lage instap en gebrek aan opbergruimte binnenin beperkt geschikt als daily driver.

Paskal
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Jammer dat de speedy wat tegenviel Paskal.
Wij hadden je op voorhand al die minpunten die je opnoemde al kunnen vertellen trouwens :lol: , behalve dan die loszittende kap (?). Bedoel je nu de klep aan de voorkant, of de hele clam? Bij mij zitten ze in ieder geval helemaal vast en trilt er niets.
Voor de rest is het eigenlijk een engelse auto met alle minpunten op afwerkingsgebied die daar bij horen. Maar zelf vind ik het nog wel meevallen. Je moet er gewoon een beetje liefhebber voor zijn om het door de vingers te zien :wink: .

Misschien dat je toch nog even moet proberen om in die speedster turbo te gaan proefrijden, het is toch wel een beetje andere auto, en het zou je allemaal wel wat mee kunnen vallen :idea:

groet,
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Inderdaad jammer dat het tegenviel.........en die voorklep, bij allebei mijn speedsters zag je de hoeken wel bewegen maar niet heel erg.

Zoals je zegt veel dingen is wel wat aan te doen, behalve de lastigere in en uitstap ;)

De kofferruimte vindt ik nog genoeg, voor mijn toepassingen dan haha

Maar ieder zijn meug, en idd de Turbo rijd wel anders.......lijkt iets degelijker ;)
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Paskal

Heb zelf 2 jaar een Porsche turbo gehad, en ,ja dat rijdt perfekt, maar óo'k perfekt duur. 6 bougie's vervangen 1000 euro koppeling 3500 euro,
Alleen voor de 12 liter olie ben je al 250 euro kwijt. achterbandje's 550 euro per stuk. En hier zit zóveel electronica op ,dat de auto bijna vanzelf gaat rijden.Dan nog het probleem van verzekeren , heb 85 % korting en dan nog betaal je 4500 tot 5000 euro premie per jaar , met een eigen risico van 2500 euro. En zo kan ik je nog wel meer nadelen opnoemen.
Nee, ik rij nu in de een beetje gekietelde turbo speedster, en dit is gewoon veel en veel mooier,Qua rijden dan. Als je van karten houd, en dan bedoel ik die op de buitenbaan met 45 pk. is er maar een auto te vergelijken ,en dat is de SPEEDSTER.
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

Ik denk dat die loszittende klep een uitzonding is. Ik rijd als eerste auto een Audi A4 Avant 1.8 turbo die ik nieuw heb aangeschaft (mijn 2e trouwens) dus kwa afwerking weet ik wat er mogelijk is. Toch valt mij dat bij de Speedster reuze mee. Het materiaal is goedkoper. Kraakjes of piepjes zijn er nauwelijks en als ze er wel zijn doet een beetje siliconenspray wonderen.
Ten opzichte van de Elise Mk1 vind ik de afwerking stukken beter.

Misschien een verkeerd exemplaar?
Lotus Elise S2
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hendrik-Jan schreef:Ik rijd als eerste auto een Audi A4 Avant 1.8 turbo die ik nieuw heb aangeschaft (mijn 2e trouwens) dus kwa afwerking weet ik wat er mogelijk is.
Wil je hier gaan beweren dat Audi zo goed is :?:

Nou na mijn eerste TT had ik toch een heel ander beeld.....Maart 99 gekocht dus was wel een vroege ;)
Handvaten stoelhoogteverstelling die afbreken.
Handvat dashboardkastje dat afbreekt.
Ramen die een eigen leven leiden.
Een rammel in het dashboard :?

Dus je kan het altijd slecht treffen :roll:
Laatst gewijzigd door Marcel op 06 aug 2005 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
linne150
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1649
Lid geworden op: 23 jan 2005 14:09
Locatie: duh haag

voorklep

Bericht door linne150 »

Hai Marcel,dat bewegen van de voorklep dat steekt op een halve millimeter als je de zwarte rubber dopjes een laagje (daar is die weer) ALCANTARA plakt dan ben je het bewegen en piepen kwijt.ik leg wel een stuk in de wagen dan krijg jij en wie het ook wil ook een stuk.En probleempjes maken die auto spannend.Ik heb er niet voor niets MARILYN genoemd.Gewoon uniek karretje het is precies zoals Jans zegt.Ik heb op mijn reis van toch wel zo,n 4000 km meer ferrari,s gezien dan SPEEDSTERS.Om over porsche maar te zwijgen.Dat is niet om de grote jongens af te breken ,want eerlijkheids halve als ik er meer pecunia,s voor te besteden had dan stond er toch een andere in de garage SORRY MARILYN :oops: vr.gr.linne150
Paskal
Actief lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 01 aug 2005 6:56
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Bericht door Paskal »

Heren,

Tegen gevallen is het echt niet hoor :) Ik ben niet van het type die denk "Hey mooie kar, laat ik daar eens in gaan rijden". Ik heb van tevoren uren aan dit forum besteed, alle Autovisies doorgelezen waarin de Speedster stond en wist dus ook wel degelijk van de Engelse afwerking. Het verbaasde me niks, maar dat er nou echt blij van werd nee dat ook weer niet. Je moet er inderdaad (net zoals bij een TVR) liefhebber voor zijn om er doorheen te kijken, maar de liefde was bij mij nu niet zo groot dat ik er op dit moment doorheen keek. Met mijn 205 heb ik uiteraard in al die 250.000 km dat ik er mee gereden heb allerlei gebreken e.d. ervaren dus ik ben wel wat gewend. Maar dat e.e.a. na 25.000 km al optreedt is wel erg vroeg :)

Met de kap voor doel ik dus echt op hetgeen bij een normale auto de motorkap is. Beide hoeken kwamen fors omhoog bij het rijden :?
jans schreef: Heb zelf 2 jaar een Porsche turbo gehad, en ,ja dat rijdt perfekt, maar óo'k perfekt duur. 6 bougie's vervangen 1000 euro koppeling 3500 euro,
Alleen voor de 12 liter olie ben je al 250 euro kwijt. achterbandje's 550 euro per stuk. En hier zit zóveel electronica op ,dat de auto bijna vanzelf gaat rijden.Dan nog het probleem van verzekeren , heb 85 % korting en dan nog betaal je 4500 tot 5000 euro premie per jaar , met een eigen risico van 2500 euro.
@Jans: geen idee welk bouwjaar jouw 911 Turbo had, maar mijn 911 turbo uit 1983 is niet zo duur als die van jou gelukkig :) Onderstaande is bij mij allemaal de revue gepasseerd in de afgelopen twee jaren....
- 12 bougies voor 80 € en geen 1.000 €
- 12 liter olie voor 120 € ipv 250 €
- 17" banden rondom voor 703 € per vier en geen 550 € per stuk
- verzekering 470€ per jaar all-risk met eigen risico van 450 €

Al het bovenstaande wordt overigens niet bij de garage op de hoek gedaan, maar bij een gerenomeerd Porsche-specialist met origineel Porsche-materiaal. Of je bent aan het overdrijven (kan ik me niet voorstellen gezien je andere posts hier op het forum) of je bent bij de neus genomen toen je je 911 reed, want de bedragen die jij noemt zijn niet van deze wereld :) Maar hoe dan ook is 911 turbo rijden wel stukken duurder dan Speedster rijden da's een ding wat zeker is :) Neem alleen al het verbruik van mijn 911 met 1:5...

@Linne: Porsche 911 zie je inderdaad met bosjes rijden, maar waarom denk je dat ik een 83-er 911 turbo heb? Van dat type zie je er echt nog maar heeeel weinig rijden. Ik heb hem nu bijna twee jaar en ben er in Nederland in het wild (m.u.v. de Porsche-meetings) welgeteld twee tegengekomen :)

Ik zeg hier overigens niet dat ik nooit een Speedster zal kopen want hij heeft toch wel indruk gemaakt.

Paskal
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

De probleempjes met de Speedster zijn over het algemeen kleine zaken die bij iedere Speedster eenmalig voorkomen.
Een TVR is gewoon een onbetrouwbare auto en niet te vergelijken met de Speedster. Tijdens de MaartenMemorial was er iemand met een Tuscan S van een jaar oud. Deze auto staat ca 2x per maand bij de dealer.
Een aantal zaken bij de Speedster kan je makkelijk zelf oplossen. Dit Forum maar ook zeker het Engelse Forum biedt prima oplossingen.
Voor € 20.000,- mag je inderdaad wel wat kwaliteit verwachten. Zoek je iets met weinig problemen koop dan een MX-5 of MR2. Vergelijk je de Speedster met een Elise dan is de Speedster een koopje met volgens mij betere kwaliteit.
Gewoon kopen die Speedster!
Lotus Elise S2
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Hallo Paskal
Die van mij was een 993 bi turbo hij was toen ik hem kocht 5 jaar oud.
De nieuwprijs was ruim 200.000 euro.En het gekste komt nog. Dit is mijn vierde porsche nu, en ik rij nu al 32 jaar schadeloosvrij. En er is géén enkele verz die de Porsche nog in dekking neemt, alleen centraal beheer, die als enigste nog.Kan me voorstellen ,dat je nog maar pas je rijbewijs hebt,of ongelukken hebt veroorzaakt. bij navraag blijkt ,dat ze géén risico
meer willen lopen.
Heeft het eigenlijk wel nut , om een 22 jaar oude porsche all risk te verzekeren :?: Volgens mij krijg je bij totalloss alleen de dagwaarde.
Mijn bi turbo had 480 pk , en was als turbo S uitgevoerd.
Oja, die bougies die nu in de speedster zitten kosten al 150 euro ,en dan niet 12 stuks ,maar 4 :!:en wil dan ook maar even aangeven ,dat ik niet overdrijf, of bij de neus ben genomen.
Zo'n auto is op het ogenblik maar door één verz maatschappij te verz.
Paskal
Actief lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 01 aug 2005 6:56
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Bericht door Paskal »

[off-topic-mode aan....]
Ook jouw ex-Porsche kun je bij diverse in o.a. Porsche gespecialiseerde verzekeringsmaatschappijen gewoon op basis van taxatiewaarde verzekeren. Je betaalt als premie een percentage van de taxatiewaarde. Bij t-loss krijg je dus ook gewoon de taxatiewaarde uitgekeerd. Helaas ken ik ook een aantal mensen die dat overkomen is. Uitgaande van jouw 933 bi-turbo uit bv 1997 met een taxatiewaarde van 70.000€ zou je 1750 €aan all-risk-premie per jaar betalen. Da's wel ff wat anders dan 4,5 tot 5.000 € :)

Ik ken via het Porscheforum diverse mensen met een 993 bi-turbo en die hebben hun wagen ook allemaal op bovenstaande wijze verzekerd. Je kunt dus wel degelijk bij diverse maatschappijen terecht :P Zoek en gij zult vinden.
[off-topic-mode uit]

Oh ja, smaken verschillen uiteraard, maar jouw Speedster is tot nu toe wel de mooiste die ik heb gezien :) Prachtige velgen, kleur en qua hoogte ook perfect :thumbup:

@Hendrik-Jan: als ik al een Speedster zou kopen dan zou het zeker niet het exemplaar zijn waarin ik heb gereden omdat ik hem simpelweg te duur vond....

Paskal
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Conclussie:

Een Porsche is duurder om te rijden dan een speedster.
Een Porsche zie je vaker dan een speedster.

Waarschijnlijk iedere speedsterrijder is een autoliefhebber dus heeft een Porsche gehad of zou nog wel eens ............

Het zijn gewoon allebei liefhebbers auto's, en als autoliefhebbers weten we dat te waarderen, en hoeveel je ervoor over hebt is voor ieder hemzelf...het kost je toch geld (op joost na :wink: )

En ja liefhebbersauto's hebben hun eigenaardigheden, dat geeft ze juist karakter :lol: waarom zou je ander je leven met een vrouw gaan delen 8) :oops: :roll:
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Heb sinds vorig jaar mei 60000 km gereden met de speedster en al die kleine dingetjes waar er nu over gesproken wordt hier boeien mij echt niet. Vind een Porsche schitterend hoor maar heb in twee versies gereden en het zijn net botsauto's (waren automaten). Ja je gaat heel snel hard maar om nou te zeggen wat een beleving :oops: . Als je over dit soort dingen valt moet je gewoon geen Speedster :D kopen. Deze dingen zijn juist de charme en ziel van zo'n auto. Rij er elke dag mee, 80 km per dag minimaal en elke km is een feest :D :D :D :D . Kunnen wij nu wel gaan vertellen waarom hij ons wel bevalt maar het is beter als jij een meer GT-auto koopt met luxe en kwaliteit, wil je feest dan zit je hier goed.

Gr steve
Paskal
Actief lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 01 aug 2005 6:56
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Bericht door Paskal »

Steven,

Volgens mij heb je mij niet helemaal begrepen, maar ok.
Jammer dat je een eindje bij me vandaan woont, maar je bent van harte welkom in zowel mijn 205 als de 911... 100% sure dat je na een rit in beiden wel degelijk wat beleeft. We hebben het hier niet over een standaard 911 turbo van de laatste jaren (rijden net zo makkelijk als een VW Golf), maar wel over een oerturbo uit 1983 zonder stuurbekrachtiging, abs en allerlei elektronische ongein. Ook mijn 205 biedt wel degelijk wat beleving :)

Paskal
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Ok, daarin heb je gelijk.. Die ene 911 cabrio was van 2005 en die andere 911 een 2004, maar dat gaat echt nergens over(naar mijn mening dan). Daar kan je oma nog in hard rijden. De 911 waar jij het over hebt is nog van de generatie :twisted: ... Heb hiervoor alleen maar pugjes (106 rallye, gti, 206cc, gti)gehad maar dat is niet te vergelijken met dit werk...



Mazzel,

Steve
Plaats reactie