toch mazzel, maar wat vinden jullie van die potenza's??
- robertsabee
- Actief lid
toch mazzel, maar wat vinden jullie van die potenza's??
Vanmiddag even tanken en op de terugweg gleed in een flauwe bocht de achterkant ineens weg. Ik kon een tegenligger en daarna een lantarenpaal ontwijken, maar pakte wel een stoeprand mee voordat ik weer recht op de weg uit kwam. Resultaat: een hap uit een achterband en een voorband met een raar bobbeltje erin. Vervangen dus maar. Die achterband boeit me niet zo want die waren toch aan vervanging toe, die voorband was echter net nieuw en kost tegenwoordig 200 euri. Het had behoorlijk minder kunnen aflopen, dus ik klaag maar niet. Ik heb de ophanging heel goed bekeken en ik zie geen gekke dingen. Hij rijdt en stuurt gelukkig ook normaal.
Het had geregend, maar ik reed niet echt wild of zo. Ik heb het idee dat die potenza's toch niet echt de geweldigste banden zijn als het nat is. Wat zijn jullie ervaringen?
Het had geregend, maar ik reed niet echt wild of zo. Ik heb het idee dat die potenza's toch niet echt de geweldigste banden zijn als het nat is. Wat zijn jullie ervaringen?
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
wegglijden
Het zijn gewoon middenklasse banden voor standaard gebruik. Niet super, maar ook niet slecht. Maar met deze koude temperaturen wordt de rubber hard en je grip minder. Dan een licht gewicht in combinatie met nat maakt dat je heel erg moet gaan oppassen.
Winterbanden zijn nu zeker aan te raden.
PS Misschien toch maar eens je geometrie laten uitmeten.
Winterbanden zijn nu zeker aan te raden.
PS Misschien toch maar eens je geometrie laten uitmeten.
A thing of beauty is a joy forever!
Robert, met alle respect, maar ik lees zo dat de achterband toch al aan vervanging toe was?
Ik denk dat als je met dit weer met een heel goed type band rijdt, die ook aan vervanging toe is, je ook vanachter uit zou breken.
Ik denk dat in dit geval gewoon goed profiel het belangrijkste is.
Wel kan ik zeggen, vorig jaar had ik de toyo t1r en nu de yokohama s-drive. En ook met regen en kou afgelopen dagen toch veel met de speedster gereden en ik heb echt veel meer grip in bochten nu, kan er vlotter doorheen zonder dat ik het gevoel heb dicht bij de grenzen van de band te zitten.
Ik heb trouwens ook de standaard velg maat voor 5,5J. Maar wel met 195 band.
Ik denk dat als je met dit weer met een heel goed type band rijdt, die ook aan vervanging toe is, je ook vanachter uit zou breken.
Ik denk dat in dit geval gewoon goed profiel het belangrijkste is.
Wel kan ik zeggen, vorig jaar had ik de toyo t1r en nu de yokohama s-drive. En ook met regen en kou afgelopen dagen toch veel met de speedster gereden en ik heb echt veel meer grip in bochten nu, kan er vlotter doorheen zonder dat ik het gevoel heb dicht bij de grenzen van de band te zitten.
Ik heb trouwens ook de standaard velg maat voor 5,5J. Maar wel met 195 band.
- robertsabee
- Actief lid
Hoi Martin,
Natuurlijk heb je daar gelijk in, maar het profiel is nog 4 mm en naar de randen toe nog meer. Dus helemaal op zijn ze nou ook weer niet.
Waar heb jij die Yoko's gekocht en er om laten leggen? En ging het omleggen van die voorbanden makkelijk? Ik heb ooit geprobeerd een 205/50/17 erom te laten leggen, maar dat ging dus niet. En die Yoko's zijn nog een slagje platter zeg maar.
Natuurlijk heb je daar gelijk in, maar het profiel is nog 4 mm en naar de randen toe nog meer. Dus helemaal op zijn ze nou ook weer niet.
Waar heb jij die Yoko's gekocht en er om laten leggen? En ging het omleggen van die voorbanden makkelijk? Ik heb ooit geprobeerd een 205/50/17 erom te laten leggen, maar dat ging dus niet. En die Yoko's zijn nog een slagje platter zeg maar.
- Pipo
Volgens het europees gelijkvormigheidsattest, is volgend van fabriek uit op de Speedster gemonteerd:robertsabee schreef:Hoi Martin,
Vooras: band 175/55R17 81V - velg 5,5Jx17/ET26
Achteras: band 225/45R17 90V - velg 7,5Jx17/ET36
Op de voorvelg mag je max. een 195mm band monteren.
Hier heb je een tabel als hulp.
- Bijlagen
-
- bandmaten2.JPG (38.83 KiB) 3729 keer bekeken
- robertsabee
- Actief lid
- Pipo
banden
Mijn tabel betreft enkel het technische aspect. Niet de plaatselijke wetgeving. Sowieso moet je rekening houden met wat er op het gelijkvormigheidsattest van je wagen staat, en welke afwijking de wet je toestaat.gertje schreef:Behalve voorde Belgische keuringPipo schreef:Ondermeer. Maar andere wanghoogten zijn ook toegelaten.robertsabee schreef:Ha fijn zo'n tabel. Dank je. En dan gaat het om een 195/45/17 I presume?
Laatst gewijzigd door Pipo op 04 dec 2012 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- gertje
Wij moeten hier de banden en velgen leggen die op het gelijkvormigheids attest staat. Dus 175 alleen voor winterbanden staat er een andere maat op. Dus mag je in de zomer alleen met de orginele banden rijden en in de Winter met de andere vernoemde maat van banden.Kasper schreef:Hoezo niet dansooike schreef:Klopt, 195/45/17 valt niet binnen tollerantie in Belgiëgertje schreef:Behalve voorde Belgische keuring?
30/08/14 meet and greet.
Dat is een handig tabelletje. Wel eens op zoek geweest naar een overzichtje.Pipo schreef:Volgens het europees gelijkvormigheidsattest, is volgend van fabriek uit op de Speedster gemonteerd:robertsabee schreef:Hoi Martin,
Vooras: band 175/55R17 81V - velg 5,5Jx17/ET26
Achteras: band 225/45R17 90V - velg 7,5Jx17/ET36
Op de voorvelg mag je max. een 195mm band monteren.
Hier heb je een tabel als hulp.
Ik heb inderdaad de 195/45/17 voor en 235/40/17 achter.