Pagina 1 van 2

Weer kapot raammechanisme...

Geplaatst: 17 aug 2008 20:05
door the-duke
Hallo,

ik vroeg me af of jullie dit probleem ook hebben..

Toen ik mijn auto uitzocht en ging proefrijden, rammelde het linkerraam. Omdat er "kunststofblokjes van het raam" waren afgebroken, moest er toen blijkbaar een compleet nieuw raam in..

Toen ik de auto ophaalde, omdat ik hem gekocht had, rammelde direct op de terugweg het rechterraam. Daarom is later (gelukkig onder garantie) er een compleet nieuw rechterraam ingekomen, want de "blokjes" waren blijkbaar versleten (na 30.000 km... :? )

Nu wil ik vanavond de auto even buiten zetten en de ramen dicht doen en nu wil ineens het linkerraam weer niet helemaal dicht, zit er duidelijk een moeilijk punt in bij het omhoog draaien en hij zit scheef (aan voorzijde auto komt ie niet helemaal omhoog).

Dit is toch wel heel vreemd.. Ik dacht dat misschien vorige eigenaars of kijkers in de showroom nogal ruw met deuren omgingen of misschien met de ramen opreden.. Zelf ben ik er extreem voorzichtig mee, deuren gaat altijd net met een klikje dicht en ik rijd nooit met de ramen helemaal open (omdat ze dan niet goed ondersteund zijn boven en wat kunnen wiebelen) etc, omdat ik al gezien heb dat het dus makkelijk kapot kan en ik daar niet op zit te wachten..
Hebben jullie dit ook ervaren of heb ik gewoon extreme pech ?

gr
The Duke

Geplaatst: 18 aug 2008 1:23
door speedster385
Ik heb datzelfde probleem deze winter gehad,deurpaneel er afgenomen en glas terug afgesteld.
Daarna geen probleem meer gehad,zeker het mechanisme niet met brute kracht forceren of je trekt alles krom!

Geplaatst: 18 aug 2008 6:50
door 12Esc
ik heb ook al vanaf dag 1 last van enorm rammelen. Lijkt erger geworden sinds de deurbekleding eraf is geweest. Sinds vorige week gaat mijn linker raam ook niet altijd meer goed dicht. Met name als je het tijdens het rijden probeert (wind duwt het iets naar binnen, waardoor het tegen het rubber aankomt enkele centimeters van boven). Het vreemde is dat mijn auto nog maar enkele duizenden km's heeft gereden..
Als iemand een oplossing/plan van aanpak weet: graag.

Geplaatst: 15 sep 2008 11:01
door YvoTuk
Rammelen is een integraal onderdeel van de hele constructie, dat krijg je er min of meer een beetje bij ;)

Die blokjes zitten onder aan het raam gelijmd met van diezelfde lijm als gebruikt wordt voor het inlijmen van de voorruit. Die dingen kunnen niet verslijten, ze kunnen echter wel losraken.

Ik moet daarbij overigens zeggen dat ik dat nog niet eerder voor een Speedster heb gehoord. Het is een bekend probleem bij de vroegere Elises omdat er daar klaarblijkelijk verkeerde lijm is gebruikt.

Mocht er nu toch zo'n blokje losraken, dan kan je dat er simpelweg met Sikaflex weer aanlijmen. Gewoon een kwestie van kijken of ie op de juiste positie komt bij het in / uitdraaien, ontvetten, sikaflex in het blokje smeren en het raam in de stand zetten waarbij het blokje in de juiste stand staat. 24 uur uitharden en klaar.

Je kan ramen overigens in elke stand zetten tijdens het rijden, ze worden altijd zowel boven als aan de zijkanten ondersteunt. Het enige probleem wat kan ontstaan zit aan de onderzijde waardoor hij scheef in de geleiding getrokken wordt.

Geplaatst: 15 sep 2008 16:35
door the-duke
oeps, vergeten te zeggen wat er in mijn geval uitgekomen is..

Het bleek dat een schroefje was losgetrild, wat aan de voorzijde de geleider vasthoudt. Dat schroefje stak eruit en daarom kon het raam niet helemaal omhoog.
Met je raam helemaal naar beneden kan je de schroef zien zitten als je met een lampje tussen de spleet schijnt in het "voorste rubberen driehoekje".

Dat is toen vastgezet en toen kon mijn raam weer dicht.
Ik moet er alleen nog even mee terug, want nu gaat mijn raam scheef dicht (als het ware voorover gekanteld) en zit er een spleet aan de achterkant waardoor water naar binnenkan. Daarvoor sloot ie perfect, dus bij Oosterhout moeten ze dat zo weer voor elkaar hebben lijkt me.

Vriendelijke groeten,
The-Duke

Geplaatst: 25 okt 2008 9:29
door 12Esc
ik heb er gisteren bij mij ook eens naar gekeken. Bij mij zat de schroef van de geleider ook los, maar dan aan de achterkant. Was eenvoudig vast te zetten met omlaag gedraaid raam. Toen bleek het rammelen nog steeds niet over te zijn, en dat kwam door de speling tussen de kunststof blokjes die aan het raam gelijmd zitten en de metalen strip waarover deze omhoog en omlaag schuiven. Ik heb een plastic strip op de metalen strip gelijmd en nu is het rammelen vrijwel verdwenen.

Geplaatst: 25 okt 2008 11:08
door Richard
Veelal komt het rammelen ook door de deurpinnen die gewoonweg te klein zijn.

De deur ligt dan op de pin te rammelen die in de sponning van de auto zit.

Deze vervangen door die van de elise-shop en dan is er al een hoop kabaal verdwenen.

Geplaatst: 25 okt 2008 12:22
door the-duke
Beste 12Esc,

ik weet niet of je er een paar fotootjes van hebt gemaakt, maar zijn dan misschien wel nuttig om op het forum te zetten. Dan kunnen anderen ook stapsgewijs zien hoe dit aan te pakken.

Ik denk dat veel mensen deze nuttige tip vroeger of later wel eens nodig zouden kunnen hebben :wink:

gr,
The-Duke

Geplaatst: 26 okt 2008 8:32
door 12Esc
de deurpinnen had ik al eerder vervangen, dat hielp niet. Ik heb de deur nog open liggen, dus zal wat foto's maken en plaatsen.

Geplaatst: 26 okt 2008 13:59
door 12Esc
bijgaand enkele foto's.
Twee foto's van de schroefjes waarmee de geleidingsrail aan de bovenkant vastzit: achterkant van de deur en voorkant.
Deze schroefjes zijn eenvoudig vast te draaien met het raam helemaal omlaag. De deurbekleding hoeft er niet vanaf.

Geplaatst: 26 okt 2008 14:01
door 12Esc
nog een foto van de geleider, van binnenuit genomen van iets verder af zodat duidelijk is waar deze zit.

smeren raamgeleider

Geplaatst: 15 feb 2009 21:23
door the-duke
Mijn bestuurdersraam ging weer lastiger omhoog en toen ik naar binnen keek door het raamrubber zag ik ook dat de geleiders helemaal droog waren, wat het glijden ook niet echt bevorderd.
Ik heb het gesmeerd met siliconenvet, misschien niet bij iedereen bekend, daarom even hier aangegeven en een plaatje bijgevoegd. Dit lukte met een klein penseeltje met een lange steel, zonder de deurbekleding eraf te halen. Voordeel is dat het geen rubber of kunststoffen aantast (zoals gewoon vet), niet gevoelig is voor water wat langs je rubbers de deur in loopt en veel langer zijn werk doet dan siliconenspray door zijn dikte.
Hij glijdt weer als een tierelier :D

Het voorste schroefje was trouwens ook weer losgetrild :evil: , dus ook deze weer voorzichtig vastgezet..

Gr,
The Duke

Geplaatst: 09 aug 2011 19:05
door Maik
Even een schopje hier...
Mijn linkerzijraam rammelt ook al een flinke tijd. Ik heb daarom vandaag maar eens het raam gedemonteerd om eens te kijken wat er precies aan de hand is. Blijkt hetzelfde probleem te zijn als wat 12Esc had: teveel ruimte tussen de witte nylon (?) geleideblokjes en de rails.
Nu dacht ik hier ooit eens ergens gelezen te hebben dat je die witte geleiders kon verwarmen om ze daarna weer wat samen te knijpen om zo de speling te verminderen? Deed v/d Kooi dat niet zo? Wie heeft nog tips?
Verwarmen en terugbuigen zou misschien wel kunnen werken, maar ik geloof het nog niet zo eigenlijk :) Waarschijnlijk ga ik ook de rails opdikken of juist iets in de geleideblokjes zetten/lijmen...

Geplaatst: 11 aug 2011 8:36
door Exmantaa
Op engelse VX forum staat een beschrijving van iemand die met een dunne strook nylon (oid) de geleidingsstrip heeft opgedikt waarna z'n rammels weg waren, maar bedenk net dat je dit qua slijtage misschien beter kan doen met een metaalfolie...
Of anders inderdaad die nylon blokjes wat dunner knijpen m.b.v. warmte

Geplaatst: 11 aug 2011 8:41
door the-duke
Was ik toevallig laatst een keer tegen gekomen:
http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... ndow-cure/

Hopelijk kan je er wat mee :wink:

Gr,
The Duke