Pagina 1 van 20

Project Saab

Geplaatst: 23 mar 2014 11:00
door Smiley
Zoals sommigen van jullie al wel gehoord zullen hebben, lopen er een paar Saab blok ombouwprojecten, waaronder dus de mijne.

Ter lering en vermaak, wat uitleg waarom ineens een saabblok.

Alleereerst wat achtergrond over de ecotec familie:
Ons standaard Z22SE blok is van de ecotec 1 generatie:
http://en.wikipedia.org/wiki/GM_Family_ ... otec_Gen_I
Zoals je daar ook ziet, is die Gen 1 in een 1.8, 2.0, een 2.2 en zelfs een 2.4 uitgekomen onder verschillende merknamen.
In princiepe allemaal hetzelfde onderblok. (en dus op dezelfde plek de motorsteun punten)

Het blok waar het om gaat is de Saab 2.0 B207(R)

Toen saab failliet ging, een paar jaar geleden hebben 2 saab onderdeel specialisten de inboeldelvoorraad goedkoop
op kunnen kopen, en dat zie je ook weer terug in de verkoopprijzen.
Naast de goedkope prijs, is de sterkte van het blok nog veel belangrijker.
Omdat Saab er turbo's opgooit, zijn ze af fabriek veel sterker dan onze Z22SE.

In mijn geval hoef ik dus niks te vervangen qua zuigers en drijfstangen, en het onderblok zo af fabriek inzetten.

De uitdagingen zitten in de ontsteking, en in de onderdelen die erop geschroefd moeten worden.
Maar daar kom ik later op terug.

De koppen zijn al een tijdje geleden door een specialist gepoort op de in en uitgangen, en de kanalen naar de kleppen zijn vergroot.
Ook zijn de koppen gevlakt.
(Vooral de uitgangen zijn standaard relatief nauw, omdat een turbo karakteristiek beter omgaat met een continue flow, terwijl een SC er gewoon de uitlaatgassen zo snel mogelijk uit moet hebben om goed te werken)
De poorting is afgekeken van het blok wat GM gebruikt heeft in zijn ecotec performance buildbook, en die koppen ook verkoopt onder nummer 88958619


Hier zie je wat foto's van dominique zijn kop (Alleen die heeft het zelf gedremeld en gevijld geloof ik :mrgreen: )
viewtopic.php?f=8&t=6082

Gisteren begonnen met de eerste dag. Blokopbouw.
Dit is het standaard saab blok (zonder de kop)
Afbeelding

Je ziet dat saab de oliekoeler op het blok zelf geschroefd heeft, waar die van de Z22SE ergens op het chassis ligt.
Die gaat er dus af, want ik ga de Z22SE oliekoeler gebruiken.

Om er elk pk'tje extra maar uit te kunnen peuteren, gaan de balansassen eruit.
Afbeelding

Hiervoor moeten de kettingen eruit, en kunnen de assen zelf eruit om afgezaagd te worden.
Afbeelding

Een originele balansas:
Afbeelding

Dit is wat er dan overblijft om terug in het blok geschroefd te worden:
Afbeelding


Als de onstekingssensor eruit is, zie je mooi het onstekings triggerwiel
Afbeelding


Nu de balansassen eruit zijn, moeten er intern wat lagers verschoven worden, zodat er een oliedoorvoer afgesloten wordt.
Hiervoor moet die lager 7.5mm naar buiten getrokken worden.
Gelukkig was daar een tool voor.
Afbeelding

Hier zie je de tool zelf beter:
Afbeelding


Daarna kan alles weer in elkaar aan die kant.
Afbeelding


Tijd om de kop erop te leggen.
Afbeelding

Naast het flowen zijn er verstevigde klepveren van dibilas gemonteerd om resonatie in de veren op hoge toeren tegen te gaan
Afbeelding


Hier zie je de waterpomp van de B207 zitten, maar dat deel met die ronde pijp is overgezet van een Z22SE. (en past ook direct)
Afbeelding


Toen we de tandwielen van de saab eens goed bekeken, zaten daar niet van die handige markeringen op zoals op een lsj of een z22se.
Rechts is saab, links lsj
Afbeelding
Die uitsparingen op de lsj tandwielen, grijpen vast aan de lsj nokkenassen, die ik gekocht heb.
Dus om de ontstekingsuitdaging wat makkelijker te maken, zetten we er lekker die lsj tandwielen in.

Bij de firma ZZP in de USA zijn stage 1 lsj cams gekocht:
Afbeelding

Afbeelding

Tot zover dag 1.

Wordt vervolgd.

Re: Project Saab

Geplaatst: 23 mar 2014 12:03
door tibby
kwijl!!

Re: Project Saab

Geplaatst: 23 mar 2014 12:26
door speedster
Goed bezig!
Ben benieuwd naar de resultaten.

Re: Project Saab

Geplaatst: 23 mar 2014 12:41
door Daan
Zo'n vers nieuw blok is toch een genot om aan te sleutelen. Succes!

Re: Project Saab

Geplaatst: 23 mar 2014 14:18
door aKra
Ben heel erg benieuwd Stefan!

Re: Project Saab

Geplaatst: 23 mar 2014 17:26
door the-duke
Wat wordt ik toch altijd blij van dit soort mooie projecten.
Ziet er allemaal erg goed uit en superleuk dat je dat je een projectverslag maakt, dan kan ik lekker meegenieten :wink:

Gr,
The Duke

Re: Project Saab

Geplaatst: 23 mar 2014 19:59
door sooike
Inderdaad mooi project om te volgen!
Zeker de plaatjes zijn altijd leuk ter verduidelijking :D

Ik ben benieuwd naar de prestaties on track, meerbepaald koeling/hitteproblemen...

Re: Project Saab

Geplaatst: 23 mar 2014 20:08
door Smiley
Prestaties zijn niet moeilijk nee. Hoe kleiner de poelie, hoe meer pk's.
Koeling en hitte daarentegen inderdaad.....

Vanaf 57 graden luchttemp gaat de z22se ecu ontsteking terugnemen.
Sommigen hebben die luchttemp richting de 95 graden kunnen jagen.
Dat is ongeveer 50 pk door het putje gespoeld zeg maar :mrgreen:

Het streven is dan ook met zo min mogelijk druk toch een leuk resultaat te krijgen

Re: Project Saab

Geplaatst: 23 mar 2014 20:53
door Dominique
zo Smiley, het schiet al lekker op zeg! :thumbup:

Re: Project Saab

Geplaatst: 24 mar 2014 8:46
door S. Gonzales
Leuk om dit project te volgen! Al enig idee wanneer de engine swap plaats gaat vinden?
Succes!

Re: Project Saab

Geplaatst: 24 mar 2014 9:11
door Smiley
Is nog niet gepland.

Re: Project Saab

Geplaatst: 24 mar 2014 10:20
door Pascal
Goe bezig zou ik zeggen, was het andere blokje aan het eind.
Hou ons op de hoogte van de vorderingen, hier komen we allemaal een keertje voor te staan vrees ik
autootjes zijn 10 jaar oud :wacko:

Oh ja Domi jij bent ook goed bezig hoor :wink:

Re: Project Saab

Geplaatst: 24 mar 2014 18:10
door Smiley
Pascal schreef:was het andere blokje aan het eind.
Koppakking lek, en anderhalve ton gedraaid.

Re: Project Saab

Geplaatst: 24 mar 2014 18:53
door Exmantaa
En aangezien Stefan toe denkt te zijn aan meer dan 300pk in z'n Speedster is het een snelle rekensom om dan maar gelijk met een sterker Saab blok van start te gaan. :mrgreen:

Re: Project Saab

Geplaatst: 24 mar 2014 19:16
door Smiley
Tja, bij gebrek aan talent maar pk´s erbij he :yes: