Vermogengs test Rica

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Vermogengs test Rica

Bericht door speedster »

Vandaag bij Rica geweest om een vermogen test te doen met de Manta Club.
De uitkomst val zeer zwaar tegen. Om te huilen.
Corrected power 146 BHP (Din)
Engine power 150 BHP
Wheel power 116,7 BHP
Drag power 33,3 BHP
Max. power at 5370 RPM / 159,7 km/h

Corrected Torque 209.2 Nm (Din)
Max. Torque at 4665 Rpm / 138,9 km/h
Max. attained RPM 7185 Rpm / 213,9 km/h
Bijlagen
tu.JPG
tu.JPG (35.4 KiB) 5450 keer bekeken
speedster

Bericht door speedster »

En hier de gegevens van een orginale Opel Astra 2.2 - 16V

Corrected power 142.2 BHP (Din)
Engine power 146 BHP
Wheel power 107.1 BHP
Drag power 38.9 BHP
Max. power at 5875 RPM / 71.5 km/h

Corrected Torque 193.2 Nm (Din)
Max. Torque at 4235 Rpm / 123.6 km/h
Max. attained RPM 6285 Rpm / 183.6 km/h
Bijlagen
org.JPG
org.JPG (34.55 KiB) 5441 keer bekeken
speedster

Bericht door speedster »

nu bij elkaar
Bijlagen
combi.JPG
combi.JPG (46.66 KiB) 5442 keer bekeken
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door Herman »

Deleted
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

Ja, je EDS gechipte Speedster viel wel een beetje tegen daar bij RICA.
Maar aan je curve zie je wel dat je koppel hoger is dan de standaard 2,2. Bovenin werkt je inlaat gewoon tegen, maar dat zal straks met je 2,4 spruitstuk wel een stuk beter doorlopen.

Het zou wel heel mooi zijn als je na ombouw nog eens op diezelfde bank kan voor een vergelijk. Die man schijnt de beroerdste niet te zijn, dus...

(Oh ja Herman, die jongen met die "ietwat belegen" blauwe A-Manta die vanmorgen bij je langswas... Die had daar zo'n 310 Cosworth Pk's in hangen...)
speedster

Bericht door speedster »

Ik heb hem bij EDS gechipt. Moet 20 Nm en 14 Pk winst zijn, maar die zie ik nergens. Wel zijn mijn toeren omhoog gegaan waar ik strks profeit van heb. Mijn precat is verwijdert en heb een Opel cup uitlaat. En heb een open luchtfilter.
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Het blijft dus nog steeds lastig om de z22se te chippen... ook bij EDS dus.
Dat de toerenbegrenzer wel omhoog is gegaan is dan wel een pluspuntje :wink:
Afbeelding
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Waarom is dat een pluspuntje als je geen vermogen hebt om daar wat aan te hebben.
Herman

Bericht door Herman »

Deleted
Herman

Bericht door Herman »

Deleted
speedster

Bericht door speedster »

Herman schreef:
speedster schreef:Ik heb hem bij EDS gechipt. Moet 20 Nm en 14 Pk winst zijn, maar die zie ik nergens. Wel zijn mijn toeren omhoog gegaan waar ik strks profeit van heb. Mijn precat is verwijdert en heb een Opel cup uitlaat. En heb een open luchtfilter.
Dan begrijp ik je teleurstelling. Had je ook een 0-meting gedaan? De EDS chipping is niet per ongeluk ge-reset door je garage?
Ik heb geen 0-meting gedaan, want EDS heb hem gedaan tijdens een Opel meeting in Oschersleben. En de garage heb hem ook niet gereset, want ik doe het onderhoud zelf in de garage en ook de apk enz.
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

piet schreef:Waarom is dat een pluspuntje als je geen vermogen hebt om daar wat aan te hebben.
Zodra z'n 2.4 inlaat spruitstuk erop zit heeft ie wel wat aan meer toeren :)

Mark
C30-94@0.55bar
André R
Mega lid

Bericht door André R »

Had je die Opel cup ook al voor het chippen? Zomaar benieuwd naar.
Ik weet ook niet of meer herrie automatisch meer PK's betekent. Het kan zelfs tegen werken.
Had mooi geweest als je ook een vermogenstest had laten doen voor het chippen. Dan kun je zien wat het echt brengt.

Op het Duitse forum zijn er af en toe ook vurige duscussies over een weer over tuners en gebruikers. De meesten die het hebben laten doen zijn overtuigd van het verschil. In de praktijk valt het meestal tegen. Met de 2.2 dan. De beloofde waardes worden meestal ook genoemd als maximum.

Wat voor octaangetal benzine had je getankt?
Opel Speedster 2.2 zwart
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Andere motor, gelijk resultaat:

http://www.lotus-elise.nl/Tests/ChipTun ... uning.html

Chippen van een atmosferische motor is meer jezelf dan de motor / ECU foppen.
Afbeelding
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

Nog even een mooi stukje uit het duitse forum over 2,4 spruitstuk inbouw. (Ze waren daar heel erg sceptisch, maar blijkbaar gaan ze nu toch ook om :) )

FERTIG!!!

Haben es heute eingebaut....
Beim Einbau MUSS das gesamte AGR geraffel blind gelegt werden. Also auch die hintere Platte wo der Schlauch drangeht muss wech. Die neue Ansaugbrücke bringt keinen vorhandenen Anschluss mit.

Die Sache mit dem Kondensator an der Lichtmaschine ist nicht notwendig. Einfach die Abdeckung ab und abharken. Das neue (12,5mm Rückschlagventil mit dem neuen Schlauch an Bremsunterdruckschlauch und dann an die Ansaugbrücke). Leider sind die Steuergerätehalterungen bei uns im Labor noch nicht fertig, von daher musste ich was die Halterung angeht etwas improvisieren und habe mir eben eine eigene Halterung gebaut. Die kann aber sobald die anderen da sind noch ausgetauscht werden. Waren noch ein paar Schöne Sachen bei wie, Wer findet Blind zuerst den Einlass von der Ölmessstabhalterung... Naja man sollte halt immer zu 2. oder 3. sein. Ansonsten verlief eigentlich alles recht reibungslos. Nachdem alles montiert und überprüft war, ließ ich den Wagen an. Er ging sofort wieder aus... Das gleiche noch einmal.. wieder aus...

gestartet mit ein wenig Gas geben. lief dann normal im Leerlauf. Motroniklampe war aber an. Wollte ihn dann eben aus der Garage fahren um meine Kameraden nicht noch vollständig einzunebeln. Sofort fiel mir die sehr aprubte Gasannahme auf! huch? dann im stand etwas laufen lassen. Motor aus und wieder an (ohne Gas) lief...aber immernoch Motronik an. Danach bin ich 6KM zum nächsten Nachbarort geschlichen. Wagen abgestellt. Schlüssel raus und 20 sekunden gewartet. Schlüssel rein, Motor an. und Motronik war aus!

die nächsten 20KM bin ich weiterhin wie auf rohen Eiern gefahren (wurde so empfohlen da das Steuergerät wohl die Benzinmenge neu berechnen muss). Nach den 20KM habe ich dann auch bisschen experimentiert... Ich muss sagen ich bin hundemüde, aber ich will es euch einfach nicht vorenthalten.

Untenrum ( bis 3000RPM) fehlt definitiv nichts! Im Gegenteil, er wirkt eher so als habe er etwas mehr Kraft und gleitet souveräner und mit weniger nötigem Gas über die straße... ab 3500 macht sich ein tieferes Ansauggeräusch als vorher bemerkbar, und das nicht zu Knapp! Der Wagen zieht besser an als vorher und ab 4500RPM geht es richtig zur Sache... und das hört nicht wie gewohnt bei 5500 wieder auf. Nein, der dreht wenn man will bis 6700RPM hoch und das nicht gerade langsam... Der Wagen hat DEUTLICH mehr Leistung. Der Geschwindigkeit wie die Tachonadel hochschnellt spricht Bände... Bin dann noch meine Heimstrecken kurz angefahren. Der Wagen läuft deutlich besser... Da gibt es nichts zu rütteln. Es ist auch nicht so das man fährt und sagt "och ja merkt man ja doch" sondern man merkt es richtig...!

Ein kurzer Ausflug auf die Autobahn... Speedlimit wurde aufgehoben. Schnell den 3. und 4. Ausgedreht... so schnell wie man plötzlich 200kmh draufhat... Wahnsinn... Nebenbei möchte ich noch erwähnen das der Wagen nun ohne mit der Wimper zu Zucken auf der geraden bei knapp 238KMH in den Begrenzer läuft... das war vorher nicht möglich....

Ich habe schon etliche Modifikationen vorgenommen... aber DAS HIER... ist das Beste von allem. Vor allem aber Preis/Leistung... wer den 2.2er fährt und die 175€ nicht investiert... der ist es einfach selber Schuld....

Ich hoffe der Bericht war euch nicht zu sehr Gefühlsgebunden. ich habe einfach mein empfinden an euch weitergegeben.

Mit Freundlichen Grüßen ein sehr glücklicher aber auch totmüder Maxon
(EDS Phase I, Dbilas Fächerchen, Imhof ESD, Vorkatze draussen.)

Succces met inbouwen!!
Plaats reactie