Enkele vragen omtrent aanschaf Speedster

Algemene zaken omtrent onze auto.
John Kanon
Nieuw lid

Enkele vragen omtrent aanschaf Speedster

Bericht door John Kanon »

Hallo,

Ik hou reeds enkele maanden dit forum in de gaten en heb er al heel wat informatie gevonden. Dit met het oog op de aankoop van een Speedster.
Nu eindelijk de beslissing gevallen is ben ik gisteren naar de 1ste Speedster gaan kijken. Nu zit ik met enkele vraagjes waar jullie misschien mee willen helpen?
* De Speedster van 05/2002 heeft slecht 28.000 km volgens de teller maar aan de zijkant van de bestuurdersstoel is er een hele plek uitgerafeld en versleten. Volgens de verkoper(=handelaar) is dit normaal en komt dit door het in- en uitstappen. Kan dit zo snel slijten of is er met de teller geknoeid?
* Het chassisnummer eindigt op een getal in de 2200, de identificatieplaat binnenin rechts op het dashboard leest echter 1714 of 1740(heb de exacte data hier niet mee). Komt het chassisnummer en volgnummer nooit overeen of is er meer aan de hand?
* Het onderhoudsboekje kon ik niet bekijken want dat lag nog in een ander kantoor van het bedrijf.
* De prijs is 15.000 euro, relatief weinig voor een Belgische Opel Speedster maar toch heb ik er een beetje een onzeker gevoel bij= Er lagen heel wat oude bladeren en een soort van zaden van één of andere boom in het motorcompatiment. Hoe komt zoiets terecht in de motorruimte?
* Roestplekken op de afschermkap van de uitlaatcollector. Roesten deze allen?

Nogal wat vragen maar alle hulp wordt enorm geapprecieerd.

Alvast bedankt voor de aandacht!

John
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon

Bericht door Hendrik-Jan »

Welkom John, een goede keuze om een Speedster aan te schaffen!
Wat betreft de stoelen, dit komt veel voor. Die van mij heeft 21.000km gereden en er is lichte slijtage te zien. Sommige hebben er meer last van. Heeft wellicht te maken met de manier van instappen of het postuur vande chauffeur. Niets om je zorgen over te maken.
Het chassisnummer is inderdaad anders dan je productienummer. Volgens mij is een nummer in de 1700 wel logisch voor bouwjaar 2002.
Wanneer je het onderhoudsboekje hebt gezien moet je contact opnemen met de dealer(s) waar de auto in onderhoud is geweest. Misschien kunnen zij meer vertellen over het onderhoud en andere historie.

Die bladeren en roest op je uitlaat duidt erop dat de auto waarschijnlijk altijd buiten heeft gestaan en niet in de garage.

Verder moet je afgaan op je gevoel. Mocht je teveel twijfels hebben ga verder kijken. Het kan ook geen kwaad om bij andere Speedsters te kijken hoe hun staat is na 3 jaar. Zo krijg je een goed beeld.

Succes.
Lotus Elise S2
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hoi John,

de mijne had amper een paar kilometer gereden en de bestuurdersstoel heeft al zo'n slijplek :shock:

Maarja als de auto op de RAI heeft gestaan en al die snotjong, midlife crisis mannen en natuurlijk alle 2.2 rijders eens in een Turbo willen zitten lijkt me dat onoverkomelijk.

Bij mij wordt het onder garantie verholpen gelukkig ;)
Zit eigenlijk te denken om dat stuk met leer te laten doen, weet iemand waarom, het stof is :?:
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Dus toch nog een verandering :lol:
Denk als die zijkant van leer was , je na verloop van tijd óók wel schuur plekken krijgt.
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon

Marcel schreef:Hoi John,

de mijne had amper een paar kilometer gereden en de bestuurdersstoel heeft al zo'n slijplek :shock:

Maarja als de auto op de RAI heeft gestaan en al die snotjong, midlife crisis mannen en natuurlijk alle 2.2 rijders eens in een Turbo willen zitten lijkt me dat onoverkomelijk.

Bij mij wordt het onder garantie verholpen gelukkig ;)
Zit eigenlijk te denken om dat stuk met leer te laten doen, weet iemand waarom, het stof is :?:
Moet je maar niet zo vaak naar de Griek gaan.
Lotus Elise S2
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Ja sorry, maar als ze de stoelen toch opnieuw gaan bekleden, kan het volgens mij beter leer zijn, is toch sterker dan stof mijns inziens.....

Kan ik weer wat vaker grieken hahaha :)
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Ik denk dat ze dat stof hebben gemaakt om wat extra zijdelingse steun te krijgen. Stof is veel stroever dan leer. Bovenin is de speedster stoel een beetje vlak en heb je daar zowiezo weinig steun in de bochten, dat stof maakt het wel een stuk beter.

M.
Afbeelding
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Maik schreef:Ik denk dat ze dat stof hebben gemaakt om wat extra zijdelingse steun te krijgen. Stof is veel stroever dan leer. Bovenin is de speedster stoel een beetje vlak en heb je daar zowiezo weinig steun in de bochten, dat stof maakt het wel een stuk beter.

M.
Dan hadden ze beter suede of alcantara (waar heb ik dat meer gezien :?:) kunnen gebruiken ;)
linne150
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door linne150 »

Ze hebben mij niks gevraagd!!!!! :lol: vr.gr.linne150
linne150
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door linne150 »

He Maik je hebt een mail over je PETUHSTEUN.zie je Wilbert
John Kanon
Nieuw lid

Bericht door John Kanon »

Bedankt voor de snelle reacties!

Nu hoop ik wel nog dat het onderhoudsboekje compleet is. Afwachten tot maandag.

Van zodra ik de Speedster heb aangekocht, wil ik deze meteen binnen brengen voor onderhoud. Daarom zou ik even willen vragen of er nog zaken zijn die ik aan onderstaand lijstje moet toevoegen of welke andere onderdelen jullie meteen hebben laten nakijken/vervangen na aanschaf van een tweedehands Speedster.

* Motorolie vervangen

* Oliefilter vervangen

* Luchtfilter vervangen

* Brandstoffilter vervangen

* Ramen inspuiten met siliconenspray

Wederom mijn oprechte dank voor alle info.
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

John Kanon schreef:Bedankt voor de snelle reacties!

Nu hoop ik wel nog dat het onderhoudsboekje compleet is. Afwachten tot maandag.

Van zodra ik de Speedster heb aangekocht, wil ik deze meteen binnen brengen voor onderhoud. Daarom zou ik even willen vragen of er nog zaken zijn die ik aan onderstaand lijstje moet toevoegen of welke andere onderdelen jullie meteen hebben laten nakijken/vervangen na aanschaf van een tweedehands Speedster.

* Motorolie vervangen

* Oliefilter vervangen

* Luchtfilter vervangen

* Brandstoffilter vervangen

* Ramen inspuiten met siliconenspray

Wederom mijn oprechte dank voor alle info.
Ramen inspuiten met siliconenspray :?: das een nieuwe voor mij :!:

- Uitlijnen - de speedster is een gevoelige auto, een goede uitlijning heeft veel invloed op het rijgedrag.

Verder zou ik vragen aan de dealer om na te kijken of alle nodige modificaties zijn uitgevoerd, denk hierbij aan de ABS unit.

Controleer de lak goed op blaasjes onder de lak :!:
Ook de koplampen en achterlichten kunnen last hebben van bladderen.

Groet en S6 Marcel.
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Ik zou ook de remvloeistof laten vervangen, tenzij je echt zeker ervan bent dat dat nog niet zo lang geleden gebeurd is...

Naast de nieuwe ABS zou ik even laten controleren of die speedy in aanmerking komt voor een modificatie aan de airbag. Ik weet niet precies wat het inhield, want mijn speedster hoefde die modificatie niet te hebben...

gr,
M.
Afbeelding
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon

Wanneer je bij het uitlijnen de voorwielen op 8 minuten uitspoor te zetten (per wiel) krijg je minder onderstuur (rechtdoorgaan in de bochten). Standaard staan de wielen op toespoor.
Toespoor (standaard): / \
Uitspoor: \ /
Lotus Elise S2
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hendrik-Jan schreef:Wanneer je bij het uitlijnen de voorwielen op 8 minuten uitspoor te zetten (per wiel) krijg je minder onderstuur (rechtdoorgaan in de bochten). Standaard staan de wielen op toespoor.
Toespoor (standaard): / \
Uitspoor: \ /
(.)(.)
\ . /
( v )
Plaats reactie