jaydee schreef:Mooi man!
Hoe hard mag je?
Heb je meer dan 4 versnellingen?
Hoe voelt de bediening van zo'n apparaat? Alles loeizwaar, of valt dat mee?
Hoeveel toeren maak je ongeveer?
Het ziet er op video behoorlijk kalm uit, moest je hard je best doen om die voorligger in te halen?
Na een paar dodelijke ongelukken, in 2012 dacht ik (iemand aan het stuur en een keer een instructeur) zijn ze daar wel wat voorzichtiger mee. Zo'n betonnen muur geeft echt niet mee! De instructeur heeft geen dubbele bediening of iets dergelijks maar wel (one way) radiocontact met de man die hoog voor de tribunes op het "gentleman start your engines' platform staat zal ik maar zeggen.
En de instructeur heeft een kastje bij zijn rechterhand waarmee hij de auto kan starten en het vermogen kan regelen. In het begin van het filmpje hoor je de man op de tribune groen licht geven voor auto 39 (ik zat in 9), wanneer ik ga rijden geeft die radio man nog een keer aan dat wij wagen 39 meer ruimte moeten geven. (Het wordt weer een lang verhaal)
De auto heeft idd maar 4 versnellingen, maar het is wel een dikke V8 met 600 pk. Koppeling gaat niet al te zwaar en wegrijden ging ook soepel, wel een hele lange schakelweg i.v.t. mijn Speedster. Het was trouwens streng verboden om met rokende bandan weg te rijden! De banden worden na elke sessie gecontroleerd, ik heb zoveel vrijwaringen moeten tekenen, incl. de bandenfabrikant, dat je er bijna gek van werd.
De moeilijkheidsfactor is het gedeelte waar je uit de bocht/kom komt De auto wil dan in eerste instantie meteen richting muur en vervolgens direct linksaf het binnenterrein op.
Rechtuitrijden is naar rechts sturen. Een ander leerpunt is het gas blijven geven wanneer je de bocht nadert. Dat is een beetje tegennatuurlijk, ook al omdat je als het ware tegen een muur van asfalt opkijkt. Zodra je dat soepel beheerst én je de juiste lijnen rijdt krijg je er elke ronde meer vermogen bij. Ik kwam nu tot 160,3 mph. Op film komt de snelheidsbeleving niet altijd over, dat herken je vast wel. Maar als je ziet hoelang die auto uit blijft rollen, is dat misschien een indicatie.