Tunen van 2.2i door Beek Auto Racing
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Tunen van 2.2i door Beek Auto Racing
Goedenmiddag speedsterkwijlers,
Ik heb vanochtend even een gesprekje gehad met Beek Auto Racing in Den Haag (welbekend bij Jans ).
Ik ben daar al eerder geweest om te praten over de mogelijkheden van een olietemperatuurmeter in de speedy. De eigenaar had mijn gegevens genoteerd voor eventuele info die hij later dan door kon sturen (via mail).
Nu had ik gisteren een mailtje in mijn inbox met een leuk verzoek. Beek wil mijn auto gaan gebruiken om een "tuningspakket" voor een 2.2 samen te gaan stellen .
Ze willen gaan beginnen met een remap van het motormanagement. Daarna eventueel een nieuw uitlaatsysteem (geheel systeem tot de einddemper) opbouwen. Daarna een ander nokkenas-setje monteren, en eindigen eventueel met het bewerken van de cilinderkop .
En dit alles voor rekening van Beek zelf, behalve de uitlaat, maar daar kwamen we nog wel uit volgens hem .
Ik was vandaag vrij dus ben gelijk vanochtend dus maar langs gegaan om het te bespreken. Vrijdag ga ik mijn auto'tje daar afleveren en dan hebben ze de hele week erna de tijd om te "chippen", daar wordt dus mee begonnen. Ik ben die volgende week aan het skieen in Frankrijk, dus ze gaan hun gang maar . Er worden rollerbank metingen gedaan, dus ik krijg de resultaten van voor en na het chippen.
Beek wil precies weten hoeveel extra vermogen ze eruit kunnen halen met alleen chippen.
Als dit alles succesvol is, dan gaan ze een klein tijdje daarna aan het andere beginnen. Ze willen die motor langzaam in hun vingers krijgen, en ze zullen gaande weg steeds meer teweten komen over de 2.2, waardoor de strategie van het tunen misschien nog wel een beetje verandert.
Erg grappig, gisteren wist ik nog van niets, vrijdag kan ik de auto wegbrengen voor een remap .
Ik ben benieuwd wat het gaat brengen....
mzzl!
Maikel
Ik heb vanochtend even een gesprekje gehad met Beek Auto Racing in Den Haag (welbekend bij Jans ).
Ik ben daar al eerder geweest om te praten over de mogelijkheden van een olietemperatuurmeter in de speedy. De eigenaar had mijn gegevens genoteerd voor eventuele info die hij later dan door kon sturen (via mail).
Nu had ik gisteren een mailtje in mijn inbox met een leuk verzoek. Beek wil mijn auto gaan gebruiken om een "tuningspakket" voor een 2.2 samen te gaan stellen .
Ze willen gaan beginnen met een remap van het motormanagement. Daarna eventueel een nieuw uitlaatsysteem (geheel systeem tot de einddemper) opbouwen. Daarna een ander nokkenas-setje monteren, en eindigen eventueel met het bewerken van de cilinderkop .
En dit alles voor rekening van Beek zelf, behalve de uitlaat, maar daar kwamen we nog wel uit volgens hem .
Ik was vandaag vrij dus ben gelijk vanochtend dus maar langs gegaan om het te bespreken. Vrijdag ga ik mijn auto'tje daar afleveren en dan hebben ze de hele week erna de tijd om te "chippen", daar wordt dus mee begonnen. Ik ben die volgende week aan het skieen in Frankrijk, dus ze gaan hun gang maar . Er worden rollerbank metingen gedaan, dus ik krijg de resultaten van voor en na het chippen.
Beek wil precies weten hoeveel extra vermogen ze eruit kunnen halen met alleen chippen.
Als dit alles succesvol is, dan gaan ze een klein tijdje daarna aan het andere beginnen. Ze willen die motor langzaam in hun vingers krijgen, en ze zullen gaande weg steeds meer teweten komen over de 2.2, waardoor de strategie van het tunen misschien nog wel een beetje verandert.
Erg grappig, gisteren wist ik nog van niets, vrijdag kan ik de auto wegbrengen voor een remap .
Ik ben benieuwd wat het gaat brengen....
mzzl!
Maikel
- paul
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 03 dec 2004 8:10
- Locatie: Groningen
Hallo Maik,
Geluksvogel dat je er bent
Dit zou ik ook wel willen!!! Kunnen ze er niet 2 tegelijk doen
om het goed te kunnen vergelijken
(vragen kan altijd natuurlijk)
Ik was ook van plan om dit voorjaar/zomer eens te kijken wat er
mogelijk is met de 2.2 dus ik zal het met argusogen volgen
en Beek is voor mij ook redelijk in de buurt.
Hou ons op de hoogte (maar dat hoef ik eigenlijk niet te vragen aan
jou, want dat doe je vanzelf wel
Groeten,
Paul.
Geluksvogel dat je er bent
Dit zou ik ook wel willen!!! Kunnen ze er niet 2 tegelijk doen
om het goed te kunnen vergelijken
(vragen kan altijd natuurlijk)
Ik was ook van plan om dit voorjaar/zomer eens te kijken wat er
mogelijk is met de 2.2 dus ik zal het met argusogen volgen
en Beek is voor mij ook redelijk in de buurt.
Hou ons op de hoogte (maar dat hoef ik eigenlijk niet te vragen aan
jou, want dat doe je vanzelf wel
Groeten,
Paul.
Cars are fun and without fun, life is nothing.
V max
Hallo
ben vanmorgen bij V max geweest, en ook daar komen ze op korte termijn met een upgrade voor de 2.2 .dit houd globaal in. nokkenassen,
cilinderkop bewerken,uitlaatsysteem,chip, ed. Zondag a.s ga ik mer SteV6
naar de bijeenkomst in Heiden waar ook V max het een en ander komt toelichten.Zal jully hiervan op de hoogte houden.
Jans
ben vanmorgen bij V max geweest, en ook daar komen ze op korte termijn met een upgrade voor de 2.2 .dit houd globaal in. nokkenassen,
cilinderkop bewerken,uitlaatsysteem,chip, ed. Zondag a.s ga ik mer SteV6
naar de bijeenkomst in Heiden waar ook V max het een en ander komt toelichten.Zal jully hiervan op de hoogte houden.
Jans
Re: Tunen van 2.2i door Beek Auto Racing
BofkontMaik schreef:Goedenmiddag speedsterkwijlers,
Ik heb vanochtend even een gesprekje gehad met Beek Auto Racing in Den Haag (welbekend bij Jans ).
Ik ben daar al eerder geweest om te praten over de mogelijkheden van een olietemperatuurmeter in de speedy. De eigenaar had mijn gegevens genoteerd voor eventuele info die hij later dan door kon sturen (via mail).
Nu had ik gisteren een mailtje in mijn inbox met een leuk verzoek. Beek wil mijn auto gaan gebruiken om een "tuningspakket" voor een 2.2 samen te gaan stellen .
Ze willen gaan beginnen met een remap van het motormanagement. Daarna eventueel een nieuw uitlaatsysteem (geheel systeem tot de einddemper) opbouwen. Daarna een ander nokkenas-setje monteren, en eindigen eventueel met het bewerken van de cilinderkop .
En dit alles voor rekening van Beek zelf, behalve de uitlaat, maar daar kwamen we nog wel uit volgens hem .
Ik was vandaag vrij dus ben gelijk vanochtend dus maar langs gegaan om het te bespreken. Vrijdag ga ik mijn auto'tje daar afleveren en dan hebben ze de hele week erna de tijd om te "chippen", daar wordt dus mee begonnen. Ik ben die volgende week aan het skieen in Frankrijk, dus ze gaan hun gang maar . Er worden rollerbank metingen gedaan, dus ik krijg de resultaten van voor en na het chippen.
Beek wil precies weten hoeveel extra vermogen ze eruit kunnen halen met alleen chippen.
Als dit alles succesvol is, dan gaan ze een klein tijdje daarna aan het andere beginnen. Ze willen die motor langzaam in hun vingers krijgen, en ze zullen gaande weg steeds meer teweten komen over de 2.2, waardoor de strategie van het tunen misschien nog wel een beetje verandert.
Erg grappig, gisteren wist ik nog van niets, vrijdag kan ik de auto wegbrengen voor een remap .
Ik ben benieuwd wat het gaat brengen....
mzzl!
Maikel
jans
Hi MaikMaik schreef:Jans, jij hebt straks met je 300+pk's (en wat centjes minder, maar een prof dammer kan wat lijden...) ook weinig te klagen denk ik
Weet jij eigenlijk wat Klaas van Vuure vroeger precies deed bij Donkervoort, of wist je niet dat hij daar vandaan kwam?
gr.
Maikel
Ja,ik wist dat hij daar gewerkt heeft,en had daar aardig wat in de melk te brokkelen heb ik begrepen.Hij heeft mede, donkervoort in de benen geholpen.
Krijg vandaag bericht van Vmax, of ik de auto zondag kan brengen, denk
dat ik de auto een week kwijt ben.Ga met stephan naar heiden.Kan ik mooi met hem terug
jans
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Nou, hier dan de resultaten van de eerste stap: het remappen van de motor .
Hier komt het op neer.
Max. vermogen voor remap: 109.8 kW (149.3 pk) bij 5500 tpm
Max. vermogen na remap: 118.3 kW (160.9 pk) bij 6000 tpm
Max. koppel voor remap: 224.4 Nm bij 4000 tpm
Max. koppel na remap: 227.3 Nm bij 4000 tpm (niet erg veel dus)
let wel dat er gerekend is met 22% verlies aan de wielen. Ik zal Beek nog eens vragen hoe zij aan die waarde komen. Het is een beetje hoog, maar misschien nemen zij daar ook een andere correctiefactor mee die de bank nodig heeft (?).
In ieder geval is er 7.7% vermogenswinst, in het hoge toerengebied, en dat is precies wat ik wilde. Het maximum koppel is niet schrikbarend omhoog gegaan maar er is wel behoorlijk wat koppel erbij gekomen in de hoge toerentallen, en daar miste de speedy net wat .
De dip rond 3000 tpm is erin blijven zitten. De remap-man vertelde mij dat het standaardprogramma behoorlijk wazig inelkaar zit en hij had er dus een behoorlijke kluif aan om de kromme netjes te krijgen.
Maar waar het uiteindelijk om gaat: het rijden! En dat is toch wel merkbaar beter geworden. Hij trekt gewoon een stuk beter door in het hoge toerengebied, zeg maar vanaf 4000 tpm, maar vooral heb ik nu niet meer het idee dat hij vanaf zo'n 5000-5500 tpm niet meer buiten adem raakt .
Over een klein tijdje een enqueteformulier invullen voor Beek en dan op naar de volgende stage .
Als er nog vragen zijn (en ik verwacht er wel een paar ), vraagt u maar. Ik denk dat ik Mark straks nog wel even het Excel filetje moet sturen, dan kan hij hem mooi vergelijken met zijn uitdraai....
Hieronder een mooie foto en de uitdraai:
Hier komt het op neer.
Max. vermogen voor remap: 109.8 kW (149.3 pk) bij 5500 tpm
Max. vermogen na remap: 118.3 kW (160.9 pk) bij 6000 tpm
Max. koppel voor remap: 224.4 Nm bij 4000 tpm
Max. koppel na remap: 227.3 Nm bij 4000 tpm (niet erg veel dus)
let wel dat er gerekend is met 22% verlies aan de wielen. Ik zal Beek nog eens vragen hoe zij aan die waarde komen. Het is een beetje hoog, maar misschien nemen zij daar ook een andere correctiefactor mee die de bank nodig heeft (?).
In ieder geval is er 7.7% vermogenswinst, in het hoge toerengebied, en dat is precies wat ik wilde. Het maximum koppel is niet schrikbarend omhoog gegaan maar er is wel behoorlijk wat koppel erbij gekomen in de hoge toerentallen, en daar miste de speedy net wat .
De dip rond 3000 tpm is erin blijven zitten. De remap-man vertelde mij dat het standaardprogramma behoorlijk wazig inelkaar zit en hij had er dus een behoorlijke kluif aan om de kromme netjes te krijgen.
Maar waar het uiteindelijk om gaat: het rijden! En dat is toch wel merkbaar beter geworden. Hij trekt gewoon een stuk beter door in het hoge toerengebied, zeg maar vanaf 4000 tpm, maar vooral heb ik nu niet meer het idee dat hij vanaf zo'n 5000-5500 tpm niet meer buiten adem raakt .
Over een klein tijdje een enqueteformulier invullen voor Beek en dan op naar de volgende stage .
Als er nog vragen zijn (en ik verwacht er wel een paar ), vraagt u maar. Ik denk dat ik Mark straks nog wel even het Excel filetje moet sturen, dan kan hij hem mooi vergelijken met zijn uitdraai....
Hieronder een mooie foto en de uitdraai:
- Bijlagen
-
- Opel Speedster klein.JPG (62.51 KiB) 8163 keer bekeken
-
- speedster kromme 1.GIF (13.14 KiB) 4299 keer bekeken
Hi MaikMaik schreef:Nou, hier dan de resultaten van de eerste stap: het remappen van de motor .
Hier komt het op neer.
Max. vermogen voor remap: 109.8 kW (149.3 pk) bij 5500 tpm
Max. vermogen na remap: 118.3 kW (160.9 pk) bij 6000 tpm
Max. koppel voor remap: 224.4 Nm bij 4000 tpm
Max. koppel na remap: 227.3 Nm bij 4000 tpm (niet erg veel dus)
let wel dat er gerekend is met 22% verlies aan de wielen. Ik zal Beek nog eens vragen hoe zij aan die waarde komen. Het is een beetje hoog, maar misschien nemen zij daar ook een andere correctiefactor mee die de bank nodig heeft (?).
In ieder geval is er 7.7% vermogenswinst, in het hoge toerengebied, en dat is precies wat ik wilde. Het maximum koppel is niet schrikbarend omhoog gegaan maar er is wel behoorlijk wat koppel erbij gekomen in de hoge toerentallen, en daar miste de speedy net wat .
De dip rond 3000 tpm is erin blijven zitten. De remap-man vertelde mij dat het standaardprogramma behoorlijk wazig inelkaar zit en hij had er dus een behoorlijke kluif aan om de kromme netjes te krijgen.
Maar waar het uiteindelijk om gaat: het rijden! En dat is toch wel merkbaar beter geworden. Hij trekt gewoon een stuk beter door in het hoge toerengebied, zeg maar vanaf 4000 tpm, maar vooral heb ik nu niet meer het idee dat hij vanaf zo'n 5000-5500 tpm niet meer buiten adem raakt .
Over een klein tijdje een enqueteformulier invullen voor Beek en dan op naar de volgende stage .
Als er nog vragen zijn (en ik verwacht er wel een paar ), vraagt u maar. Ik denk dat ik Mark straks nog wel even het Excel filetje moet sturen, dan kan hij hem mooi vergelijken met zijn uitdraai....
Hieronder een mooie foto en de uitdraai:
Het is zo'n beetje volgens verwachting, maar alle beetjes helpen
De rollen testbank van Beek ,is eigenlijk meer geschikt voor de
voorwiel aandrijvers.Door er een achterwiel aangedreven auto op te zetten ,draaien de rollen van de bank minder goed.En dit moet hij dan ,
op een of andere manier corigeren.Dat is wat zij me vertelden.
jans
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
@jans: de winst is eigenlijk wat meer dan we verwacht hadden. Beek had het eerst over 5-7%, het is nu 8% (afgerond ) geworden.
Dat verhaal van voor-achterwiel-aandrijving vind ik een beetje wazig, maar misschien is dat het inderdaad wel.
@Gerard: ik zal er volgende keer naar vragen wat zij voor een speedster 2.2 chipje vragen. Misschien dat de prijs wat zakt als er meerdere mensen voor een chip-kuurtje gaan (nee, ik maak geen reclame ).
Eerst ga ik eens een paar honderd km op de klok zetten om te kijken wat ik nou ECHT van de remap vind. Misschien kom ik toch nog achter wat minpunten (verbruik/rijbaarheid?) en dan moeten ze nog wat gaan sleutelen aan het programma...
gr.
Maikel
Dat verhaal van voor-achterwiel-aandrijving vind ik een beetje wazig, maar misschien is dat het inderdaad wel.
@Gerard: ik zal er volgende keer naar vragen wat zij voor een speedster 2.2 chipje vragen. Misschien dat de prijs wat zakt als er meerdere mensen voor een chip-kuurtje gaan (nee, ik maak geen reclame ).
Eerst ga ik eens een paar honderd km op de klok zetten om te kijken wat ik nou ECHT van de remap vind. Misschien kom ik toch nog achter wat minpunten (verbruik/rijbaarheid?) en dan moeten ze nog wat gaan sleutelen aan het programma...
gr.
Maikel
Hoe het exakt zit met hun rollenbank weet ik niet,maar vraag het maar een keer als je er bent.Maik schreef:@jans: de winst is eigenlijk wat meer dan we verwacht hadden. Beek had het eerst over 5-7%, het is nu 8% (afgerond ) geworden.
Dat verhaal van voor-achterwiel-aandrijving vind ik een beetje wazig, maar misschien is dat het inderdaad wel.
@Gerard: ik zal er volgende keer naar vragen wat zij voor een speedster 2.2 chipje vragen. Misschien dat de prijs wat zakt als er meerdere mensen voor een chip-kuurtje gaan (nee, ik maak geen reclame ).
Eerst ga ik eens een paar honderd km op de klok zetten om te kijken wat ik nou ECHT van de remap vind. Misschien kom ik toch nog achter wat minpunten (verbruik/rijbaarheid?) en dan moeten ze nog wat gaan sleutelen aan het programma...
gr.
Maikel
jans
Vermogens winst vind ik erg netjes. Maar het koppel, dat is toch wel een beetje erg vreemd. Standaard zou jouw auto dus al RUIM boven de opgegeven specs zitten? De 2.2 hoort 203Nm te leveren standaard, en bij jouw zou er standaard 224Nm uitkomen? Dat zou juist een erg mooie waarde zijn NA de remap. Kan me eigenlijk niet voorsteleln dat dat klopt?
Hebben ze geen gegevens van vermogen en koppel aan de wielen? Dat terugrekenen naar vermogen aan de krukas gaat eigenlijk niet met een rollenbank. Gegevens die daaruit komen zijn altijd een benadering. Gasten waar ik een tijdje terug de speedster op de rollenbank heb gehad wilde ook absoluut geen gegevens over krukas vermogen geven, omdat dat niet realistisch te berekenen is. Bovendien is vermogen aan de wielen ook wat je in het echt gebruikt
Kan je nog verschil merken met hoe de motor reageert op het gaspedaal? Dat is een van de dingen die ik graag zou willen met een remap. Ik vind dat met tussengas geven het erg lang duurt voordat de motor op toeren komt. Aangezien er een electronisch gaspedaal op zit, zou je verwachten dat er in de ECU wat te wijzigen valt aan een mapping zodat hij vlotter reageert.
Groeten,
Mark
Hebben ze geen gegevens van vermogen en koppel aan de wielen? Dat terugrekenen naar vermogen aan de krukas gaat eigenlijk niet met een rollenbank. Gegevens die daaruit komen zijn altijd een benadering. Gasten waar ik een tijdje terug de speedster op de rollenbank heb gehad wilde ook absoluut geen gegevens over krukas vermogen geven, omdat dat niet realistisch te berekenen is. Bovendien is vermogen aan de wielen ook wat je in het echt gebruikt
Kan je nog verschil merken met hoe de motor reageert op het gaspedaal? Dat is een van de dingen die ik graag zou willen met een remap. Ik vind dat met tussengas geven het erg lang duurt voordat de motor op toeren komt. Aangezien er een electronisch gaspedaal op zit, zou je verwachten dat er in de ECU wat te wijzigen valt aan een mapping zodat hij vlotter reageert.
Groeten,
Mark
C30-94@0.55bar
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
De reactie van de vlinderklep op gaspedaalstand veranderen is een truc die veel tuners toepassen. Ik dacht dat Beek dat ook doet. Bij gasgeven laten ze de vlinderklep veel sneller openen dan eigenlijk bij de gaspedaalstandsverandering (mooi woord voor galgje) hoort. Hierdoor lijkt de auto veel feller te zijn, terwijl er eigenlijk alleen maar reeds volgas wordt gegeven. Uiteindelijk is de auto daardoor niet sneller dan wanneer je zelf ook volgas zou geven bij niet gewijzigde ECU. Andere aanpassingen moeten voor werkelijk meer vermogen zorgen.markv schreef:Kan je nog verschil merken met hoe de motor reageert op het gaspedaal? Dat is een van de dingen die ik graag zou willen met een remap. Ik vind dat met tussengas geven het erg lang duurt voordat de motor op toeren komt. Aangezien er een electronisch gaspedaal op zit, zou je verwachten dat er in de ECU wat te wijzigen valt aan een mapping zodat hij vlotter reageert.
Groeten,
Mark
SteV6
S4 Avant