Primeur !
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Ah, eindelijk een plaatje.
Alleen is die 270 pk met een SC wel de grenzen van het standaard blok opzoeken.
Een Rotrex is een efficiente centrifugaal SC, maar deze kost toch ook aandrijfvermogen en dus zien de drijfstangen meer PKs dan die 270. Er zijn drijfstangen met minder afgebroken...
Maar mooi om te zien dat alles werkt.
Alleen is die 270 pk met een SC wel de grenzen van het standaard blok opzoeken.
Een Rotrex is een efficiente centrifugaal SC, maar deze kost toch ook aandrijfvermogen en dus zien de drijfstangen meer PKs dan die 270. Er zijn drijfstangen met minder afgebroken...
Maar mooi om te zien dat alles werkt.
Als het van mij afhing had ik Peter z'n auto op een brug gezet en alles gefotografeerd.
Ik laat de eer aan Peter. Dit is tenslotte zijn set up...
Hij had op zijn Rotex een restrictor moeten zetten. Zonder restrictor zat hij al op +6000 tr/min aan 300 pk . En dat ding zat op verre van z'n latijn. Geschatte power van de Rotrex set up zou op ong. 330 pk zitten. (of zelfs nog meer).
Grtz
Aja, dit is nog maar een proef set up. In de toekomst zou het motorruimte er nog strakker uitzien. (ik vond eigenlijk dat het er al netjes uitzag )
Ik laat de eer aan Peter. Dit is tenslotte zijn set up...
Hij had op zijn Rotex een restrictor moeten zetten. Zonder restrictor zat hij al op +6000 tr/min aan 300 pk . En dat ding zat op verre van z'n latijn. Geschatte power van de Rotrex set up zou op ong. 330 pk zitten. (of zelfs nog meer).
Grtz
Aja, dit is nog maar een proef set up. In de toekomst zou het motorruimte er nog strakker uitzien. (ik vond eigenlijk dat het er al netjes uitzag )
captain slow
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Yep, Rotrex is nu eenmaal een centrifugaalcompressor en daarvan gaat de boost exponentieel omhoog met het toerental. (neem aan dat ie op de plek van de AC pomp zit?)
Power geen probleem, maar wel een beetje op toeren houden dus...
Ben benieuwd hoe dat rijdt en of vooral of het net zo direct voelt als een roots met de gasklep ervoor.
Power geen probleem, maar wel een beetje op toeren houden dus...
Ben benieuwd hoe dat rijdt en of vooral of het net zo direct voelt als een roots met de gasklep ervoor.
Tot nu toe zeer tevreden met de Rotrex setup. De Rotrex levert minder vermogen onderin, maar het voelt zeker niet aan alsof je hem op toeren moet houden. Sterker nog het voelt heel prettig aan, je kunt het koppel bij uitkomen van de bocht heel goed doceren en daarna neem het koppel gevoelsmatig heel mooi toe. Je kunt precies voorspellen wanneer de wielen hun grip verliezen in de regen. Ik denk dan ook dat de rijdbaarheid op de grens met een Rotrex beter is.
Wat betreft de drijfstangen, zoals ik het zie gaan deze kapot door het koppel en niet door vermogen (mits de toerentallen niet te hoog oplopen). Aangezien een Rotrex iets minder koppel levert, denk ik dat ik de drijfstangen met 270 pk niet zwaarder belast dan een Eaton setup met 250 pk. Ik zou nog wel naar de 285 pk durven te gaan, maar vind het zo wel even prima.
Wat het direct aanvoelen betreft. Bij gas loslaten moet een Eaton opstelling eerst het gehele circuit inclusief intercooler vacuum zuigen voordat de motor zal reageren. Bij een Rotrex is dit alleen maar het inlaat spruitstuk en bij gas geven geldt het omgekeerde, dit is dus hetzelfde als bij een NA. Hoe dichter de gasklep bij het blok zit hoe sneller de reactie op het gas. Uit de logging blijkt dit ook, de druk in het inlaat spruitstuk varieert nagenoeg net zo snel als dat de gasklep beweegt.
Wat betreft de drijfstangen, zoals ik het zie gaan deze kapot door het koppel en niet door vermogen (mits de toerentallen niet te hoog oplopen). Aangezien een Rotrex iets minder koppel levert, denk ik dat ik de drijfstangen met 270 pk niet zwaarder belast dan een Eaton setup met 250 pk. Ik zou nog wel naar de 285 pk durven te gaan, maar vind het zo wel even prima.
Wat het direct aanvoelen betreft. Bij gas loslaten moet een Eaton opstelling eerst het gehele circuit inclusief intercooler vacuum zuigen voordat de motor zal reageren. Bij een Rotrex is dit alleen maar het inlaat spruitstuk en bij gas geven geldt het omgekeerde, dit is dus hetzelfde als bij een NA. Hoe dichter de gasklep bij het blok zit hoe sneller de reactie op het gas. Uit de logging blijkt dit ook, de druk in het inlaat spruitstuk varieert nagenoeg net zo snel als dat de gasklep beweegt.
Less Is More
Peter zei:
Heb toen flink moeten babbelen maar uiteindelijk door te bluffen waardoor het leek alsof ik het al wist, los kunnen peuteren hoe ze dit nadeel hebben weten te omzeilen..
Ik dacht echter dat ik je dit al een keer had gezegd/gemaild of misschien was het tegen Exmantaa..
Gr,
The Duke
Er is een truukje met een Rotrex mogelijk om dit op te lossen.. Heb je ooit wel eens een praatje gemaakt met die mannen die o.a. met een Lotus + rotrex op de Essen motorshow stonden 1 of 2 jaar geleden ? (bedrijfsnaam ben ik helaas vergeten)De Rotrex levert minder vermogen onderin, maar het voelt zeker niet aan alsof je hem op toeren moet houden
Heb toen flink moeten babbelen maar uiteindelijk door te bluffen waardoor het leek alsof ik het al wist, los kunnen peuteren hoe ze dit nadeel hebben weten te omzeilen..
Ik dacht echter dat ik je dit al een keer had gezegd/gemaild of misschien was het tegen Exmantaa..
Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Ik zou dat persoonlijk niet willen. Ik vind het een geweldig voordeel dat onder de +/- 2500 je geen verschil merkt met een atmosferische motor. In lastige omstandigheden maakt het dat voor mij een stuk prettiger rijden, je hoeft je dan tenminste geen zorgen te maken dat bij elke mm verplaatsing van je voet er gelijk veels te veel koppel op de wielen komt te staan. En als je meer wilt opschieten, dan schakel je gewoon een versnelling terug Past ook meer bij het type auto vind ik zelf. Maar het blijft iets wat een persoonlijke voorkeur is.the-duke schreef:Peter zei:Er is een truukje met een Rotrex mogelijk om dit op te lossen.. Heb je ooit wel eens een praatje gemaakt met die mannen die o.a. met een Lotus + rotrex op de Essen motorshow stonden 1 of 2 jaar geleden ? (bedrijfsnaam ben ik helaas vergeten)De Rotrex levert minder vermogen onderin, maar het voelt zeker niet aan alsof je hem op toeren moet houden
Heb toen flink moeten babbelen maar uiteindelijk door te bluffen waardoor het leek alsof ik het al wist, los kunnen peuteren hoe ze dit nadeel hebben weten te omzeilen..
Ik dacht echter dat ik je dit al een keer had gezegd/gemaild of misschien was het tegen Exmantaa..
Mark
C30-94@0.55bar
Komo-Tec ist Vertriebspartner des Unternehmens Rotrex und hat sich auf Umbauten von Lotus-Fahrzeugen spezialisiert, rüstet aber auch andere Fahrzeugtypen mit Kompressoren und weiterem technischem Zubehör aus. Wir bieten erstklassigen Support bei der technischen Beratung und dem Einbau von Rotrex-Kompressoren. Maßstab unserer Leistung ist die Freude unserer Kunden an ihrem Fahrzeug. Entsprechend unserer Unternehmens-Maxime stehen seit mehr als einem Jahrzehnt die Umsetzung individueller Kundenwünsche, höchste Qualität in der Ausführung und maßgeschneiderte technische Lösungen an oberster Stelle. Unser Team ist für Sie da.
Daniel Koblitschek
Geschäftsführer
--------------------------------------------------------------------------------
Unsere Anschrift finden Sie hier.
Unsere Webseite finden Sie hier.
ROTREXPRODUKTETECHNOLOGIEEINBAUKITSREFERENZENPREISEKONFIGURATORKONTAKTIMPRESSUMWWW.KOMO-TEC.COMSITEMAPLOGIN©2009 ROTREX-DEUTSCHLAND
jaja,blabla...... Zo hoge waardes dan Peter halen ze toch niet hoor. (laat staan wat ze er voor vragen voor dergelijke ombouw )
Speerke all the way
Grtz
Daniel Koblitschek
Geschäftsführer
--------------------------------------------------------------------------------
Unsere Anschrift finden Sie hier.
Unsere Webseite finden Sie hier.
ROTREXPRODUKTETECHNOLOGIEEINBAUKITSREFERENZENPREISEKONFIGURATORKONTAKTIMPRESSUMWWW.KOMO-TEC.COMSITEMAPLOGIN©2009 ROTREX-DEUTSCHLAND
jaja,blabla...... Zo hoge waardes dan Peter halen ze toch niet hoor. (laat staan wat ze er voor vragen voor dergelijke ombouw )
Speerke all the way
Grtz
captain slow