Gisteren mijn bovenste draagarmen losgehaald. En buiten het feit dat ik alle inbusbouten nou niet echt vast vond zitten, bleken de rechter exemplaren zelfs krom. En niet een beetje...
Heb hier en op engelse forum al vaker horrorstories over deze bouten gelezen, maar nu nog de duurzame oplossing...
Dit zijn klasse 8.8 bouten en eenvoudig te vervangen voor een 10.6 of 12.9. Uiteraard met een hoger aanhaalmoment. Maar hogere sterkte houdt ook weer minder flexibiliteit in....
Lotus vervangt ze door 10.9 varianten bij zwaarder gebruik.
Zelf rij ik met 12.9's rond omdat ook bij mij de 8.8 uitrekten, er speling op de verbinding kwam en ze daardoor krom gingen.
Met deze nog geen issues gehad en ze zitten er al heel wat kilometers onder.
Wel heb ik ze nu inderdaad met een hoger moment (60Nm ipv 45Nm) vastgezet. Da's geen probleem met de stalen fusee's. De schroefdraad daarin trekt dat wel.
van dit soort berichten krijg ik als niet technisch persoontje een beetje de kriebels........ wellicht moet ik die van mij ook nakijken, eerder had ik nog nooit van die dingen gehoord...
hoe kan ik dit makkelijk nakijken?
foto's zouden welkom zijn....
Ik heb nog wel wat 10.9 bouten (heel moeilijk te krijgen met de juiste coating) liggen als je wat betere wilt die je dus ook nog eens op 60Nm vast kan zetten.
maik die setjes ,voor mij heb je toch nog hee
moest je ze anders kunnen meeggeven met iemand naar bbq van Herman is dat ook goed voor mij . Kan er zaterdag niet bij zijn maar is niet zo heel ver van mij om er later eens achter te gaan.
patje schreef:maik die setjes ,voor mij heb je toch nog hee
moest je ze anders kunnen meeggeven met iemand naar bbq van Herman is dat ook goed voor mij . Kan er zaterdag niet bij zijn maar is niet zo heel ver van mij om er later eens achter te gaan.
groetjes patje
No worries, die heb ik ook nog, heb nog een hele partij staan hier
We moeten denk ik iets anders gaan regelen, want ik krijg ze ook niet zomaar bij Herman binnenkort ben ik bang... Zal wel een pakketje richting zuiden worden denk ik
patje schreef:maik die setjes ,voor mij heb je toch nog hee
groetjes patje
No worries, die heb ik ook nog, heb nog een hele partij staan hier
We moeten denk ik iets anders gaan regelen, want ik krijg ze ook niet zomaar bij Herman binnenkort ben ik bang... Zal wel een pakketje richting zuiden worden denk ik
Zit er over te denken naar de BBQ te gaan, wordt goed weer dus geen chinees!
Volgens mij is het voor mij niet echt veel om, als ik ga wil ik ze wel oppikken.
Ik heb ook wel interesse in zo'n setje. Sinds ik die
Nitron's heb, lijkt er van alles los te breken/ te scheuren,
dus wat stevigers in de ophanging kan geen kwaad
Ik hoor wel van je of dat lukt en wanneer. (ik ga a.s. zondag
naar Soesterberg b.v.)
Heb je ook bouten voor de spoorstang voor, in die sterkte,
daar is een standaard bout al afgebroken
We moeten maar even kijken wat we kunnen regelen. Zondag ga ik niet naar Soesterberg.
Maar heb jij een spoorstang voor? En als een bout van een spoorstang (of stuurstang bedoel je denk ik?) breekt dan is er wel even iets heftigs aan de hand geweest, dat is niet normaal.