SPAX valt in dezelfde cateogie als LEDA, AVO en anderen: goedkopere dual tube dempers
Nitron, Ohlins, Bilstein, etc. zijn allemaal monotube dempers
Dualtube dempers zijn een stuk makkelijker te maken, maar ook een stuk minder goed instelbaar en als ze redelijk veel in- en uitveren, dan krijgen ze problemen met de warmte-ontwikkeling in de demper die niet goed afgevoerd wordt. Instelbaarheid is ook behoorlijk niet-lineair.
Voor een Speedster is een LEDA, SPAX, etc. eigenlijk een stap terug in kwaliteit en rij-eigenschappen tegenover de standaard Bilsteins.
De standaard Bilsteins zijn namelijk helemaal geen gekke dempers qua kwaliteit en werking!
Daarnaast zijn er met deze goedkopere demper merken heel vaak problemen met de kwaliteit van de gebruikte materialen en geeft de fabrikant vaak weinig service als het om revisie van de dempers gaat.
Ja, een setje Ohlins (en dan eigenlijk wel de 46mm diameter en niet de 36mm..) of Nitrons zijn een stuk duurder, maar dat zie en merk je er wel vanaf. Voor de mensen die nog wel eens het circuit bezoeken zijn dit wel zo'n beetje de beste keuzes.
Als het je alleen gaat om de auto wat lager te maken, dan is het veel handiger om alleen een nieuw Eibach veren-setje te kopen en die in plaats van de originele (ook Eibach

) veren te plaatsen.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..