nitrons of spax

Vragen over bekleding, velgen e.d.
patje
Actief lid

nitrons of spax

Bericht door patje »

Vandaag naar essen geweest, wat daar allemaal staat :o om nog maar te zwijgen van al dat schoons met twee benen :lol:

Op de stand van spax eens weesten kijken voor een setje dempers moet zeggen ziet er niet slecht uit en we kunnen een mooie korting krijgen.
Heeft hier al iemand ervaringen met de spax over de kwaliteit en demping eigenschappen :?:

Vind het prijsverschil met nitrons toch wel groot :shock:

thanks voor info
groetjes patje
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door SteV6 »

Zoek maar even op het Engelse forum naar de ervaringen van beide dempersets ...

Dacht dat het prijsverschil ook terug te zien was in de kwaliteit.

SteV6
S4 Avant
Herman

Bericht door Herman »

Deleted
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Bericht door Arno »

SPAX valt in dezelfde cateogie als LEDA, AVO en anderen: goedkopere dual tube dempers

Nitron, Ohlins, Bilstein, etc. zijn allemaal monotube dempers

Dualtube dempers zijn een stuk makkelijker te maken, maar ook een stuk minder goed instelbaar en als ze redelijk veel in- en uitveren, dan krijgen ze problemen met de warmte-ontwikkeling in de demper die niet goed afgevoerd wordt. Instelbaarheid is ook behoorlijk niet-lineair.

Voor een Speedster is een LEDA, SPAX, etc. eigenlijk een stap terug in kwaliteit en rij-eigenschappen tegenover de standaard Bilsteins.

De standaard Bilsteins zijn namelijk helemaal geen gekke dempers qua kwaliteit en werking!

Daarnaast zijn er met deze goedkopere demper merken heel vaak problemen met de kwaliteit van de gebruikte materialen en geeft de fabrikant vaak weinig service als het om revisie van de dempers gaat.

Ja, een setje Ohlins (en dan eigenlijk wel de 46mm diameter en niet de 36mm..) of Nitrons zijn een stuk duurder, maar dat zie en merk je er wel vanaf. Voor de mensen die nog wel eens het circuit bezoeken zijn dit wel zo'n beetje de beste keuzes.

Als het je alleen gaat om de auto wat lager te maken, dan is het veel handiger om alleen een nieuw Eibach veren-setje te kopen en die in plaats van de originele (ook Eibach :) ) veren te plaatsen.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Nog een kleine toevoeging op het verhaal van Arno,

het grote 'geheim' zit hem in de diameter van de zuiger in de demper. Als je een twintube demper bekijkt heb je in feite twee buizen ineen, wat wil zeggen dat de zuiger een bijzonder kleine diameter (en dus minder vloeistof oppervlak) heeft.
Een monotube heeft door de constructie an sich al een groter zuigeroppervlak omdat het maar één buis is. Daarnaast geld dat hoe groter de zuiger, hoe progressiever de demper kán zijn.

Overigens, dat kán zijn wil zeggen dat de demper wel voor het specifieke type auto ontwikkeld moet zijn. Dat doet men d.m.v. de shimstack. Dit is een 'stapeltje' plaatjes wat op en onder de zuiger zit en in feite de snelheid regelt waarmee de olie door de zuiger heengedrukt kan worden.

Zoals Arno aangaf, een eerlijk vergelijk zijn de 46mm Ohlins tegen de Nitrons.

Oh... en Nitrons voor de Speedster hebben we op voorraad ;)
Afbeelding
patje
Actief lid

Bericht door patje »

ok niet doen dus :shock:

Leek mij een goed aanbod, maar ja waar naar geld natuurlijk :roll:

En de dempers van sachs zijn die ook van het slechte type?

groetjes patje
RCduck7
Actief lid

Bericht door RCduck7 »

En Wilbers dan??
Nog nooit van gehoord eigenlijk maar je vind ze hier weer onderaan de lijst.

http://www.moto-concept.de/en/autos/ope ... uxhall-220

Ietsje goedkoper dan de ohlins die daar ook staan op de site en helemaal onderaan schokdempers van Wilbers aan 1550 euro.
Maarten

Bericht door Maarten »

voor Öhlins en Wilbers loopt op dit moment een group-buy actie op het duitse forum.
Pascal

Bericht door Pascal »

En Maarten heb je al een setje Öhlins besteld !!!
als ik het nog eens een keertje over doe komen er bij mij ook Öhlins onder. Deze veerpoten kun je niet vergelijken met standaard nitrons
(enkel ingaande demping te regelen) bij Öhlins in en uitgaand en dat verschil merk je echt goed.
Ik heb een paar maanden geleden met het kannon van herman meegereden en de veering was heerlijk.
Het stuiteren wat je met de nitrons hebt is bij Öhlins hellemaal weg.
Ik weet het je mag ze eigenlijk niet met elkaar vergelijken maar toch. Misschien moet er eens iemand een setje nitrons testen met in en uitgaande regeling.
ik denk dat hier nog niemand mee rond rijd.
Rikster
Mega lid

Bericht door Rikster »

Heb de Nitron Track set onder mijn Speedster zitten, maar heb zelf geen vergelijkingsmatriaal anders dan het standaard turbo onderstel...
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Pascal schreef:En Maarten heb je al een setje Öhlins besteld !!!
als ik het nog eens een keertje over doe komen er bij mij ook Öhlins onder. Deze veerpoten kun je niet vergelijken met standaard nitrons
(enkel ingaande demping te regelen) bij Öhlins in en uitgaand en dat verschil merk je echt goed..
Niet helemaal juist..

De single-adjustable Nitrons (en de single Ohlins) verstel je zowel de compression en rebound setting, alleen dan in een vaste verhouding met elkaar.

Als de auto 'stuiterde' met de Nitrons, dan stonden ze te ver aan de zachte kant van de instelleing ingesteld en was de rebound demping te laag geworden om het uitveren onder controle te houden.

Maar dat heb je met alle single-adjustables.. Is de natuur van het beestje.

Met 2-way instelling kan je de compressie en de rebound demping idd separaat instellen.

De goede balans tussen deze twee vinden voor de verschillende toepassingen (straat, nat circuit, droog circuit, etc. ) kan alleen wat meer tijd kosten omdat je meer mogelijkheden krijgt.

3-way adjustables kan ook nog.. Dan kan je ook nog de low en high speed bump en rebound instellen. Tegen die tijd moet je heel consistent kunnen rijden en heb je een race-team nodig om dat te gaan afstellen :)

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
SteV6

Bericht door SteV6 »

Arno schreef:Als de auto 'stuiterde' met de Nitrons, dan stonden ze te ver aan de zachte kant van de instelleing ingesteld en was de rebound demping te laag geworden om het uitveren onder controle te houden.

Bye, Arno.
Precies, die ontdekking hebben Piet en ik ook al gedaan.

Als je de 1-way Nitrons te zacht zet gaat de Speedster springen op zijn veren! Ik merkte zelf het verschil nadat ik de originele achtervelgen met 205 bandjes voor vervangen had door de ATSjes.

De balans in veer en demper was weg, dus moest ik op zoek naar een nieuwe demperstand. En dat is gelukt :lol: , de Nitrons voldoen weer aan mijn smaak en de Speedster is inmiddels weer volledig stabiel. De lichte vaagheid en springerigheid is weer "uit de neus".

SteV6
S4 Avant
Pascal

Bericht door Pascal »

Kan allemaal wel waar zijn dat theorie gedoe , maar rij nou maar eens een keertje met een setje ohlins dan zul je wel anders praten.
SteV6

Bericht door SteV6 »

Oh vast Pascal. Maar alle waar naar zijn geld :?

SteV6
S4 Avant
Maarten

Bericht door Maarten »

Nee Pascal, niet besteld, wel lang getwijfeld, maar vind het nog te veel geld.
Plaats reactie