Tullett uitlaat + 2.4 inlaat + Speerke remap = ?

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Maik
Groot Speedster Commandeur

Tullett uitlaat + 2.4 inlaat + Speerke remap = ?

Bericht door Maik »

Ik heb even gezocht naar waar ik onderstaande moest posten, en heb uiteindelijk maar een nieuw topic aangemaakt. Dat houdt de discussies die waarschijnlijk gaan komen wat helderder :wink:

Een speedster met z22se motor met de aanpassingen:

- volledige Tullett uitlaat (inclusief 4-1 equal length uitlaatspruitstuk)
- inlaatspruitstuk van de 2.4 ecotec motor
- remap op maat van Peter (Speerke)

geeft als het goed is ongeveer (voorlopige resultaten gecorrigeerd volgens SAE J1349):

- 258 Nm bij 4755 rpm
- 206 pk bij 6305 rpm

Afbeelding

Dit alles gemeten op de openbare weg (met dus de juiste omstandigheden) en in de tweede versnelling.
Hoe Peter precies de luchtweerstand erin verwerkt heeft weet ik nog niet, maar dat zal niet heel veel invloed op het resultaat hebben, bij 100km/u gaat er namelijk minder dan 7% van het beschikbare vermogen in de luchtweerstand zitten.

Als het allemaal een beetje klopt (en daar ben ik wel redelijk van overtuigd) dan ben ik wel tevreden zo :) . Maar dat was ik ook zonder de getallen te weten ook wel :wink:

Op naar de 230pk!
Afbeelding
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Dennizz »

Is dit gemeten met jouw box?
Ziet er goed uit die lijn 8) Vooral tussen de 4000 en 5000 toeren gaan de pk`s en koppel lekker omhoog :D

(vraagje: de goedkope versie van de compressor levert toch ook rond de 200 pk?)
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door SteV6 »

Maik,

Ben je het dikgedrukte onderdeel vergeten te vermelden?

- volledige Tullett uitlaat (inclusief 4-1 equal length uitlaatspruitstuk)
- inlaatspruitstuk van de 2.4 ecotec motor
- remap op maat van Peter (Speerke)
- diesel 2.2 CDTI swop

:wink:

Wat een schitterende tafelberg-vorm in de koppelgrafiek :shock:

Dit maakt me toch wel nieuwsgierig, want de "kleine" compressorset van HiTec komt hier ook ongeveer op uit en kost toch ergens rond de € 4.000,-

SteV6

Edit:

Durf je het aan: http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... 3327#63327 (meten is weten)
S4 Avant
Maik

Bericht door Maik »

De koppelgrafiek valt niet tegen nee...
En dit is gemeten dus weet ik het ook :wink:
Ik wist al dat we deze discussie gingen krijgen :lol:
Dit is gemeten op een manier die beter is dan op een rollenbank, gewoon op de weg, laptop aan de ECU en meten hoe snel de auto in toeren stijgt. Alle variabelen die je op een rollenbank hebt heb je ook op de weg (behalve de luchtweerstand en gewicht): banden afrol weerstand, aandrijflijnweerstand. Voor de rest meet je precies hetzelfde als dat een rollenbank doet, het stijgen van de toeren in de tijd.
Het gewicht en luchtweerstand is prima te verrekenen.
Op een rollenbank is echter altijd de koeling weer een "probleem" :idea:
Met de aannames van gewicht, het berekenen van de luchtweerstand en de aanname van de aandrijfverliezen zal er heus wel her en der een procentje of 2 mis zitten, maar zoals ik al eerder gezegd heb, dat boeit mij niet zo. Zelf hou ik het gewoon op 200pk.
Ik ga nog weleens wat meten met de performance box, 100-200km/u enzo, maar ik zie nog wel wanneer...
Afbeelding
Maik

Bericht door Maik »

Nog een toevoeging: Peter heeft de waardes aangepast naar de SAE J1349 norm, wat bv betekent dat er gecorrigeerd is voor de temperatuur van de lucht. Toen wij de metingen deden was de inlaatluchttemperatuur 29 graden. Metingen op rollenbanken worden eigenlijk altijd ook gecorrigeerd naar bv deze norm (ik dacht dat er ook andere normen waren maar dat weet ik niet zeker).
Afbeelding
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

De absolute getallen zijn uiteraard ter discussie, maar het zou heel mooi zijn als je hier ook een grafiek van een standaard 2,2 Speedster bij zou plotten.
Uiteraard dan met dezelfde box instellingen gemeten...
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Ik zou geen noodzaak voelen de auto op een vermogensbank te zetten. Heb een paar dagen met de wagen van dominique mogen sturen (waarvoor dank voor het vertrouwen!) en ik heb geen enkele twijfel dat de wagen 200 pk of meer heeft. Komt bij dat ik het motorkarakter erg mooi vind geworden. Minpuntjes? Alleen een lege einddemper.
Ik gok, dat wanneer iemand met een standaard Speedster achter zo'n hernieuwde zal aankakken in de heuvels, dat binnen no time dat hok van maik uit het zich is. Heb zelf geen speedster meer, dus hoef niets te verantwoorden. Goed geinvesteerd geld! 8)
Caterham => Britse degelijkheid...
stefan

Bericht door stefan »

hoi

allen dat heb je weer prima neergepoot (ik heb er enkel nog aan toe te voegen) indien twijfels dat ze dan even instappen in de tomaat van maik
of de schitterende zilveren van dominique :lol:

en als ze dan geen enkel verschil voelen zijn ze aan de prozac toe :lol:

grt stefan
Maik

Bericht door Maik »

Misschien dat Peter ooit nog eens een "on the road" meting van een standaard speedster kan toevoegen, dat zou inderdaad leuk zijn.
Ik heb trouwens de koppelkromme ingeklopt in een spreadsheetje van mij, waarin ook alle versnellingsbakverhoudingen zitten en daar kwam uit dat ik in alle versnellingen helemaal naar 7000rpm moet doortrekken voor de snelste acceleratie (gemiddeld het meeste koppel aan de wielen is dan beschikbaar). Zelfs van 4 naar 5 doorschakelen. Lekker, dat topvermogen 8)
Afbeelding
Dennizz

Bericht door Dennizz »

In het kader van discussie:

Wat is nou sneller/beter?
Set-up van inlaat/ecu/uitlaat lijn of turbo/goedkopere compressor.

Qua top pk`s zitten ze alle rond de 200 pk. Maar wat rijdt nu "beter" welk karakteristiek is er?

Heeft de turbo meer kracht op lagere toeren of de compressor of de ecu versie?
Dominique

Bericht door Dominique »

Ik ken de karakteristieken niet van de turbo of compressor maar naast dat ze gewicht in de weegschaal gooien zal altijd iets als lag zijn, al is het nog zo minimaal.
Door de remap is er tevens het voordeel van de 7k rpm.

Ik vind het minder interressant, maar je hebt hierdoor in principe een hogere topsnelheid.
Afbeelding
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Dennis, dBilas zit op 260 pk. Ik gok dat het koppel een klap beter is op een turbo / sc blok?
Heb met de wagen van Ruben gereden en ik moet zeggen dat de lag bij hem iig verwaarloosbaar is.
Mijn voorkeur gaat overigens altijd naar een atmo. Hoge toeren, schreeuwen en kermen. Dat moet een auto. 8)
Maarten

Bericht door Maarten »

Dominique schreef:Ik ken de karakteristieken niet van de turbo of compressor maar naast dat ze gewicht in de weegschaal gooien zal altijd iets als lag zijn, al is het nog zo minimaal.
Door de remap is er tevens het voordeel van de 7k rpm.

Ik vind het minder interressant, maar je hebt hierdoor in principe een hogere topsnelheid.
Lag bij een turbo is er altijd, hoe kleiner de turbo (dus ook eindvermogen en max koppel) hoe minder lag.
Bij de compressor heb je in principe ongeveer dezelfde lag als bij een zuiger met langer aanzuigtraject. En tegenwoordig ook hogere toerengrens.
Dennizz

Bericht door Dennizz »

Wat is lag :oops: ?

Qua trekkracht in de lagere toeren is er dus geen noemenswaardig verschil?
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Dennizz schreef:Wat is lag :oops: ?

Qua trekkracht in de lagere toeren is er dus geen noemenswaardig verschil?
Op dit moment heb jij last van lag... :lol:

Je probeert iets gelijk te vertalen, maar het duurt even. Snap je hem? :wink:
Plaats reactie