jans schreef:Hallo Arno
Een paar vragen.
Geldt dit voor alle Nitron's

en ongeacht welke auto
Ja.
En waarom,niet van zacht naar hard draaien
jans
Omdat niet alle dempers bij hetzelfde aantal kliks volledig 'zacht' bereiken.
Sommige hebben 22 kliks, anderen 24, weer andere 23..
Dit is allemaal niet erg, want normaal gesproken zal je toch ergens in het midden uitkomen. Even boven het midden voor weg-gebruik en een tikkie er onder voor het circuit.
Ze zijn alleen wel gecalibreerd dat ze allemaal hetzelfde zijn (per as dan he? voor en achter zijn ze andere) als ze op 'hard' staan.
Volledig hard is je '0' waarde. Daarvandaan ga je instellen, want die is bij alle dempers ingesteld en gecontroleerd gelijk. De volledig 'zachte' setting verschilt dus per demper, maar dat is geen probleem, want je kan dus nooit lager als de demper met de minste aantal kliks vanaf hard. Tot dat punt zijn ze allemaal nog gelijk.
Naast het constructie-verschil is dit trouwens ook 1 van de belangrijkste verschillen van Nitrons t.o.v. SPAX, LEDA en andere goedkopere. De dempers gaan eerst allemaal op een test-bank en worden afgesteld zodat ze hetzelfde gedrag hebben voordat ze de deur uit gaan. (Ohlins doet dat ook trouwens, maar zit in zelfde soort prijs categorie)
Oh. Vergeet niet dat je de Nitrons wel miniaal iedere 2 jaar (of liever ieder jaar) moet laten onderhouden (terug naar engeland waar ze uit elkaar worden gehaald en 'ververst'), waar de afstelling weer wordt gecontroleerd en waar nodig bijgesteld, waarna je ze weer terug krijgt. Kost je bij Nitron ongeveer 50 pond per demper (excl. evt. te vernieuwen onderdelen).
Als je dat doet dan blijven ze in feite levenslang 'up to date'.
Ook liefst iedere 6 maanden even de dempers er onderuit en schoonmaken. Vooral ook invetten in de onderste veer-schaal en onder de bumpstop. Als je dat niet doet, dan blijft er water staan in de veerschalen die dan de moer waarmee de zuiger-stang vast zit gaat verroesten en later ook de zuigerstang zelf gaat aanvreten. Als dat ver genoeg 'op kruipt', dan kan het de afdichting van de dempers beschadigen als ze ver inveren.
Ook de O-ringen van de eind-ogen controleren en evt. vervangen. Daarnaast even het vet in de uiteinden verwijderen en nieuw er in (tegen inwerkng zand en water).
Ook de instel-ringen schoon houden, anders lopen ze vast of 'klikken' niet meer.
Dit zijn nu eenmaal race-dempers die voor straat gebruik zijn aangepast, maar absoluut geen 'fit and forget' dempers.
Bye, Arno.