Airbox modificatie

Weetjes en tips voor onze auto.
Maik
Groot Speedster Commandeur

Airbox modificatie

Bericht door Maik »

Vandaag ben ik een beetje aan het klussen geslagen.
Ik vind (zoals bijna iedereen hier) dat de standaard sound van de speedster een beetje tam is.
Daarom had ik besloten om maar de beroemde airbox modificatie toe te passen, gewoon wat extra gaten erin en brommen maar! :)

Ik heb het wel met wat verstand gedaan. Niet meerdere kleine gaten maar 1 grote erbij gemaakt. De standaard luchtslag (die richting het zijrooster loopt) die in de airbox zit is vrij lang, en het grootste deel zit dan nog in de box zelf geschoven. Dit om het inlaatgeluid wat meer te dempen (stomme fabrikanten :lol: ). Daarom heb ik hem door de midden gesneden (zelfs ietsje vanaf gehaald) en dus 2 aanzuibuizen gemaakt, zie de foto's. Op de eerste foto zie je de originele buis aan de rechterkant zitten, de linker is dus nieuw.

Resultaat: een mooie doffe brom (BWOOOOOOAAAAAAP :lol: ) bij volgas en boven ongeveer 3000 tpm. Zo ongeveer wat ik wel wilde. Voor mij een redelijk geslaagde mod dus, die wat peekaatjes-tussen-de-oren heeft gebracht! :)

groet,
Maikel
Bijlagen
Airbox mod3.JPG
Airbox mod3.JPG (65.97 KiB) 5314 keer bekeken
Airbox mod2.JPG
Airbox mod2.JPG (84.27 KiB) 5316 keer bekeken
Airbox mod1.JPG
Airbox mod1.JPG (63.02 KiB) 5415 keer bekeken
Afbeelding
linne150
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door linne150 »

misschien kan je zo ook je einddemper maken MIATEK b.v :) :idea: vr.gr.Wilbert
Maik

Bericht door Maik »

Stap jij nou ook maar je tomaatje in Wilbert, straks hebben we geen plek naast je pettuhvrienduh!

Tot zo,
M.
Afbeelding
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon

Bericht door Hendrik-Jan »

linne150 schreef:misschien kan je zo ook je einddemper maken MIATEK b.v :) :idea: vr.gr.Wilbert
Ha ha. Patent aanvragen!
Lotus Elise S2
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door SteV6 »

Shhhiitttt, dit is wel de mooiste airboxmod die ik tot nu toe gezien heb!

Hoeveel werk? Uurtje of 2 of 3 of 4 :roll:

Ik denk dat ik zaterdag iets te doen heb ...

SteV6
S4 Avant
Maik

Bericht door Maik »

Stephan, zoals ik je al over de telefoon vertelde: demontage zal de eerste keer je een minuut of 15 kosten (met mijn aanwijzingen :wink: ). Het gat zagen/frezen ook een minuut of 15 of langer als je de tools niet hebt. Monteren kost je denk ik 10 minuten. Alles bijelkaar zou het binnen een uur moeten kunnen denk ik Stephan :thumbup:

En ik heb op de terugweg van Scheveningen nog even goed getest. De verandering begint al zelfs iets onder de 3000 tpm al wat van zich te laten horen. Maar pas net iets over de 3000 tpm zet hij echt zijn keel op.

Succes!

M.
Afbeelding
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Knap stukje werk, ik had ook al eens gekeken bij mijn ex tomaat, maar vond dat je er zo verschrikkelijk lastig bij kunt........alhoewel jij bent langer en slanker(niet zo moeilijk :bag:)
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Maik schreef: En ik heb op de terugweg van Scheveningen nog even goed getest. De verandering begint al zelfs iets onder de 3000 tpm al wat van zich te laten horen. Maar pas net iets over de 3000 tpm zet hij echt zijn keel op.
Kan je nog verschil merken t.o.v. mijn BMC?

Groeten,

Mark
C30-94@0.55bar
Maik

Bericht door Maik »

Ja Mark, die van jou zet zijn keel nog duidelijk een paar decibel meer op :idea: Voor de rest geeft die van mij dan weer duidelijk meer powerrrrr :lol: :wink:
Afbeelding
Pascal

Bericht door Pascal »

Maik leuke mod,

Als je nog meer geluid wil kun misschien de originele slangen vervangen door silicone slangen.

Want volgens mij werkt de originele slang ook geluids dempend (slang is aan de binnen kant gevoerd met een of andere stof).

Gr. Pascal
Maik

Bericht door Maik »

Ik denk dat je gelijk hebt Pascal. De standaard slang is dik en zacht, lijkt wel of er ook een soort teer/bitumen op de buitenkant zit. Ik ben nog wel even tevreden, dus die mod bewaar ik nog even :wink:
Afbeelding
Pascal

Bericht door Pascal »

Maik, hoor je goed het verschil tussen 1 of 2 gaten in je airbox.

Gr. Pascal
Maik

Bericht door Maik »

Ja, heel goed. Ik heb dus eerst (de dag ervoor) even gekeken hoe die box precies in elkaar zat. Ik heb toen alleen de bestaande slang door de midden gesneden en zover mogelijk naar buiten geschoven. Zoals die rechter slang er op de eerste foto uitziet. Toen hoorde ik al heel zachtjes iets verschil met standaard, maar het mocht geen naam hebben.

De dag erna heb ik het dan maar echt goed aangepakt en het 2de gat erin gemaakt en het overgebleven stuk slang daarin gestoken.
Toen ben ik de speedy even gaan warm rijden en toen het gas erop..... :shock: ...... dat was wel even andere koek! Het is eigenlijk net alsof je nu een donkerbruinbrommende uitlaat eronder hebt hangen. Het geluid is hard als je de standaard speedster gewend bent, maar zacht als ik het vergelijk met andere hier met alleen een sportluchtfilter en/of milltek einddemper.... Een redelijk "safe" mod dus :wink: . Vind je het geluid echt niets dan kan je het gat gewoon weer afplakken met wat duct tape o.i.d.

M.
Afbeelding
linne150

Bericht door linne150 »

Zeg Maik.Met een gaatje erbij en een slang afsnijden maakt je nog geen Willy Wortel eenvoud man eenvoud 8) vr.gr.linne150
Ride-aholic
Actief lid

Bericht door Ride-aholic »

Hi,

Meeste grote uitvindingen waren achteraf heel eenvoudig.....

Greetingz, Peter
The only vitamine you need, is speed! #0707
Plaats reactie