Compressor van HiTEC
- Piet
- Giga lid Carbon
Compressor van HiTEC
Na lang wachten is het dan zover. De compressor van HiTEC zit erop. Het is in 1 woord geweldig. De acceleratie, het geluid, wow! En toch rijdt de auto nog net zo gedwee als hiervoor. Vandaag gewoon lekker wezen cruisen en zo af en toe een tussensprintje. De auto gedraagt zich voorbeeldig. Je hebt geen 1 keer het idee dat er iets niet klopt of dat je iets vreemd hoort. (Speedster)Petje af voor de mannen van HiTEC.
Een van de redenen waarom het nogal lang duurde ten opzichte van de normale tijd die voor het inbouwen van een compressor staat is omdat ze nogal wat kleine veranderingen hebben doorgevoerd ten opzichte van vroeger. Zo is de radiator van de intercooler op een andere plaats gezet en is de hoeveelheid water die door het systeem wordt gepompt verdubbeld. De sofware is aangepast. Een of andere sensor die er voor zorgt hoe de compressor op het gaspedaal reageert, hebben ze veranderd en zit op een andere (betere) positie. Vroeger was het schijnbaar zo dat 2 graden meer gas er een vermogens jump was van 15 pk dat is nu weg waardoor het rijden in de 2 versnelling de auto niet zenuwachtige op het gas reageert. Er zit tegenwoordig een sport filter in waardoor je de compressor beter hoort. Wat heet, het lijkt wel een Stuka duikbommenwerper! Gelukkig maakt hij dat geluid alleen als je vol op het gas gaat. Bij normaal rijden is het geluid niet veel anders dan standaard.
Zoals jullie weten ben ik geen techneut dus op de echte technische zaken moet ik het antwoord schuldig blijven.
Nog wat feitjes:
Ingebouwd HiTEC compressor Stage 2.
Vermogen 245 PK
275Nm bij 2000 toeren tot 300 Nm bij 6250 toeren.
Kosten 7200 EURO.
Een van de redenen waarom het nogal lang duurde ten opzichte van de normale tijd die voor het inbouwen van een compressor staat is omdat ze nogal wat kleine veranderingen hebben doorgevoerd ten opzichte van vroeger. Zo is de radiator van de intercooler op een andere plaats gezet en is de hoeveelheid water die door het systeem wordt gepompt verdubbeld. De sofware is aangepast. Een of andere sensor die er voor zorgt hoe de compressor op het gaspedaal reageert, hebben ze veranderd en zit op een andere (betere) positie. Vroeger was het schijnbaar zo dat 2 graden meer gas er een vermogens jump was van 15 pk dat is nu weg waardoor het rijden in de 2 versnelling de auto niet zenuwachtige op het gas reageert. Er zit tegenwoordig een sport filter in waardoor je de compressor beter hoort. Wat heet, het lijkt wel een Stuka duikbommenwerper! Gelukkig maakt hij dat geluid alleen als je vol op het gas gaat. Bij normaal rijden is het geluid niet veel anders dan standaard.
Zoals jullie weten ben ik geen techneut dus op de echte technische zaken moet ik het antwoord schuldig blijven.
Nog wat feitjes:
Ingebouwd HiTEC compressor Stage 2.
Vermogen 245 PK
275Nm bij 2000 toeren tot 300 Nm bij 6250 toeren.
Kosten 7200 EURO.
- Bijlagen
-
- Motor.jpg (123.74 KiB) 4213 keer bekeken
-
- Compressor.jpg (126.11 KiB) 4216 keer bekeken
- Piet
- Giga lid Carbon
Nog wat filmpjes. Deze zijn genomen met een fototoestel dus geluid en beeld zijn niet top.
- Bijlagen
-
- Actie1.AVI
- (1.32 MiB) 8131 keer gedownload
-
- Actie2.AVI
- (655.02 KiB) 8104 keer gedownload
Hej Piet"' wat maak jij nou
Dat is toch niet normaal hé.
Man die is snel geworden zeg
Denk dat je nu toch wel serieus
aan een sper diff moet gaan denken
met al dat vermogen wordt het natuurlijk wel een beetje linker allemaal
Zal mij straks benieuwen hoe het klinkt en loopt.
Doe het een beetje voorzichtig aan hé
jans

Man die is snel geworden zeg

aan een sper diff moet gaan denken

jans
- Piet
- Giga lid Carbon
Ik zie me nog niet verder gaan met (motor)tunen.Hij klinkt goed Piet en de acceleratie ziet er ook goed uit, Ga je nu nog verder met tunen? of is dit je eindstadium?
In algemene termen wel. Maar mischien dat Maarten dat kan uitleggen voor ons want die bouwt tenslotte zelf er 1 in die heeft er echt verstand van.Heb je enig idee wat er allemaal aangepast is?
Zover ik heb begrepen wordt er eigenlijk maar weinig veranderd aan de standaard motor, alleen de compressie wordt verlaagd. De computer blijft ook het zelfde alleen wordt er een extra computer in de tasbak in gebouwd die de extra benzine injectoren bestuurd. Van het normale koelsysteem wordt er alleen een andere termostaat in gebouwd. That's it. De compressor wordt er dus gewoon op gebouwd.
- Piet
- Giga lid Carbon
Gelukkig ben ik voorzichtig aangelegd.jans schreef:Hej Piet"' wat maak jij nouDat is toch niet normaal hé.
Man die is snel geworden zeg![]()
Denk dat je nu toch wel serieus
aan een sper diff moet gaan denkenmet al dat vermogen wordt het natuurlijk wel een beetje linker allemaal
![]()
jans

- Piet
- Giga lid Carbon
Nee, hoor de standaard max toerentalen zijn nog steeds van kracht. Je kan niet meer toeren maken zonder aanpassingen aan de motor. Tenminste als je de boel heel wil houden.Maik schreef:Piet, jij krijgt het nog druk in Zeist met aanvragen voor "een rondje"![]()
Het klinkt goed hoor!Waar zit nu de toerenbegrenzer? Op 6800tpm nu toch? Ik denk dat je aan een shiftlight moet gaan denken.... Mark heeft een mooie!
Ik denk meer aan een shifthoorn

- Hendrik-Jan
- Giga lid Carbon