Remmen upgrade
- Dennizz
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
- Locatie: Nieuwe Wetering
Mooi, dat bedoel ik ja!piet schreef:Bedoel je de combinatie rs-14, standaard schijf?
Die zijn er zat. Ik ken er al 2 en ik heb zelf rs-42 met de standaard schijf. De pagids doen het uitstekend op de standaard schijf.
Heb je de eerste keer met regen meteen enorme vertraging? Moet je veel kracht zetten om je wielen te blokkeren of gaat het in schrik reacties veel te snel al?
Hoe blijven je originele schijven zich houden?
pagids 42, waarom niet de 14.......?
Zijn er ook rijders die eerste deze blokken hebben gemonteerd en een enige tijd later de schijven en was die stap ook groot?
Quote van SteV6
Die bevallen dus goed heb jij originele schijven?Remweg neemt kwadratisch toe ten opzichte van de snelheid. Omdat je er een opmerking over maakt heb ik ook nog even een oude 160-0 km/h opgezocht ... En daardoor moet ik even bijkomen van een hartaanval.
Oud, met DS2500: 118,65 (!) meter
Nieuw, met RS14: 095,04 meter
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Nee.. EP schijven zijn de 2-delige 'Eliseparts' schijven. Deze gebruiken stalen slijt delen van EBC met een eigen hartstuk.Dennizz schreef: Die jij laat zien is toch een AP schijf? Bij Ivo lijkt die er ook het meest op...
Waar staat EP eigenlijk voor? Het staat er nergens bij het is niet echt een afkorting van Aluminium Belled Discs...?
Voordeel hier tov. de normale Speedster schijven is dat je een 2 a 2.5kg per schijf gewicht kwijt raakt. Ze zijn ook wat beter geventileerd als de originele Speedster schijven, echter ze zijn verder nog steeds van vrij conventionele samenstelling qua staal.
Ervaring tot nu toe is dat ze tov. de originele Speedster schijven wel wat betere frictie opleveren met de blokjes, dus het remt al wel iets beter. Grootste voordeel is echter de fikse vermindering van het onafgeveerde gewicht.
De AP schijven lijken hier op, maar hierbij is het stalen slijt-deel afkomstig van de jongens van AP-Racing en duidelijk een klasse boven het 'gewone' remschijf-werk.
Deze zijn een tikje groter (meestal 295mm tov. 288mm origineel), maar het belangrijkste is dat ze zijn gemaakt uit een veel taaiere en slijtvastere staalsoort als de origenele of 2-delige EP schijven.
Ze kunnen ook veel meer aan qua belasting zonder dat je problemen krijgt met rare trillingen etc.
Nadeel is idd. de prijs, maar voor de hoog-vermogen mensen is het vaak uiteindelijk de enige optie voor de voorkant om de zaak blij te houden op het circuit.
In beide gevallen (zowel AP als EP schijven) koop je later alleen nieuwe schijven en boutjes/moertjes en her-gebruik je het hartstuk weer. Dat drukt de kosten dan wel weer iets.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Piet
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
- Locatie: Center of the universe
SteV6 rijdt met rs14 op de standaard schijven. Wellicht dat hij daar nog wel een en ander kan over vertellen als hij zich meld.
De schijven houden zich prima. Ze worden niet blauw en ze slijten niet bovenmatig.
Ik heb rs42 genomen omdat ik ze zelf gekocht heb bij Yvo. Uit zijn beschrijving vond ik die beter bij mij passen. Echter zou ik zo rs14 nemen. Het is zoiets als die 10W-60 of 10W-50 Olie discussie, niet echt boeiend.
Deze blokken doen het altijd, ook als ze koud zijn en als het nat is. Ze doen het wel beter als ze warm zijn. Maar geen schrik reacties meer van Oooooooooooooooooo Shiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii. Bij normaal straat gebruik merk eigenlijk nooit verschil. Als je in de bergen op het circuit gaat ze na een tijdje beter remmen dan ze al deden. Uiteraard zal dat ergens stoppen maar zover ben ik nog nooit gekomen.
Blokkeren kan ik je weinig over vertellen aangezien ik met het VXR ABS rond rijd met R1R banden. Ik heb er geen last van.
De schijven houden zich prima. Ze worden niet blauw en ze slijten niet bovenmatig.
Ik heb rs42 genomen omdat ik ze zelf gekocht heb bij Yvo. Uit zijn beschrijving vond ik die beter bij mij passen. Echter zou ik zo rs14 nemen. Het is zoiets als die 10W-60 of 10W-50 Olie discussie, niet echt boeiend.
Deze blokken doen het altijd, ook als ze koud zijn en als het nat is. Ze doen het wel beter als ze warm zijn. Maar geen schrik reacties meer van Oooooooooooooooooo Shiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii. Bij normaal straat gebruik merk eigenlijk nooit verschil. Als je in de bergen op het circuit gaat ze na een tijdje beter remmen dan ze al deden. Uiteraard zal dat ergens stoppen maar zover ben ik nog nooit gekomen.
Blokkeren kan ik je weinig over vertellen aangezien ik met het VXR ABS rond rijd met R1R banden. Ik heb er geen last van.
- allen
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2801
- Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
- Locatie: dordrecht
- Contacteer:
Als je aan een budget zit, gewoon alleen blokken nemen. De schijven zelf zijn minder spannend. Mocht je willen uitzoeken wat het beste zou kunnen passen bij je rijstijl, kun je eens wat lezen op www.pagid.co.uk
Rijd je alleen op straat zou ik de rs-14 niet nemen. Liever de 4-2. Ik reed naast de trackdays een hoop straatkilometers. Dan kun je niet steeds asociaal remmen. Die rs-14 vraten gewoon de schijven op.
Rijd je alleen op straat zou ik de rs-14 niet nemen. Liever de 4-2. Ik reed naast de trackdays een hoop straatkilometers. Dan kun je niet steeds asociaal remmen. Die rs-14 vraten gewoon de schijven op.
Caterham => Britse degelijkheid...
allen schreef:De schijven zelf zijn minder spannend.
Daar sla je jezelf een spijker in je kopallen schreef:Die rs-14 vraten gewoon de schijven op.
De schijven zijn dus wel interessant.. goede schijven worden niet door RS14 'opgevreten'. Slechte schijven (de speciale Lotus compound ook wel "cheesium" genoemd ) doen dat dus wel
- allen
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2801
- Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
- Locatie: dordrecht
- Contacteer:
Potver, gewoon 500 euri neergeteld vor cheesium schijven?
Geen idee wat de normale slijtagepatroon is Yvo, maar het was ongeveer 1 op 1 kwa slijtage. Iets van 25 of 28k gebruikt. Normaal kan ik echt nog wel een setje blokjes kopen voor ik de schijven weer dien te vervangen (maar dan bij een degelijk bmw natuurlijk ).
Geen idee wat de normale slijtagepatroon is Yvo, maar het was ongeveer 1 op 1 kwa slijtage. Iets van 25 of 28k gebruikt. Normaal kan ik echt nog wel een setje blokjes kopen voor ik de schijven weer dien te vervangen (maar dan bij een degelijk bmw natuurlijk ).
Caterham => Britse degelijkheid...
- Dennizz
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
- Locatie: Nieuwe Wetering
Oke, dan ga ik denk voor de Pagid 42. Tijdens Wimedo zullen de remmen niet echt enorm worden belast, waardoor de Pagid 14 beter zou zijn.
Op Ivo site staat als "vervanger" de ESR800. Iemand hier al ervaring mee? Kun je nu zeggen dat deze even goed zijn of "anders". Of Ivo zeg jij het maar
Oja, remmen rondom vervangen of zou alleen voor ook kunnen/nodig zijn? Remmen die ik er nu ruim 20k onder heb zitten kunnen namelijk nog wel een lange tijd mee, het is dus qua materiaal dikte geen noodzaak om te vervangen...
Op Ivo site staat als "vervanger" de ESR800. Iemand hier al ervaring mee? Kun je nu zeggen dat deze even goed zijn of "anders". Of Ivo zeg jij het maar
Oja, remmen rondom vervangen of zou alleen voor ook kunnen/nodig zijn? Remmen die ik er nu ruim 20k onder heb zitten kunnen namelijk nog wel een lange tijd mee, het is dus qua materiaal dikte geen noodzaak om te vervangen...
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Hoi Dennizz,
Ik heb, zoals je elders hebt kunnen lezen, begin juni de overstap gemaakt van DS2500 naar Pagid RS14. Op de standaard remschijven. En ik wil nooit meer terug
De RS14 remmen koud al beter dan goed warme DS2500. Ze piepen tijdens het remmen wel, maar dat vind ik alleen maar een gaaf geluidje. De RS14 zijn wel wat aggresiever voor de schijven. Echter als je de kosten gaat afwegen van standaard schijfjes of andere schijven, dan vervang ik de standaard wel vaker. Voor mijn gebruik op de openbare weg kan ik er prima mee leven. Trackdays zal ik niet vaak bezoeken. Wel minimaal 1x per jaar flink gummen in berggebieden. En daar doen ze het alleen maar beter. De kosten van RS14 en schijfjes is vele malen minder dan schade rijden omdat je remvermogen te kort komt.
Lang geleden heb ik een keertje Piet's RS4-2 mogen uitproberen. In mijn herinnering remmen ze ook uitermate goed, alleen is de "bite" wat minder fel dan van de RS14. Dus beide geen verkeerde keuze, RS14 is denk ik wat bijteriger als je begint met remmen.
SteV6
Ik heb, zoals je elders hebt kunnen lezen, begin juni de overstap gemaakt van DS2500 naar Pagid RS14. Op de standaard remschijven. En ik wil nooit meer terug
De RS14 remmen koud al beter dan goed warme DS2500. Ze piepen tijdens het remmen wel, maar dat vind ik alleen maar een gaaf geluidje. De RS14 zijn wel wat aggresiever voor de schijven. Echter als je de kosten gaat afwegen van standaard schijfjes of andere schijven, dan vervang ik de standaard wel vaker. Voor mijn gebruik op de openbare weg kan ik er prima mee leven. Trackdays zal ik niet vaak bezoeken. Wel minimaal 1x per jaar flink gummen in berggebieden. En daar doen ze het alleen maar beter. De kosten van RS14 en schijfjes is vele malen minder dan schade rijden omdat je remvermogen te kort komt.
Lang geleden heb ik een keertje Piet's RS4-2 mogen uitproberen. In mijn herinnering remmen ze ook uitermate goed, alleen is de "bite" wat minder fel dan van de RS14. Dus beide geen verkeerde keuze, RS14 is denk ik wat bijteriger als je begint met remmen.
SteV6
S4 Avant
Hallo,
Ik heb kort geleden de ESR25 (raceblokjes) bij Ivo besteld en er inmiddels een volle dag met standaard geperforeerde "turbo" schijven mee gereden op Zandvoort.
Op de dag zelf ben ik nog niet onder de indruk geraakt van de verwachtte verbetering, maar dat kwam mede door de zwaar verouderde remolie.
Na deze te hebben vervangen, gaat het al een stuk beter.
Wel heb ik het idee dat ze meer 'vreten' in de remschijven en ook de blauwe kleur was na een dagje aanploeteren te zien aan het oppervlak. Ook kunnen schijven soms gaan trillen na stevig gebruik, i.c.m. de "verkeerde" remblokken, maar daarvan heb ik nog niets gemerkt. De slijtage is minder dan ik had verwacht. Met mijn rallyetje gebruik ik zeer zachte blokjes en die zijn meestal na een dagje Zolder aan vervanging toe. Tot zover positief over de ESR-blokken.
Ik heb kort geleden de ESR25 (raceblokjes) bij Ivo besteld en er inmiddels een volle dag met standaard geperforeerde "turbo" schijven mee gereden op Zandvoort.
Op de dag zelf ben ik nog niet onder de indruk geraakt van de verwachtte verbetering, maar dat kwam mede door de zwaar verouderde remolie.
Na deze te hebben vervangen, gaat het al een stuk beter.
Wel heb ik het idee dat ze meer 'vreten' in de remschijven en ook de blauwe kleur was na een dagje aanploeteren te zien aan het oppervlak. Ook kunnen schijven soms gaan trillen na stevig gebruik, i.c.m. de "verkeerde" remblokken, maar daarvan heb ik nog niets gemerkt. De slijtage is minder dan ik had verwacht. Met mijn rallyetje gebruik ik zeer zachte blokjes en die zijn meestal na een dagje Zolder aan vervanging toe. Tot zover positief over de ESR-blokken.
Racen is wachten!
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Schijven gaan niet trillen van "verkeerde" remblokken, maar door verkeerd gebruik van de remmen. Door te zacht en dus slepend te remmen krijg je ongelijke opbouw van remblokfrictiemateriaal op je schijf. Het gevolg is trillen en vibreren onder steviger remmen.Spurbo_Ed schreef:Ook kunnen schijven soms gaan trillen na stevig gebruik, i.c.m. de "verkeerde" remblokken, maar daarvan heb ik nog niets gemerkt.
Dat probleem kan je dan ook eenvoudig weer van je schijven remmen. Zoek een ruime en rustige weg waar je 8-10x achter elkaar van boven de 100 km/h hard (tegen het ABS aan) kan afremmen naar 20 km/h. Rijdt daarna enkele kilometers om de schijven goed af te laten koelen en rem dan nog een keer stevig. Als het goed is ben je het trillen van de schijven weer een tijdje kwijt.
SteV6
S4 Avant