Tullett uitlaat + 2.4 inlaat + Speerke remap = ?

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Dennizz »

allen schreef:
Dennizz schreef:Wat is lag :oops: ?

Qua trekkracht in de lagere toeren is er dus geen noemenswaardig verschil?
Op dit moment heb jij last van lag... :lol:

Je probeert iets gelijk te vertalen, maar het duurt even. Snap je hem? :wink:
Ik word echt helemaal dol van al dat engels :bash:

Nu maar even babelfish aangesproken en verder gegoogled, maar het is dus vertraging. Dan denk ik aan: ik druk het pedaal in en dan 21, 22, 23 oh daar gaat de auto. Die tijd bedoelen jullie? Het flinstone effect :wink:

turbo/compressor hebben meer lag...
Ik was eigenlijk vooral benieuwd naar het verschil van pk/koppel op lagere toeren.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Er wordt wel erg slecht gelezen.
Bij de compressor heb je in principe ongeveer dezelfde lag als bij een zuiger met langer aanzuigtraject
Dus niet zoals bij een Turbo. :bangin:
Dennizz

Bericht door Dennizz »

piet schreef:Er wordt wel erg slecht gelezen.
Bij de compressor heb je in principe ongeveer dezelfde lag als bij een zuiger met langer aanzuigtraject
Dus niet zoals bij een Turbo. :bangin:
Kan jij mij vertellen of onze zuiger een lang aanzuigtraject heeft?

(Ik heb inmiddels wel een paar keer gehoord van een aantal niet compressor rijders wel lag merkten toen zij proef reden in een compressor)

In dat geval zou je zeggen dat je standaard een kort aanzuigtraject heb? Aangezien de lag wel merkbaar is bij een compressor... De compressor zit dan tussen standaard en turbo in. Dan sluit het verhaal zich zeker :lol:
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

De 3 configuraties hebben een compleet verschillend karakter. Voor de atmosferische motor geldt dat het maximum koppel bij hogere toeren pas wordt bereikt. Echter, de reactie van de motor is altijd hetzelfde (er is geen variatie in de hoeveelheid koppel die wordt geleverd).

Bij de compressor ligt het eraan hoe de configuratie is. Maar de ombouw die tot nu toe voor de speedster wordt gebruikt heeft erg weinig vertraging, maar er zit zeker wel iets vertraging in t.o.v. een atmosferische motor (zelf iig gemerkt bij die van Piet). Koppel wordt geleverd vanaf veel lagere toeren dan atmosferisch. Reactie op het gaspedaal is iets variabeler dan atmosferisch door de compressor overbrugging die erop zit.
Alternatief zou een rotrex achtige compressor zijn, die werkt anders. Het effect daarvan is veel meer zoals een atmosferische motor, maar dan met een opgekrikte koppel grafiek (werkt meer progressief).

Bij een turbo heb je (afhankelijk van de exacte configuratie) bij nog lagere toeren meer koppel. Maar de vertraging t.o.v. een compressor zal al snel groter zijn. En door de uitlaatgas aandrijving van de turbo zal het niet zo zijn dat de reactie van de motor altijd hetzelfde is. Dat kan best spannende situaties opleveren bij een speedster.

Oftewel, het standaard verhaalt geldt hier ook weer, probeer (mee) te rijden in elke configuratie en kijk wat je zelf het prettigst vind.

Mark
C30-94@0.55bar
Dominique

Bericht door Dominique »

Ik heb vandaag met DF wat rondjes gereden op circuit Zandvoort en ik heb nu een beter beeld van het vershil met vóór de remap.

Het meest duidelijk is het verschil in topsnelheid op het rechte eind:
dat was altijd ergens tussen 185 en 190, nu gaat de naald over de 200! In 4e versnelling. Ik moet door deze hogere snelheid helaas ook iets eerder remmen. :?
Vrij kort na de Kumhobocht moest ik altijd al naar z'n 4 schakelen, nu is dat in principe halverweg de Arie Luyendijk bocht. In de praktijk wil je daar geen verschuiving van druk op je wielen dus schakel ik voor de bocht reeds.
Verder merk ik meer trekkracht om vanuit Gerlach omhoog de Hunserug op te rijden.
Helaas heb ik vandaag geen tijd gemeten, maar dat moet ten opzichte van de laatste keer (2:09) zo'n 4 seconden sneller zijn. :D

@ Maik, ben erg benieuwd naar de registratie van jouw kunnen op de driftbox vandaag?
Afbeelding
Plaats reactie