Speedster en pekel

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Speedster en pekel

Bericht door Hendrik-Jan »

Weet iemand welke invloed pekel (strooi-zout) heeft op het aluminium en op het lijm?
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Het chassis is ge-anodiseerd en de lijm is bij de produktie 'gebakken' in een oven en vrijwel inert. Daar hoef je je geen zorgen over te maken.

De 'problemen' liggen op andere vlakken.

Er zijn bij deze auto's op verschillende plaatsen 'gewone' stalen boutjes en moeren gebruikt. Gooi er wat (zout) water bij en die roesten in no-time. Vooral de bouten die de binnen spatschermen op z'n plaats houden en wat anderen zijn hier berucht om. (op zich geen probleem.. totdat je die ooit eens los moet halen..)

Ook de wiel-ophanging is gewoon van staal, maar met een zink-passivatie laag er op. Vooral de wishbones etc. *niet* gaan borstelen/poetsen/schuren, want deze passivatie laag is niet zo dik en die verwijder je dan ( == roest).

Gewoon om de zoveel tijd met een hogedruk spuit de hele ophanging goed schoonspuiten helpt een hoop. Eventueel deze onderdelen behandelen met een produkt als WaxOyl oid.

Een ander punt om in de gaten te houden is galvanische corrosie tussen het aluminium en andere soorten metaal. Vooral RVS zit op de galvanische tabellen nogal 'ver' van aluminium af, dus die willen makkelijk gaan reageren (het alu wordt 'opgevreten').

Dit gebeurt echter alleen als er een electrolyt (water, zout, etc.) aanwezig is. Op de plaatsen waar RVS en Alu in contact komen is het verstandig om in ieder geval een (liefst metaalvrij) vet te gebruiken of een speciaal product hiervoor genaamd 'DuraLac' (te koop bij scheepswerven en watersport winkels, wordt toegepast bij schepen waar aluminium en RVS in contact komen).

Dit zorgt ervoor dat de metalen geen galvanische 'verbinding' aan kunnen gaan.

Het is geen groot probleem, maar iets om in het achterhoofd te houden..

Een laatste probleem van het aluminium kan een fenomeen genaamd 'crevice corrosion' zijn. Dit treedt op bij stilstaand water wat in contact staat met aluminium en in een afgesloten ruimte zit.

In deze situatie gaat het water en het aluminium reageren tot Aluminium-Hydroxide (een wittig poeder) en wordt het water sterk basisch. Dit 'vreet' het alu verder aan, waarna de reactie weer opnieuw begint.

In oudere Elises was dit effect duidelijk te zien onder rubberen vloermatten waar de alu bodemplaat is aangetast (en soms zelfs gaatjes heeft) vanwege (condens)water wat tussen het rubber en het aluminium bleef staan.

Door alles op z'n tijd gewoon goed schoon te spuiten en alles goed ingevet en schoon te houden blijft de auto in prima conditie. Ik rij ook zomer en winter nu al 3 jaar met mijn Elise en ik zie nog weinig problemen met corrosie.

Bye, Arno.
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

mwah... ik ben het daar toch echt niet mee eens.

Pekel is en blijft slecht, ook voor het chassis. Als de graadmeter is dat het chassis binnen één of binnen drie jaar door moet rotten heb je gelijk en is het geen probleem, als je op de lange termijn kijkt wel.

Zet mijn Elise op de brug en zet die van jou ernaast en zoek de verschillen.

De draagarmen zijn aangevreten door de pekel (geel passiveren is niet voldoende om ellende te voorkomen), ook het chassis van een Elise die al een paar winters door de pekel heeft geploegd is duidelijk te onderscheiden van een chassis wat uit de pekel gehouden wordt.. de een is zwart, de andere ziet er uit als.. euhm.. aluminium.

Uprights zien er na een paar winters uit als blokken roest..

Natuurlijk valt zo'n auto niet na een paar jaar uit elkaar en natuurlijk vallen er geen gaten in binnen een paar jaar, maar om te zeggen dat het geen problemen oplevert gaat veel te ver.

Waar ik de meeste problemen op de lange termijn voorzie is in de sills. Zoals je wellicht weet staan die (redelijk) open. Aan de voorzijde weliswaar afgeschermd door glasvezel, aan de achterzijde zit er wat schuim ingefrommeld om de meest ernstige rottigheid buiten te houden. (en de klemmetjes die uit het dashboard vallen ook binnen te houden. :evil: ) Op het moment dat je over een nat gepekeld wegdek rijdt zal er altijd spray in de sills komen. Dat droogt op, wordt poeder wat gaat liggen stuiven. Die troep komt absoluut IN de sil terecht, OP bijvoorbeeld de alumiunium koelvloeistof buizen en gaat daar gewoon lekker liggen rotten. (je hoort wel eens verhalen over Elises met geperforeerde aluminium buizen waarvan niemand iets snapt. Als je naar zo'n buis gaat kijken zie je dat ie van buitenaf is doorgerot..)

Ook onder de frontclam zijn er plekjes die lastig of helemaal niet bereikbaar zijn. Ook daar blijft de pekel achter.

Kortom, als je zuinig bent op je autotje EN je hebt de mogelijkheid om hem in de winter lekker binnen te laten zou ik het niet nalaten..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gerard
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1520
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:30

Bericht door Gerard »

Hoe dierbaar mijn Speedy mij ook is maar ik heb hem gekocht om in te rijden en niet om hem binnen te zetten.
Heeft alleen nog pet met nr:0672
Plaats reactie