Wielen verwijderen

Weetjes en tips voor onze auto.
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hoi,

de speedster heeft aan elke kant drie krikpunten, waarvan één ongeveer in het midden (zie tekening) als je deze pakt gaat heel je zijkant omhoog (er zit een sticker op je bodemplaat), zorg dat hij goed op de rem staat en in versnelling voor de zekerheid, eventueel een wielblok :!:

Losmaken maakt volgens mij niet zoveel uit waar je het mee doet, vastzetten als ik me niet vergis 110Nm.

S6 Marcel.
Bijlagen
krikpunten.JPG
krikpunten.JPG (24.09 KiB) 9493 keer bekeken
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Marcel schreef:Losmaken maakt volgens mij niet zoveel uit waar je het mee doet, vastzetten als ik me niet vergis 110Nm.

S6 Marcel.
Losmaken vraagt gewoon net zoveel kracht als nodig is om de bouten los te krijgen ...

En vastzetten van de wielbouten is met 85 Nm i.p.v de genoemde 110 Nm.

Je wielen zelf kunnen wel heel erg vast zitten op de naaf, door het lichtjes roesten van de naaf zelf. Vraag maar aan Maik :mrgreen:

Als dat zo is zit er niets anders op dan met een plankje en een zware hamer het wiel van binnen uit los te slaan daar klappen te geven en dan het wiel een klein stukje verder te draaien en weer klappen te geven, net zolang tot het wiel los komt.

Nogmaals S6,

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Inderdaad, van dittum heb je dan nodig:

Afbeelding


Over het aanhaalkoppel van de wielbouten liggen de adviezen nog wat uitelkaar. Vaak hoor ik 100Nm, 110 ook wel, 85 lijkt mij aan de lage kant, maar misschien is dat wel voorgeschreven voor de speedster. Ik zelf zet die van mij met 100 vast.
Afbeelding
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Bij het Continental Service Centrum in Barneveld hebben ze een A3-poster hangen met alle aanhaalmomenten voor alle merken en typen auto's. Er is dus geen algemeen geldende richtlijn voor het aantal Nm voor wielbouten!

En die varieren van 80 tot 130 Nm. Dus even goed in het (instructie)boekje kijken kan geen kwaad.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

wielbouten

Bericht door Pipo »

Voor zover ik me herinner zegt ons boekje 90 ofwel 95NM. Kan het helaas niet nagaan, want wacht al bijna 5 maanden op het mijne :( . Trouwens ook nog op de handleiding van mijn radio en nog wat andere zaken; maar dat is dan weer een ander verhaal :evil:
A thing of beauty is a joy forever!
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 jun 2005 19:08

Bericht door stef666 »

Aluminium wielen dienen gewoon met 110Nm vastgezet te worden, 85NM is écht te weinig :idea:
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
#0731
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

bij mij gaan ze ook met 110 nm.
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

Bij mij 100Nm.
Lotus Elise S2
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Volgens de officiele instructie video van Opel: 80Nm
Daar zitten die van mij ook mee vast.

Op de Elise is het (dacht ik) 100 of 110Nm, maar die wielen hebben natuurlijk ook een gat minder.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Zijn er al wielen afgelopen van speedsterrijders hier? Of zijn er al bouten afgebroken? Nee? Het zal dan allemaal wel en ergens tussen de 80 en 110Nm is dus wel oke... case closed! :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Kan, ik weet niet of het effect op de velgen kan hebben als je ze met teveel moment aanhaalt..

Maargoed, ik hou me wat dit betreft maar even aan de handleiding en de instructievideo van Opel: 80Nm :lol:

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Rotax
Mega lid
Berichten: 960
Lid geworden op: 21 jun 2005 0:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rotax »

Instructievideo?! Mag ik die een keer lenen?
Misschien ook wel leuk om die mee te nemen naar de Speedster-techniek-voor-dummies-dag :!:
Gebruikersavatar
Flaminiasupersport
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:13
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Flaminiasupersport »

Ik doe altijd wat anti seize van Loctite op de wielnaven, zo komen de velgen niet vast te zitten en moet er geen bruut geweld gebruikt worden als z'eraf moeten!
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Te vast draaien kan wel kwaad. Je draai een deuk in de boutgat en kans op haarscheuren.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Maar wat is dan "te vast" Peter? Mijn DTS-en kunnen ook op andere auto's gezet worden, het is maar net wat de fabrikant opgeeft. Zetten de bandenzaken ze allemaal (of de meeste) niet op 110 vast?
Afbeelding
Plaats reactie