Remmen upgrade

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Pagid rs14:
-zeer goede bite
-schijfrem onvriendelijk (allen iedere 25k alles vervangen)
-kunnen piepen
-bij een specifiek geval, "hoge" slijtage achter (maar ligt dit aan blokje?)

Pagid rs42
-goede bite
-schijfrem vriendelijker dan de rs14
-regen goed remmen

ESR 25
-met goede olie positief
-prijs is goed
-meer slijtage dan standaard blokken


Aangezien ik/wij sinds juni 2008 ruim 24k hebben gereden, zou dat betekenen dat je ieder jaar alle schijven + blokken kan vervangen. Dat is wat erg fanatiek, denk ik zo.

Nog even wat reacties afwachten van de ESR25.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Overweeg ook nog de OMP Competition blokken, die vond ik prima remmen onder de wagen van Mark. Mark zelf is er ook goed tevreden over, en anderen hier ook begreep ik. Prijs is ook gunstig van deze blokken. Slijtage van deze blokken en verder de schijven moeten de eigenaren dan maar even wat over zeggen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rallye
Actief lid
Berichten: 346
Lid geworden op: 06 jul 2008 11:18
Locatie: Oosterhout

Bericht door Rallye »

Mijn remblokjes zijn de eerstvolgende servicebeurt ook aan vervanging toe. Na ditt forum te hebben afgespeurd is het voor mij in ieder geval duidelijk dat ik van de standaard peperkoekblokken overstap op de OMP Competition blokken.
"If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1452
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Bericht door stefan »

@ rallye

goede en betaalbare keuze









grtz
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Dennizz schreef:Oke, dan ga ik denk voor de Pagid 42. Tijdens Wimedo zullen de remmen niet echt enorm worden belast, waardoor de Pagid 14 beter zou zijn.

Op Ivo site staat als "vervanger" de ESR800. Iemand hier al ervaring mee? Kun je nu zeggen dat deze even goed zijn of "anders". Of Ivo zeg jij het maar :wink:

Oja, remmen rondom vervangen of zou alleen voor ook kunnen/nodig zijn? Remmen die ik er nu ruim 20k onder heb zitten kunnen namelijk nog wel een lange tijd mee, het is dus qua materiaal dikte geen noodzaak om te vervangen...
Sorry, zag dit net pas :oops:

De ESR800 zou je mogen omscrhijven als een kopietje van de RS42 alleen zonder een prachtig kobaltblauw kleurtje en duur doosje :D

Als je de grafieken op de website bekijkt zal je zien dat de blokken kwa frictie erg overeenkomstig zijn en ook op het gebied van slijtage vrijwel gelijk liggen.
In feite dus gewoon een goedkoop RS42 alternatief voor de mensen die niet alleen maar voor een merk willen gaan ;)

Als je vervangt met ESR800 aan de voorkant en standaard aan de achterkant is er op zich nog geen man overboord. De balans zal uiteraard meer naar voren schuiven omdat je meer frictie hebt voor, maar als de blokken achter nog even meekunnen.... waarom niet?

Overigens, jouw stelling mbt Wimedo klopt niet helemaal.. RS14 is een blok wat bij aanvangstemperatuur veel overeenkomsten vertoont met de RS42. Enig verschil is dat je op het moment dat de temperatuur stijgt meer frictie krijgt.
Dat is iets wat je tijdens een Wimedo rondje niet zal merken omdat je daar de boel niet warm kan remmen..
Als je RS14 voor Wimedo koopt gooi je geld weg..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Duidelijk verhaal!
Binnenkort dus mijn ervaringen met de ESR800.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Denthrax
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 10 mei 2009 16:43
Locatie: Kluisbergen (BE)

Bericht door Denthrax »

Ik ga mezelf binnenkort ook die ESR800 eens aanschaffen. Momenteel nog de standaardblokjes en vorige week op de nordschleife gemerkt dat ik wat tekort kom :shock: Ook meermaals een steenharde of trillende pedaal gehad, maar dat zal meer de ABS zijn denk ik?

Na 6 rondjes zit ik nu constant met fluitende voorremmen bij lage snelheden :?
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Lijkt me verstandig dat je paar goede blokken er onderzet. Dat getjilp doen de standaard blokken inderdaad.

Dat steenharde pedaal is inderdaad je ABS.
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Gisteren de ESR800 gemonteerd en vandaag mee gereden. In het begin kort geremd en vooral lichtjes en aan het eind van het ritje het pedaal wat harder en nog steeds kort ingeduwd, maar wel telkens lange stukken ertussen van enkele km`s om de temperatuur niet te hoog te laten worden. Ik rij trouwens met 205 TR-1 voor.

Ervaring na 30 km:
Een bite is er niet (ietjes meer dan standaard), je merk wel duidelijk dat de auto harder remt met minder kracht zetten. Met de oude remmen moest ik echt heel erg m`n best doen om de wielen te blokkeren. Bij een schrik reactie blokkeerde ze niet.
Nu hoorde ik het al een paar keer piepen vanavond :D Ik denk dat ik op 75% pedaal druk zit als bij de oude remmen met blokkeren. (Hoewel het nu geen 28 graden buiten is...)

Je hoeft nu iig niet op je tanden te bijten, je stuur van je af te duwen en denken alsof je een olifant moet verschuiven met 1 been. Je kan nu duidelijk je aandacht op andere dingen richten tijdens het remmen. Het is relaxter rijden als het wat vlotter gaat allemaal.

Nu het allerbelangrijkste: hoe gaan ze het doen in de regen... De oude blokken om die reden eraf gehaald, mooie noodreserve set die nog voor 70% goed is.

Even wachten op de regen dus :) en dan na wat meer kilometers een eindconclusie.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Oja, nu zei een maatje van me die monteur is bij een Alfa garage. Dat wanneer mensen bij hun komen met de klacht dat de auto slecht remt, ze hem bijna altijd meer druk geven achter. Dan is bijna altijd het probleem opgelost.

Wanneer je de auto achter meer laat remmen komt hij ook niet zo ver omhoog en komt de remweg ten goede. Als ik de filmpjes zie van mij die bij Wimedo worden gemaakt duikt mijn Speedy wel veel...

Iemand dit al eens geprobeerd of weet iemand hoe de waardes staan?
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

Dennizz schreef:Oja, nu zei een maatje van me die monteur is bij een Alfa garage. Dat wanneer mensen bij hun komen met de klacht dat de auto slecht remt, ze hem bijna altijd meer druk geven achter. Dan is bijna altijd het probleem opgelost.

Wanneer je de auto achter meer laat remmen komt hij ook niet zo ver omhoog en komt de remweg ten goede. Als ik de filmpjes zie van mij die bij Wimedo worden gemaakt duikt mijn Speedy wel veel...

Iemand dit al eens geprobeerd of weet iemand hoe de waardes staan?
He Denniz, de remdruk achter vergroten? Als je dit al wilt bereiken zul je er voor moeten zorgen dat de auto niet naar voren in de vering duikt. Oftewel, betere vering (nitrons of de eibach verlaging) en dan is je probleem zowiezo al veel minder. Lijkt mij.
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Dennizz schreef: Iemand dit al eens geprobeerd of weet iemand hoe de waardes staan?
Je ABS systeem heeft een ingebouwde functie die dat automatisch regelt: EBD. Dit staat voor Electronic Brake(force) Distribution.

Simpel gezegd past die dynamisch de rembalans tussen voor en achter aan anfhankelijk van de grip die er is. Dit is onafhankelijk van het anti-blokkeer deel.

Gezien de 'kwaliteit' van de software in de ABS units van de Speedsters is het wel de vraag of dit wel zo goed werkt, maar goed..

Er is dus geen (instelbaar) drukventiel oid. in het systeem aanwezig.

'Statisch' is de remdruk verdeeld doordat de zuiger-diameter van de voor klauwen (43mm meen ik me te herinneren) groter is als die achter (36mm), maar dat is vrij gebruikelijk op de meeste auto's.

Remdruk achter wil je weer niet te hoog laten oplopen. Als hij daar blokkeert voordat de voorwielen blokkeren, dan is een 360 graden spin vrijwel onvermijdelijk.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

martinb schreef: He Denniz, de remdruk achter vergroten? Als je dit al wilt bereiken zul je er voor moeten zorgen dat de auto niet naar voren in de vering duikt. Oftewel, betere vering (nitrons of de eibach verlaging) en dan is je probleem zowiezo al veel minder. Lijkt mij.
Ik denk dat wanneer je remt achter hij juist de auto bij de grond houdt.

Met een motor heb ik dat idee namelijk wel. Alleen voor remmen wordt de achterkant zenuwachtig, te weinig druk? Pak je de achter rem erbij "trekt" die de achterkant omlaag waardoor je meer druk hebt en een stabielere motor. Bij echt remmen gaat het hele zooitje toch omhoog :wink:

Ik geloof wel in het verhaal met meer achterrem je de achterkant lager houdt. Bij heel veel remvermogen maakt het niets meer uit omdat je dan toch op je 2 voorwielen rijdt.

Er zullen wel een aantal mensen zijn die hier meer over kunnen zeggen :) Houdt de achterrem nou de achterkant laag of is het omdat je voor minder hard hoeft te remmen waardoor de vering voor ook minder inveerd?

Wat jij zegt met de vering denk ik ook wel ja :)
Je ABS systeem heeft een ingebouwde functie die dat automatisch regelt: EBD. Dit staat voor Electronic Brake(force) Distribution.

Simpel gezegd past die dynamisch de rembalans tussen voor en achter aan anfhankelijk van de grip die er is. Dit is onafhankelijk van het anti-blokkeer deel.

Gezien de 'kwaliteit' van de software in de ABS units van de Speedsters is het wel de vraag of dit wel zo goed werkt, maar goed..

Er is dus geen (instelbaar) drukventiel oid. in het systeem aanwezig.

'Statisch' is de remdruk verdeeld doordat de zuiger-diameter van de voor klauwen (43mm meen ik me te herinneren) groter is als die achter (36mm), maar dat is vrij gebruikelijk op de meeste auto's.

Remdruk achter wil je weer niet te hoog laten oplopen. Als hij daar blokkeert voordat de voorwielen blokkeren, dan is een 360 graden spin vrijwel onvermijdelijk.

Bye, Arno.
Duidelijk verhaal. Volgens mij had hij het over een testbank, waarop ze dat konden meten. Kan hem er wel eens opzetten als hij het aanbied. Dan meteen door naar de vermogensbank :lol: Je kan natuurlijk moeilijk inschatten wat de ideale verhouding is om ervoor te zorgen dat voor eerder blokkeerd.

Wat ik mij nu afvraag: hoe weet die software nou hoeveel remdruk die moet geven voor en achter? Ik heb een ABS-switch erin zitten nu. Die geeft toch het signaal: deze band blokkeerd op dit moment en dus remdruk eraf? Nu krijgt het EBD geen feedback...
Als het iets is wat geprogrammeerd is en ik heb nu voor 2x 205 liggen moet de verdeling voor het optimale toch ook mee wijzigen?

Bij de lotus heb je dus wel zo`n verstelbaar drukventiel aangezien die geen ABS heeft.?
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Dennizz schreef: Bij de lotus heb je dus wel zo`n verstelbaar drukventiel aangezien die geen ABS heeft.?
Nee. Daar komt het volledig door de diameter(s) van de hoofdremcylinder en de maten van de verschillende remzuigers. Die bepalen de kracht verdeling.

Daar kan je dus wel in varieren door bijvoorbeeld grotere remzuigers achter te gebruiken (er is in de USA een ombouw mogelijk naar 38 of 40mm zuigers omdat oudere Vipers dezelfde klauw gebruiken), of andere klauwen met grotere zuigers. (kan wel een andere hoofd-remcylinder nodig zijn als de slag te groot wordt)

Een minder ingrijpende actie is om blokjes met een hogere frictie index achter te plaatsen en zo meer achter werking te krijgen.

Een ventiel kan in het achter circuit worden geplaatst, maar daarmee kan je alleen de druk (en dus de werking) verminderen. Reduceer-ventielen in het voor-circuit worden over het algemeen *niet* aangeraden..

De meest ideale setup, qua verstelbaarheid dan, is 1 waarbij de achter-remmen 'over-gedimensioneerd' zijn en bij volle remkracht (te) vroeg blokkeren. Dan een regel-ventiel er op en je kunt ze terug-regelen naar gelang de weg omstandigheden.

Op zich is dit wel weer wat meer circuit werk, want op de openbare weg ben je meestal het beste uit met het gros van de remdruk naar de voorkant. Dat is het meest voorspelbaar, ook in een noodsituatie.

Maar goed... Als hij teveel 'duikt' naar je zin, dan is de oplossing daarvoor niet zo ingewikkeld: sterkere veren of stuggere dempers.

De eerste oplossing zal het duiken verminderen onder alle omstandigheden. De tweede zal initieel het duiken verminderen, maar uiteindelijk zal de demper toch 'inzakken' en zal hij op de normale hoogte uit komen.

Let wel op.. Het verminderen van het duiken zal er ook voor zorgen dat de gewicht-verplaatsing (die er altijd is.. ook zonder enige vering) veel sneller plaatsvindt. Je kunt dan veel sneller de maximale grip van de banden overschrijden omdat ze nog niet de tijd hebben gehad zich vast te 'zetten' op de weg.

Bij stuggere vering wordt het steeds belangrijker beheerst en gecontroleerd de remdruk op te bouwen. Uiteindelijk kan je zeer hard remmen, maar het mag niet te bruusk gaan.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Ervaring na een paar 100 km.

Ik ben tevreden, het lijkt wel of ze wat beter zijn gaan remmen na een week. De bite is er wat meer geworden.

Met koud weer bij de eerste keer remmen ze echt stukken beter als de oude. Ook met regen vertraag je nu :D Geen angst momenten dat je je voorganger een beuk geeft, maar nu kijk je in je spiegel of jezelf geen beuk krijgt :wink:

Vriendin merkt het verschil ook erg goed. Die schrok er van de eerste paar keer dat ze remde. Terugweg van feestje gezegd rem nou eens hard in de zin van een noodstop. Resultaat, meteen blokkeerde banden en een schuivende auto :oops:

Die moet nu even gaan aanleren dat je beheerst moet gaan remmen om het snelst stil te staan :wink:

Op dit moment denk ik: een nog grotere bite is echt overbodig, je trapt hem dan meteen vast... Volgens mij zat ook het grootste verschil in de andere dat die nog beter gingen remmen nadat ze op temperatuur zijn en deze blijven hangen...
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Plaats reactie