Oil catch tank (voor een 2.2 turbo)

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Nee helaas, hij blijft lid...
Afbeelding
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Ik heb een oogje op een 600 Pk Pontiac GTO op Df voor 22,500 euri's. Geen geld en een dikke V8. Zoals iedereen weet is meer Power altijd beter.











Lezen heren! "Ook weer"...

Ik heb de Speedster nooit weggebracht. Het BMW project is ten einde. Moegestreden en het open rijden ontdekt. 8)
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

kleine update:

ik heb uiteindelijk deze maar gekocht: http://www.jps-tuningshop.com/product.asp?id=162

Hij is gewoon leeg van binnen. Ik had wat rondgebeld, maar was overal waar ik iemand aan de telefoon kreeg die het toevallig wist, waren ze leeg..

Ik wil graag de 2 bevestigingspunten in de firewall van de originele luchtfiltersteun gebruiken. Ik heb hier de boutjes niet meer van (die zijn bij de ombouw in Duitsland verdwenen) en ik heb het even geprobeerd met een ander boutje, maar M6 is zit wat losjes ook al draait ie er gewoon in (zou ik dus niet echt stevig vast durven draaien) en M8 past er niet in. Weet iemand toevallig of dat een speciale draad is of misschien een tussenmaat ?

Tenslotte toch nog 1 vraag (ook al had ik hem al min of meer gesteld), ik heb me ook wel eens laten vertellen dat indien je hem niet op de inlaat aansluit, maar naar de open luchtje laat ademen, hierdoor weer sneller lekkende keringen en pakkingen kan krijgen, doordat er niet meer licht aan gezogen wordt (en natuurlijk zeker met de turbo ombouw nogal wat blow-by gassen zijn).. Iemand daar ervaring mee, want een lekblok zit ik ook niet echt op te wachten ?

gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Ah, daar is dat ding dus voor :roll: (bij de link staat een uitleg ervan)

Nu mijn vraag? Hoeveel pk levert dat op, of wordt er minder weggegooid? Het gewicht van dat tankje moet natuurlijk wel ergens tegenover staan 8)
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

the-duke schreef: Tenslotte toch nog 1 vraag (ook al had ik hem al min of meer gesteld), ik heb me ook wel eens laten vertellen dat indien je hem niet op de inlaat aansluit, maar naar de open luchtje laat ademen, hierdoor weer sneller lekkende keringen en pakkingen kan krijgen, doordat er niet meer licht aan gezogen wordt (en natuurlijk zeker met de turbo ombouw nogal wat blow-by gassen zijn).. Iemand daar ervaring mee, want een lekblok zit ik ook niet echt op te wachten ?
Is geen probleem...

De positieve carter-ventilatie waarbij de lucht in het carter echt wordt aangezogen door de inlaat gebeurt maar in een paar omstandigheden.

Meestal zit er nog een klepje ergens verwerkt, waardoor deze poort niet altijd open is naar het inlaat-spruitstuk.

Bij stationair of hoog vacuum wordt vaak de klep dicht 'gezogen' door het vacuum in het spruitstuk. Dit om tegen te gaan dat er een te grote onderdruk in het blok ontstaat. Da's ook niet goed voor je keringen..

Bij een turbo komt daar nog bij dat bij meer belasting het inlaat-spruitstuk juist onder een hoger-als-atmosferische druk staat, dus moet er sowieso met een terugslagklep worden gewerkt, anders pompt je turbo juist hierdoor lucht in het carter naar binnen.

Bij fabrieks-turbo motoren zie je vaal dat de carterventilatie vanaf het blok splitst in 2 takken.

1 gaat naar inlaatspruitstuk zelf en werkt als er een middelmatig vacuum is zoals bij lage belasting en deellast. Hier zit een terugslagklep die dicht slaat als de druk in het spruitstuk positief wordt (aka. boost)

De andere tak van de slang komt vaak ergens tussen het luchtfilter en de inlaat van de turbo uit. Dit is vrijwel atmosferisch, dus als de motor onder druk loopt kan het carter hier ademen.

In jouw sitiatie zou je feitelijk alleen het vacuum-effect van de spruitstuk aansluiting kwijt raken, maar de andere is weinig anders of je die nou in de inlaat laat uitkomen voor de turbo of in een losse opvang-bak.

Hooguit zou de motor een heel ietsiepietsie meer kunnen verbruiken op deellast omdat het carter bij een catchtank die naar de buitenlucht open is altijd atmosferisch of net erboven is. Bij een aansluiting op het inlaat-sruitstuk zou er een licht vacuum in het carter kunnen onstaat wat de pomp en draai-verliezen in de motor vermindert.

Maar goed.. Da's wel margewerk..

Ik zou me dus geen zorgen maken over een 'open' catchtank. Je hoort alleen wel eens van mensen dat ze toch uiteindelijk de geur van de oliedampen teveel vinden en 'm dan toch maar weer terug voeren naar de inlaat van de motor.

Je zorgt er dan in ieder geval wel voor dat oliedruppels en verzadigde dampen kunnen neerslaan in de catchtank voordat het restantje de motor in gaat.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Nou Arno :woship: Hartelijk bedankt het nemen van de tijd voor deze uitgebreide uitleg qua aansluitadvies!

In mijn geval zit er alleen een aansluiting in het traject tussen het inlaatluchtfilter en de turbo, die dus inderdaad slechts een lichte onderdruk heeft als gevolg van de zuigende werking van de langsstromende inlaatlucht.
Ik ga het gewoon maar in de buitenlucht laten ventileren, nog een plekje vinden waar ik het slanguiteindelijk op een beetje fatsoenlijke manier onder de auto uit kan laten hangen.

gr,
The Duke

P.S. Mocht iemand toevallig nog iets van de boutjes voor montage weten hoor ik het ook nog graag overigens :wink:
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

de maat van de boutjes in gevonden!

Het ging wel met de Opel EPC (Electronic Parts Catalog).
Origneel was dit onderdeelnummer 9197462, wat later is omgenummerd naar 9198127, wat een M6x20 zeskantkop bout blijkt te zijn..

gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Nou, het duurde even, maar ik heb de oil catch tank gemonteerd vandaag.

Een vriend van me heeft er een mooi RVS beugeltje voor gemaakt en hij is gemonteerd op de 2 punten waar orgineel de luchtfilterhuissteun op zit.

Hij is nog even aangesloten met de slang die erbij zat, dus zit nu een beetje lullig, maar ik moet nog een soepele oliebestendige slang zien te vinden, liefst met een voorgevormde 180 graden korte bocht erin..

Nu even afwachten of hij een beetje "oil catched".. :wink:

Gr,
The Duke
Bijlagen
oilctmounted.jpg
oilctmounted.jpg (277.7 KiB) 2659 keer bekeken
oilcatchtank.jpg
oilcatchtank.jpg (227.47 KiB) 2656 keer bekeken
The bullshit stops when the light drops
Plaats reactie