Radiator vervangen en ABS switch gemonteerd

Weetjes en tips voor onze auto.
Elise
Mega lid
Berichten: 681
Lid geworden op: 03 aug 2007 16:21

Bericht door Elise »

Denk dat je jezelf gewoon aan moet melden op Seloc als je het wilt lezen.
Dan kun je je eigen mening vormen ipv een subjectieve samenvatting van iemand anders.
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

De subjectieve samenvatting is:

er was eens een zwitser die een ploffende radiator had.
hij claimde dat de radiator ertoe heeft geleid dat ie is uitgegleden over zijn eigen koelvloeistof.
ik heb hem aangegeven dat zijn crash wellicht het gevolg was van zijn schrik reactie.

Vervolgens heeft de man een survey gestart om uit te vinden of de radiator en zwak punt zou zijn. Daarbij meldde hij dat ie die informatie wilde gebruiken om e.e.a. aanhangig te maken bij Zwitserse instanties.

Voorstanders en tegenstanders gaven hun mening en meerdere mensen gaven aan dat ze een geplofte / gescheurde radiator hadden ervaren.

Feit is.. dat de man zich na 2007 nooit meer gemeld heeft en er niets bekend is bij Lotus of de fabrikant van de radiators van een eventueel onderzoek.

Feit is ook dat een in die thread uitgesproken aanname als zou de radiator veranderd zijn niet correct is.
De veranderingen tussen Elise S1, Elise S2 en Speedster waren dikte (32 en 42mm) en gat patroon op de randen. Het "merk" is weliswaar veranderd, maar de radiator is tot op de dag van vandaag door dezelfde producent gemaakt.

De hoofdredenen van het vroegtijdig overlijden zijn een aantal keren op Seloc gemeld maar is tot op heden altijd genegeerd.

* Ieder systeem met kunstof zijkappen zal ontploffen als de overdruk beveiliging in de dop van het systeem niet goed werkt. (die dingen worden na verloop van tijd vuil en kunnen vast gaan zitten.) Ik vervang iedere twee jaar.. kost een paar Euro spaart een hoop gezeur.

* Als het koelsysteem ververst wordt (om welke reden ook) moet ie vacuum gevuld worden om lucht in het systeem te elimineren. Op het moment dat er een luchtbel(letje) tegen zo'n zijkap aanzit is er sprake van een steeds groter temperatuur verschil. Dáár kan dat kunstof niet tegen en dát veroorzaakt een plof.

Vroegtijdig overlijden is niet hezelfde als een radiator die na 8 jaar begint te lekken :)
Afbeelding
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Onze plat liggende radiator helpt inderdaad niet echt om alle luchtbellen uit de kappen te krijgen, dus je hebt daar wel een puntje.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

En dan ben ik weer heel erg benieuwd hoe je het systeem "vacuum" moet vullen :roll:
Afbeelding
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Daar zijn speciale sets voor. Een beetje garagebedrijf heeft zoiets omdat het ook veel makkelijker werkt dan met een kannetje staan te klungelen :)

Vraag me niet hoe het precies werkt, ik weet dat Peter bij van Sten ook zo'n ding heeft en dat het super werkt. Je hebt een adapter met een rubber stop die je over het reservoir drukt, die gaat vervolgens staan zuigen en borrelen en na een paar seconden 'stort' de koelvloeistof als het ware in het systeem.

Werkt echt perfect zo'n ding!

Nadeel is natuurlijk dat je er vaten koelvloeistof voor nodig hebt en dat je er een dikke compressor bij nodig hebt.. niet echt iets wat de gemiddelde hobbyist in zijn garage heeft staan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Na het vullen je auto op een helling zetten, want lucht ga naar het hoogste punt.
Dat deden we vroeger altijd bij de VW busjes al en dat werkte prima.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Een kleine update..

Vandaag lekker bezig geweest. Ging gelukkig allemaal soepel, maar slechts gekomen tot punt waarop alles klaar is om weer in elkaar te zetten.

Garage had niet de hele dag tijd, slechts ruim halve. Morgen nog 2 uur tijd, dus dan zullen we wat verder gaan, maar niet helemaal klaar komen. Maandagavond moet het zover zijn.

Bijgevoegd een paar bekende plaatjes en wat plaatjes van het maken van radiateurbeugeltjes uit aluminium.. De originele (van ijzer) waren niet op voorraad helaas, maar het is uiteindelijk wel een chique oplossing geworden vind ik zelf..

gr,
The Duke
Bijlagen
radiator3.jpg
radiator3.jpg (274.11 KiB) 3089 keer bekeken
radiator2.jpg
radiator2.jpg (334.16 KiB) 3090 keer bekeken
radiator1.jpg
radiator1.jpg (286.71 KiB) 3092 keer bekeken
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

en de rest..
Bijlagen
radiator5.jpg
radiator5.jpg (250.47 KiB) 3085 keer bekeken
radiator4.jpg
radiator4.jpg (358.63 KiB) 3083 keer bekeken
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Mooi :idea:
Heeft je monteur nog lopen vloeken af en toe om enkele typisch engelse "construkties"? :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Toen de radiator bij mij is vervangen heb ik trouwens ook de oude en een nieuwe fan tegelijk gemonteerd.

Ik heb ze alleen wel beide aangesloten.. Voor de tweede heb ik gewoon een extra relais en zekeringhouder gekocht en die ook aan de schakel uitgang gehangen met een eigen voeding van de accu.

Er draaien er nu bij mij dus 2 tegeljk.. Dat merk je wel tov. de originele situatie, want als ze aan gaan, dan draaien ze ook maar een seconde of 15 en dan is de temperatuur alweer zo ver omlaag dat het niet meer nodig is.

1tje laten stilstaan kan je ook doen, maar ik weet niet of dat zo handig is qua levensduur. Ik ben er maar vanuit gegaan dat deze dingen meestal niet echt verslijten door gebruik, maar meestal juist vast gaan zitten door stilstand.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

He Duke, dat ziet er prima uit! viel het nu uiteindelijk mee of tegen met die beugeltjes?

Toen ik me realiseerde dat die beugeltjes ook nodig zijn heb ik me bedacht dat ik ze gelijk ook maar laat produceren. Kan niet veel kosten en op het moment dat je zoiets doet heb je ook gelijk een nette oplossing.

Arno, denk je echt dat de levensduur van de fan negatief beïnvloed zal worden? Ik kan me dat niet zo goed voorstellen; de motor zit op een waanzinnige manier ingekapseld (ik heb er wel eens een proberen te openen ;)) en op zich kan je (als de motor niet draait) geen condensvorming krijgen in de motor als gevolg van lokale warmte ontwikkeling.

Beide systemen hebben zo hun voordelen, met twee fans koel je inderdaad dubbel zo snel. Aan de andere kant... mijn idee is meer om de tweede fan als een soort spare aan de auto to laten hangen (misschien wel met een eenvoudige mechanische schakelaar voor gebruik tijdens een trackday) om daarmee in ieder geval te voorkomen dat áls dat kreng kapot gaat je niet wéér de hele clam en alle andere ellende moet demonteren.

Trouwens wel apart en goed om te weten.. toen ik met de Duke bezig was om een pakket samen te stellen om die tweede fan te kunnen monteren kwamen we tot de conclusie dat er een verschil zit in de parts manuals van Lotus en die van Opel.

Op zich is de fan gelijk, maar de kleine kunststof glij 'oortjes' die bij Lotus wel gemeld worden (en ook nodig zijn om de fan üeberhaupt ergens aan te monteren) worden bij Opel in het geheel niet gemeld.

Zoals eerder gemeld ga ik pakketjes maken om een tweede fan te kunnen monteren, vier beugeltjes, die vier glij-oren en de rest van de hardware, dat moet het leven wat makkelijker maken. Zal gelijk ook ff naar een electrische oplossing kijken (zekeringhouder, relais, schakelaar etc.)
Afbeelding
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Bedankt Yvo. Scheelt weer een zoveelste aanmelding. Bij mij zou de radiateur net voor m'n aanschaf al vervangen zijn. Zal me niet direct druk hoeven maken.
Gebruikersavatar
linne150
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1649
Lid geworden op: 23 jan 2005 14:09
Locatie: duh haag

Bericht door linne150 »

Ja bij vdK ik heb hem toen zien staan.Dat was vlak na mijn geplofte radiateur :oops:
The Ducches is dead! Long live Vyvyan!
`` Scum on Wheels``

Groet Wilbert.
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

om ff terug te komen op het ontluchten aan de radiatorzijde:
De draadbus van de ontluchtingsnippel die door de slangwqnd heen steekt komt bijna tot het center van de slangdoorsnede. (ik hoop dat ik duidelijk omschrijf :oops: ) (Maik gaat binnenkort wel een foto plaatsen van de oude slang die hij nog heeft liggen)
Wanneer je langs de radiator kijkt zul je zien dat de kans groot is dat er een flinke luchtbel in de radiator kan blijven zitten. Bij mijn radiator-swap is er ongeveer evenveel ingegaan als er uit is gelopen, volgens maik. :roll: De temperatuur blijft ook ongeveer hetzelfde als voorheen.
Dus . . . . waar is de lucht heen? :evil:
Heeft de waterpomp alle lucht mee gespoeld naar het buffervaatje?


de 2e fan: heeft er iemand die een Speedster bezit met minder dan 300pk koelingsproblemen? :shock: Die van mijn speedster gaat wel eens aan in de file....
of is deze fan een van de units die gewoon niet zo'n lange levensduur hebben? Ik heb hierboven namelijk net gelezen dat ze zo deugdelijk gebouwd zijn.
Is er echt een goede reden om er een extra in te bouwen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Dominique, ik keek gisteren nog even naar mijn koelvloeistofreservoirtje en zag dat het niveau ongeveer 3cm onder de middenrand stond... Er is dus ook bij mij nog wat lucht ontsnapt of ik heb een lekke koppakking opeens :shock:
Iemand op mijn werk opperde nog dat er misschien wat lucht in het verwarmingssysteem zou kunnen zitten. Dus voor het laatste ontluchten zou je niet alleen de motor warm moeten rijden (zodat de thermostaat open gaat) maar ook je verwarming vol aan moeten zetten. Of circuleert er altijd al koelvloeistof door het verwarmingssysteem?
Afbeelding
Plaats reactie