Diffuser mod

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Diffuser mod

Bericht door the-duke »

zo..

na een dagje hobby-en in de schuur, de resultaten maar eens delen :wink:

In verband met de warmtehuishouding, naar aanleiding van een Duitse collega-speedsterliefhebber die me op dit idee bracht, besloten de diffuser te modificeren. Het idee is dat dit ervoor moet zorgen om beter warmte af te voeren vanuit de motorruimte, want het is behoorlijk broeierig daar.

De foto's laten zien hoever ik ben gekomen, de volgende stap is het monteren van gaas, wat ik heb besteld, maar nog niet ontvangen.

Let bijvoorbeeld op het motorsteunrubber om te zien hoe warm het daar wordt en op de "sproeten" op de diffuser, mocht iemand nog twijfelen over hoe slecht 1 pekelwinter voor alluminium is.

Zodra ik het gaas heb gemonteerd, zal ik ook nog een fotootje van het eind-resultaat posten voor de liefhebbers.

gr,
The Duke
Bijlagen
diffuser2.JPG
diffuser2.JPG (272.55 KiB) 5691 keer bekeken
diffuser1.JPG
diffuser1.JPG (271.27 KiB) 5688 keer bekeken
motor_mount_insert.JPG
motor_mount_insert.JPG (283.32 KiB) 5682 keer bekeken
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

en nog 2 plaatjes..
Bijlagen
diffuser4.JPG
diffuser4.JPG (272.42 KiB) 5688 keer bekeken
diffuser3.JPG
diffuser3.JPG (278.15 KiB) 5680 keer bekeken
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Die rare ovale uitsparing links van het midden, is volgens mij ruimte om de uitlaatpijp uitslagruimte te geven.
Met gaas erover is die ruimte er niet meer.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

en op de "sproeten" op de diffuser, mocht iemand nog twijfelen over hoe slecht 1 pekelwinter voor alluminium is.
Poetsen! 8) Je zou eens dit kunnen proberen. Heb het zelf alleen nog maar aan de binnenkant geprobeerd. Daar werkt het prima!

http://www.corrosion-control.nl/shop/in ... ductID=116

Overigens heb ik het niet bij deze Webshop gekocht.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

The Duke,

Wat is je doel eigenlijk precies? Want met je slijpwerk bereik je volgens mij straks nog meer onderdruk in je motorruimte.

Zelf zou ik voor meer koeling kijken of naca-ducts in de bodemplaat en op de juiste plek niet een betere optie zijn. Zodat je lucht kan leiden naar de plek waar de hitte ontstaat. In jouw geval achter het motorblok omdat je een turbo-conversie hebt. Meer langsstromende lucht lijkt me meer koeling. En omdat hitte vanzelf al opstijgt kan die extra lucht dus gewoon via de roosters in de kofferklep je motorruimte verlaten, zoals nu ook al gebeurt.

Ook vraag ik me af of de diffusorwerking nu niet ernstig gestoord wordt door turbulentie, veroorzaakt door de roosters.

Misschien weet iemand dat?

SteV6

http://sports.racer.net/tech_info/aero/ ... ulator.xls
S4 Avant
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Spider »

Is het aanbrengen van Turbo oren geen oplossing?

weet niet of zo'n oor een optimale NACA duct is :wink:

Maar er gaat gegarandeerd meer lucht door de motorruimte,
wat er daarna inderdaad weer uit kan via de bovenroosters.
¨speed is life, but control is everything...¨
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Wel mooi gevonden, ik zou zeggen doe even een wind tunnel test. :roll:
Dit zal uitsluitsel geven over de positieve of negatieve werking.
Gebruikersavatar
Super7
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 08 jan 2006 20:08

Bericht door Super7 »

Ik heb 1 keer gereden zonder de laatste bodemplaat, kwam met ruim 200 op een brug af....

Ik kan je 1 ding vertellen; mijn auto werd achter erg, erg licht!
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Flink wat reacties :)

Smiley zei:
Die rare ovale uitsparing links van het midden, is volgens mij ruimte om de uitlaatpijp uitslagruimte te geven.
Met gaas erover is die ruimte er niet meer.

Om eerlijk te zijn heb ik het niet nagemeten, maar de uitlaat loopt bij mij redelijk hoog en ik had meerdere centimers speling, dus ik denk dat het moet kunnen. Anders maken we maar een uitsparing in het gaas, maar ik mag hopen dat mijn motor niet zo veel heen en weer kan bewegen.

Piet zei:
Poetsen! Je zou eens dit kunnen proberen. Heb het zelf alleen nog maar aan de binnenkant geprobeerd. Daar werkt het prima!
Ik vraag me af of het op bestaande oxidatie het ook beter maakt.. Voorkomen kan ik me voorstellen, maar die zwarte plekken zie ik er nog niet uit gaan.

SteV6 zei:
Wat is je doel eigenlijk precies? Want met je slijpwerk bereik je volgens mij straks nog meer onderdruk in je motorruimte.
Zelf zou ik voor meer koeling kijken of naca-ducts in de bodemplaat en op de juiste plek niet een betere optie zijn. Zodat je lucht kan leiden naar de plek waar de hitte ontstaat. In jouw geval achter het motorblok omdat je een turbo-conversie hebt. Meer langsstromende lucht lijkt me meer koeling. En omdat hitte vanzelf al opstijgt kan die extra lucht dus gewoon via de roosters in de kofferklep je motorruimte verlaten, zoals nu ook al gebeurt.

Ook vraag ik me af of de diffusorwerking nu niet ernstig gestoord wordt door turbulentie, veroorzaakt door de roosters.
Doel: koeling, minder "warmte-stau" in de motorruimte.
Ik heb me inderdaad ook afgevraagd of de diffuserwerking niet ernstig wordt verstoord, maar ik wist geen manier om dat te berekenen, dus het gewoon maar proberen.
Trouwens.. bij Eliseparts zag ik afstandbussen om de diffuser er lager onder te hangen, bij Rikster is ook zoiets dergelijks gebeurd en die rijdt er toch ook hard mee.. Van die Duitser weet ik dat wat ik gedaan heb in ieder geval wel flink scheelt voor de koeling en die racet er ook mee. We zullen zien.

Spider zei:
Is het aanbrengen van Turbo oren geen oplossing?

Ten eerste, sorry voor sommige collega's, vind ik het echt niet mooi, maar dat is een kwestie van smaak. Verder heeft een originele turbo ook grotere gaten in de motorklep (die qua flow matchen met de grotere inlaat denk ik). Ik denk wel dat het zou schelen, maar ik vind de 2.2 look gewoon mooi voor mijn wolfje in schaapskleren.
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Ik vraag me af of het op bestaande oxidatie het ook beter maakt.. Voorkomen kan ik me voorstellen, maar die zwarte plekken zie ik er nog niet uit gaan.
Dat zou moeten werken. Bij mij in ieder geval wel maar daar was de oxidatie minder erg dan bij jouw. Bij mij had wat water onder de mat aan de passagier kant liggen broeien.
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Spider »

@Duke

Geen probleem hoor, beauty is in the eye of the beholder,

Maar over de diffusor;
had je ook het topic gezien van volgens mij steppenwolf die er daarna weer een plaat over heen zet als diffusor
en ze ook verkoopt eventueel zwart gespoten.

Zal even zoeken waar het stond.
¨speed is life, but control is everything...¨
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Spider schreef:Zal even zoeken waar het stond.
http://forum.opel-speedster-club.de/ind ... opic=24459
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Hier de diffuser van de edel-parts eigenaar:

Afbeelding

Zit het gaas er al op duke?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Hee... dat lijkt er veel op :)

Nee, gaas is vandaag pas binnengekomen. Kan nog wel weekje of 2 duren. Moet nog wat testjes doen met wat beste kit is (simpelweg gezegd meest "ongevoelig voor brand" is) en zoeken naar popnagels die groot genoeg zijn om het gaas vast te houden enzo..

Het is winter, dus ik neem mijn tijd :wink:

gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

eindelijk weer wat te melden :oops:

Ik heb lang gezocht naar de beste oplossing om het gaas te monteren.. Ik wilde namelijk geen ringetjes, stripjes etc. gebruiken, maar het zo "clean" mogelijk monteren. Aan de hand van een tip van GT3 had ik begrepen dat er een speciaal soort popnagels moest zijn, genaamd spreidnagels. Ik heb voor de geïnteresseerden ook maar een fotootje bijgevoegd.

Verder heb ik uiteindelijk qua kit, om eventueel rammelen van het gaas te voorkomen, maar gekozen voor de Sikaflex 221, die volgens mij wel de juiste eigenschappen heeft voor dit doel.

Gr,
The Duke
Bijlagen
3.jpg
3.jpg (227.74 KiB) 5309 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (265.61 KiB) 5302 keer bekeken
1.jpg
1.jpg (276.13 KiB) 5298 keer bekeken
The bullshit stops when the light drops
Plaats reactie