Deense Lotus (Lookalike)
- fredjespeedster
- Mega lid
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 29 nov 2013 13:24
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7379
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Deense Lotus (Lookalike)
Ik denk dat je voor carbon wel wat meer centjes mee mag nemen als voor een lotus elise.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: Deense Lotus (Lookalike)
Die denen zijn al meer als een jaar bezig ermee. Als het goed is willen ze naast een compleet 'eigen' auto ook 'vervanging' chassis gaan maken voor Elises om het alu chassis te vervangen door hun CF versie. Probleem gaat waarschijnlijk vooral de prijs zijn.
Als leidraad en voorbeeld bestaat al langer een her-ontwerp van het Elise chassis als basis bouwsteen voor 'eigenbouw' race auto's van Pilbeam, maar daar was alleen de prijs van het chassis al ruimschoots meer als een complete Elise. Niet zo vreemd met dit soort kleine oplages en 'speciale' materialen. Spannend, maar niet goedkoop. (niet zo vreemd dat BMW voor de i3 en zo juist naar goedkoper te fabriceren CF panelen/delen is uitgeweken..)
De vraag is vooral ook een beetje hoeveel gewicht er nou echt te besparen valt hiermee. Het alu chassis deel van een Elise/Speedster is uiteindelijk op het totaal-gewicht van de auto maar een zeer beperkte component. Natuurlijk.. Misschien kunnen ze 15 kg winnen, maar op een complete auto is dat ook weer niet zo veel (even echt competitie-auto's waar grammen worden afgevijld en bouten worden ingekort buiten beschouwing laten..)
Wel hebben ze al wat data laten zien waar duidelijk wordt dat hun her-ontwerp van het chassis in CF (doe je ook niet even zomaar.. composiet moet je heel anders belasten/ontwerpen als alu balken en platen) een aantal factoren stijver is als het orignele chassis. Da's wel leuk natuurlijk.. Dat is wel een punt waar het originele chassis een beetje z'n ouderdom begint te tonen. De waardes zijn niet zo speciaal meer.
Dat alu en lijm is nu niet meer zo spannend als in 1995/1996 toen de Elise uit kwam, maar het is nog steeds in de basis een heel lichte constructietechniek waar nog een hele stapel zware dingen (denk maar aan motor+bak en clams..) aan gehangen worden om uiteindelijk op 7, 8 tot 900+kg 'op de weg' te komen.
Ik hoop dat ze succes hebben, want een alternatieve leverancier van een chassis (mocht Lotus omvallen ) is nooit weg. Maar of dit echt een daverend succes wordt of als een nachtkaarsje uitgaat over een paar jaar? (of meer naar een Donkervoort-achtige prijs-stelling en aantallen gaat..)
Bye, Arno.
Als leidraad en voorbeeld bestaat al langer een her-ontwerp van het Elise chassis als basis bouwsteen voor 'eigenbouw' race auto's van Pilbeam, maar daar was alleen de prijs van het chassis al ruimschoots meer als een complete Elise. Niet zo vreemd met dit soort kleine oplages en 'speciale' materialen. Spannend, maar niet goedkoop. (niet zo vreemd dat BMW voor de i3 en zo juist naar goedkoper te fabriceren CF panelen/delen is uitgeweken..)
De vraag is vooral ook een beetje hoeveel gewicht er nou echt te besparen valt hiermee. Het alu chassis deel van een Elise/Speedster is uiteindelijk op het totaal-gewicht van de auto maar een zeer beperkte component. Natuurlijk.. Misschien kunnen ze 15 kg winnen, maar op een complete auto is dat ook weer niet zo veel (even echt competitie-auto's waar grammen worden afgevijld en bouten worden ingekort buiten beschouwing laten..)
Wel hebben ze al wat data laten zien waar duidelijk wordt dat hun her-ontwerp van het chassis in CF (doe je ook niet even zomaar.. composiet moet je heel anders belasten/ontwerpen als alu balken en platen) een aantal factoren stijver is als het orignele chassis. Da's wel leuk natuurlijk.. Dat is wel een punt waar het originele chassis een beetje z'n ouderdom begint te tonen. De waardes zijn niet zo speciaal meer.
Dat alu en lijm is nu niet meer zo spannend als in 1995/1996 toen de Elise uit kwam, maar het is nog steeds in de basis een heel lichte constructietechniek waar nog een hele stapel zware dingen (denk maar aan motor+bak en clams..) aan gehangen worden om uiteindelijk op 7, 8 tot 900+kg 'op de weg' te komen.
Ik hoop dat ze succes hebben, want een alternatieve leverancier van een chassis (mocht Lotus omvallen ) is nooit weg. Maar of dit echt een daverend succes wordt of als een nachtkaarsje uitgaat over een paar jaar? (of meer naar een Donkervoort-achtige prijs-stelling en aantallen gaat..)
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..