Verkoop naar buitenland - hoe veilig?

Algemene zaken omtrent onze auto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Verkoop naar buitenland - hoe veilig?

Bericht door Pipo »

Volgende donderdag komt een Italiaan naar mijn Turbo Speedster kijken. Hij heeft gedetailleerde foto's gekregen, de gevraagde compressietest, en de prijs is overeengekomen.
Toch maak ik mij nog altijd wat zorgen hoe veilig zo'n verkoop is.

De procedure zou als volgt verlopen:
- De koper (ze zijn met twee) komt donderdag met het vliegtuig aan.
- Hij inspecteert de auto om te zien of hij aan de beschrijving en de foto's voldoet, en we maken een testrit.
- Als alles naar wens is, doet de koper een bankoverschrijving voor het overeengekomen bedrag. Hij gebruikt hiervoor de bank: BANCO DI SARDEGNA (maakt deel uit van de BPER GROUP). Ik heb echter geen idee hoe betrouwbaar die bank is.
- We ondertekenen het verkoopcontract. Als opschortende voorwaarde zet ik er wel in dat als de betaling niet in orde is, de verkoop nietig wordt verklaard.
- Pas wanneer ik in persoon bij mijn bank heb kunnen checken of het geld op mijn rekening staat, en dat alles in orde is, geef ik de wagen en papieren vrij. Indien dit de zaterdag nog niet duidelijk is (wat ik betwijfel), krijgt de koper enkel een kopij van de documenten mee die hij nodig heeft om de auto in Italië in te schrijven en te verzekeren.
De koper zou zaterdag terug naar huis vliegen, en van daar een auto-transporteur naar België sturen om mijn auto te komen opladen. Indien nodig geef ik dan pas de originele documenten mee.

Wat denken jullie? is deze procedure 100% veilig, of is er toch nog een manier waarop de koper mij kan oplichten? Want daar lig ik toch wat van wakker. Het gaat tenslotte om een pak Euro's.
Voor zover ik weet kunnen buitenlandse overschrijvingen nog altijd door de bank teruggedraaid worden als blijkt dat er iets niet klopt. Zij halen dan vrolijk zonder je toestemming het geld weer van je rekening af. Ik heb echter geen idee tot hoelang na datum zij dit kunnen/mogen doen?

Heeft iemand daar ervaring mee? Graag jullie (constructieve) input :) Dank bij voorbaat.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Verkoop naar buitenland - hoe veilig?

Bericht door Co'tje »

Dat blijft altijd lastig, overschrijvingen internationaal.

Paypal is wat dat betreft een veiligere oplossing.
Overboeken naar vriend of familie, dan heb je ook geen risico op het betwisten van de betaling.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Verkoop naar buitenland - hoe veilig?

Bericht door gertje »

Cash betalen is het veiligst. Paypall zitten een berg kosten aan verbonden.
Internationaal overschrijving duurt een paar dagen eer het op je rekening sta.
De laatste tijd hebben ze hier al mensen opgelicht door zogezegd over te schrijven met een namaak app en omdat het soms een dag duurt eer het op de rekening verschijnt zijn ze ook nog eens met de auto weg.

Maar als het geld effectief op je rekening sta is er geen probleem he

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk



30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Verkoop naar buitenland - hoe veilig?

Bericht door Arno »

Even met je bank contact opnemen is mijn advies.

Zij kunnen je haarfijn vertellen welke overboekingen 'definitief' zijn en vanaf wanneer en wat zij adviseren voor een internationale transactie om dat veilig te doen.

Reguliere bank-overschrijvingen hebben vaak nog een stornerings-periode waar soms misbruik van wordt gemaakt. Dan staat het geld op je rekening, maar is het na 2 weken weer 'weg' omdat de koper de transactie aan zijn kant heeft laten annuleren.

Een aantal andere constructies die banken aanbieden geven wel garanties dat een bedrag wat eenmaal is overgemaakt, niet kan worden terug gehaald al dan niet met een escrow-achtige constructie.

Cash is wat dit betreft king (wel oppassen daar weer voor vals geld), maar dat wordt natuurlijk wel steeds lastiger met aangescherpte regels tegenwoordig over maximale bedragen en zo die je dan weer bij je bank kunt storten in cash zonder dat er alarmbellen afgaan.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Verkoop naar buitenland - hoe veilig?

Bericht door aKra »

Aantal keer problemen gehad met overschrijvingen van en naar het buitenland per bank. Er zou regelgeving zijn dat een transactie binnen 24 uur volledig zou moeten zijn. Mijn bank de ABN geeft aan alles dagelijks over te boeken, je bent wel afhankelijk van de andere zijde want sommige banken houden nog wel eens van rente trekken zeiden ze. Mooie regelgeving dus, niks aan.

Alternatief is eventueel via een crypto valuta, maar dan ben je beiden sterk afhankelijk van de volatiele wisselkoers.

En wat is er mis met gewoon onze briefpapieren Euro's? Gewoon zeggen dat je het contant wilt ontvangen, en naar de bank gaan om direct te storten en op legitimiteit te controleren. Wel even de bank van te voren informeren, dan helpen ze je graag.
StefanW
Actief lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:01

Re: Verkoop naar buitenland - hoe veilig?

Bericht door StefanW »

Je zou ook via een bonafide exporteur kunnen doen. Kost misschien wat maar deze zal ervaring hebben en beter weten welk risico er wordt genomen.

Succes
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Verkoop naar buitenland - hoe veilig?

Bericht door Pipo »

Ondertussen ben ik ook eens met mijn bankdirecteur gaan praten. En weeral wat wijzer geworden :)
In tegenstelling tot inlandse, zijn internationale overschrijvingen herroepbaar. T.t.z.: als er bv nadat de overschrijving gedaan is langs de kant van de buiitenlandse bank blijkt dat er iets niet juist is, dan kunnen deze het bedrag terugvorderen. Dus ben je allesbehalve veilig als het bedrag op je rekening staat.

Werkelijk vb: Een duitse bende heeft de computer van een sportclub gekraakt. Zij doen een aankoop in België door een overschrijving van die club's rekening naar de rekening van de verkoper. Die stuurt het goed op. 7 dagen later komt de oplichting aan het licht en eist de buitenlandse bank het bedrag terug op. En de koper blijft achter zonder zijn goederen en zonder zijn geld.

Maar het is niet zo dat zij dit zomaar op eigen houtje kunnen uitvoeren. Bv in mijn geval: als ik kan aantonen dat ik de wagen ter goeder trouw heb verkocht en dit kan staven, dan stort mijn bank het overgeschreven bedrag niet terug ook al eist de Italiaanse bank dit op. Ik moet een verkoopfactuur kunnen voorleggen met vermelding van de identiteitsgegevens van de koper, en een copie van zijn identiteitskaart en bankkaart van zijn rekening waarvan hij het geld overgeschreven heeft. Belangrijk is dat deze bankkaart en de identiteitskaart dezelfde naam vermelden. Idealiter neem ik ook een foto van de koper als match bij zijn identiteitskaart.
De directeur raadde me ook aan indien mogelijk het geld direct op een andere rekening over te schrijven en de gebruikte rekening op te doeken. Dan kunnen ze sowieso nooit meer aan het gestorte geld aan.

Nu denk ik niet dat die Italiaan een oplichter is. Ik heb hem kunnen traceren in Italië. Hij heeft daar een consulting bedrijfje. En oplichters nemen meestal niet met twee het vliegtuig om in persoon de auto te komen checken. Maar ik blijf wel op mijn hoede.
Mocht de verkoop doorgaan, dan zie je me hier nog wel verschijnen in de 'te koop' sectie. Want ik heb nog wat Speedster spullen liggen die dan in uitverkoop gaan wegens overbodig :wink:
A thing of beauty is a joy forever!
Plaats reactie