Met 1,96m de Speedster maar vergeten? Of toch...??

Algemene zaken omtrent onze auto.
groenteboer
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jan 2005 18:28

Met 1,96m de Speedster maar vergeten? Of toch...??

Bericht door groenteboer »

Hallo, ik ben helemaal nieuw hier, en heb eigenlijk vooral even 1 vraag.
Een vraag van groot belang,... voor mij... een vraag die menigeen het zweet zal doen uitbreken, een vraag die de wereld op zijn kop zal zetten,... een vraag....
naja eigenlijk valt het wel mee.

Nu vraag ik mij af, hoe ernstig staat het met de beweegruimte in die uiterst begeerlijke Speedster?

Ik heb hem hier al een tijdje op mijn desktop staan als wallpaper en wil als opvolger van mijn overigens ook fantastisch sturende Pug106Rallye (ph2, 1.6) best een Speedster overwegen. Ben gister eens langs een Opel dealer geweest om te kijken of ze er een hadden staan maar helaas,... en bij wijze van nog grotere teleurstelling werd mij ook nog verteld dat ik daar nooit in zou passen.

Ik ben niet klein maar ook niet extreem groot. Ik meet 1,96 ongeveer,... en weeg slechts een kilootje of 75-80 dus bepaald niet te gezet.
Nu heb ik weleens plaats genomen en een kort ritje gemaakt in het Mazda mx5-je (jaargang 2000) van vaderlief, maar dat vond ik toch zeker wat aan de krappe kant. Ik kreeg nog net de deur dicht na instappen zonder de knie echt te vebrijzelen, en verder doet het wat krampachtig aan om daarin te rijden. Volgens de verkoper bij de Opel-dealer is de speedster krapper dan de mx5! Ik had dit echt niet verwacht van een (niet geheel) Duitse auto waar in het interieur ook nog eens alles is weggelaten en je dus zou denken dat daar best es wat ruimte zou kunnen zijn.

Kortom!
Tot welke lengte is een Speedster nog goed te rijden,... wie is de langste Speedster-rijder hier, en is het voor mij nog de moeite waard hier dieper in te duiken of moet ik de Speedster maar gewoon vergeten? Wie kent beide auto's, de mx5 en speedster, en heeft in beiden gereden? Is de Speedster echt nog krapper of even krap als de mx5?

Bedankt en ik ben godsgruwelijk jaloers op jullie Speedster-eigenaars! :wink: Ik ben gek op lichte, kleine, supersnelle, opvallende auto's!
Pug106 Rallye 1.6
...met de groeten van uw groenteboer
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Welkom groenteboer!

Weer typisch een onwetend antwoord van "zo'n dealer". Zij kunnen je op voorhand helemaal niet vertellen of jij in een speedster past of niet, het ligt helemaal aan de verhoudingen van je lichaam heb ik gemerkt.
Ik zelf ben 1.94m en ik pas PERFECT in de speedy. Ik heb nog 2cm hoofdruimte, en mijn stoel staat 2gaatjes naar voren.

Een vriend van mij die 1.98m is pas er niet lekker in, maar alleen maar omdat zijn benen erg lang zijn en die zitten met de stoel in de achterste stand dan half naast het stuur en dan krijgt hij de pook niet in de 1ste versnelling :( . Qua hoofdruimte heeft hij weer meer dan ik! Zijn bovenlichaam is dus korter dan die van mij, zeg 2cm, maar dat betekent dat zijn benen dus 6cm langer zijn! Dat verklaart dus waarom zijn benen in zijn nek lagen en die van mij kunnen bijna (scheelt echt heeeeel weinig) onder het stuur door (eigenlijk komen mijn knieen eerst tegen de stuurkolom, en niet tegen het stuur).

Mijn schoonvader daarentegen, is iets van 1.90m en die pas weer voor geen meter qua hoofdruimte :? Gewoon een hele mooie bobbel in het dak, ik denk dat hij minstens 2cm tekort komt....

Moraal van het verhaal: je lengte zegt niet zoveel, je moet passen! Ik was erg verbaast toen ik voor de eerste keer ging passen dat ik zo goed zat :) .

Waar woon je? Misschien dat 1 van de clubleden bij je in de buurt woont en dan kan je misschien wel bij iemand passen.

Succes!
Maikel
Afbeelding
groenteboer
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jan 2005 18:28

Bericht door groenteboer »

Hey Maik,

Ik woon in het midden des lands, omgeving A'dam. Als iemand hier in de buurt woont hoor ik het graag ja!
Bedankt voor de gegeven hoop, ik zal de Speedster niet direct opgeven. Al las ik wel net nog een antwoord van je op een ander topic, dat de Speedster niet meer nieuw te krijgen is? Zou dat dan weer een onwaar antwoord bij de dealer geweest zijn dat ze mij vertelden dat hij nog in elke kleur en uitvoering te bestellen is? Je zou toch ook verwachten dat dit zo is aangezien hij in principe toch nog gewoon gefabriceerd wordt en op de dealerpagina (opel.nl) als model staat die je zelf kunt samenstellen...

Na de ongelovelijke prijsverlaging (van +/-42,000 naar 29,000 Euro??) is de Speedster denk ik wel het extreemste/snelste wat je kunt krijgen voor redelijk (middenklasser-) geld. Ik kijk er nog steeds van op dat je ze nooit ziet (de dealer verwees me NB naar Tiel voor het bekijken van een exemplaar!) en de verkoop ervan dus beroerd gaat. OK het is voor velen mischien meer een 2e auto vanwege het "comfort",... maar dan nog.

Ik zou hem voor alle duidelijkheid als enige auto moeten gebruiken maar ben bereid tot aardig wat concessies zeg maar vwb comfort. Al hoop ik wel dat drempeltjes wel te nemen zijn. Anders kom ik de straat niet eens uit.
Pug106 Rallye 1.6
...met de groeten van uw groenteboer
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

groenteboer schreef:Ik zou hem voor alle duidelijkheid als enige auto moeten gebruiken maar ben bereid tot aardig wat concessies zeg maar vwb comfort. Al hoop ik wel dat drempeltjes wel te nemen zijn. Anders kom ik de straat niet eens uit.
Die drempels zijn wel het laatste waar je druk over hoeft te maken :lol: . Met m'n Speedster kan ik veel harder over drempels met veel minder effect dan met m'n Leon V6. De Leon is niet eens verlaagd, maar soms raakt de bumper (bij lage snelheden) al de drempel.

En om even terug te komen op de lengte des persoons: dat zegt niet zoveel. Ik meet 1.89m en pas prima en een vriend van me is slechts 1.83m, maar die zat tot ongeveer tot de 50 km/h met z'n haren tegen het canvas :shock: . Daarna bolt het dakje voor hem voldoende op :mrgreen:

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Volgens Stephan (SteV6) zijn er nog enkele speedsters 2.2 (2.2!!) te krijgen nieuw, maar dat kreeg hij een aantal weken geleden te horen geloof ik. De speedster 2.2 wordt NIET meer gemaakt, alle 5000 zijn klaar 8) . Alleen de turbo wordt nog gebouwd, ook 5000 in totaal.

Als je echt je best doet bij dealers en misschien ook de importeur, dan kan je misschien nog een gloedjenieuwe speedster vinden (met 0-50km erop dan, ze (de laatste) zijn volgens mij allemaal in juli op kenteken gezet). Haak niet te snel af bij de eerste dealer die nee zegt want ze willen niet allemaal even goed hun best doen heb ik begrepen.

Maar anders zijn er vast nog wel mooie jonge 2de handsen te koop, misschien niet ideaal voor jou, maar als dat de enige mogelijkheid is...
Ik kocht de mijne van een partikulier en was 4 maanden oud. Ik heb dus nog steeds 20 (19 inmiddels) maanden fabrieksgarantie, dus dat geeft wel al aardig wat vertrouwen. En het mooiste is natuurlijk dat er dan al een aardige klap van de prijs af is!

Hou gewoon marktplaats, autotrader.nl, autoonline.nl, autotelegraaf.nl, autotrack.nl, etc. in de gaten en zoek een mooie :wink:
Pas op voor sommige dealers en ook handelaars. Zij vragen soms de hoofdprijs voor een 2de hands (voor een jaar oude met bv 10000km ongeveer net zoveel als een nieuwe :? ). Ook ben ik bij een dealer uitgekomen waar ik toevallig hoorde dat ze 1 van hun 2 tweedehands speedsters hadden VERHUURD! Een week later zou hij er weer zijn en kon ik eventueel weer kunnen komen kijken... nou bedankt, geen ex-huur auto voor mij! Als ik een week later voor het eerst daar was gekomen dan had ik natuurlijk nooit iets teweten gekomen van dit gebeuren :evil: .

In de buurt van Amsterdam kom niet vaak, misschien iemand anders wel?

Succes!
Maikel
Afbeelding
Matsuru
Actief lid
Berichten: 166
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:27
Locatie: Noord-holland

Bericht door Matsuru »

Groenteboer schreef:

Na de ongelovelijke prijsverlaging (van +/-42,000 naar 29,000 Euro??) is de Speedster denk ik wel het extreemste/snelste wat je kunt krijgen voor redelijk (middenklasser-) geld.
Die prijsverlaging is niet helemaal wat je denkt.
De Speedster voor de prijs van €29.000,- is alleen in NB bij Oosterhout. Dit zijn wagens met kilometers erop. Deze dealer heeft demo's van alle andere Opeldealers uit de rest van het land "opgekocht". Vandaar dat ze bij de Opeldealers niet meer te krijgen zijn (paar uitzonderingen daar gelaten).

Vr.gr. Erwin
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

Ik heb 6 jaar MX-5 gereden en ik ben 1,9m. In de MX-5 zat ik altijd een beetje onderuit omdat ik anders tegen de raamstijl aankeek. Resultaat was dat de onderkant van mijn rug niet tegen de stoel aanzat waardoor ik op lange stukken behoorlijk last van mijn rug kreeg. In de Speedster zit ik perfect, ook met dak erop heb ik ruimte genoeg over. Begin jaren '90 heb ik een van de eerste Peugeots 106 Rallye gehad. Bij die auto had ik het probleem dat de wielkast ver nar binnen stond waardoor ik onvoldoende steun had voor mijn linker been.

Wat betreft gebruikte Speedsters; over het algemeen wordt vrij hard gereden met de auto's en daar kunnen ze goed tegen. Daar hoef je dus niet zo bang voor te zijn. Let wel op schade. Met name schade aan het chassis is funest.

Succes met passen en kopen!
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Matsuru schreef:
Groenteboer schreef:

Na de ongelovelijke prijsverlaging (van +/-42,000 naar 29,000 Euro??) is de Speedster denk ik wel het extreemste/snelste wat je kunt krijgen voor redelijk (middenklasser-) geld.
Die prijsverlaging is niet helemaal wat je denkt.
De Speedster voor de prijs van €29.000,- is alleen in NB bij Oosterhout. Dit zijn wagens met kilometers erop. Deze dealer heeft demo's van alle andere Opeldealers uit de rest van het land "opgekocht". Vandaar dat ze bij de Opeldealers niet meer te krijgen zijn (paar uitzonderingen daar gelaten).

Vr.gr. Erwin
Volgens mij is dat niet helemaal waar Erwin. Stephan heeft zijn speedster in Breda gekocht voor de "nieuwe" prijs, en met 15km op de teller :wink: . Hij staat ook "officieel" in de catalogus voor 28995 (ofzo). Mijn 2004 speedster is ook voor die officiele nieuwprijs opgenomen in de verzekering (scheelde weer mooi een hoop in de premie! :) ).

Maargoed, we zien wel waar onze groenteboer op uitkomt :wink:

gr.
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Maik schreef: Volgens mij is dat niet helemaal waar Erwin. Stephan heeft zijn speedster in Breda gekocht voor de "nieuwe" prijs, en met 15km op de teller :wink: . Hij staat ook "officieel" in de catalogus voor 28995 (ofzo). Mijn 2004 speedster is ook voor die officiele nieuwprijs opgenomen in de verzekering (scheelde weer mooi een hoop in de premie! :) ).

Maargoed, we zien wel waar onze groenteboer op uitkomt :wink:

gr.
Maikel
Yup, zelfde hier, mijn speedster had ook alleen aflever km's. Wel nog tegen hoge catalogus prijs.

Mark
C30-94@0.55bar
Matsuru
Actief lid
Berichten: 166
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:27
Locatie: Noord-holland

Bericht door Matsuru »

Mark schreef:
Yup, zelfde hier, mijn speedster had ook alleen aflever km's. Wel nog tegen hoge catalogus prijs.

Mark
Klopt Mark, de dealers die ze nog hadden gingen gewoon voor de hoge prijs weg.....

Erwin
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Matsuru schreef:Mark schreef:
Yup, zelfde hier, mijn speedster had ook alleen aflever km's. Wel nog tegen hoge catalogus prijs.

Mark
Klopt Mark, de dealers die ze nog hadden gingen gewoon voor de hoge prijs weg.....
Sorry, weer beetje brak geformuleerd door mij. Ik bedoelde te zeggen dat ik hem wel voor de lage prijs heb, maar dat ie voor de verzekering nog wel tegen de hoge catalogus prijs is..

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Is dat niet een foutje van de verzekeringsmaatschappij dan Mark? Je moet eens kijken welk BPM bedrag er in je kenteken staat. Daarmee kan je de nieuwprijs berekenen. Het zal schelen in je premie. Maar aan de andere kant, als je hem kort rijd dan zal jij waarschijnlijk een hogere waarde terugkrijgen van je verzekering.... of zullen ze het toch baseren op de laatste nieuwprijs?!
Afbeelding
Gebruikersavatar
vlieger
Actief lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:18
Locatie: Noord-Brabant

Re: Met 1,96m de Speedster maar vergeten? Of toch...??

Bericht door vlieger »

groenteboer schreef:
Kortom!
Tot welke lengte is een Speedster nog goed te rijden,... wie is de langste Speedster-rijder hier, en is het voor mij nog de moeite waard hier dieper in te duiken of moet ik de Speedster maar gewoon vergeten? Wie kent beide auto's, de mx5 en speedster, en heeft in beiden gereden? Is de Speedster echt nog krapper of even krap als de mx5?
Hallo,

Ik weet niet of ik de langste Speedsterrijder ben ik maar ik ben 1,90m en ik pas prima in de Speedster met softtop (zonder het doek te raken) en met de hardtop erop moet ik mijn hoofd een tikje schuin houden. Het hangt naast je lengte ook vooral af van de verhouding bovenlichaam/beenlengte, en mijn benen zijn vooral lang. Kortom, je zult het uit moeten proberen met de softtop erop en je maakt kans als vooral je benen lang zijn! :D De MX5 heb ik wel eens in gezeten, maar dan moet ik bukken om door de voorruit te kunnen zien dus dat is een heel ander verhaal.

Groeten,
Emile
Gebruikersavatar
Martin
Mega lid
Berichten: 568
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:14
Locatie: Noorden

Bericht door Martin »

Hallo.

Ik heb contact gehad met mijn verzekering (Interpolis) over het verlagen van de nieuwprijs wat dit voor mij zal betekenen.
Reactie Interpolis was, dat ze na 3jaar uit gaan van dagwaarde, dus dat zou denk ik wel in 1 keer een beste afschrijving zijn :( :( :( .
Ik heb nog geprobeerd om hem nu tegen de nieuwe prijs te laten te verzekeren, maar helaas dat ging niet door :( :( .
Dus oplossing is geen brokken maken en doorblijven rijden :P .

Gr, 8) Martin
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

De laatste Speedsters n/a waren in juni/juli gekocht van Opel Nederland door het Opel centrum in Oosterhout. Die heeft ze met behulp van bevriende dealers ze verder aan de man gebracht. Zover ik weet waren al deze speedsters nieuw. Ze waren wel allemaal een beetje verschillend. Zo waren er sommigen met lederen bekleding en andere met winterdak etc. Zo heb ik mijn Speedster gekocht bij de Subaru dealer in Breda, zo kon ik daar makkelijk mijn impreza inruilen.

Bel anders maar met Opel centrum in Oosterhout die kunnen je dat precies vertellen hoe dat zit en hoe die prijzen tot stand kwamen. Dat hebben ze mij ook verteld maar helaas is mijn geheugen niet van dien aard dat ik dat zo kan oplepelen.
Plaats reactie