Belgische keuring

Algemene zaken omtrent onze auto.
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1058
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Re: Belgische keuring

Bericht door sooike »

De Belgische autokeuring ... niet altijd negatief!

Vandaag een bezoekje gebracht aan een maatje die een Duitse VW polo WRC heeft ingevoerd. Hij rijdt er nu al enkele maanden mee rond, getuned en legaal. Z'n Polo heeft een volledige uitlaatlijn van Bastuck, schroefset, rolkooi, en een ABT softwarewijziging van 220 naar 300 Pk.

Bij het invoeren zijn dus alle wijzigingen op de Duitse "fahrzeugbrief" overgenomen door de Belgische keuring. De Polo kreeg een aangepast gelijkvormigheidsattest (ook de vermogenstoename werd hierin opgenomen), inclusief een bijhorende zelfklever in de deuropening, geplaatst door de keurder.

Hiervoor kan men blijkbaar niet overal terecht, maar alvast wel in het keuringsstation van Geel...

Het is dus perfect mogelijk om vb met een Duitse 2.2 Dbillas turbo of SC Speedster legaal in België rond te rijden. Volgens de stationschef van Geel is dit mogelijk met gelijk welke aangepaste auto, zolang hij maar ingevoerd wordt uit een ander Europees land, en de wijzigingen in de autodocumenten zijn opgenomen!

Toch een stap in de goede richting? :roll:
Einfach nur ein nackter Sportler
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Belgische keuring

Bericht door gertje »

In geel wisten ze nog niet hoe een orginele Speedster eruit zag en had ik zelfs problemen met een orginele golf GTI. Heb daar toen ook met de directie aan tafel gezeten om mijn toen orginele Speedster proberen te keuren maar moest homologatie papieren van Opel hebben.
Geel is een opleiding station,

Wim is er indertijd ook met een Nederlandse SC Speedster naar geel geweest voor hem in te voeren en dit was toen onmogelijk volgens hen.

Normaal iets wat in Europa goedgekeurd is zou in België ook moeten goedgekeurd worden enkel word dit niet gedaan.

Maar als hij ingevoerd kan worden hoe gaat het dan met de verzekering, biv en tax zitten? Daar gaan ze ook ergens een mouw moeten aanpassen of zie ik het verkeerd?

Blijf het in ieder geval volgen misschien is er idd hoop voor SC's en turbo's in België

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Belgische keuring

Bericht door Pipo »

Mijn huidige Speedster komt ook uit Duitsland van een eerste eigenaar. Die had hem daar laten TUV keuren met de bredere Rial Nogaro velgen er op, en deze waren ook netjes op de 'Fahrzeugbrief' vermeld met hun TUV nr.. Maar voor de Belgische keuring werden ze afgekeurd als zijnde te breed volgens de Belgische wetgeving. 'Verenigd Europa' is op gebied van wetgeving allesbehalve 'verenigd'.
A thing of beauty is a joy forever!
Plaats reactie