Wat is wijsheid

Algemene zaken omtrent onze auto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Wat is wijsheid

Bericht door RollatorGT »

Beste clubleden,

Graag meningen over het volgende:
Mijn Speedster Z22SE, volledig NA en OEM, met uitzondering van 7.5J voorvelgen met 5mm en achter 10mm spacers, (originele voorvelgen met banden Bridgestone Dot 2000 aanwezig).
Dealer onder houden, 2e eigenaar, NAP teller en eigenaren rapport, 50.000 km.
Dit is geen verkoop praatje of GTI "petjes"praat.
Na een half jaartje twijfel ben ik verknocht aan het "badkuipje" en mijn favoriete hobby is rotondes pakken buiten de bebouwde kom en die zijn er veel in Flevoland.
Volgens de wet (W.V.W) moet ik een kruising (rotonde) voorzichtig naderen, het overige verkeer niet hinderen of in gevaar brengen (art. 26 W.V.W.) en de max. snelheid is 80 km/uur.
Ik voldoe aan deze voorwaarden en ik heb nog nooit een "Blauwe Pet" op een rotonde zien staan.

Ter zake:
Mijn zoon heeft recent een Golf 5 GTI aangeschaft, van der Vugt (Marum) getuned) 355 pk op euro 98 en wij hebben besloten zijn oude keurig brave Golfje als reserve te houden.
Wij hebben dus een alternatief voor de wintermaanden.

Wat is wijsheid:
Mijn Speedster origineel houden of een upgrade SC (type Alex)

Vraag:
Kan mijn zoon met zijn Golf ook deelnemen aan Speedster Track evenementen en kan hij ook gebruik maken van technische ondersteuning.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7342
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Wat is wijsheid

Bericht door Smiley »

Een Stage 2 superchager conversie geeft je wel een hele pittige auto. Een flinke stap vanaf een NA.
En als je het inderdaad zoals alex op een turbo einddemper en standaard airbox houd, een nog prettig stille combo die niet de aandacht van de politie trekt als je eens losgaat.

Natuurlijk is dit gewoon weer terug te draaien als de "standaard" speedster prijzen helemaal uit de klauwen lopen en dat veel meer opbrengt dan een aangepaste, en je wilt op het juiste moment cashen.
Gewoon de originele onderdelen op zolder laten liggen.

Er zijn geen specifieke speedster track evenementen.
De meesten die leuk pittig kleinschalig en veilig willen beginnen pakken een slalomdagje zoals bij http://www.wimedo.nl
Als je het circuit rijden leuk vindt, maar bij de basis wilt beginnen, is circuittraining 1 en 2 van gp-elite aan te raden.
http://gp-elite.nl/gp-circuit/circuittraining-1.html
Daarna is het aan jezelf of je eerst een noord frans baantje wilt proberen (gelijk aan, of een tikje groter dan lelystad van de gp-elite training), of al aan de echte circuits zoals Zandvoort, Assen, Zolder of Spa wilt gaan denken.
De snelheden gaan hier wel flink omhoog, en daarbij ook de klapper als het misgaat.

Wat de track speedster rijders doen, is vooral verzekeringstechnisch. Als we meerijden met een Lotus-On-Track dag, kunnen
we ons daar goedkoop op verzekeren. (ivm rijden onder strikte Engelse regels)
Nadeel is dat ze alleen 2 zits sportauto's accepteren. http://www.lotus-on-track.com/faq

Een andere organisatie is driving-fun. http://www.dftrackdays.com/circuit
Deze organiseert volle dagen trackdagen, maar ook enkele avondsessies.
Op die avondsessies komen meestal straat auto's af, en wordt er wat gematigder gereden. Maar het is nog steeds niet verzekerd.
Wel kan je zoon hier uiteraard zo aanschuiven.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Wat is wijsheid

Bericht door RollatorGT »

Bedankt Smiley,
Ik heb met mijn eigen auto gereden en ook mee gereden met Alex en Cot-tje op test track Emmen en mijn zoon ook met de/een Lotus Elise man, zwarte Elise (bescheiden man) met +/- 400 pk of meer.
Ik/wij (mijn zoon) zijn geen watjes of geluk zoekers, wij zitten samen met een dilemma, origineel houden, wel of geen circuit.
Zijn Golf zit toch wel bijna op de max. mijn auto is standaard.
Op lange rechte stukken kom ik te kort maar in het korte bochtenwerk laat ik hem de achterlichten zien.
Als ik in zijn auto even "trap" ervaar ik toch een onaangenaam zoekgedrag op de voorwielen.

Is dat de charme van een Speedster en de puurheid van het race concept ?
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7342
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Wat is wijsheid

Bericht door Smiley »

De gofl versus de speedster op jet circuit is niet echt een eerlijk vergelijk.
Ik kan ook niet beoordelen of die geschikt is om een half uur te boenderen op een echt circuit, en/of je daar veel aanpassingen voor moet doen om het wel te kunnen.

De speedster kan dat wel, maar ook daar moet je wel wat aanpassingen doen.
- Bakontluchting, fatsoenlijke remblokken en verse (goede kwaliteit) remvloeistof, en is het vervangen van de spoorstangen zeker aan te raden.
- Ga je met semi slicks rijden, dan ook de upright bouten preventief vervangen.

Tenzij je los gaat met splitters en vleugels, is alles ook weer terug te draaien naar origineel.

Hoe harder je gaat, hoe meer je tegen de overige limitaties gaat aanlopen.
(standaard geo, standaard dempers, standaard dunne bandjes etc. Allemaal met geld op te lossen)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Plaats reactie