Accu keuze.

Algemene zaken omtrent onze auto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Accu keuze.

Bericht door RollatorGT »

Hoi liefhebbers, kenners, techneuten en Speedyologen,

Mijn "prik" doosje is dringend aan vervanging toe, regelmatig 1 a 2x TIK v.d. bendix (maar wel lopen he").
Volgens het Forum:
Varta Blue Dynamic 063 207 x 175 x 175, nr. 544 402 044 3132.

Accudienst.nl:
Varta Blue Dynamic 544 402 044 (voet B13, zelfde afmeting) prijs 65 euro thuis.

Vraag:
Is B13 de juiste bevestigingsvoet,
Zijn er met vernieuwde inzichten betere keuzes.

Groeten, Spenkie.
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Re: Accu keuze.

Bericht door André R »

Nadat ik zo'n beetje al het vel van m'n botten had geschraapt bij het er uithalen van de accu, heb ik er uiteindelijk een Odyssey PC680 in gezet. Compacter, 5kg lichter, beter bestand tegen schokken.

Alle voordelen volgens Odessey zelf:
Langere gemiddelde gebruiksduur: 3-10 jaar.
Langere cyclische levensduur: 70% langere levensduur dan conventionele deep-cycle accu's, een hogere en stabielere spanning voor langere tijd.
Langere houdbaarheid: Kunnen worden opgeslagen op een open circuit (niets aangesloten op de terminals) zonder opladen tot wel 2 jaar.
Sneller opladen: Kunnen 100% geladen worden in slechts 4-6 uur.
Montage Flexibiliteit: Niet lekkend design - kan onder elke hoek gemonteerd worden behalve continu ondersteboven.
Trillingsweerstand: Speciaal design beschermt tegen hoge impact schokken en mechanische trillingen.
Temperatuur tolerantie: In staat om extreme temperaturen te weerstaan.
100% onderhoudsvrij: Drycell ontwerp drukventiel systeem.

Wel iets duurder dan de gewone loodcel accu.
Er zijn uiteraard meer merken dan de Odessy. Zoek maar op race battery. Ik had eerst bij Moto Concept zo'n soort accu gekocht, maar die was bij mij binnen de kortste keren kapot. http://moto-concept.de/de/gelbatterie
Kon ik wel mooi de aansluitingen gebruiken voor de Odessy, want standaard is hij met schroefaansluiting.
Opel Speedster 2.2 zwart
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7342
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Accu keuze.

Bericht door Smiley »

RollatorGT schreef: Zijn er met vernieuwde inzichten betere keuzes.
Als er maar een handvat aanzit. (Daar kom je vanzelf achter als je hem eens wisselt :yes: )
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2357
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Accu keuze.

Bericht door gertje »

Smiley schreef:
RollatorGT schreef: Zijn er met vernieuwde inzichten betere keuzes.
Als er maar een handvat aanzit. (Daar kom je vanzelf achter als je hem eens wisselt :yes: )
Anders een bandje errond he en laten zakken wel het bandje niet eraf halen moest je later nog eens willen wisselen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Accu keuze.

Bericht door RollatorGT »

Bedankt voor de tips heren !!
Ik wist niet dat een "motor" accu 16 Ah geschikt is voor een 2.2 auto motor.
De start spanning is 20 A, gelijk een b.v. 44 Ah accu maar zal bij "startproblemen" sneller leeg zijn toch ???
5 kg lichter is echt veel voor een Speedster maar 124 euro + 20 euro klem adapters is ook geen kattenpis voor een bakje stroom.
Ook begrijp ik de maatvoering van b.v. een Odeyssey PC 680 niet, (4 maten i.p.v. 3 LxbxH).

Als hulpmiddel voor een standaard accu zie bijlage.

Groeten, Spenkie.
Bijlagen
s3-288664748.jpg
s3-288664748.jpg (41.44 KiB) 1465 keer bekeken
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Re: Accu keuze.

Bericht door André R »

16A/h tov 45A/h is inderdaad een stuk minder. Volgens de fabrikant heeft deze accu een veel hogere startcapaciteit dan een gewone loodaccu door het gebruik van (meer) dunne platen van puur lood. Dat maakt hem ook beter bestand tegen diepontladen.
Of dat zomaar verkooppraat is weet ik niet, maar ik weet wel dat ik hem al jaren probleemloos gebruik.

Als je op internet kijkt zijn ze nog wel iets goedkoper te vinden. Hier €93,46 Die bussen hier voor €12,00

Maar je hebt gelijk, da's nog steeds een stuk duurder dan een normale accu. Plus dat het aan te raden is een goeie lader te kopen als de wagen voor langere tijd niet wordt gebruikt.

Ik heb de accu met een stevige spanband vastgezet. De maten: LxBxH181.5 x 76.3 x 167.8 mm
Opel Speedster 2.2 zwart
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Accu keuze.

Bericht door Pipo »

Let wel; sommige accu's vergen een speciale lader op ze op te laden, geen standaard lader voor een lood/zuur accu! Check dit dus eerst even bij de leverancier.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Accu keuze.

Bericht door timmyboy55 »

Ik heb een Accu laten zetten door Wilco Royal.
Zitten in Wormer, ben er langsgegaan en heb er een door hun geadviseerde Accu in gezet..
Uiteindelijk kan ik mn radio met 200 watt sub uren lang tijdens het klussen laten pompen en daarna rustig weer starten! Geweldig!
Plaats reactie