Quik release stuurnaaf

Algemene zaken omtrent onze auto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Quik release stuurnaaf

Bericht door RollatorGT »

Hoi liefhebbers, kenners, techneuten en ander Speedstergebroed,

Is het mogelijk om met een Quick Release of Snap - Off stuurnaaf het bestaande stuur te gebruiken met de huidige functionaliteiten ?

Groeten, Spenkie.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Quik release stuurnaaf

Bericht door Arno »

Op zich zou je het normale stuur met wat aanpassingen op een quick-release kunnen bouwen. Gaat geen 'off the shelf' oplossing voor zijn.

Echter.. Je claxon gaat wel werken, maar de airbag.. Tja.. Da's niet zo'n goed idee..

Er zijn quick release naven die meer als 2 'draadjes' kunnen doorzetten (vaak voor displays of schakelaars op het stuur), maar airbag systemen/lijnen vinden regelmatig aan- en afkoppelen meestal niet zo lekker en het risico bestaat altijd dat de airbag door statische ontlading op de contacten geactiveerd wordt bij op- of afkoppelen.

Ook het 'losse' stuur kan potentieel de airbag in 'af' gaan als deze vervoerd wordt in kunstof een tas oid.

Airbags zijn nou eenmaal gewoon explosieven.

Daarom zie je eigenlijk altijd dat 'fabrieks' verwijderbare sturen van Ferrari en zo in plaats van de airbag dan een ouderwets 'kussen' center krijgen.

Een alternatief kan ik me nog voorstellen met een rallye stijl stuur wat met zo'n krul-snoer permanent nog verbonden blijft met de stuurkolom en misschien niet helemaal verwijderbaar is, maar met een scharnier-koppeling omhoog te klappen is. Dat voorkomt het aan- en afkoppel probleem en het "ik loop met een exmplosief onder m'n arm" probleem..

Als je de airbag weg laat (weerstandje er overheen om de SRS uinit blij te hoduen), dan kan je zonder problemen een Momo/Sparco/OMP/etc. stuurtje monteren op een samendrukbare naaf en met een quick-release er op. Da's de gangbare oplossing.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Quik release stuurnaaf

Bericht door RollatorGT »

Hoi Arno,
Zonder air bag lijkt mij niet verstandig en het rally systeem een matig alternatief.
Een "Ferrari" kussen naaf lijkt een oplossing maar ik snap niet hoe het werkt, naaf (met kussen) op de stuurkolom en een stuur verwijder baar er boven op ??
Groeten, Spenkie.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Quik release stuurnaaf

Bericht door Arno »

RollatorGT schreef:Hoi Arno,
Zonder air bag lijkt mij niet verstandig en het rally systeem een matig alternatief.
Een "Ferrari" kussen naaf lijkt een oplossing maar ik snap niet hoe het werkt, naaf (met kussen) op de stuurkolom en een stuur verwijder baar er boven op ??
Nee. Ik leg het niet goed uit :oops:

Op een aantal auto's waarin ze een verwijderbaar stuur leveren is de airbag dan verwijderd (wegens het aan- en afkoppel probleem) en alleen in de plaats waar die zat is dan een (ouderwets) schuim stootkussen geplaatst in het midden van het stuur. (zoals alle sturen van auto's van het pre-airbag tijdperk zoals de 80'er jaren... :wink: )

Oftewel, de airbag is er nog steeds uit/verwijderd, maar om het er ongeveer gelijk uit te laten zien vervangen ze die in het stuur door een zacht(er) middendeel.

Lotus doet hetzelfde met de CUP versies van een aantal Elise modellen wanneer ze af fabriek aan 4-punt harness monteren. Airbag verwijderd en een simpel schuim-blok in het midden van het stuur ervoor in de plaats zoals hier:

Afbeelding

Dit stuur heeft dus geen airbag meer.

Op zich is dat niet heel erg. Een airbag is nog steeds een secundair veiligheidsmiddel en met correct gedragen gordels zijn ze niet cruciaal.

Tenzij je in amerika woont en 'men' vindt dat de airbag dan maar meteen alles moet doen en gordels onnodig zijn geworden :lol:

Keuze voor jouw is dus:

- stuur verwijderbaar -> geen airbag
- stuur vast -> airbag

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Plaats reactie