Meganische turbo (compressor)

Algemene zaken omtrent onze auto.
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Meganische turbo (compressor)

Bericht door RollatorGT »

Beste leden, liefhebbers en vooral techneuten,

Wat zijn de voor en nadelen van een riem aangedreven turbo/compressor.
Ik bedoel geen Eton of Harrop compressor maar het Rotex / Rotrex principe.
Ik heb gisteren "test" gereden met een Alfa Romeo Brera 3.2 V6 JT nog wat met 4 WD en riem aangedreven turbo/compressor (355 PK) en wat opviel was het behoorlijk luidruchtig na huilen van de compressor na overschakelen en een raar bijgeluidje bij verminderen van vermogen, vergelijkbaar met het geluid van de eerste generatie Golfjes met hydraulische klepbediening.

Groeten, Spenkie.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Meganische turbo (compressor)

Bericht door S. Gonzales »

Riem aangedreven turbo's zijn heel moeilijk te vinden' :wink:
Laatst gewijzigd door S. Gonzales op 16 apr 2017 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Meganische turbo (compressor)

Bericht door Arno »

Een 'centrifugale supercharger' (merken als Rotrex, Vortech, Paxton, RIPP, etc. etc.) is een beetje een apart beestje die een eigen stukje van het 'meer vermogen' spectrum inneemt.

Even heel simpel gesteld kan je roepen dat dit type SC eigenlijk de nadelen van zowel een SC en een Turbo verenigt.. Hij 'slurpt' direct krukas-PK's zoals alle SC's (turbo's indirect ook wegens tegendruk, maar da's subtieler) en het extra vermogen komt pas later in de toeren naar voren zoals turbo's en niet zoals schroef- of wiel-compresors (Wipple, Eaton, etc.)

Dus tja.. Waarom zou je dan zo'n ding monteren???

Bovenstaande kan je echter ook omdraaien en als dat is waar je naar op zoek bent, dan kan een centrifugaal SC heel interessant zijn..

Wat ik bedoel is dat een auto met een centrifugaal SC over het algemeen in de deel-last gebieden nog vrijwel gelijk gedrag vertoont aan een niet-geblazen motor. Koppelkromme is vanaf het begin vrijwel gelijk.

Dat betekent dat het weg-gedrag en motor gevoel goeddeels gelijk blijft. Pas als je meer op je gaspedaal gaat hangen gaat hij meer 'erbij' blazen op een reproduceerdbare manier, maar ook dat voelt heel natuurlijk aan. Net alsof de motor gewoon 'spontaan' meer PK's kan leveren. Dit betekent ook dat wanneer je een hoog-toerige N/A motor met een centrifugaal SC uitrust je nog steeds deze hoog in de toeren moet sturen om het maximale vermogen te krijgen.

Ook kan bij bepaalde motoren en versnellingsbakken het prettig zijn dat de hogere koppels pas los komen bij hogere toeren waarin beide vaak veel minder moeite hebben om die te verwerken. Een koppeling die bij 7000 rpm een 50 tal NM erbij krijgt vindt dit vaak niet zo'n probleem als bij 1200rpm..

Zowel een Roots-stijl SC als een turbo veranderen het motor-gedrag veel duidelijker vanaf een N/A motor.

Een roots-blower geeft vaak al van vlak na stationair een extra 'duw' en dat voel je meteen terug, maar dat zorgt er ook voor dat motoren met deze stijl SC meer uitnodigen tot short-shifting en gasgeven in de lage toeren gebieden en dan meteen een gang hoger. Perfect natuurlijk voor 'cruisen' op straat en snelweg werk.

Je kunt natuurlijk een roots ook hoog in de toeren draaien, maar dat vinden ze zelf vaak al niet zo lekker (loopt uit z'n efficienty qua temperatuur) en het koppel-verloop nodigt er ook niet direct toe uit.

Eigenlijk zou je voor dat doel een twin-screw scharger moeten hebben zoals een Whipple oid. (of van een AMG mercedes) want dat is ook een SC die meer lijkt op een roots, maar ook hoge toeren en belastingen aan kan. Zijn alleen nogal prijzig.. Wel efficent!

Turbo laat natuurlijk het reproduceerbare systeem van 'belasting == vermogen' van een N/A of iedere SC helemaal los en dat moet je sowieso liggen qua motorgedrag.

Ik denk niet dat er 1 altijd beter is als de andere. Het hangt heel erg af van de persoon en de toepassing.

Inderdaad zou ik in een Alfa Romeo (net als op een Honda S2000) meer centifugaal SC's verwachten omdat de motoren in N/A vorm gebwoud zijn om uit te nodigen om vooral veel toeren te maken en dat wil je vooral blijven doen met dit soort auto's.

De 2.2 in de Speedster is een beetje 'ertussenin'. Kan je zowel wat meer toeren laten maken en goed met een centrifugaal of juist voot de midden-koppel gaan en een roots. Bij een 2.0 met max 8000+rpm zou waarschijnlijk een centrifugaal leuker zijn, maar bij een 2.4+ die je niet echt ver over de 6000 wil duwen is een roots of whipple eigenlijk waarschijnlijk wat je wilt.

Stiekum-aan beginnen natuurlijk hier en daar (o.a Audi) 48V elektrisch aangedreven (cq. hulp-aangedreven) turbo's te worden gemonteerd, waarmee je electronisch een SC-gedrag kan gaan 'maken'. De electromotor zorgt voor evt. boost als de motor zelf te weinig uitlaatgassen levert, maar omgekeerd kan de electromotor ook als 'rem' dienen zodat de compressor van de turbo in een vast toerental gehouden wordt tov. de motor toeren. Daarmee krijg je dus wel de efficiency van een turbo, maar met de 'reproduceerbaarheid' en lag-free ervaring van een SC.. Erg interessant spul!

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Meganische turbo (compressor)

Bericht door RollatorGT »

Bedankt heren en vooral wederom Arno voor de zeer uitgebreide informatie.

Groeten, Henk.
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Meganische turbo (compressor)

Bericht door RollatorGT »

Hier een plaatje van de compressor.
Weten de kenners wat het is en de typische kenmerken ??

Groeten, Henk.

P.s. Toch handig als er wat ruimte is vanaf de bovenkant.
Een gemiddelde Speedster sleutelaar licht meer uren "op zijn rug" dan een dame in een red light district. :bash:
Bijlagen
131310225-large.jpg
131310225-large.jpg (111.47 KiB) 1979 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Meganische turbo (compressor)

Bericht door Arno »

Ziet er uit als een Rotrex. De 'versnellingsbak' achter op de compressorbehuizing met de olie-aansluitingen zijn vrij karakteristiek voor dit type. Meest toegepaste merk hier in Europa.

Rotrex gebruikt geen tandwielen in de 'versnelling', maar gebruikt een set assen en rollers in een planeten-stelsel opstelling (zoals in een automatische versnellingsbak) die met een speciale tractie-olie precies de juiste wrijving geven om de zaak qua overbrenging en snelheid op de juiste hoogte te brengen. Overbrenging zou zo moeten zijn dat bij de toerenbegrenzer het compressor wiel ongeveer 90-120.000 rpm draait. Meestal dus een 12:1 overbrenging of iets in die orde van grootte.

Er zit altijd een speciaal hiervoor ontworpen klein oliekoelertje, speciaal oliefilter en een reservoir (die ook meteen dienst doet om luchtbellen en schuim uit de olie te halen) bij die heel specifiek geinstalleerd moeten worden.

Enige 'variatie' die je dan nog hebt is of de compressor 'open' is naar de buitenlucht en de gasklep er achter staat (achter de intercooler) zoals bij een turbo, waarbij dan een blowoff (of vaak een wastegate van een turbo) wordt gebruikt om de overtollige lucht 'af te blazen' met vaak nog een restrictor in de inlaat om de maximale boost te beperken, of dat de gasklep voor de compressor zit met evt. nog een restrictor.

Laatste setup kan een wat 'softer' gasresponse geven omdat het systeem achter de gasklep (helemaal met een intercooler) dan groter is en wat langer duurt voordat lucht(druk) in de motor komt. Is wel efficienter qua verliezen omdat er niet on-nodig lucht wordt gecomprimeerd en weer afgeblazen. Ook was er in oudere versies wat sprake van mogelijk wat olie lekkage in de compressor wegens het (deel) vacuum waarin de compressor dan draait, maar ik dacht dat dit niet langer een probleem was.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Meganische turbo (compressor)

Bericht door RollatorGT »

Hoi Arno,
Wat ik van de dealer/verkoper gezien heb, (rekening/factuur aflevering nieuw) heeft de tuning alleen al 10.250 euro gekost, de auto in totaal ruim 82.000 euro.
Over de koeling van de compressor heb ik gevraagd aan de verkoper en hij wees mij op een extra koelsysteem wat moeilijk zichtbaar was maar wat ik kon zien waren 2 ventilatoren bij de radiator en een buizen stelsel wat zou wijzen op een extra koel systeem.

Ik ben werkelijk onder de indruk van de bereidheid van liefhebbers/techneuten om mij als leek de techniek in begrijpbare taal uit te leggen.

Groeten Henk (Spenkie).
Bijlagen
131310182-large.jpg
131310182-large.jpg (100.11 KiB) 1970 keer bekeken
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1058
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Re: Meganische turbo (compressor)

Bericht door sooike »

En ja Spenkie, een Rotrex past ook perfect op een Speedster ... :D

https://www.verboom.net/projects/speeds ... ex_nl.html
Einfach nur ein nackter Sportler
Gebruikersavatar
fredjespeedster
Mega lid
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 nov 2013 13:24

Re: Meganische turbo (compressor)

Bericht door fredjespeedster »

Op de Speedster zie je bijna geen verbouwing van de motor op het eerste zicht.
Eventueel een oplossing om de keuring te omzeilen?
Of heb ik het weer mis.......
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1058
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Re: Meganische turbo (compressor)

Bericht door sooike »

Klopt, ziet er vrij origineel uit.
Einfach nur ein nackter Sportler
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Meganische turbo (compressor)

Bericht door RollatorGT »

Beste Speedster eigenaren/club leden en liefhebbers,

Ik heb naar aanleiding van het compressor verhaal een Rotrex gekocht.
Op het gewenste tuning SC verhaal uit Alkmaar werd na 2 PB niet meer gereageerd.
De Rotrex compressor zit vast aan een auto dus die heb ik er bij gekocht.

Groeten, Spenkie.
Bijlagen
131310164-large.jpg
131310164-large.jpg (118.5 KiB) 1922 keer bekeken
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Meganische turbo (compressor)

Bericht door aboellaard »

Gefeliciteerd Henk. Leuk zo'n stadsautootje erbij voor je vrouw, want een echte kerel blijft natuurlijk in een Speedster rijden :D Zo te zien zit er een Rotrex uit de C38 serie in. Dat zwarte tankje met blauwe dop aan de rechterkant is waarschijnlijk je oliereservoir. Bedenk wel dat je de olie elk jaar, volgens Rotrex, moet verversen. Kijk in ieder geval even naar het peil en wanneer die olie voor het laatst ververst is. Zoals Arno al aanhaalde, speciale olie. Soort Haarlemmer wonderolie aan de prijs te beoordelen. En als je het buizenstelsel van de lucht inlaatkant volgt zou je ergens een chargecooler moeten tegenkomen. Aangezien je een tweede radiator hebt, een water-lucht koeler.

Volgens mij zitter er best wat onderdelen in die ik kan gebruiken. Dus kom eens op de koffie zou ik zeggen :D
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Meganische turbo (compressor)

Bericht door Arno »

aboellaard schreef: Volgens mij zitter er best wat onderdelen in die ik kan gebruiken. Dus kom eens op de koffie zou ik zeggen :D
En wanneer je dan terug naar huis rijdt lijkt hij niet zo snel meer.. En onder de motorkap lijkt ook 1 en ander te zijn verdwenen.. Vreemd...

:lol: :lol:

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Meganische turbo (compressor)

Bericht door RollatorGT »

Alex, Je benoemt gelijk 2 problemen, ik heb geen vrouw dus de boodschappen moet ik zelf doen en dus ook geen 2e inkomen.
De karakteristiek van de Rotrex maakt het meer een polder cruiser/racer dan een boodschappen auto en na een uurtje beulen kan ik op de terugweg er ook nog 1,5 ton brandhout achter hangen met gereedschap/motorzaag in de kofferbak.
Helaas staat de Speedster dus van af vrijdag bij Alfa Romeo dealer Tiems en Nijboer in Emmeloord te koop of bij hun buurman (een Opel dealer).

Arno, wat mis je onder de motorkap ???

Groeten, Spenkie.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Meganische turbo (compressor)

Bericht door aboellaard »

Arno had me door. Wat je mist onder de motorkap? Een Rotrex C38 met periferie. En een chargecooler. De rest laat ik waarschijnlijk wel zitten ...
Plaats reactie