Pijnlijk onderwerp

Algemene zaken omtrent onze auto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kasper
Actief lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 08 jun 2011 18:46
Locatie: Midden NL

Pijnlijk onderwerp

Bericht door Kasper »

Alweer een poos geleden dat ie op de site heb gekeken, en dit is uiteraard niet zonder reden

Ik heb de laatste jaren zeer weinig kilometers gemaakt, en zie dat in de nabije toekomst ook niet gebeuren. Ik heb overwogen om de Speedster te verkopen, maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen. Het is voor mij altijd een droomauto geweest en zo trots dat ik was toen ik hem eenmaal had (ook alweer zo'n 8-9 jaar), het is de laatste van zijn soort, ik ga daar denk ik spijt van krijgen. Zo heb ik overwogen om de Speedster te schorsen, en dit kan zomaar een jaar 5-10 duren. Ik vermoed dat dit een beetje het tegen het zere been aan is op dit forum, want een vogel moet vliegen en een auto moet rijden. Ik hoor vaak dat het slecht is voor een auto als deze een langere tijd stil staat. Ik heb geen dergelijke achtergrond op dit gebied, dus vandaar mijn schrijven....

Hoe kan ik de auto het beste wegzetten?
Op blokken/oude banden, accu eruit, niet in de versnelling/handrem is mij allemaal wel een beetje duidelijk. Het gaat mij meer om de vloeistoffen. De chemische verbindingen zullen zich na langere tijd ontleden waardoor ze hun eigenschappen verliezen, brengen deze dan ook schade toe als er niet gestart wordt? Alle vloeistoffen eruit laten lopen lijkt me sowieso geen goed plan. Alles verversen en zo wegzetten en als er weer mee gereden gaat worden wederom alles weer verversen, etc, etc????

Het is natuurlijk doodzonde en financieel onaantrekkelijk als de auto schade oploopt, maar ik zal niet enige in de wereld zijn die een auto langere tijd wegzet. Of is het dan toch verstandiger (financieel en voor de auto) om het te verkopen? Hij komt in een garagebox te staan overigens.

Ik zie graag jullie kennis tegemoet.

Gr
# 0695
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Pijnlijk onderwerp

Bericht door Arno »

Een auto valt prima te conserveren en dat gaat over het algemeen ook probleemloos als je het even goed aanpakt en wat tijd in steekt in plaats van 'm in een garage te dumpen zonder voorbereiding.

De reden dat veel auto's na 10 of 20 jaar stilstand als 'barnfinds' zo slechte conditie hebben is vaak omdat ze gewoon 'geparkeerd' zijn en nooit er op voorbereid zijn.

Natuurlijk zullen er onderdelen zijn zoals bepaalde rubberen onderdelen die na 10 jaar (gebruik of stilstand) vervangen moeten worden (alleen de banden al..), daar doe je weinig aan..

Als je het geld niet dringend nodig hebt en je hebt de ruimte dan zou ik 'm gewoon lekker opslaan voor de toekomst. Zoals je al aangeeft is de kans klein dat een dergelijke auto ooit nog op de markt komt (laat staan met een verbrandingsmotor! ;) )

Grootste punt is dat de auto helemaal grondig schoon moet zijn tot in de kleinste hoekjes en gaatjes zodat er geen plaatsen zijn waar vocht en vuil een lekker broeinestje van corrosie kunnen vormen.

Carosserie, undertrays (voor en achter), diffuser, etc. allemaal 'spotless' en alle boutjes en zo waarmee spullen vast zitrten lekker ingevet.

Maar ook stoelen er uit en interieur en onder de stoelen/vloer vrij van troep en losliggende muntjes, snoep papiertjes, etc. etc.

Daarna alle metalen onderdelen bewerken met anti-corrosie olieen, vetten en wassen zoals ACF50, Corrosion-block en 'gouwe ouwe' producten van Tectyl, Dinitrol, etc.

Technisch is de voorbereiding eigenlijk vergelijkbaar. 'Schoon' moet alles zijn en alles nejes ingevet en zoveel mogelijk in 'start' posities zoals remzuigers die helemaal terug gedrukt zijn in de remklauwen, handrem los, glij-pennen van achter klauwen ingevet en alle remvloeistof doorgespoeld met nieuwe. Gasklep schoon en in een anti corrosie olielaagje.

Koelvloeistof zou ik er persoonlijk er helemaal uit laten lopen, of je moet het ook helemaal verversen en wellicht kijken of er nog versies met extra corrosie bescherming voor 'stalling' bestaan. Riem van de dynamo etc. er af halen zodat de riemspanner weer 'los' is en de assen niet steeds op 1 vast punt belast worden.

Benzinetank zou ik vrijwel leeg maken en dan een beetje 2-takt kettingzaagbenzine er in (o.a. Stihl Motomix) en door het systeem laten pompen. De olie in de 2-takt zou de leidingen en injectors wat beter blij moeten houden. Rookt wel bij opnieuw ingebruik name, maar ach ;)

Daarna kan je kiezen om de tank helemaal te vullen om condens tegen te gaan of juist de tank zoveel mogelijk 'droog' te maken. Beide is een optie.. Stabilisator toevoeging aan de benzine kan, maar meeste geven max 2 jaar werking aan, dus hou rekening mee dat je over een jaar of 10 die volle tank alsnog mag leegpompen.

Motorolie ook verversen en vullen met een olie die speciaal gemaakt is voor langdurige opslag/stalling zoals bijvoorbeeld Tectyl 915W-40:

http://www.mavom.nl/producten/corrosiew ... producten/

Na verversen de (nog warme) motor weer even laten lopen om de conserverings olie goed er doorheen te krijgen.

(motorische acties allemaal uitvoeren na een laatste goede warm-rij actie zodat de motor zoveel mogelijk vrij van condens is..)

Bougies tijdelijk verwijderen en de motor met de hand rond draaien en dan wat corrosiewerende olie ook in de cylinderopeningen spuiten zodat de zuigerveren en cylinderwanden goed doordrenkt zijn. Daarna de bougies ook goed in-olie'n en lichtjes vast zetten.

Nieuwe/schone lichtfilter plaatsen.

In- en uitlaatopeningen afdoppen/afdichten zodat minder vocht er in kan en ook geen 'beestjes' er in kunnen.

Speedster heeft geen A/C, stuurbekrachtiging, etc. dus daar geen zorgen. Wel zou je nog de schokbrekers kunnen uitwisselen voor eenvoudige ronde buizen met gaten aan de uiteinden en de schokbrekers en veren los opslaan. Hele ophanging en zo ook goed schoon en lekker in de anti corrosie..

De auto dan met blokken/steunen onder de fuseekogels plaatsen zodat hij op 'rijhoogte' is, maar de banden vrij van de grond. Banden hoeven dan niet erg hard opgepompt.

Accu er uit.

Softtop monteren op de auto zodat deze 'opgespannen' opgeslagen is en de juiste vorm blijft.

Alle rubbers bewerken met een spray speciaal voor rubbers of evt. in de talkpoeder zetten.

Koop een goede kwaliteit 'binnen' autohoes of iets als een 'carcoon' (https://www.carcoon.com/indoor-evo-carcoon-size-4) en plaats vocht-vangers en evt. ook gif tegen knaagdieren.

Oh.. En een bordje in de auto met "NIET STARTEN, GEEN KOELVLOEISTOF/BENZINE/etc. etc." voor de zekerheid :)

Dan iedere 6 maanden of zo even de auto inspecteren om te zien of er nog dingen te zien zijn zoals groei van schimmels of zo en evt. vochtvreter(s) vervangen en zo.. NIET STARTEN!! Meest slechte wat je ooit kan doen is iedere paar maanden 'even laten lopen'. Goed geconserveerd is juist het idee dat hij NIET loopt deze hele tijd.

Opnieuw 'uit de slaap' halen is beetje omgekeerde volgorde. Weer verversen/vullen van alles met de gangbare 'dagelijkse' vloeistoffen, maar hopelijk is dan wegens de voorbereiding er niks wat vast- of weggerot is in de tussentijd en komt het allemaal wel weer tot leven.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Plaats reactie