MGB ERUIT, SPEEDSTER OP T VERLANGLIJSTJE.

Algemene zaken omtrent onze auto.
Fer
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 nov 2018 14:56

MGB ERUIT, SPEEDSTER OP T VERLANGLIJSTJE.

Bericht door Fer »

Hoi, zal me ff kort voorstellen. Ferry, 47, Hoogerheide en petrolhead... Per feb, gaat mn gerest.Mgb van 67 naar een bedrijf voor verkoop. Mn meisje en ik willen wat sportiever rijden, en liefst iets verder dan een ritje naar de Oosterschelde :-). De speedy staat erg hoog op onze lijst. Ik zou dan ook heel graag wat tips en valkuilen willen horen over de auto. Is een budget van 17000 realistisch? Daarnaast zijn we geen hardcore racers. Lees t graag en alvast voor iedereen een gelukkig 2019!!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: MGB ERUIT, SPEEDSTER OP T VERLANGLIJSTJE.

Bericht door Arno »

Met 17000 voor een 2.2 moet je denk ik wel een stuk kunnen komen. Er komen hier met enige regelmaat nog wel auto's voorbij, dus zoek even in de historie.

Tegenover een MG is de Speedster (net als de Elise) wel een stuk rauwer soort auto. Hij volet zich prima thuis op een circuit, maar dat is zeker niet nodig. De auto's werken geweldig op binnenwegen en met wat uitstapjes naar wat meer heuvelachtig gebied in de omringende landen komt hij helemaal in z'n element.

Hoewel ook een klassieker als een MGB op de snelweg niet echt in z'n element is, is een Speedster op hogere snelheden redelijk luidruchtig binnen, vooral met het dank dicht. Motorgeluid (vlak achter je) windgeruis, bandengeluid, het is allemaal behoorlijk 'aanwezig'. Verwarming is ook vaak behoorlijk... Eeeh.. brak.. Bagageruimte is redelijk, maar niet enorm.

Je bent gelukkig al gewend aan een 'engels hok', dus ken je wel de af en toe interessante dingen die ze doen. De Speedster is natuurlijk in elkaar gezet door Lotus en heeft ook duidelijk een hoop 'eigenaardigheden' van deze fabrikant in zich. Sterker nog, bij Opel hoef je al bijna niet meer aan te kloppen voor zaken, want ze hebben het meeste ervan qua onderdelen en zo al de deur uit gedaan. Gelukkig is er een actieve 'aftermarket' beweging, vooral uit de UK waar de VX220 het zustermodel is (alleen dan RHD, maar zelfde auto). Betekent wel dat sommige model-specifieke onderdelen zoals koplampen en zo erg moeilijk nog te krijgen zijn. (motorisch is het allemaal standaard Opel/GM in de Speedster dus da's minder een issue)

Als je zelf je auto onderhoud hebt gedaan op de MG dan is een Speedster geen probleem. Het zijn in de basis hele simpele auto's. Eigenlijk (samen met de Elises uit die jaren) de laatste 'bare bones' auto's die je met een goed uitgeruste doppenset zo'n beetje in een weekje helemaal uit elkaar hebt.

Belangrijk punt waar je op moet letten bij een aankoop is dat het verlijmde alu chassis grof gezegd NIET repareerbaar is. Vooral de voor-ophanging kan bij offset-botsingen uit het chassis worden gescheurd en er komen wel eens auto's op de markt die dan 'gerepareerd' zijn met kit, popnagels of zelfs las verbindingen.. Heel erg hard wegrennen in dat geval ook al hebben ze een OK van de RDW of zo gehad. Die weten er helaas vaak te weinig van.

Er is wel degelijk 1 en ander mogelijk qua reparaties met correct gefabriceerde (of van donor-chassis verwijderde) profielen en de juiste structurele epoxies, maar er is niemand die dat commerieel aanbiedt omdat de fabrikant (Opel/Lotus) geen reparaties als 'goedgekeurd' weergeeft.

Chassis ook goed in de gaten houden, omdat het alu is, dat er niet extra galvanische corrosie is waar andere metalen er tegenaan zitten. De verbinding naar het achterste stalen subframe is daar berucht. Goed op te lossen door los te halen, schoonmaken, nieuwe pas-shims, coating en weer in elkaar. Maar moet wel gebeuren voordat de corrosie echt te veel wordt. (pasvlakken tussen alu en andere metalen met een produkt als Duralac behandelen)

Auto's zijn nu wel zo'n 15-18 jaar oud, dus beginnen er wel dingen als osmose in het polyester, electrische storingen door corrosie, etc. te komen. Maar da's gewoon een leeftijd ding.. Ook heeft men op veschillende plaatsen normaal stalen bouten gebruikt voor boduwork en zo ipv. RVS, dus als die nooit zijn vervangen zitten die nu totaal vast.

Voor de rest is vooral goed onderhoud van belang en op tijd zaken aanpakken/reviseren voordat slijtage of corrosie zaken helemaal sloopt. Dat zijn dan dingen als draagarmen, schokbrekers, steunen, etc.

Om de juiste (fenomenale) wegligging te behouden is het ook van belang de auto op de juiste manier uit te lijnen. Zelf prima te doen, of een bevriend bandenbedrijf die dingen begrijpt als de juiste ballast in de auto, bumpsteer, etc. en meer doet als auto op de brug knallen en de machine er aan tot hij 'groen' is ;)

Ik zou zeker kijken of er soms iemand hier op het forum bij je langs kan waaien met een auto. Een proefrit maakt vaak een hoop duidelijk.. Omdat de auto's vrij 'extreem' zijn valt het dan heel snel uiteen in mensen die hierin 'het' gevonden hebben en zo'n ding absoluut willen en de mensen die het duidelijk een stap te ver vinden.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Fer
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 nov 2018 14:56

Re: MGB ERUIT, SPEEDSTER OP T VERLANGLIJSTJE.

Bericht door Fer »

Thx Arno! Ben idd gewend aan Engels oud metaal...we hebben nog een zeer,zeer rauwe tr3 smallmouth van 54 in de familie ;-) ben me ook zeer bewust vd leeftijd en issues. Mbt t chassis en electrolise..das nieuw. Zijn er bepaalde plekken op de body die extra gevoelig zijn mbt osmose? Zijn de clams relatief eenvoudig te verwijderen met een extra handje? Waar op te letten tijdens een proefrit? Thx again!!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: MGB ERUIT, SPEEDSTER OP T VERLANGLIJSTJE.

Bericht door Arno »

Fer schreef: Mbt t chassis en electrolise..das nieuw.
Beetje aard van het beestje met alu onderdelen die in contact komen met staal (al dan niet RVS) en dat gaat dan in combinatie met (zout)water oxidatie geven.

Over het algemeen is er weinig aan de hand en de meeste punten waar er al meerdere metalen bij elkaar komen is op losse onderdelen als de onderplaat onder de motor en bij de diffuser. Dat zijn gewoon losse platen dus weinig aan de hand. Dat soort plaatsen is het trouwens genoeg om de montagebouten en onnderlegringen van de afdekplaten gewoon lekker in het vet te zetten en dan vast te zetten. Dat zorgt er al voor dat er geen electrolytische 'cel' onstaat als er vocht op komt en dus is galvanische corrosie nihil.

Regelmatig gebruikt spul op deze auto's rond het chassis is ACF50 en 'Corrosion Block' vet. Dit bevat corrosieremmers en het vet/olie houdt water weg.

Het pas-vlak tussen het stalen achtersubframe en het alu chassis is langzaamaan wel een corrosie dingetje aan het worden, vooral omdat die in de wielkuip bij het achterwiel zit en dus lekker alle water en evt. pekel over zich heen krijgt de hele tijd.

Eigenlijk is het punt daar vooral dat het subframe het onderspit aan het delven is omdat de witte aluminium-oxide die er tussen ontstaat deze (dunwandige) stalen subframe pasvlak begint krom te buigen. Het alu zelf is daar flink dik (8mm of zo) en behalve wat putten blijft dat meestal wel OK.

Nogmaals.. Het is geen acuut probleem, maar wel iets om te checken en evt. zelf aan te pakken als je de auto langer wilt houden.

Lees deze bijvoorbeeld voor wat achtergrond info: http://www.vx220.org.uk/forums/topic/12 ... -subframe/

Oh ja.. Soms ontwikkelen ze (haar)scheurtjes in het achtersubframe waar de spoorstangen en de achterste draagarm scharnierpunten bijeen komen. Maar het subframe is staal dus da's wel te lassen/repareren.
Zijn er bepaalde plekken op de body die extra gevoelig zijn mbt osmose?
Liggende delen vaker, maar omdat het probleem meestal een te hoog vochtgehalte in het polyester zelf is kan het overal voorkomen. Dan ontstaan er blaasjes onder de lak bij grote temperatuurschommelingen. Sommige auto's hebben er nooit last van, anderen staan een keertje met nachtvorst buiten en zien er uit of ze de mazelen hebben.. Weer zo'n voorbeeldje van engelse consistentie ;)
Zijn de clams relatief eenvoudig te verwijderen met een extra handje?
Ja, vooral als de clams er ooit een keer af geweest zijn en alle vastgeroeste boutjes zijn al een keer vervangen en alles lekker ingevet is. Met 1 persoon kan je ze al los maken, alleen even 2 man nodig om er af te tillen.

Iemand die het 1 of 2 keer heeft gedaan heeft met een uurtje of 2 wel een clam er af liggen. Is zeker niet ingewikkeld. Je kunt ook nog wat dingen slimmer vast maken waardoor je ze er nog sneller af kunt krijgen.
Waar op te letten tijdens een proefrit?
Vooral niet teveel letten op rammels en kraken.. Dat is een bijna eindeloos project op zich om die er uit te krijgen als je in een alu badkuipje met een polyester body zit ;)

Eigenlijk is de auto zo simpel dat hij vooral moet doen wat je verwacht: goed starten (startknop op dashboard ;) ), netjes rechtuit rijden (geen stuur scheef en zo), geen *klonk* geluiden bij harder optrekken in z'n 2 (meestal een kapotten zij-motorsteun). Draaien aan stuur (geen bekrachting!) mag geen KLONK gevoel of geluid geven.

Let wel op dat deze auto's (als een kart) heel direct sturen en feedback in stuur geven, dus kijk niet vreemd op dat je veel in het stuur terug voelt van het wegoppervlak. Dat is normaal. Intuitief ga je dan msschien stuur vaster grijpen en geforceerd (over)compenseren, maar deze moet je vooral heel losjes besturen en dan moet de auto met alleen wat 'begeleiding' zelf z'n pad vinden.

Remmen moeten goed werken, maar zijn zeker niet over-bekrachtigd als veel huidige auto's, dus je moet meestal nog wel aardig 'trappen', maar dan moeten ze wel lineair vertragen.

Deuren moeten soepel lopen en netjes sluiten en niet aanlopen tegen bodywork, koffer/motorkap moet goed openen (hendel achter bestuurdersstoel), ditto 'neus' klep (hendel midden onder dash). Cabine moet droog zijn onder de matjes (softtop is wel OK, maar kan lekken langs de randen bij de ramen) en ditto kofferbak. In de kofferbak leeft ook de accu en nog wat relais en wanneer daar iets lekt kan dat nog wel eens tot issues leiden met oxidatie op contacten en zo.

Eigenlijk geen al te gekke dingen tov. andere auto's. Inspectie op een brug oid. is daarna eigenlijk nog belangrijker, want veel gedrag zaken zijn met goede afstelling of wat verbeteinrgen te fixen. Structurele (schade)problemen zijn wel een probleem.

Ik weet niet of je het al had gezien, maar hier op de site staan ook alle officiele en andere docs van de auto:

https://www.speedsterclub.nl/bibliotheek/

Blader daar ook vooral in rond om een beetje vertrouwd te raken met de auto.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Fer
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 nov 2018 14:56

Re: MGB ERUIT, SPEEDSTER OP T VERLANGLIJSTJE.

Bericht door Fer »

Haha een droge Engelse auto die niet ramnelt...neeeee onmogelijk :-).. thx again Arno, ben blij met he reply! Ga je op de hoogte houden! Grz Fer
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: MGB ERUIT, SPEEDSTER OP T VERLANGLIJSTJE.

Bericht door Co'tje »

Fer schreef:De speedy staat erg hoog op onze lijst. Ik zou dan ook heel graag wat tips en valkuilen willen horen over de auto. Is een budget van 17000 realistisch? D
Ben zelf heel blij dat ik heb gekozen voor de Opel Speedster. Alle problemen kun je zelf oplossen en met name de remmen en motoronderdelen zijn goed te betalen.
Lotus onderdelen passen vaak ook en die zijn ook goed te betalen. Met andere wielen en een set goede dempers heb je een geweldig rijdende wagen. Voor het geld kun je niets vinden dat beter stuurt en remt en er beter uitziet. De lampen voor en achter zijn nogal zeldzaam. En schade aan het alu chassis is inderdaad nogal een probleem.

Een tip: zou een altijd een auto even checken via het forum voordat je er een koopt. Er zijn niet zoveel Speedsters in NL, de meeste kennen we hier wel.


Als je in de buurt van Amsterdam bent kun je altijd een keer langs komen. Ik heb drie Speedster (niet te koop :D ) en vertel erg graag over.
Fer
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 nov 2018 14:56

Re: MGB ERUIT, SPEEDSTER OP T VERLANGLIJSTJE.

Bericht door Fer »

Bedankt Co! Ik hou me zeker aanbevolen! Alle info is welkom. Besef heel goed dat t youngtimers zijn die de nodige liefde nodig hebben (is ook een leuk deel vd hobby).We missen alleen t juiste netwerk om niet in valkuilen te trappen. Ben blij met dit forum. Ps excuses voor spelfouten...dikke vingers, klein telefoontje :-)
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: MGB ERUIT, SPEEDSTER OP T VERLANGLIJSTJE.

Bericht door Smiley »

Ik heb je een pm gestuurd Ferry.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Fer
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 nov 2018 14:56

Re: MGB ERUIT, SPEEDSTER OP T VERLANGLIJSTJE.

Bericht door Fer »

Thx!!
StefanW
Actief lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:01

Re: MGB ERUIT, SPEEDSTER OP T VERLANGLIJSTJE.

Bericht door StefanW »

Ik heb er nog twee staan, waarvan 1 te koop, kom gerust eens langs:

https://www.autoscout24.nl/aanbod/opel- ... ?cldtidx=6
Fer
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 nov 2018 14:56

Re: MGB ERUIT, SPEEDSTER OP T VERLANGLIJSTJE.

Bericht door Fer »

Thx Stefan, pm verstuurd!
remmie
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 mei 2016 5:09
Locatie: Wieringerwaard Noord-Holland

Re: MGB ERUIT, SPEEDSTER OP T VERLANGLIJSTJE.

Bericht door remmie »

Hoi Ferry, nog ontwikkelingen? Heb je al een Speedster op het oog?
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: MGB ERUIT, SPEEDSTER OP T VERLANGLIJSTJE.

Bericht door Smiley »

Hij heeft een stukje gereden met de mijne.
Heb hem aangeraden zeker ook een standaard NA te proberen, en de stage 2 SC van Patrick die te koop staat.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: MGB ERUIT, SPEEDSTER OP T VERLANGLIJSTJE.

Bericht door Daan »

Dat is natuurlijk niet verstandig.....

1e keer instappen in een 330pk Speedster = F... Up 4 life :lol:
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: MGB ERUIT, SPEEDSTER OP T VERLANGLIJSTJE.

Bericht door Smiley »

Hij zag wel wat bleekjes naderhand, en ik hoor op whatsapp ook niks meer van hem :shock:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Plaats reactie