Informatie gevraagd over Speedster

Algemene zaken omtrent onze auto.
Plaats reactie
Maarten DLR
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 aug 2020 7:22

Informatie gevraagd over Speedster

Bericht door Maarten DLR »

Goedendag allemaal,

Ik zal mij even kort voorstellen aangezien ik nieuw ben op dit forum. Ik ben Maarten en woon in Zuid Limburg. Al mijn hele leven een autofanaat en opgegroeid in de racewereld. Zelf ook vanaf mijn 12e gekart en dat doe ik nog heel af en toe (voor de kenners: met een Birel met 175cc Iame Super X30 motor). Na een Westfield als hobby auto te hebben gehad en nu een BMW Z3 ben ik geïnteresseerd in een Opel Speedster.

Ik ben gisteren naar deze Speedster gaan kijken: https://www.autotrack.nl/a/opel-speedster-46928543

Het valt mij op dat deze al een aantal eigenaren heeft gehad (niet vreemd gezien de leeftijd van de auto), maar de laatste twee eigenaren hebben hem niet lang gehad en hij staat inmiddels ook al een tijdje te koop. Eerder heeft hij ook bij verschillende bedrijven gestaan zag ik.

Is er hier wellicht iemand die meer weet over deze Speedster? Hebben jullie nog tips voor zaken waar ik op moet letten? Ik hoor het graag, een Speedster lijkt mij een hele leuke auto...
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Informatie gevraagd over Speedster

Bericht door S. Gonzales »

Hallo Maarten, welkom hier op het forum.
Tip 1: probeer even achter het nummer op het dashboard te komen, is haast niet te zien op de foto’s. Maar wellicht weet Smiley, onze Wikipedia, via het kenteken het e.e.a..
Tip 2: Dennizz, een bekende op dit forum heeft zijn Speedster te koop staan. Hij maakt er geen geheim van dat er schade is (geweest) aan de bodemplaat rechtsvoor, maar niet op cruciale plaatsen en het levert bij de jaarlijkse APK derhalve geen enkel probleem op. Van zijn auto weet ik uit eigen ervaring dat de standaard Z22SE bovengemiddeld m.b.v. een kleine aanpassing (2,4 inlaatspruitstuk + een Speerke software aanpassing én dat de wegligging buitengewoon goed is. Bovendien is het een eerlijk persoon en zoals gezegd is de eigenaar én de auto al zo’n 12 jaar een bekende op dit forum.
Tip 3: Geef aan dat je door mij getipt bent en ...... doe er je voordeel qua prijs mee. Zie linkje hieronder.

https://www.speedsterclub.nl/forum/view ... =12&t=7967

Succes!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Informatie gevraagd over Speedster

Bericht door Co'tje »

Maarten DLR schreef: 23 aug 2020 8:48 Is er hier wellicht iemand die meer weet over deze Speedster? Hebben jullie nog tips voor zaken waar ik op moet letten? Ik hoor het graag, een Speedster lijkt mij een hele leuke auto...
Er is een blauwe Speedster in NL met schade aan het chassis. Weet alleen of het deze is.
Als je geen ervaring hebt met een Speedster, dan kun je altijd een aankoopkeuring bij van de Kooi laten doen.
Of een auto van een bekend forumlid kopen.

Wil je met je de auto op het circuit rijden of voornamelijk op de openbare weg?
Maarten DLR
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 aug 2020 7:22

Re: Informatie gevraagd over Speedster

Bericht door Maarten DLR »

Bedankt alvast voor jullie snelle reacties!

Het nummer op het dashboard heb ik wel zien staan, maar ben ik vergeten. Ik ga deze week nog even langs en zal het dan noteren. Het is in ieder geval 1 van de 187 in Nederland geleverde auto's heb ik vernomen.

Het liefst heb ik uiteraard een schadevrije auto, maar ik zal die wat hier wordt aangeboden ook in overweging nemen. Ik ga er mee op straat rijden en misschien een enkele keer op het circuit, bijvoorbeeld de Nurburgring Nordschleife. Een standaard Speedster voldoet dan denk ik het beste voor mij.

De standaard velgen vind ik overigens niet zo mooi, dus die zal ik misschien wel vervangen.
Maarten DLR
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 aug 2020 7:22

Re: Informatie gevraagd over Speedster

Bericht door Maarten DLR »

Ik heb al veel gelezen op dit forum, erg nuttige info kunnen vinden!

Ook heb ik gelezen over de beschikbaarheid van onderdelen, sommige delen (o.a. body) zouden niet meer leverbaar zijn. Is het erg moeilijk om nog aan (eventueel gebruikte) onderdelen te komen? Worden er wellicht ook imitatie onderdelen geproduceerd?
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Informatie gevraagd over Speedster

Bericht door Smiley »

Welkom,

De body onderdelen zoals de clams worden als replica gemaakt, zoals hier:
http://www.lotushardtops.com/clamshells?page=2
De zij sills niet. Die hebben reparatie nodig als daar iets mee gebeurd.

Ik denk dat het belangrijk is dat je een zo compleet origineel mogelijke speedster vindt, want met de instelling "die veranderingen kan ik weer terugdraaien" kon je het wel eens lastig krijgen. Het zal in elk geval lang duren.
Als je iets mist wat niet aangeboden wordt, zul je moeten wachten tot er 1 uit elkaar gehaald word.
Hij begint inmiddels een beetje een klassieker te worden, waarbij originaliteit hoog in het vaandel staat.
Als je dat niet uitmaakt, kun je uiteraard kopen wat je wilt.

Het beste kun je een aankoopkeuring doen als je iets gevonden hebt. Dat kan bijvoorbeeld bij vd kooij of bij van sten.
Dit om te voorkomen dat je iets met schade aankoopt, waarmee je flink in het schip kunt gaan.
Een mooi blinkende buitenkant zegt helemaal niks, maar is wel waar de meesten voor vallen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Maarten DLR
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 aug 2020 7:22

Re: Informatie gevraagd over Speedster

Bericht door Maarten DLR »

Bedankt voor je reactie Smiley! Helder verhaal! Goed om te horen dat de clams als replica worden gemaakt. Hopelijk is het nooit nodig, maar voor het geval dat...

Ik ben zojuist nog even gaan kijken naar de Speedster, het betreft nummer 1386.
Maarten DLR
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 aug 2020 7:22

Re: Informatie gevraagd over Speedster

Bericht door Maarten DLR »

Ik heb deze week een proefrit gemaakt en moet zeggen dat een Speedster een hele leuke auto is om mee te rijden! Dit was voor mij de eerste keer in een Speedster.

Het instappen met de hardtop erop is even wennen/oefenen, maar als je eenmaal zit is de auto comfortabeler dan verwacht. Ook het rijden is nog redelijk comfortabel vind ik. Je kunt er prima rustig mee rijden door de 2.2 motor.

Helaas wel wat minpuntjes zoals gebonk linksvoor als je over hobbels rijdt, een schokdemper die lekt, beschadigde (gescheurde) instap bij dorpel, dat zwarte deel met die driehoekjes zeg maar en de middenconsole (waar de schakelpook zit) is gescheurd. Schokdemper en gebonk zouden door garage worden vervangen. De onderhoudshistorie zou bekend zijn, maar nu blijkt het boekje kwijt te zijn. Wel een factuur aanwezig van onderhoud in 2018. Ook een aantal jaar geleden een nieuwe alu radiator geplaatst zag ik.
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Informatie gevraagd over Speedster

Bericht door Co'tje »

Wat is je budget?
Er staat een mooie groene met supercharger te koop. Das nog net even leuker!
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Informatie gevraagd over Speedster

Bericht door Co'tje »

Maarten DLR schreef: 28 aug 2020 12:56 Helaas wel wat minpuntjes zoals gebonk linksvoor als je over hobbels rijdt, een schokdemper die lekt.
Ik zou zeker het chassis laten controleren door een expert.
Zoals ik zij rijdt er in Nederland een onverantwoord gerepareerde blauwe opel speedster rond.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Informatie gevraagd over Speedster

Bericht door S. Gonzales »

Co'tje schreef: 28 aug 2020 17:51 Ik zou zeker het chassis laten controleren door een expert.
Zoals ik zij rijdt er in Nederland een onverantwoord gerepareerde blauwe opel speedster rond.
Het lijkt mij sowieso een voordeel om een auto te kopen waarvan de eigenaar en de auto(historie) bekend zijn op dit forum.
Vergeet niet dat dit forum door een aantal actieve leden en de huidige moderator een enorme “kennisbank” is geworden. Maar dat heb je vast al een beetje gemerkt. :D
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Neetmans
Mega lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 feb 2009 0:28
Locatie: Breda

Re: Informatie gevraagd over Speedster

Bericht door Neetmans »

Heb je een PB gestuurd!
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Re: Informatie gevraagd over Speedster

Bericht door speedster »

Heb nog een mooie oranje Speedster staan waar ik totaal niet mee rij. Rond de 75000 kilometer met compressor
Maarten DLR
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 aug 2020 7:22

Re: Informatie gevraagd over Speedster

Bericht door Maarten DLR »

Bedankt voor jullie reacties en PB's. Ik heb ze helaas nu pas gelezen.

Door de twijfel over de technische staat en het verleden van de Speedster waar ik mee ben gaan proefrijden heb ik wat verder rondgekeken. In eerste instantie was ik enkel naar een Speedster op zoek, bij hetzelfde autobedrijf staat echter ook een Subaru BRZ en die vind ik ook erg mooi. De BRZ die daar staat heeft echter veel beschadigingen, dus die werd het in ieder geval niet. Maar daardoor ben ik wel wat verder gaan kijken. Toen vond ik een mooie Toyota GT86 bij een Toyota dealer die daar nieuw verkocht is en altijd in onderhoud is geweest, van de eerste eigenaar. Na een proefritje te hebben gemaakt heb ik besloten die auto te kopen.

Had ik jullie auto's eerder gezien dan had ik zeker interesse gehad. Zowel grijs als oranje staat een Speedster erg goed! De GT86 is overigens ook oranje. Speedster blijft een geweldige auto, wie weet als mijn wagenpark in de toekomst wijzigt...
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Informatie gevraagd over Speedster

Bericht door S. Gonzales »

Gefeliciteerd met je GT86, zo’n gekke keuze is dat niet hoor :wink: Ook niet als “bij auto” voor de Speedster. :yes:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Plaats reactie