Rijervaring vereist?

Algemene zaken omtrent onze auto.
Tom

Rijervaring vereist?

Bericht door Tom »

aloha, ff een vraag of het verstandig is om een speedster te kopen. Zelf ben ik 22 jaar en heb nu al 4 jaar men rijbewijs. Ik ben van plan om mij iets nieuws aan te schaffen dat zeker en vast een groter vermogen heeft dan mijn huidige wagen (60 pk). Het zal tussen de volgende mogelijkheden gaan: nieuwe golf gti, tweedehands TT, tweedehands speedster, honda civic type R.

Van de hierboven opgenoemde wagens is de speedster de enige zonder een rijhulpsysteem zoals een esp of dsc of ... . Nu is men vraag of deze wagen wel een verantwoorde keuze is voor mij, aangezien het een achteraandrijving is zonder een engelbewaarder-systeem. Dus meer algemeen, hoe is de 'handling' van de wagen voor dummies? En leer je snel de grenzen van de wagen kennen? Of gooit de de speedster zich rond zonder enige waarschuwing?

en nog een bijkomend vraagje: zijn er speciale dingen waarop ik moet letten bij de aankoop van een tweedehandse speedster?

met vriendelijke groeten
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Het ligt niet aan de auto of de elektronische hulpmiddelen of een auto veilig genoeg voor je is.

ESP, TCS, Brake-assist enz. zijn schijnveiligheden. Als het te hard gaat, dan gaat het te hard en dan gebeuren er hoe dan ook ongelukken.

Zelf ben ik begonnen met een Sierra 2.0i, zonder stuurbekrachtiging, zonder ABS, zonder airbag, met achterwielaandrijving. Ik denk dat het voor mij een goede leerschool is geweest om te leren waar grenzen liggen.

Als je gedisciplineerd bent en je snelheid aanpast aan de omstandigheden dan voorkom je problemen. Ben je daarnaast van plan om veel bij te willen leren over stuurmanskunst, dan is een Speedster daar zeer geschikt voor. Omdat er geen hulpmiddelen je foutjes camoufleren leer je snel wat wel en wat niet goed is (zonder schade).

Koop de auto die je graag zou willen bezitten en volg enkele rijvaardigheidstrainingen met je eigen auto. Daar leer je heel veel basistechnieken, en de rest komt door praktijkervaring.

Veel succes met je keuze.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Dutch Boy
Actief lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:42
Locatie: Nbrrrrrr
Contacteer:

zie ook 'dagelijks gebruik Speedster'

Bericht door Dutch Boy »

Beste Tom,
Zelfs ervaren rijders zoals auto-journalisten hebben de Speedy niet op de weg kunnen houden (bij de intro van de Speedy T in Spanje zijn er door hen, blijkbaar, 4 naar de schroot gebracht) dus wat dat betrfet hoef je jezelf niet tegen te laten houden..... (NB: op wreckedexotics.com vind je ook wat interessante plaatjes) :oops:
Los daarvan: ken jezelf, vooral als autorijder.
Voor tips bij een aankoop kiijk ook een bjij het onderwerp 'dagelijks gebruik Speedster', daarin geeft Marc nog wat praktische tips, vooral wanneer je weg dient te rennen.... :!:
Succes. :D
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Ik denk dat de keuze voor een speedster een kwestie van instelling van de rijder moet zijn. Als je een bestuurder bent die zoiets heeft van, als ik over de limiet ga voel ik dat niet aankomen en heb ik wat computers nodig om het zaakje op de weg te houden, dan moet je geen speedster kopen.

Ben je iemand die goed naar de auto kan luisteren, er geen probleem mee heeft om niet direct het onderste uit de auto te kunnen halen, maar dat over een periode van een jaar of misschien wel meer wil opbouwen, dan kan de speedster een hele goede keuze zijn.

Als je wilt investeren in jezelf als rijder, het leuk vind om te leren echt auto te rijden zonder al te veel hulpmiddelen (alleen ABS eigenlijk) en er niet mee zit om wat van de techniek te leren zodat je ook kan begrijpen hoe je harder kan rijden, ga dan naar een speedster kijken :lol:

Succes,

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Martin
Mega lid
Berichten: 568
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:14
Locatie: Noorden

Bericht door Martin »

Klopt het is een kwestie van instelling, maar in de winter is het toch verradelijk.
Vorig winter op weg naar huis had het gesneeuwd reed nog geen 30km op een rechte stuk weg klein beetje gas er bij en weg was de achterkant :(
ben toen achteruit tussen twee bomen door gekomen alles is gelukkig :) :) goed afgelopen.
Ik ben van mening, maar mischien licht het ook aan mij voor in de winter
toch maar een andere auto.
:wink:

Gr, 8) Martin
Gebruikersavatar
Dirk666
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:27
Locatie: Hoogvliet

Bericht door Dirk666 »

Hallo Tom,

Met 4 jaar rijervaring in een 60 pk auto zou ik persoonlijk niet aan een speedster denken als enigste auto.
In de winter en met nat weer is de speedster een verraderlijke auto waar je dan toch mee op pad moet.
Gedisciplineerd rijden en snelheid aanpassen klinkt leuk met een normale wagen kom je daar inderdaad al een heel eind mee, maar vergeet niet dat het grensbereik van de speedster bijna zonder vooraankondiging wordt overschreden.
Kijk eens op de Duitse speedstersite, ervaren rijders die met 30 km/h voor complete verassingen kwamen te staan en de auto zwaar beschadigt hebben onder slechte weersomstandigheden voordat ze ook maar iets in de gaten hadden dat het fout ging was het al gebeurd.
Ga voor de golf gti of iets dergelijks, voorzien van alle gemakken best wel lekker snel en als je eens te enthousiast bent kunnen de elektronische hulpmiddelen je assisteren voor zover dat mogelijk is ( fout gaan kan het natuurlijk altijd, maar de kans is al een stuk minder )
Wil je toch perse voor een speedster gaan :D wat ik heel goed kan begrijpen :D probeer dan de 60 pk wagen te houden voor de winter en regendagen.
Maar dan nog zul je de discipline op moeten brengen om jezelf de tijd te gunnen de speedster te leren kennen en te beheersen ( rijvaardigheidstrainingen enz. ) voordat je aan het avontuur regen / gladheid en speedster begint.
Ben benieuwd wat het gaat worden.

Groeten,

Dirk
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Let op dat wanneer je in de winter wilt doorrijden met een speedster het HEEEL erg verstandig is om winterbanden te nemen. Heb vanmorgen het verschil gemerkt. Ben winterbanden wezen laten monteren. Heen natuurlijk nog op de zomerbanden door de sneeuw. Terug op de winterbanden. Echt wereld van verschil. Op de zomerbanden voelt de auto onzeker, gaat van grip in 1 keer naar geen grip. Met de winterbanden gaat dat veeeeel langzamer. Je voelt beter hoeveel grip de auto heeft, en het verliezen van grip gaat ook langzamer. Valt nu echt weer heel goed mee te rijden.

Maarja, het kost je natuurlijk wel weer een extra investering.

Mark
C30-94@0.55bar
Tom

Bericht door Tom »

aloha,


bedankt voor de antwoorden, ze hebben mij geholpen om een verstandige keuze te maken...


Ik heb namelijk gekozen voor een ford focus st170 (nieuw en full option). De ratio heeft het gehaald van het hart, maar ik kan jullie verzekeren, het heeft geen haar gescheeld of ik had een speedster besteld.

voila, mijn queeste achter een nieuwe wagen is ten einde, begin volgende week heb ik hem

succes!
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Tom,

Gefeliciteerd met je keuze en veel veilige kilometers. Persoonlijk vind ik een ST170 veel te veel geld voor te weinig auto (bv. een 200pk Golf GTi kost nauwelijks meer). En toch ben ik opgegroeid met het Ford-virus, want mijn ouders reden, en rijden nog steeds Ford. Maar gelukkig valt over smaak niet te twisten 8)

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
damnedt
Actief lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 02 dec 2004 22:11

Waarom Opel?

Bericht door damnedt »

Beste SteV6, een klein vraagje.
Waarom heb jij eigenlijk voor een Opel Speedster gekozen, was het de prijs of echt de auto?
Deze vraag gezien het feit dat jij ook nog een telg (Seat) hebt van zowat de grootste concurent van Opel.
Ik ben zelf een keer vreemd geweest (Audi Oer Quatro) maar mijn hart is toch bij Opel gebleven. Waarom, nou gewoon een burgerauto!....
maar wel met betrouwbare techniek en ..... inderdaad betaalbaar.
Bij Audi waren de onderdelen (ondanks de grote korting die ik kreeg) toch nogal wat duurder.
Zomaar een vraag uit nieuwsgierigheid.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Zeker niet de prijs,

Dat de Speedster veel goedkoper is geworden is natuurlijk mooi meegenomen. Auto's kosten geld, maar geld hoeft niet over de balk gesmeten te worden. Ik zoek dus naar het meeste waar voor mijn geld.

Toen ik 2 jaar geleden ging kijken naar een andere auto had ik de Focus ST170, de MINI Cooper S en de Leon Cupra4 op m'n shortlist staan. De Leon bood in alles het meeste voor uiteindelijk het minste geld (goede deal kunnen maken), 2 cilinders extra, 4wd, standaard Recaro-interieur, climatecontrol, regensensor enz. enz.

In mei vorig jaar ben ik voor een stoplicht op een 80 km/h weg van achteren aangereden door iemand die nog snel even door rood wilde. Omdat de Leon een aardig klap heeft gehad wilde ik deze eigenlijk weg doen. Via de Evo VIII, Chrysler 300C, Audi A3 3.2V6, MG ZT 260, 307CC en Megane CC was mijn conclusie dat de Leon eigenlijk een veel te goede auto is (naar mijn smaak dan). Geen van de genoemde auto's bood hetzelfde, laat staan meer en dat allemaal voor minimaal 38.000 tot maximaal 59.000 euri. Conclusie: Leon doorrijden en iets erbij was mogelijk.

Omdat ik nog altijd de cursus van Scuderia Hanseat op de Ring wil doen, en een cabrio ook leuk is, kom je al snel bij een MX5, MR2, Speedster of Elise uit. De eerste 2 pas ik niet in, en de Speedster is veel goedkoper dan een Elise, en heeft betrouwbare Opeltechniek.

En daar stond dan mijn Speedster in Breda te glimmen :mrgreen:

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
damnedt
Actief lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 02 dec 2004 22:11

Bericht door damnedt »

Is een mooie met opties heb ik wel gezien.
Laatst gewijzigd door damnedt op 11 jan 2005 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
damnedt
Actief lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 02 dec 2004 22:11

Bericht door damnedt »

Ha ik begrijp dat jij een van de 2 Speedsters bij Egbers hebt gekocht.
De mooiste, een goede keuze. Ben hier nog naar gaan kijken, maar had er al een en het prijsverschil zou nog te groot zijn om in te ruilen.
De grijze die er stond is overigens bij ons in het dorp verkocht. Helaas heb ik deze al vaak bij de Opel dealer alhier zien staan.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Ha ik begrijp dat jij een van de 2 Speedsters bij Egbers hebt gekocht.
Ze haden er 4. Wel in groepjes van 2. Ik heb de donker metalic rode, iemand anders heeft de zwarte gekocht.

Weet iemand hoe die kleur van mij heet?
speedilibra
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 dec 2004 23:00

kleur

Bericht door speedilibra »

Piet,

waarschijnlijk is het Rabiata Red, want dit is de enige originele rood metallic kleur.

Speedilibra
Plaats reactie