splitter en APK

Vragen over bekleding, velgen e.d.

splitter en APK

Berichtdoor aboellaard » 04 jan 2019 10:12

Als winterprojectje heb ik voorgenomen eens naar de voorkant te kijken. Clam moet er toch af om de luchtgeleiding door de rads te verbeteren. En een splitter lijkt me zinvol. Probleem is alleen dat je, als ik het goed heb, daar niet mee op de openbare weg mag rijden. APK afkeur en politie valt er ook nog wel eens over schijnt het. Met een splitter bedoel ik dan een voorspoiler die een cm of 7-10 uitsteekt. Zelfde geldt overigens ook voor een BGW. Optie zou zijn iets te maken dat makkelijk verwijderbaar is. Maar wel stevig genoeg dat het de krachten die er op komen te werken kan verdragen.

Als ik naar de onderkant kijk, dan moet het mogelijk zijn de aluminium plaat direct achter de onderkant van de clam door te trekken naar voren en gelijk, of een klein beetje uitstekend, met het verticale gedeelte van de clam uit te laten komen. Dan moet er natuurlijk een stuk van de clam af, maar so be it. Als je daar dan wat dikker aluminium voor neemt en van voren een goede ophangconstructie kan maken, heb je de bodem vlak en een stevig fundament om de splitter aan te bevestigen. De splitter kan je dan los meenemen :bag: en op het circuit aan de bodem bevestigen.

Of heeft iemand en beter idee?
Avatar gebruiker
aboellaard
Mega lid
 
Berichten: 751
Geregistreerd: 13 dec 2010 11:56
Woonplaats: Emst

Re: splitter en APK

Berichtdoor Smiley » 04 jan 2019 10:42

Als je van die afneembare splitter er nu 2 maakt, ben ik je man :yes:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Avatar gebruiker
Smiley
Groot Speedster Commandeur
 
Berichten: 6906
Geregistreerd: 10 jul 2008 23:46
Woonplaats: Etten-Leur

Re: splitter en APK

Berichtdoor Arno » 04 jan 2019 11:22

Ook los van de APK is een constructie waarbij je een (opofferbaar) splitter-deel kunt monteren aan een basis een goed idee. Ze worden meestal nog wel eens gemangeld door contact met weg, curbs, grind en onderdelen op de baan, dus maken veel racers de splitter 'plaat' zelf van iets simpels als watervaste multiplex met een laag zwarte verf er over. Goedkoop en zo te vervangen wanneer hij weer eens stuk is.

'Ophangen' op Speedster en elise moet je dan aan de crashbox en evt. beugels naar het chassis rond de anti rollbar en zo met evt. naar buiten gebrachte extra hangers/steunen naar de voorzijde van de splitter. Dat heeft de sterkte in de auto. Of je dan de bodem van de clam opoffert voor een montage-basis (en ook de clam daar weer aan vast maakt, of de constructie 'binnen' de clam houdt en alleen toegang/montage gaten maakt is een losse keuze.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Avatar gebruiker
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
 
Berichten: 1416
Geregistreerd: 03 dec 2004 8:45
Woonplaats: Woubrugge

Re: splitter en APK

Berichtdoor aboellaard » 04 jan 2019 11:41

Eigenlijk is er geen ontkomen aan dat de clam aan de onderkant wat aangepast moet worden. Steekt teveel naar binnen. Je zou de onderkant van de clam van binnen kunnen versterken, maar het lijkt me eenvoudiger om die alu plaat door te laten lopen. Je krijgt dan natuurlijk wel het punt van mooi aansluiten van de clam aan de onderkant. En dat opofferen van de splitter leek me ook al zo'n punt. Gelukkig heb je op het circuit geen verkeersdrempels. Ik had gewoon een stuk aluminium van 6-8 mm in gedachte. Zou stevig genoeg moeten zijn als de uitsteek tov de eerste bevestigingspunten iets van 10 cm is. Liefst zou ik beugels en hangers helemaal in de clam willen hebben. Eventueel de clam van binnen versterken en zelf als beugel gebruiken. Eerst even goed kijken hoe een en ander zit.

@Smiley: dat gaat dus alleen als je de clam dezelfde kuur laat ondergaan plus al het gedoe aan de bodem. Ik heb nog wat andere plannen voor wat extra gaten in de clam en het zou daarvoor goed uitkomen als de bodem is versterkt en als permanent montage platform voor wat rads gebruikt kan worden. Een en ander hangt er wel van af hoe lang deze winter gaat duren (een winter a la Games of Thrones dan)
Avatar gebruiker
aboellaard
Mega lid
 
Berichten: 751
Geregistreerd: 13 dec 2010 11:56
Woonplaats: Emst

Re: splitter en APK

Berichtdoor Exmantaa » 04 jan 2019 20:31

Een (gedeeltelijk) afneembare splitter staat hier ook hoog op de verlanglijst! :yes:
Wel ideeën over, maar is allemaal nog niet zo eenvoudig om zoiets een beetje solide vast te maken. Zaten te denken aan een solide basis waar je op straat (bijna) geen last van hebt, waar je dan makkelijk een extra uitstekende lip op kan monteren op het circuit.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
 
Berichten: 2017
Images: 2
Geregistreerd: 06 dec 2006 21:14
Woonplaats: Alkmaar

Re: splitter en APK

Berichtdoor André R » 04 jan 2019 22:34

Hoi aboellaard,

Volledig offtopic (sorry alvast); zou je voor mij eens kunnen kijken naar de kachelventilator, tegen de tijd dat je voorclam er af ligt?
Ik vraag me al een tijdje af of een hoger toerental ventilator de verwarming niet enorm zou verbeteren.
Ik moet nu tijdens het rijden in de kou regelmatig de ramen aan de binnenkant wissen met een wisser om de condens weg te houden.
Zo nat is mijn auto niet, maar de fan krijgt het maar bar slecht voor elkaar om zowel de voorruit als de zijruiten te ontwasemen en zo te houden.

Ik heb al een beetje gekeken, maar kan er erg slecht bij zonder dingen te gaan demonteren. Mocht je er met de clam af erg gemakkelijk bij kunnen, zou ik in ieder geval eens kunnen kijken of er überhaubt een betere en passende vervanger is.

Sorry voor de Hijack. Ik kan er weinig over terug vinden in ander topics. Mocht er een discussie op gang komen, maak ik wel een nieuw topic aan.

Alvast bedankt!
Opel Speedster 2.2 zwart
Avatar gebruiker
André R
Mega lid
 
Berichten: 670
Geregistreerd: 23 mei 2006 10:52
Woonplaats: Alblasserdam

Re: splitter en APK

Berichtdoor aboellaard » 07 jan 2019 7:50

Hoi André, kijken kan altijd. Moet alleen bekennen dat de kachel bij mij heel aardig werkt. Ik het de Speedster een tijdje als daily gereden en zelfs bij heel lage temperaturen had ik geen problemen. Ontwaseming is wel een beetje een punt. Maar het is een bekend zwak punt van de Speedster. Om die kachel echt aan te pakken zit er maar een ding op: vervangen. Is een aftermarket oplossing voor. Van T7design. Zie http://www.vx220.org.uk/forums/topic/145414-new-t7design-heater-for-the-vx220/.
Avatar gebruiker
aboellaard
Mega lid
 
Berichten: 751
Geregistreerd: 13 dec 2010 11:56
Woonplaats: Emst


Keer terug naar Interieur/Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast