wielen

Vragen over bekleding, velgen e.d.
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

wielen

Bericht door jans »

Goedendag Erwin, heb je de wielen er al onder?
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Erwin waar blijven de FOTO'S.
Matsuru
Actief lid
Berichten: 166
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:27
Locatie: Noord-holland

Bericht door Matsuru »

Hallo Jan,

Ik heb ze er gister onder gezet.
Eerst heb ik de auto uitlaten lijnen. Bleek dat mijn voorwielen naar buiten stonden en mijn achterwielen heel veel naar binnen :shock: .
Na 8000km door mijn achterbanden heen :cry: .
Zijn ruim twee uur bezig geweest om de auto weer "goed" te krijgen. Auto rijdt nu een stuk rustiger en is niet meer zo zenuwachtig. Al een aantal keren bij de Opel geweest en daar is deze tig keer uitgelijnd, maar was niks mis mee volgens hen. Nu maar naar een echt uitlijn bedrijf gebracht.

Nu heb ik de standaard velgen over en laat deze Spuiten/powdercoaten en waarschijnlijk in de kleur antraciet.

Vr.gr. Erwin

P.S. foto zal ik vandaag proberen te nemen en te plaatsen.
Gebruikersavatar
Bebear
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 dec 2004 15:43
Locatie: Purmerend

Bericht door Bebear »

Hi Erwin,

Welke waarden hebben ze aangehouden bij het uitlijnen?
In de spec's staat het volgende:
Voor: Wielvlucht -0,1 deg
Naspoor +3,8 deg
Toespoor 0,03 deg
KPI 12 deg
Achter: Wielvlucht -1,8 deg
Toespoor 0,18 deg

Kan de wielvlucht en naspoor na verloop van tijd verlopen, ondanks dat dit met de vulringen wordt afgesteld (door slijtage of een tikje??).

Verder ben ik wel benieuwd waar de Opel dealer zit dit dus in ieder geval wat minder ervaring heeft met het uitlijnen.

Zinvolle informatie Erwin, bedankt.

Bebear
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

De sporing kan verlopen na een tijdje. Wielvlucht niet. Wat heel belangrijk is, en ik weet niet of de dealer en het bedrijf waar je het nu hebt laten doen zich daar aan houden, is dat de auto alleen uitgelijnd kan worden wanneer zowel de bestuurders als de bijrijders stoel met 75kg is belast. Is dat niet zo, dan kloppen de waardes niet.

Overigens is toespoor op de achterwiel wel goed, mits niet te bizar. Anders krijgt de auto te veel neiging naar overstuur.
Uitspoor voor is een kwestie van smaak...

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Jans, heb jij je speedster nog laten uitlijnen en heb je dit dan bij Beek laten doen? Ik had het gevoel dat zij wel aardig wat verstand hebben van uitlijnen, daar zij ook in de racerij (met aardig wat succes) zitten.

Maar hebben zij het dan ook zo gedaan zoals Mark zegt, met gewicht in de auto?

Anders moet ik toch ook maar mijn auto laten uitlijnen waar Mark het heeft l aten doen, om zeker te zijn....

M.
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Maik schreef:Jans, heb jij je speedster nog laten uitlijnen en heb je dit dan bij Beek laten doen? Ik had het gevoel dat zij wel aardig wat verstand hebben van uitlijnen, daar zij ook in de racerij (met aardig wat succes) zitten.

Maar hebben zij het dan ook zo gedaan zoals Mark zegt, met gewicht in de auto?

Anders moet ik toch ook maar mijn auto laten uitlijnen waar Mark het heeft l aten doen, om zeker te zijn....

M.
Hi Maik

Heb de auto natuurlijk laten uitlijnen en de voorkant 0.03 graden toe spoor. De achter wielen neutraal gelaten.
Maar ik heb morgen een afspraakmet de (garage) dit zijn jongens die ,
liefhebbers zijn,en dit soort dingen het mooiste vinden.
8km van mijn huis, den haag 350km :lol:
Uitlijnen is zonder gewicht gebeurd.
Maar misschien doen ze dat morgen ,want hij moet nog ongeveer 15 mm naar beneden .
Matsuru
Actief lid
Berichten: 166
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:27
Locatie: Noord-holland

Bericht door Matsuru »

Dealer is Motorhuis in beverwijk.

Voorwielen:

Wielvlucht vooraf: -0,21 na uitlijnen: -0,07
Askanteling vooraf: -0,33 na uitlijnen: -0,33
Verschil KPI vooraf: 0,15 na uitlijnen: 0,01
Totale sporing vooraf: -0,22 na uitlijnen: -0,09

Achterwielen:
Wielvlucht vooraf: -0,18 na uitlijnen:: -0,10
Totale sporing vooraf: 1,25 na uitlijnen: 0,14 :shock:
verschil sporing vooraf: -0,10 na uitlijnen: -0,01
Rijhoek vooraf: -0,05 na uitlijnen: -0,00
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Uitlijnen zonder 2 x 75KG in de stoelen en een half volle tank kan niet bij een speedster of elise. Door de manier waarop de ophanging werkt kan de uitlijnaparatuur NIET corrigeren wanneer je er geen gewicht in doet. Oftewel, als je de auto dan afstelt op de waardes waarop je de auto wilt hebben kan je het niet vergelijken met zoals de fabriek ze heeft afgesteld en als het goed is ook niet met andere auto's.

Belasting geldt ook voor de rijhoogte van de auto. Arno en ik hebben zelfs een set gewichten laten maken, zodat het makkelijker is dingen af te stellen aan de auto en te meten.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Handige tips Mark! Aan je verhaal te horen ben je echt zeker van je zaak wat betreft die gewichten.
Ik moet dan ook maar eens wat gaan verzinnen voor die gewichten. Gewoon 2 man van ~75kg erin zetten is het makkelijkst, maarja, die moeten dan maar net even bereid zijn om er een uurtje in te gaan zitten :lol:
Wat voor gewichten gebruiken jullie dan nu Mark?

gr.
Maikel
Afbeelding
Matsuru
Actief lid
Berichten: 166
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:27
Locatie: Noord-holland

Bericht door Matsuru »

Bij het uitlijnen werd er opgegeven, in hun uitlijn PC, dat er 70kg op de stoelen kwam.

Vr.gr. Erwin
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Wat bedoel je daar precies mee Erwin? Dat de auto dus werd uitgelijnd met 2x 70kg op de voorstoelen? Of is er rekening gehouden met dat er een bestuurder van 70kg in komt te zitten en was daarvoor een soort aanpassingsfactor gebruikt?

gr.
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Maik schreef:Handige tips Mark! Aan je verhaal te horen ben je echt zeker van je zaak wat betreft die gewichten.
Yup. Dat gewicht is echte belangrijk. Gaat natuurlijk niet op de kilo komen, maar je moet hem echt belast uitlijnen.
Maik schreef: Ik moet dan ook maar eens wat gaan verzinnen voor die gewichten. Gewoon 2 man van ~75kg erin zetten is het makkelijkst, maarja, die moeten dan maar net even bereid zijn om er een uurtje in te gaan zitten :lol:
Wat voor gewichten gebruiken jullie dan nu Mark?
IJzeren staven, zie foto.

Mark
Bijlagen
gewichten.jpg
gewichten.jpg (64.39 KiB) 7748 keer bekeken
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Matsuru schreef:Bij het uitlijnen werd er opgegeven, in hun uitlijn PC, dat er 70kg op de stoelen kwam.
Yup, klopt. Uitlijn PC's geven idd aan dat er per stoel 70 of 75kg geplaatst moet worden. Ze kunnen daar nameljik niet voor corrigeren...

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

markv schreef:IJzeren staven, zie foto.

Mark
Ben je niet bang voor je stoelbekleding? Ik dacht zelf meer aan een zandzakken van leder ofzo, die je in de stoel plaatst en dan de gordel eromheen. Na wat rekenwerk kom ik uit op ongeveer 50 liter zand per stoel :?

SteV6
S4 Avant
Plaats reactie