wielen
Hallo Jan,
Ik heb ze er gister onder gezet.
Eerst heb ik de auto uitlaten lijnen. Bleek dat mijn voorwielen naar buiten stonden en mijn achterwielen heel veel naar binnen .
Na 8000km door mijn achterbanden heen .
Zijn ruim twee uur bezig geweest om de auto weer "goed" te krijgen. Auto rijdt nu een stuk rustiger en is niet meer zo zenuwachtig. Al een aantal keren bij de Opel geweest en daar is deze tig keer uitgelijnd, maar was niks mis mee volgens hen. Nu maar naar een echt uitlijn bedrijf gebracht.
Nu heb ik de standaard velgen over en laat deze Spuiten/powdercoaten en waarschijnlijk in de kleur antraciet.
Vr.gr. Erwin
P.S. foto zal ik vandaag proberen te nemen en te plaatsen.
Ik heb ze er gister onder gezet.
Eerst heb ik de auto uitlaten lijnen. Bleek dat mijn voorwielen naar buiten stonden en mijn achterwielen heel veel naar binnen .
Na 8000km door mijn achterbanden heen .
Zijn ruim twee uur bezig geweest om de auto weer "goed" te krijgen. Auto rijdt nu een stuk rustiger en is niet meer zo zenuwachtig. Al een aantal keren bij de Opel geweest en daar is deze tig keer uitgelijnd, maar was niks mis mee volgens hen. Nu maar naar een echt uitlijn bedrijf gebracht.
Nu heb ik de standaard velgen over en laat deze Spuiten/powdercoaten en waarschijnlijk in de kleur antraciet.
Vr.gr. Erwin
P.S. foto zal ik vandaag proberen te nemen en te plaatsen.
Hi Erwin,
Welke waarden hebben ze aangehouden bij het uitlijnen?
In de spec's staat het volgende:
Voor: Wielvlucht -0,1 deg
Naspoor +3,8 deg
Toespoor 0,03 deg
KPI 12 deg
Achter: Wielvlucht -1,8 deg
Toespoor 0,18 deg
Kan de wielvlucht en naspoor na verloop van tijd verlopen, ondanks dat dit met de vulringen wordt afgesteld (door slijtage of een tikje??).
Verder ben ik wel benieuwd waar de Opel dealer zit dit dus in ieder geval wat minder ervaring heeft met het uitlijnen.
Zinvolle informatie Erwin, bedankt.
Bebear
Welke waarden hebben ze aangehouden bij het uitlijnen?
In de spec's staat het volgende:
Voor: Wielvlucht -0,1 deg
Naspoor +3,8 deg
Toespoor 0,03 deg
KPI 12 deg
Achter: Wielvlucht -1,8 deg
Toespoor 0,18 deg
Kan de wielvlucht en naspoor na verloop van tijd verlopen, ondanks dat dit met de vulringen wordt afgesteld (door slijtage of een tikje??).
Verder ben ik wel benieuwd waar de Opel dealer zit dit dus in ieder geval wat minder ervaring heeft met het uitlijnen.
Zinvolle informatie Erwin, bedankt.
Bebear
De sporing kan verlopen na een tijdje. Wielvlucht niet. Wat heel belangrijk is, en ik weet niet of de dealer en het bedrijf waar je het nu hebt laten doen zich daar aan houden, is dat de auto alleen uitgelijnd kan worden wanneer zowel de bestuurders als de bijrijders stoel met 75kg is belast. Is dat niet zo, dan kloppen de waardes niet.
Overigens is toespoor op de achterwiel wel goed, mits niet te bizar. Anders krijgt de auto te veel neiging naar overstuur.
Uitspoor voor is een kwestie van smaak...
Mark
Overigens is toespoor op de achterwiel wel goed, mits niet te bizar. Anders krijgt de auto te veel neiging naar overstuur.
Uitspoor voor is een kwestie van smaak...
Mark
C30-94@0.55bar
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Jans, heb jij je speedster nog laten uitlijnen en heb je dit dan bij Beek laten doen? Ik had het gevoel dat zij wel aardig wat verstand hebben van uitlijnen, daar zij ook in de racerij (met aardig wat succes) zitten.
Maar hebben zij het dan ook zo gedaan zoals Mark zegt, met gewicht in de auto?
Anders moet ik toch ook maar mijn auto laten uitlijnen waar Mark het heeft l aten doen, om zeker te zijn....
M.
Maar hebben zij het dan ook zo gedaan zoals Mark zegt, met gewicht in de auto?
Anders moet ik toch ook maar mijn auto laten uitlijnen waar Mark het heeft l aten doen, om zeker te zijn....
M.
Hi MaikMaik schreef:Jans, heb jij je speedster nog laten uitlijnen en heb je dit dan bij Beek laten doen? Ik had het gevoel dat zij wel aardig wat verstand hebben van uitlijnen, daar zij ook in de racerij (met aardig wat succes) zitten.
Maar hebben zij het dan ook zo gedaan zoals Mark zegt, met gewicht in de auto?
Anders moet ik toch ook maar mijn auto laten uitlijnen waar Mark het heeft l aten doen, om zeker te zijn....
M.
Heb de auto natuurlijk laten uitlijnen en de voorkant 0.03 graden toe spoor. De achter wielen neutraal gelaten.
Maar ik heb morgen een afspraakmet de (garage) dit zijn jongens die ,
liefhebbers zijn,en dit soort dingen het mooiste vinden.
8km van mijn huis, den haag 350km
Uitlijnen is zonder gewicht gebeurd.
Maar misschien doen ze dat morgen ,want hij moet nog ongeveer 15 mm naar beneden .
Dealer is Motorhuis in beverwijk.
Voorwielen:
Wielvlucht vooraf: -0,21 na uitlijnen: -0,07
Askanteling vooraf: -0,33 na uitlijnen: -0,33
Verschil KPI vooraf: 0,15 na uitlijnen: 0,01
Totale sporing vooraf: -0,22 na uitlijnen: -0,09
Achterwielen:
Wielvlucht vooraf: -0,18 na uitlijnen:: -0,10
Totale sporing vooraf: 1,25 na uitlijnen: 0,14
verschil sporing vooraf: -0,10 na uitlijnen: -0,01
Rijhoek vooraf: -0,05 na uitlijnen: -0,00
Voorwielen:
Wielvlucht vooraf: -0,21 na uitlijnen: -0,07
Askanteling vooraf: -0,33 na uitlijnen: -0,33
Verschil KPI vooraf: 0,15 na uitlijnen: 0,01
Totale sporing vooraf: -0,22 na uitlijnen: -0,09
Achterwielen:
Wielvlucht vooraf: -0,18 na uitlijnen:: -0,10
Totale sporing vooraf: 1,25 na uitlijnen: 0,14
verschil sporing vooraf: -0,10 na uitlijnen: -0,01
Rijhoek vooraf: -0,05 na uitlijnen: -0,00
Uitlijnen zonder 2 x 75KG in de stoelen en een half volle tank kan niet bij een speedster of elise. Door de manier waarop de ophanging werkt kan de uitlijnaparatuur NIET corrigeren wanneer je er geen gewicht in doet. Oftewel, als je de auto dan afstelt op de waardes waarop je de auto wilt hebben kan je het niet vergelijken met zoals de fabriek ze heeft afgesteld en als het goed is ook niet met andere auto's.
Belasting geldt ook voor de rijhoogte van de auto. Arno en ik hebben zelfs een set gewichten laten maken, zodat het makkelijker is dingen af te stellen aan de auto en te meten.
Mark
Belasting geldt ook voor de rijhoogte van de auto. Arno en ik hebben zelfs een set gewichten laten maken, zodat het makkelijker is dingen af te stellen aan de auto en te meten.
Mark
C30-94@0.55bar
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Handige tips Mark! Aan je verhaal te horen ben je echt zeker van je zaak wat betreft die gewichten.
Ik moet dan ook maar eens wat gaan verzinnen voor die gewichten. Gewoon 2 man van ~75kg erin zetten is het makkelijkst, maarja, die moeten dan maar net even bereid zijn om er een uurtje in te gaan zitten
Wat voor gewichten gebruiken jullie dan nu Mark?
gr.
Maikel
Ik moet dan ook maar eens wat gaan verzinnen voor die gewichten. Gewoon 2 man van ~75kg erin zetten is het makkelijkst, maarja, die moeten dan maar net even bereid zijn om er een uurtje in te gaan zitten
Wat voor gewichten gebruiken jullie dan nu Mark?
gr.
Maikel
Yup. Dat gewicht is echte belangrijk. Gaat natuurlijk niet op de kilo komen, maar je moet hem echt belast uitlijnen.Maik schreef:Handige tips Mark! Aan je verhaal te horen ben je echt zeker van je zaak wat betreft die gewichten.
IJzeren staven, zie foto.Maik schreef: Ik moet dan ook maar eens wat gaan verzinnen voor die gewichten. Gewoon 2 man van ~75kg erin zetten is het makkelijkst, maarja, die moeten dan maar net even bereid zijn om er een uurtje in te gaan zitten
Wat voor gewichten gebruiken jullie dan nu Mark?
Mark
- Bijlagen
-
- gewichten.jpg (64.39 KiB) 7748 keer bekeken
C30-94@0.55bar