Verbouwing Speedster -> carbon GT3 Exige

Vragen over bekleding, velgen e.d.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Verbouwing Speedster -> carbon GT3 Exige

Bericht door tibby »

Hoi Herman. Vmax/F Janssens doen het nog maar het wordt afgeraden.
Gewoon simpel houden. Meer vermogen=grotere turbo kopen

Bericht van Frank....

Hallo André..




Lmm uitprogrammeren gaat... Heb ik in het verleden ook weleens laten doen.. Maar het liefst en de laatste tijd behouden ze hem in het systeem..




Groetjes Frank


Bericht verstuurd vanaf iPhone
captain slow
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Verbouwing Speedster -> carbon GT3 Exige

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Verbouwing Speedster -> carbon GT3 Exige

Bericht door timmyboy55 »

Total Car HiFi in Zwaag is heel handig met Luchtvering.... hij vertelde mij laatst dat sommige luchtveringen zelfs beter kunnen presteren dan onze traditionele schokdempers..
Deze kunnen bijvoorbeeld 50x per ms?? de positie van de auto berekenen zodat wanneer je door een bocht gaat, de ene kant hoger gesteld word en de andere kant lager en dan zo goed en hard mogelijk door de bocht kan.. Ik heb er weinig verstand van, maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel..!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Verbouwing Speedster -> carbon GT3 Exige

Bericht door Arno »

Herman schreef: Kortom, waar zal ik als tweede (na de vleugel) m'n onderzoek op richten? Wat zouden jullie als eerste toevoegen voor een betere rondetijd?

Ik heb als input:
Snelheid, GPS positie, bandenspanning en temperatuur, inlaatluchttemperatuur, load-cell naar keuze, toerental, slip-angle, temperatuursensoren, G-krachten in alle richtingen, radius van de bocht, analoge en digitale inputs vrij te gebruiken, hoogte boven zeespiegel, laptime, circuit layout en nog wat afgeleide waardes (welke versnelling de auto rijdt bijvoorbeeld) etc. etc.
En als output:
Digitale en analoge poorten.
Lineaire actuatoren die ik volledig kan besturen.
Een hoop dingen kan je zonder al teveel problemen wel maken. De vraag gaat hooguit worden hoeveel gewicht je daarme aan de auto gaat schroeven om het voor elkaar te krijgen en of dat niet het resultaat negtatief gaan beinvloeden.

Under-body aero hoogte aanpassingen zal vooral een verhaal worden van een slim en sterk scharnier-mechanisme ontwerpen die je met 1 actuator kunt bedienen om het hele ding te kunnen bewegen. Een (erg) belangrijk ontwerp feature is dan waarschijnlijk wel dat de krachten op de splitter en de diffuser vooral door het mechanische/'scharnier' deel worden gedragen en niet je actuator. Kwestie van zaken zo ontwerpen dat krachten 90 graden op elkaar staan. Vergelijk het met een wig die je ergens tussen schuift. Zo'n wig kan enorm veel (druk-)kracht verticaal aan, maar de 'bediening' is horizontaal en (goeddeels) onafhankelijk van de belasting.

Aanpasbare ARB is relatief eenvoudig. Daarvoor kan je gebruik maken van zgn. 'blade' ARB's die de flexibiliteit halen uit platte eind-delen van de ARB en deze meer of minder draaien om zo de stijfheid aan te passen. Dat kan met een (steek)sleutel, maar ook prima met een remote actuator aanpassing.

Rijhoogte aanpassing is ook niet een enorm probleem. Bilstein en anderen leveren al jaren (begonnen in de race hoek) hydraulische 'veerschotels' die een zekere range van diktes kunnen aannemen waarmee je dan effectief de hoogte met enkele cm's kunt aanpassen.

Persoonlijk zou ik eerst nu met de auto een seizoen gaan rijden en kijken waar de probleempunten zitten en waar je denkt nuttige verbeteringen aan te kunnen brengen. Anders loop je het risico dat je tijd gaat steken in dingen die eigenlijk al prima 'gewoon' werken en weinig daadwerkelijke verbetering brengen. Uitvinden waar de dingen zitten waar je grote stappen kan maken zeg maar en detail-gedoe in eerste instantie overslaan.

Echter.. Ik vermoed dat je qua tijden wel het snelste tijd kan winnen met grotendeels electronische 'upgrades' zoals een geintegreerd stability systeem met yaw, pitch en stuur-sensors en die in combinatie met de motor-ECU en het ABS/remsysteem de auto in het gareel houdt (of probeert te houden) a-la een Nissan GTR oid.. Of dat is misschien niet de richting die je op wilt want dan ga je wel meer richting de huidige generatie auto's die bijna alles voor je doen en de bestuurder bijna een passagier wordt.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Verbouwing Speedster -> carbon GT3 Exige

Bericht door aboellaard »

Over die ARB heb ik ook wel eens nagedacht. Kwam eigenlijk tot een soortgelijke constructie als Arno met de blades al noemt. Lijkt haalbaar voor de doe het zelfer. Maar als je toch met electronica in de weer gaat, je moet immers kunnen beslissen onder welke omstandigheden die ARB stijver of juist slapper moet, kan je net zo goed iets parallel aan je demper zetten en daarmee de kracht varieren. Dan heb je meer sturingsvrijheid dan met een normale ARB en hou je de onafhankelijkheid. Maar als je dan weer wat verder gaat nadenken is de mooiste plaats de dempers en als je die kan controleren ga je automatisch naar actieve vering/demping. En dat gaat weer een beetje ver. Toch lijkt me een demper met een actieve aansturing alleen ter ondersteuning van de rolhoek helemaal niet zo'n gek idee. Je omzeilt dan wel de moeilijkheden rond een volledig actief systeem.

Overigens lijkt me de mechanische kant best haalbaar, maar denk ik dat 90% van het werk in de aansturing gaat zitten. Alleen al het filteren van sensor data en het interpreteren ervan. Auto volhangen met sensoren is niet zo'n probleem. Ervoor zorgen dat je de juiste data met de juiste resolutie krijgt, kan interpreteren en vervolgens beslissingen nemen is heel wat anders. Ik denk dat je het beste met iets 'simpels' kan beginnen en de fast fail methode gebruiken om er achter to komen hoe haalbaar een en ander is.

Kan natuurlijk ook van de andere kant aanpakken. A la Nest. Modulair systeem bedenken, zoiets als een ECU voor wegligging. Wat sensoren en actuatoren erbij. Even nadenken hoe je een en ander verbindt, kabels leggen is meestal niet zo makkelijk immers. Demo ontwikkelen, risico kapitaal ophalen, de helft van dat kapitaal steken in marketing en na 2-3 jaar opgekocht worden door Google :D
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Verbouwing Speedster -> carbon GT3 Exige

Bericht door S. Gonzales »

Arno schreef: Persoonlijk zou ik eerst nu met de auto een seizoen gaan rijden en kijken waar de probleempunten zitten en waar je denkt nuttige verbeteringen aan te kunnen brengen. Anders loop je het risico dat je tijd gaat steken in dingen die eigenlijk al prima 'gewoon' werken en weinig daadwerkelijke verbetering brengen. Uitvinden waar de dingen zitten waar je grote stappen kan maken zeg maar en detail-gedoe in eerste instantie overslaan.
:thumbsup: Helemaal mee eens. Er zal nog genoeg te doen zijn zodra je kilometers gaat maken.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Verbouwing Speedster -> carbon GT3 Exige

Bericht door Exmantaa »

S. Gonzales schreef:
Arno schreef: Persoonlijk zou ik eerst nu met de auto een seizoen gaan rijden en kijken waar de probleempunten zitten en waar je denkt nuttige verbeteringen aan te kunnen brengen. Anders loop je het risico dat je tijd gaat steken in dingen die eigenlijk al prima 'gewoon' werken en weinig daadwerkelijke verbetering brengen. Uitvinden waar de dingen zitten waar je grote stappen kan maken zeg maar en detail-gedoe in eerste instantie overslaan.
:thumbsup: Helemaal mee eens. Er zal nog genoeg te doen zijn zodra je kilometers gaat maken.

I sluit me maar aan bij bovenstaande, want het heeft i.m.o. niet zoveel zin om van een Speedster/Elise chassis een Nissan GTR proberen te maken. Dan kun je beter gelijk die GTR kopen waar alle toeters en bellen al tot 3 cijfers achter de komma van zijn uitgewerkt.

Probeer het dan te zoeken in wat Lotus met de V6 heeft gedaan; basisgeometrie van het chassis verbeterd en daarbij een zeer goede traction control (of wat er dan ok precies in zit) met behoorlijke aero package. En RIJDEN met dat ding... :mrgreen:
Speedster4Fun
Actief lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:41
Locatie: Alkmaar

Re: Verbouwing Speedster -> carbon GT3 Exige

Bericht door Speedster4Fun »

Cornering force verkoopt Blade ARB's voor de speedster die van binnenuit verstelbaar zijn.
http://corneringforce.com/anti_roll_bars.html
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Verbouwing Speedster -> carbon GT3 Exige

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Verbouwing Speedster -> carbon GT3 Exige

Bericht door S. Gonzales »

En heb je nu voor jezelf een datum of evenement op het oog waar de vuurdoop plaats gaat vinden? Ben wel heel benieuwd hoe het rijdt! :yes:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Verbouwing Speedster -> carbon GT3 Exige

Bericht door Arno »

Herman schreef: Zou achterwielbesturing ook graag willen proberen maar gelet op de krachten die uitgeoefend worden op de toe-links wellicht niet haalbaar.
Is wel goed te doen denk ik. Meestal heb je achter maar een heel kleine spoor-variatie nodig tov. de voorwielen (ik neem naan dat je niet een vorkheftruck wilt maken :lol: ) dus zie je vaak dat bij OEM systemen die dit doen dat ze snel grijpen naar eccentrische montagepunten met een draaibaar 'hart'. Daarmee kan het wiel een kleine afstand 'gestuurd' worden en de krachten worden niet door de daadwerkelijke actuator/motor gedragen zodat je het nog steeds zo sterk kan maken als je wilt.

Voor dit zou ik eens gaan spitten naar hoe een aantal OEM's dat in het verleden heeft gedaan en wat je daarvan kan leren over hoe ze dat sterk doen. O.a. een aantal Honda's en nog wel meer merken waren met 4wheel-steer een tijdje te koop.

Zij hadden vaak zelfs het systeem zo opgezet dat het bij lage snelheden 'tegenstuurde' met de voorwielen waardoor de auto een zeer krappe draaicirkel kreeg en boven een bepaalde snelheid over ging in een 'mee-stuur' actie (oa. snelweg) zodat de auto de neiging had om vrijwel parallel van baan te kunnen wisselen omdat voor en achter tegelijk opzij gingen.

Lastigste bij dit zal denk ik nog zijn om een systeem te hebben wat ook gegarandeerd exact weer op '0' terug komt zodat je niet altijd een auto krijgt die een beetje 'scheef' over de baan schuift.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Verbouwing Speedster -> carbon GT3 Exige

Bericht door tibby »

S. Gonzales schreef:En heb je nu voor jezelf een datum of evenement op het oog waar de vuurdoop plaats gaat vinden? Ben wel heel benieuwd hoe het rijdt! :yes:
Ook heel benieuwd ernaar, aangezien ik hem al een paar keer bij Vmax heb zien staan in z'n blootje . :P
Ook wil ik het vermogen eens ervaren zodat ik zelf ook een besluit kan pakken van wat en hoe (in de toekomst) en hoe dit aanvoelt,......en nog wat vraagjes 8)

grtz
captain slow
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Verbouwing Speedster -> carbon GT3 Exige

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Verbouwing Speedster -> carbon GT3 Exige

Bericht door S. Gonzales »

Herman schreef:En dan eerst schorsing ongedaan maken en APK regelen. Dat laatste zou ook nog wel een dingetje kunnen worden...
Ben ik ook bang voor Herman, fingers crossed tegen die tijd :roll:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Verbouwing Speedster -> carbon GT3 Exige

Bericht door Daan »

Herman schreef:Deleted
Geen updates meer begrijp ik dan? :?
Opel Speedster 2.2 Turbo
Plaats reactie