Weer kapot raammechanisme...

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Weer kapot raammechanisme...

Bericht door the-duke »

Hallo,

ik vroeg me af of jullie dit probleem ook hebben..

Toen ik mijn auto uitzocht en ging proefrijden, rammelde het linkerraam. Omdat er "kunststofblokjes van het raam" waren afgebroken, moest er toen blijkbaar een compleet nieuw raam in..

Toen ik de auto ophaalde, omdat ik hem gekocht had, rammelde direct op de terugweg het rechterraam. Daarom is later (gelukkig onder garantie) er een compleet nieuw rechterraam ingekomen, want de "blokjes" waren blijkbaar versleten (na 30.000 km... :? )

Nu wil ik vanavond de auto even buiten zetten en de ramen dicht doen en nu wil ineens het linkerraam weer niet helemaal dicht, zit er duidelijk een moeilijk punt in bij het omhoog draaien en hij zit scheef (aan voorzijde auto komt ie niet helemaal omhoog).

Dit is toch wel heel vreemd.. Ik dacht dat misschien vorige eigenaars of kijkers in de showroom nogal ruw met deuren omgingen of misschien met de ramen opreden.. Zelf ben ik er extreem voorzichtig mee, deuren gaat altijd net met een klikje dicht en ik rijd nooit met de ramen helemaal open (omdat ze dan niet goed ondersteund zijn boven en wat kunnen wiebelen) etc, omdat ik al gezien heb dat het dus makkelijk kapot kan en ik daar niet op zit te wachten..
Hebben jullie dit ook ervaren of heb ik gewoon extreme pech ?

gr
The Duke
The bullshit stops when the light drops
speedster385
Nieuw lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 jun 2007 15:37
Locatie: woensdrecht,Putte

Bericht door speedster385 »

Ik heb datzelfde probleem deze winter gehad,deurpaneel er afgenomen en glas terug afgesteld.
Daarna geen probleem meer gehad,zeker het mechanisme niet met brute kracht forceren of je trekt alles krom!
Gebruikersavatar
12Esc
Mega lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:06

Bericht door 12Esc »

ik heb ook al vanaf dag 1 last van enorm rammelen. Lijkt erger geworden sinds de deurbekleding eraf is geweest. Sinds vorige week gaat mijn linker raam ook niet altijd meer goed dicht. Met name als je het tijdens het rijden probeert (wind duwt het iets naar binnen, waardoor het tegen het rubber aankomt enkele centimeters van boven). Het vreemde is dat mijn auto nog maar enkele duizenden km's heeft gereden..
Als iemand een oplossing/plan van aanpak weet: graag.
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Rammelen is een integraal onderdeel van de hele constructie, dat krijg je er min of meer een beetje bij ;)

Die blokjes zitten onder aan het raam gelijmd met van diezelfde lijm als gebruikt wordt voor het inlijmen van de voorruit. Die dingen kunnen niet verslijten, ze kunnen echter wel losraken.

Ik moet daarbij overigens zeggen dat ik dat nog niet eerder voor een Speedster heb gehoord. Het is een bekend probleem bij de vroegere Elises omdat er daar klaarblijkelijk verkeerde lijm is gebruikt.

Mocht er nu toch zo'n blokje losraken, dan kan je dat er simpelweg met Sikaflex weer aanlijmen. Gewoon een kwestie van kijken of ie op de juiste positie komt bij het in / uitdraaien, ontvetten, sikaflex in het blokje smeren en het raam in de stand zetten waarbij het blokje in de juiste stand staat. 24 uur uitharden en klaar.

Je kan ramen overigens in elke stand zetten tijdens het rijden, ze worden altijd zowel boven als aan de zijkanten ondersteunt. Het enige probleem wat kan ontstaan zit aan de onderzijde waardoor hij scheef in de geleiding getrokken wordt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

oeps, vergeten te zeggen wat er in mijn geval uitgekomen is..

Het bleek dat een schroefje was losgetrild, wat aan de voorzijde de geleider vasthoudt. Dat schroefje stak eruit en daarom kon het raam niet helemaal omhoog.
Met je raam helemaal naar beneden kan je de schroef zien zitten als je met een lampje tussen de spleet schijnt in het "voorste rubberen driehoekje".

Dat is toen vastgezet en toen kon mijn raam weer dicht.
Ik moet er alleen nog even mee terug, want nu gaat mijn raam scheef dicht (als het ware voorover gekanteld) en zit er een spleet aan de achterkant waardoor water naar binnenkan. Daarvoor sloot ie perfect, dus bij Oosterhout moeten ze dat zo weer voor elkaar hebben lijkt me.

Vriendelijke groeten,
The-Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
12Esc
Mega lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:06

Bericht door 12Esc »

ik heb er gisteren bij mij ook eens naar gekeken. Bij mij zat de schroef van de geleider ook los, maar dan aan de achterkant. Was eenvoudig vast te zetten met omlaag gedraaid raam. Toen bleek het rammelen nog steeds niet over te zijn, en dat kwam door de speling tussen de kunststof blokjes die aan het raam gelijmd zitten en de metalen strip waarover deze omhoog en omlaag schuiven. Ik heb een plastic strip op de metalen strip gelijmd en nu is het rammelen vrijwel verdwenen.
Gebruikersavatar
Richard
Mega lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 13 feb 2005 13:06
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Bericht door Richard »

Veelal komt het rammelen ook door de deurpinnen die gewoonweg te klein zijn.

De deur ligt dan op de pin te rammelen die in de sponning van de auto zit.

Deze vervangen door die van de elise-shop en dan is er al een hoop kabaal verdwenen.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Beste 12Esc,

ik weet niet of je er een paar fotootjes van hebt gemaakt, maar zijn dan misschien wel nuttig om op het forum te zetten. Dan kunnen anderen ook stapsgewijs zien hoe dit aan te pakken.

Ik denk dat veel mensen deze nuttige tip vroeger of later wel eens nodig zouden kunnen hebben :wink:

gr,
The-Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
12Esc
Mega lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:06

Bericht door 12Esc »

de deurpinnen had ik al eerder vervangen, dat hielp niet. Ik heb de deur nog open liggen, dus zal wat foto's maken en plaatsen.
Gebruikersavatar
12Esc
Mega lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:06

Bericht door 12Esc »

bijgaand enkele foto's.
Twee foto's van de schroefjes waarmee de geleidingsrail aan de bovenkant vastzit: achterkant van de deur en voorkant.
Deze schroefjes zijn eenvoudig vast te draaien met het raam helemaal omlaag. De deurbekleding hoeft er niet vanaf.
Bijlagen
schroef bij achterkant raam (van bovenaf gezien)
schroef bij achterkant raam (van bovenaf gezien)
raam-achter-small.JPG (52.16 KiB) 3751 keer bekeken
voorkant
voorkant
raam-voor-small.JPG (38.73 KiB) 3746 keer bekeken
de geleider aan de achterkant, waarop een kunsstof strip is gelijmd om de ruimte tussen geleider en blokje wat kleiner te maken.
de geleider aan de achterkant, waarop een kunsstof strip is gelijmd om de ruimte tussen geleider en blokje wat kleiner te maken.
deur-rail-detail.JPG (41.82 KiB) 3746 keer bekeken
Gebruikersavatar
12Esc
Mega lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:06

Bericht door 12Esc »

nog een foto van de geleider, van binnenuit genomen van iets verder af zodat duidelijk is waar deze zit.
Bijlagen
deur-rail-ovz.JPG
deur-rail-ovz.JPG (48.83 KiB) 3742 keer bekeken
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

smeren raamgeleider

Bericht door the-duke »

Mijn bestuurdersraam ging weer lastiger omhoog en toen ik naar binnen keek door het raamrubber zag ik ook dat de geleiders helemaal droog waren, wat het glijden ook niet echt bevorderd.
Ik heb het gesmeerd met siliconenvet, misschien niet bij iedereen bekend, daarom even hier aangegeven en een plaatje bijgevoegd. Dit lukte met een klein penseeltje met een lange steel, zonder de deurbekleding eraf te halen. Voordeel is dat het geen rubber of kunststoffen aantast (zoals gewoon vet), niet gevoelig is voor water wat langs je rubbers de deur in loopt en veel langer zijn werk doet dan siliconenspray door zijn dikte.
Hij glijdt weer als een tierelier :D

Het voorste schroefje was trouwens ook weer losgetrild :evil: , dus ook deze weer voorzichtig vastgezet..

Gr,
The Duke
Bijlagen
siliconenvet.jpg
siliconenvet.jpg (231.52 KiB) 3619 keer bekeken
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Even een schopje hier...
Mijn linkerzijraam rammelt ook al een flinke tijd. Ik heb daarom vandaag maar eens het raam gedemonteerd om eens te kijken wat er precies aan de hand is. Blijkt hetzelfde probleem te zijn als wat 12Esc had: teveel ruimte tussen de witte nylon (?) geleideblokjes en de rails.
Nu dacht ik hier ooit eens ergens gelezen te hebben dat je die witte geleiders kon verwarmen om ze daarna weer wat samen te knijpen om zo de speling te verminderen? Deed v/d Kooi dat niet zo? Wie heeft nog tips?
Verwarmen en terugbuigen zou misschien wel kunnen werken, maar ik geloof het nog niet zo eigenlijk :) Waarschijnlijk ga ik ook de rails opdikken of juist iets in de geleideblokjes zetten/lijmen...
Afbeelding
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Op engelse VX forum staat een beschrijving van iemand die met een dunne strook nylon (oid) de geleidingsstrip heeft opgedikt waarna z'n rammels weg waren, maar bedenk net dat je dit qua slijtage misschien beter kan doen met een metaalfolie...
Of anders inderdaad die nylon blokjes wat dunner knijpen m.b.v. warmte
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Was ik toevallig laatst een keer tegen gekomen:
http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... ndow-cure/

Hopelijk kan je er wat mee :wink:

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Plaats reactie