extra oliedruk- en olietemperatuurteller

Vragen over bekleding, velgen e.d.
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Wij leveren metertjes met ingebouwde alarmering. De oliedruk sensor is en digitale versie zoals je die ook bij de Stack instrumenten kan terugvinden.

Voordeel van die digitale sensor is dat de sensor een stuk kleiner en lichter is. Kleiner en lichter verkleint het risiso van een afbrekende sensor. Dat is iets wat je met die ouderwetse VDO stijl potten nog weel eens ziet gebeuren.

Afbeelding
Afbeelding

Voor het aansluiten van de sensoren zou je ook gebruik kunnen maken van een sensor adapter, die ziet er zo uit:
Afbeelding
en plaats je tussen de motor en het oliefilter. Op zich een makkelijke oplossing, maar je moet wel ff checken of je die ca. 3cm extra ruimte hebt om het oliefilter 'langer te maken'.
Afbeelding
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Beste Yvo,

wij hebben op de 2.2 Speedster geen schroeffilter, maar een inwendige filter. :cry:
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Dit zoeken wij. Foto is Stevenflappy die deze onderdelen heeft laten maken bij Moto-concept. Schroefdraad M12*1,75
Bijlagen
Moto-concept.jpg
Moto-concept.jpg (13.49 KiB) 3410 keer bekeken
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

ok... handig.. ..not.. :)

Zo'n adapter is perfect om oliedruk te meten.

Maar niet voor olietemperatuur. Probleem is dat je erg ver weg zit van de warmtebron en dat de olie niet langs de sensor stroomt. M.a.w. de gemeten temp is niet de echte temp.

Dus voor olietemperatuur moet dan nog een slimmere oplossing komen.

Ik zal ff met wat mensen kortsluiten of we daar wat slims voor kunnen doen :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

En dan kom je weer in een eindeloze discussie terecht WAAR je precies moet meten, HOEVEEL het daadwerkelijk uitmaakt en OF het dan nog daadwerkelijk uitmaakt wanneer je erachter komt dat de temperatuur niet helemaal meer klopt. Zou me daar dus niet te druk om maken en gewoon weten op hoeveel je meter normaal behoort aan te geven. Wanneer de meter dan een keer een absurde afwijking geeft, weet je genoeg. We zijn toch geen stelletje domme 16 jarige Amerikanen die alleen 100% juiste nummertjes kunnen lezen :idea:
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Die adapter is voor de oliedruk en niet voor de temperatuur sensor. Die ga rechtstreeks de carterpan in, dus geen warmte verlies en met m12x1,75 draad.
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Dat zal dan zo'n sensor zijn die je op de plaats van de aftap plug gebruikt?
Afbeelding
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

allen schreef:En dan kom je weer in een eindeloze discussie terecht WAAR je precies moet meten
Waarom zou je daarover moeten discussieren? Olietemperatuur is een absolute waarde van de olie op de plaats waar die gemeten wordt.

Uit eigen ervaring kan ik melden dat het meten van de olietemperatuur in de carterpan (carterplug adapter) een lagere temperatuur oplevert dan de temperatuur die je meet met een peilstok zender. Zal ongetwijfeld met de positie van die sensor te maken, maar is het interessant?

Ik dank het niet. Uiteindelijk gaat het er alleen om dat er geen gekke dingen gebeuren. Als de temperatuur op begint te lopen moet je daarop reageren (vandaar dus ook die alarmdingen in onze metertjes; lekker makkelijk..)

De werkelijke temperatuur is niet echt interessant, tenzij je denkt dat je het met je Speedster volgend jaar tegen Lewis Hamilton op kan nemen; dan moet je wel heel erg op het randje van de mogelijkheden gaan zitten en moet je heel goed weten wat de olietemperatuur doet.

Voor normaal gebruik en een paar trackdays van tijd tot tijd heb je echt geen supernauwkeurige aanduiding nodig.
Afbeelding
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Mooi, dan ga ik er gemakshalve vanuit dat je het met me eens bent dat het geen flikker uitmaakt waar wij het moeten meten. 8)


Enne Hamilton? Die versla ik met m'n speedster nog wel op een derde van m'n capaciteiten. Zonder olietemperatuurmeter. Als hij maar beloofd te gaan hardlopen op z'n nike's...
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Herman, tenzij je auto bij het installeren al niet klopt weet je dat dus snel genoeg. Ik gebruik het als leidraad. Niets meer, niets minder. In de bmw zit hij overigens gewoon aan de achterzijde van de carterpan ingedraaid.

Bij ruimtegebrek, hoop niet dat ik je op verkeerde, financiële ideeën breng, kun je een Stack Streetdash overwegen. Dan heb je alles bij elkaar ipv je standaard instrumentarium. Lijkt duur, maar als ik zie dat sommigen zo'n 500 euro durven vragen voor een houder met oliedruk en temp...


(zelf ben ik overigens aan het verzinnen of ik m'n performancebox ergens kan installeren waar niemand hem vind icm een externe antenne. ik hoef niets tijdens een trackday te zien, maar achteraf is het toch leuk om met de info te rommelen).
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Dagelijks gebruik ik hem als veredelde boekensteun. :shock:
Het verstoppen is eigenlijk bedoeld omdat ik van je begreep dat je op bepaalde trackdays geen powerbox mocht gebruiken. Dacht als ik hem dan op een mooie manier kan wegwerken zonder dat iemand het ziet / terugvind... En dan moet ik nog uitzoeken hoe ik de finishlijn kan instellen. :?
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Ok, bedankt.
Plaats reactie