kleine kentekenplaat

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Smiley schreef:Calipso rood trekt nu eenmaal meer de aandacht van die platte petten.
Mij hebben ze nog niet aangehouden, maar ik probeer meestal de voorkant een beetje verborgen te houden als ik ze zie.
Bumperkleven is veel duurder, dus hoe wil je hem dan verborgen houden :mrgreen:

Inmiddels al 2 jaar in de rondte gereden met 40.000 km en ik heb nog geen bon gehad met de Speedster. 1 keer tijdens het blazen gehoord dat het eigenlijk niet mocht zo`n sticker.

Ik heb de sticker besteld bij iemand waarvan ik de naam niet meer weet, maar ik had het ergens gevonden hier op het forum.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Blitz

Bericht door Blitz »

Sir_Bongiovi schreef:Vraag me ook af waarom dat verplicht is, aan de veiligheid zal het al niet liggen. Mss dat ze de nummerplaat niet goed genoeg kunnen lezen wanneer ze je langs voor flitsen ofzo.
Ik hou voorlopig mn 'gewone' legale formaat momenteel, er zitten toch europese nummerplaten aan te komen.

hopelijk doen ze ons dit niet aan:
zwarte letters of een gele achtergrond met een rood randje
http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/ni ... 582634.htm

dan moeten ze de nr platen maar gewoon laten gelijk ze zijn, daar is toch niets mis mee?
en een voorste nr plaat ofwel afschaffen, ofwel bij motoren ook verplicht maken, want zoals het nu is is het alles behalve eerlijk :evil:
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Blitz schreef:
Sir_Bongiovi schreef:Vraag me ook af waarom dat verplicht is, aan de veiligheid zal het al niet liggen. Mss dat ze de nummerplaat niet goed genoeg kunnen lezen wanneer ze je langs voor flitsen ofzo.
Ik hou voorlopig mn 'gewone' legale formaat momenteel, er zitten toch europese nummerplaten aan te komen.

hopelijk doen ze ons dit niet aan:
zwarte letters of een gele achtergrond met een rood randje
http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/ni ... 582634.htm

dan moeten ze de nr platen maar gewoon laten gelijk ze zijn, daar is toch niets mis mee?
en een voorste nr plaat ofwel afschaffen, ofwel bij motoren ook verplicht maken, want zoals het nu is is het alles behalve eerlijk :evil:
Die eeuwige jaloezie van die autorijders over de motoren :?

Voor motoren geldt aerodynamica en dat gaat gewoon niet samen met zo`n plaat! Auto`s hebben eigenlijk altijd al een vlakke neus waar die plaat zo opkan :lol: Zonder dat het negatieve effecten heeft voor het rijgedrag!

Daarbij ziet het er niet uit op een motor en is het een leuk voordeel :wink: Straks gaan ze ook nog verbieden dat je niet tussen de files mag doorrijden... Motoren hebben zoveel voordelen :wink:
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

En die motorrijders dringen ook altijd voor bij het stoplicht, ook zoiets asociaals!! :twisted:
Afbeelding
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 794
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

Maik schreef:En die motorrijders dringen ook altijd voor bij het stoplicht, ook zoiets asociaals!! :twisted:
Dat lijkt mij nog altijd beter, dan "automobilisten" die met hun 1 komma 0 motor links gaan staan bij het verkeerslicht..
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Blitz

Bericht door Blitz »

het gaat er me vooral om dat auto's boetes krijgen als ze langs voor geflitst worden en motoren niet, dat is niet eerlijk, daarom moeten ze de voorste nr platen voor auto's afschaffen, dan is alles weer in orde ;)
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

jaydee schreef:
allen schreef:Ik weet het nog uit m'n hoofd. Met de Speedster 12 keer aangehouden in 13 maanden tijd, waarvan 1 boete. Stond op het punt de grote plaat erop te schroeven omdat ik vooral die eindeloze gesprekken zat was.
Hadden ze ook een goede reden om je erover aan te spreken? Of valt dit in de categorie: "het mag niet, want regels zijn regels"?
Ze hadden een goede reden, want regels zijn regels. :idea:
Kijk, een gezellig gesprek van 5 minuten is op zich niet zo'n probleem, maar als je voor de zoveelste keer aangehouden wordt, dan gaat het irriteren.
Caterham => Britse degelijkheid...
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Maik schreef:En die motorrijders dringen ook altijd voor bij het stoplicht, ook zoiets asociaals!! :twisted:
Dat is beter voor de verkeersdoorstroming :wink: (en illegaal)

@Blitz, als je van voren wordt geflitst heb je die prent echt verdient en moet er eigenlijk nog een toeslag bovenop. Slapen doe je `s nachts :lol:

Bij ons zeggen ze: als je van voren wordt geflitst ben je echt een belg :bag:

Achja, de motoren kunnen nooit gratis dingen of korting krijgen bij de pompen tijdens acties omdat ze nooit geen 25 liter kunnen tanken :(
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ja, beter voor de doorstroming van jezelf als motorrijder ja :) , maar dat je die hele rij auto's achter je een seconde later laat vertrekken zijn toch behoorlijk wat secondes die men cumulatief verliest :idea:
Afbeelding
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

Maik schreef:Ja, beter voor de doorstroming van jezelf als motorrijder ja :) , maar dat je die hele rij auto's achter je een seconde later laat vertrekken zijn toch behoorlijk wat secondes die men cumulatief verliest :idea:
Nou Maik, de reactietijd van veruit de grootste groep automobilisten overstijgt die seconde van jou ruimschoots, omdat ze voor het stoplicht met hun radio gaan pielen, of proberen iets ergens uit de auto op te rapen, of met hun passagier(s) in gesprek zijn. Een beetje motorrijder is dan wel weg ;) Iets wat met een motor bovendien zo snel gaat dat verreweg de meeste automobilisten niet later hoeven te vertrekken dan ze zouden doen als er geen motor voor stond.

Ik neem aan dat je (net als ik) in de categorie valt die het leuk vindt om met de auto de motor voor te zijn met wegrijden? 8-)
Jägertee
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Dennizz schreef:Bumperkleven is veel duurder, dus hoe wil je hem dan verborgen houden :mrgreen:
Is ook niet zo extreem, gewoon proberen een auto tussen het gezichtsveld van de passerende petten te houden als ze inhalen.
Als ze me tegemoet komen is een beetje achter je voorligger genoeg om de plaat uit het gezichtveld te houden. Als er niks voor me zit pak ik een zijweg als ik ze op tijd zie. En anders maar kijken wat er gebeurd.
Ik ga voor die 9 tientjes geen gekke dingen doen :wink:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Bij ons zeggen ze: als je van voren wordt geflitst ben je echt een belg
Ik ben anders al 2 keer geflitst van voren. :evil:

Als je dan toch gaat zitten schelden op mij dan weet ik wel waar je die nummerplaat voor je motor kwijt kan, er is nog plek zat op die plank die je voor je kop hebt. :wink: :mrgreen:
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

Duidelijkheid:
RDW schreef:
Jelle schreef:Geachte heer/mevrouw,
Op de voorkant van mijn auto, een Opel Speedster, is slechts beperkte ruimte voor de kentekenplaat. Doordat een normale kentekenplaat uitsteekt en slechts gedeeltelijk gesteund wordt, raakt deze snel beschadigd en is er een groot risico dat deze verloren wordt.

Het liefst zou ik daarom een kleine kentekenplaat monteren, een zogenaamd 'Amerikaantje'. Om deze legaal te kunnen voeren, moet mijn kentekenbewijs worden aangepast. Kunt u mij laten weten hoe ik deze wijziging kan laten doorvoeren?

Welke eisen worden aan de auto gesteld voor het verkrijgen van de aantekening dat kentekenmodel 18.2 is toegestaan?

Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

Met vriendelijke groet,
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Personenauto's en bedrijfsauto's moeten aan de voor- en achterzijde zijn voorzien van kentekenplaten met de afmetingen (52 x 12 cm of 34 x 24) met een eurologo in blauw aan de linkerzijde. Bovendien moeten de kentekenplaten zijn voorzien van een goedkeurmerk.

Alleen als dit op het kentekenbewijs staat vermeld, mag een personenauto of een bedrijfsauto zijn voorzien van kleinere kentekenplaten (model 18.2). Een voertuig komt hiervoor in aanmerking als:

* de plaats voor de kentekenplaat bestaat uit een nis die een geheel vormt met de carrosserie, of de achterbumper, en waarbij de kentekenplaatverlichting in deze nis is opgenomen, en
* de nis van alle zijden ten opzichte van de directe omgeving ten minste 15 mm diep is verzonken, of
* de nis, met uitzondering van de onderzijde, aan alle zijden ten opzichte van de directe omgeving tenminste 15 mm diep verzonken is, en dermate laag is gelegen dat bij het voertuig in onbeladen toestand door montage van een kentekenplaat van de afmetingen 340 x 210 mm de onderkant van deze kentekenplaat minder dan 0,30 m boven het wegdek is gelegen, of de nis, met uitzondering van de bovenzijde, aan alle zijden ten opzichte van de directe omgeving tenminste 15 mm diep verzonken is, en er door montage van een kentekenplaat van de afmetingen 340 x 210 mm een oorspronkelijke gebruiksfunctie van een voertuigonderdeel verloren gaat.

Als u de vermelding (kentekenplaat model 18.2 toegestaan) op het kentekenbewijs wilt hebben omdat het voertuig aan bovenstaande voorwaarden voldoet, moet u het voertuig tonen bij één van de keuringsstations van de RDW. De kosten zijn € 25,- Ik adviseer u per telefoon contact op te nemen met een keuringsstation.

Medewerkers van de RDW-keuringsstations zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.30-12.15 uur en 13.00-16.45 uur. Het telefoonnummer is: 0900 07 39 (0,10 euro p/m). Voor het adres van het dichtstbijzijnde RDW-keuringsstation verwijs ik u naar onze website www.rdw.nl

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
Jägertee
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Hee? Hebben ze dat stiekum weer gewijzigd?

Met de invoering van de GAIK platen (met het blauwe NL logo'tje) was het namelijk onmogelijk geworden om achteraf nog een model 18.2 kenteken-toevoeging te krijgen op een auto die al was (type)goedgekeurd met normale platen.

Dat kon alleen nog bij een import-keuring waarbij werd vastgesteld dat een normale plaat niet paste en bij de eerste afgifte van het kenteken in NL werd dan de model 18.2 toevoeging geplaatst.

Voor die tijd kon je dit wel achteraf laten aanpassen na een inspectie/keuring en nu blijkbaar is deze optie weer open. :?:

Goed om te weten..

Helaas ligt de kentekenplaat bij de Speedter en Elise op/boven het bodywork en niet in een nis en kan je de plaat 'hoog' monteren dat hij niet te laag zit.

Dus volgens de letter van de regels krijg je zo'n toevoeging niet...

Echter.. Het hangt ook sterk af van hoe een keurmeester van de RDW de zaak bekijkt/interpreteert. Als die het ondanks het niet in een 'nis' liggen van de plaat toch aangetoond acht dat de plaat te laag komt cq. teveel in de weg hangt, dan kan je best wel eens de toevoeging kunnen krijgen.

Voordeel is wel dat je in dat geval gewoon 'klaar' bent. Je hebt de toevoeging in het kentekenbewijs en kunt volledig legaal een klein plaatje laten maken en monteren.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Arno schreef:...........

Voordeel is wel dat je in dat geval gewoon 'klaar' bent. Je hebt de toevoeging in het kentekenbewijs en kunt volledig legaal een klein plaatje laten maken en monteren.

Bye, Arno.
Nou ja, "klaar".... een amerikaantje is maar een halve oplossing vind ik. Hij zal nog steeds onder de auto uitsteken of een stukje voor de luchtinlaat zitten. Daarbij vind ik de plaat niet mooi qua verhoudingen van de letters... Dan toch maar door blijven rijden met de sticker, gaat alweer 5jaar goed 8)
Afbeelding
Plaats reactie