softtop te klein... of auto te groot natuurlijk

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Het zou best kunnen dat de achterste kabel juist nog wat strakker moet, al zou je dat niet verwachten...
De rand van het doek moet juist naar beneden duiken, een soort van short-cut maken (de roll bar loopt natuurlijk licht gebogen, de kabel wil dan natuurlijk " in de binnenbocht" lopen) zodat het doek naar beneden getrokken wordt bij het vastklikken van de laatste zijkant.

Heb je ooit al eens een goed sluitend soft-topje gemonteerd? Dan weet je ongeveer hoe hard je de laatste zijkant naar beneden moet drukken om de kabels op te spannen. Misschien dat je het nu al wat zwaar vind gaan en niet het kabeltje strakker durft te spannen? Je moet best wat kracht zetten om de laatste zijkant op z'n plaats te klikken...

Succes!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pw
Mega lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 12 feb 2011 13:39
Locatie: Almere

Bericht door Pw »

Eerst de "latjes" er in indd, dan 1 kant vast, kabels achter de rubbers en andere kant vast.
Wat op jouw foto te zien is, is dat de kabel aan de verkeerde kant van het rubber ligt, dit krijg je ook zonder de "latjes", dan trek je hem er negen vd 10 keer ook niet in namelijk.
Dus wat Maik zegt kan wel eens kloppen, Strakker die achterste kabel ;)
Nr.0672
Gebruikersavatar
Kimera
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 apr 2011 12:55
Locatie: leudal

Bericht door Kimera »

Gelukt!!

Het probleem van mijn dak was toch echt dat het doek gekrompen was.
Ik heb echt alles geprobeerd om het erop te krijgen. Met en zonder kabels, met en zonder steunen maar als ik het er op de meest gunstige manier opzette paste het nog niet. Toen ik de auto kocht was de achterste draad stuk en zat het dat net zo als op de 1e foto. vermoedelijk door regen en zon gekrompen.Zeker een cm!! Mss al weken/maanden zo gezeten.

Ik heb het dak met een paar panlatten en lijmklemmen van boven en onder vastgemaakt. Op deze manier kon ik het dak ophangenaan de bovenste klemmen. Vervolgens heb ik aan de onderste lijmklemmen (3 stuks) 3 haken gehangen waar een emmer water aanhing.(10ltr). Het doek stond dus op spanning met 30kg. Ik heb het doek regelmatig goed nat gemaakt en 24 uur laten hangen. En hopla. Weer een cm erbij.
(foto volgt)

Past nu weer als gegoten...

Bedankt voor jullie reacties en hulp!!!
Bijlagen
dak oke.jpg
dak oke.jpg (99.24 KiB) 1007 keer bekeken
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Bericht door speedokus »

Dan maar hopen dat het niet hard gaat regenen, krimpt ie misschien weer.
Grt Speedokus 8)
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kimera
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 apr 2011 12:55
Locatie: leudal

Bericht door Kimera »

Als de achterste draad erinzit gaat de auto toch echt mee moeten krimpen.

Denk wel dat ik hem effe opnieuw waterdicht moet maken. Wat kan ik het beste gebruiken?
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Ik heb erg goede ervaringen met:

http://www.renovointernational.com/

Het is duurder als veel 'cabrio kap' dingen/sprays die je in de gemiddelde auto onderdelen winkel koopt, maar (mits goed volgens de handleiding verwerkt en je de tijd ervoor neemt) het werkt enorm goed en het impregneer-middel blijft erg lang goed werken.

De verf/kleurstof is ook perfect om verweerde of verkleurde daken weer mooi diep zwart te krijgen.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Raspoetin
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 mar 2014 17:38
Locatie: N-O Brabant

Re: softtop te klein... of auto te groot natuurlijk

Bericht door Raspoetin »

Ik ben al sinds een tijdje de eigenaar van deze auto met bijbehorende softtop. Ik heb eens navraag gedaan maar het lijkt er op dat de originele stiksels zijn vervangen (want de stikdraad is nu wit/naturel, terwijl deze origineel zwart zou moeten zijn. Kan iemand dat bevestigen?). Het vervangen van de stiksels is niet goed gedaan blijkbaar.
Ik wil de softtop daarom opnieuw laten stikken, maar dan zou het fijn zijn als ik een voorbeeld zou hebben hoe de stiksels zouden moeten zijn. Kan iemand een detailfoto maken van een half opgerolde softtop en dan hoe de kabel/stiksels bij de voorruit zitten en idem bij de rolbeugel?
Een foto van een dichte softtop aan de rolbeugelkant zou ook erg fijn zijn.

Een adres waar ik dit zou kunnen laten doen, zou ook helemaal top zijn.
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: softtop te klein... of auto te groot natuurlijk

Bericht door timmyboy55 »

Kan ook dat je spankabels niet strak genoeg staan!
Raspoetin
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 mar 2014 17:38
Locatie: N-O Brabant

Re: softtop te klein... of auto te groot natuurlijk

Bericht door Raspoetin »

Helaas, dat is hem echt niet. Strakker kan bijna niet. Maar ook als ik ze helemaal loshaal, past het niet. Het linnen is gewoon te kort want de hardtop past perfect. De vorige eigenaar (Kimera) heeft het weten op te lossen door er 30 kg aan te laten hangen, maar de stiksels kloppen gewoon niet.

Of kan ik dit weekend misschien bij iemand zijn softtop passen?
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: softtop te klein... of auto te groot natuurlijk

Bericht door Smiley »

Bij mij past een van mijn softtops ook niet. Hetzelfde probleem wat jij beschrijft.
Ik vermoed dat ie gewoon kan krimpen als ie nat opgeborgen wordt (niet vastgeklikt)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: softtop te klein... of auto te groot natuurlijk

Bericht door S. Gonzales »

Smiley schreef:Bij mij past een van mijn softtops ook niet. Hetzelfde probleem wat jij beschrijft.
Ik vermoed dat ie gewoon kan krimpen als ie nat opgeborgen wordt (niet vastgeklikt)
Misschien een idee om de softop 24 uur in een bak water te leggen...of een ligbad? En dan zonodig verzwaren zodat het dakje onder het wateroppervlak blijft. Daarna nat monteren en niet in de zon laten drogen......anders komen je wielen misschien van de grond :bag:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: softtop te klein... of auto te groot natuurlijk

Bericht door Smiley »

Eigenlijk moet ik er iets aan doen ja.
Maar het staat niet hoog genoeg op mijn lijstje :mrgreen:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Raspoetin
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 mar 2014 17:38
Locatie: N-O Brabant

Re: softtop te klein... of auto te groot natuurlijk

Bericht door Raspoetin »

Het kan natuurlijk zo zijn dat hij gekrompen is. Maar stel dat het komt doordat de stiksels niet goed zijn aangebracht, is het makkelijk te verhelpen.
Het ziet er natuurlijk niet uit nu (zie plaatje in de openingspost).
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: softtop te klein... of auto te groot natuurlijk

Bericht door Smiley »

We krijgen je niet van je stikseltheorie af merk ik. :mrgreen:

Kan iemand Raspoetin even een fatsoenlijke softtop laten passen?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Raspoetin
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 mar 2014 17:38
Locatie: N-O Brabant

Re: softtop te klein... of auto te groot natuurlijk

Bericht door Raspoetin »

Nou ja, Jan van der Kooi zei dat er niet de originele stiksels op zaten. En ik ga uit van zijn expertise; hij heeft er meer gezien dan ik.
Plaats reactie