aanschaf nitron's of anders?

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Ik heb 80€ betaald voor nieuwe dichtingen, olie en 1 nieuw kogelgewricht en controle en reiniging van mijn Öhlins. En dat was per 4 dempers, niet eens per stuk!
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Bericht door speedokus »

Lijkt mij ook aannemelijker.
Denk dat de engelsen de prijs verkeerd hebben geschreven, gebeurd daar wel meer .
Grt speedokus.
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Zal een flinke meevaller voor 'm zijn als die prijs inderdaad verkeerd is doorgegeven:

Well, I finally got my Ohlins shocks serviced/repaired.
I sure as hell wasn't prepared for the cost, though...
Had the following done:

4 x Standard Service
12 x Damper Oil (0.1 litre)
4 x X Ring 13.94x2.62
2 x End Eye 14/62/22
8 x Seal rebound adjuster
8 x Seal Washer dia 10 10.7x16x1.5
2 x End Eye 14/127/22
1 x Hose 10/10/520-90
2 x Cylinder Head 36/26 Hose M10

and the grand total came to: £898.73!!!
I haven't got them back yet, but I am assured they are now "as new".
I really didn't expect that kind of cost...
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Maarten schreef:Ik heb 80€ betaald voor nieuwe dichtingen, olie en 1 nieuw kogelgewricht en controle en reiniging van mijn Öhlins. En dat was per 4 dempers, niet eens per stuk!
Da's extreem weinig IMHO..

Nitrons zijn over het algemeen voor een rebuild/refresh ongeveer €70 a €80 per demper.

Da's een stripdown, inspectie, nieuwe dichtingen op body en zuiger, nieuwe olie, nieuwe gasvulling en een test/afregeling op de demper-bank zodat ze per 2 weer gelijk zijn. Optioneel (als evt. de veren zijn veranderd) kan dan meteen de valving worden aangepast.

Zaken als eind-ogen/gewrichten, instel-knoppen, demperstangen enzovoorts zijn extra kosten als die beschadigd/defect zijn.

Reken voor deze dus meestal op zo'n €300-400 voor de revisie van een complete set van 4 als er geen al te gekke dingen worden gevonden.

Dat is een vrij normale prijs. Voor de OEM bilstein dempers hoor ik vergelijkbare tarieven uit Duitsland van Bilstein direct (of nog wat meer) om een set van 4 te reviseren.

Meestal ook meteen de reden waarom deze niet zo vaak worden gereviseerd.. Te duur tov. de aanschafprijs van nieuwe cq. weinig gebruikte.

Dito verhaal voor de originele KONI's van de S1 Elise. Ook reviseerbaar bij KONI, maar bedrag was nogal schokkend hoog.. (waarschijnlijk gebaseerd op de originele Lotus prijs van een OEM setje..)

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

dichtingen van de Öhlins zijn relatief goedkoop omdat 36mm dempers ook op crossmotoren gebruikt worden en de beste man in Belgie (in de buurt van Luik) die mijn dempers heeft gereviseerd, volgens hetzelfde lijstje dat Arno beschreef heeft een mobiele service voor Öhlins en direkt contact met de man achter Öhlins (goede vriend van hem, hij heeft ook in Zweden gewoond).

Hij deed ook de revisie van de dempers van de WRC auto's (Toyota reed onder andere met Öhlins), maar zei wel dat dan de prijzen heel anders waren omdat het allemaal special made onderdelen waren.

Ik heb ook 3 keer gevraagd of de prijs per demper was of per 4, maar het was echt per 4. Dus ik twijfelde geen moment om ze te laten reviseren voordat ik ze monteerde (2e hands van Herman overgenomen)
fasteddie
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 jul 2008 6:28
Locatie: noord holland
Contacteer:

dempers nitron of GAZ PRO

Bericht door fasteddie »

Hallo allemaal,

Bedankt allen voor jullie reactie.

Wordt er niet makkelijker op al neig ik toch naar de VX220 GAZ GOLD PRO COILOVER CONVERSION KIT

Kan een van jullie aangeven wat het merkbare verschil is tussen de standaard setting en deze set?
Zou natuurlijk mooi zijn als ik een keerje mag meerijden met iemand met deze set.
Heb reeds met een nitron speedster gereden en dat voeld rete strak aan!!! Mag ik dit ook verwachten van de GAZ?

Zijn de GAZ dempers ook in Nederland te verkrijgen or only abroad??

Hoor graag jullie reactie wederom!!

PS: de auto is nog niet opniieuw uitgelijnd en ja als ze er onder zitten meld ik dat natuurlijk!!!!!
Gebruikersavatar
PeterC
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jul 2010 18:01
Locatie: Noordwijk ZH

Bericht door PeterC »

Onder mijn auto heb ik de GAZ Gold Pro gemonteerd. Heb ze besteld bij Corby Motorsport in UK...levering ging prima.

Hiervoor reed ik met originele schokdempers voorzien van Eibach veren. Auto lag redelijk op de weg, maar met de GAZ rijdt het echt super.
Ik rij wel redelijk laag, niet alle drempels zijn vriendjes zeg maar (10 cm voorzijde, 11 cm achterzijde).

Ik heb eens een vergelijk gedaan met Dennizz. Hij rijdt met Nitron. Vooral korte hobbels worden door de Nitron dempers beter gedempt. Maar goed, daar zit ook wel het verschil in monotube en twintube dempers.
Voor het snellere straatwerk en eventueel een trackday volstaan de GAZ dempers mijn inziens prima. Zeker voor wat ze kosten een prima demper!

Wil je een betere demper en heb je er geld voor over (en beschikbaar) dan zou ik voor de Nitrons gaan!

Als het weertje een beetje ok is mag je wel eens meerijden..geen probleem.

Grtz, Pedro.
# 0982
Plaats reactie