Lotus Europa S/SE

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door Herman »

timmyboy55 schreef:Hoe is je inlaat traject?
Diameter zo groot mogelijk?
Luchtfilter laat genoeg lucht door?
Krappe bochten?

Zelfde voor je IC traject.
Chargecooler genoeg flow
Traject genoeg flow
Kan het inlaat spruitstuk zoveel lucht goed kwijt?
Afbeelding
We hebben echt overal naar gekeken. Maar je kunt het ook wel zien aan de powercurve.
Het hele traject, inclusief het blok is goed voor 450. De turbo is nu de beperkende factor.
We dachten eerst aan backpressure maar zelfs zonder uitlaat wordt het niet beter. Die is nu 70mm met verse sportcat.
Klepveren zijn nu dubbel en topkwaliteit. Koppakking is gecontroleerd op lekken tussen cyl. 2 en 3.
Inlaat is groot, luchtfilter nieuw, charge-cooler groot genoeg, EDS inlaatspruitstuk, grote gasklep etc..
Power curve:
Afbeelding

70mm:
Afbeelding
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door Herman »

Nog een paar plaatjes... :D

70mm S-curve en geen bodemplaat :-) :
Afbeelding
Wel iets luider dan voorheen, ook intake aan linkerzijde is duidelijk aanwezig onder 't rijden.

Afwerking Charge-Cooler, throttle body en blow-off :
Afbeelding

Afbeelding

Zicht naar achteren blijft goed:
Afbeelding

Klaar voor gebruik: :thumbsup:
Afbeelding

329PK/485Nm/995KG
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door Daan »

Heb je nog een lmm? Aan de hand van het voltage e.d. zou je een berekening kunnen maken van de flow. Idem voor de injectoren.
Oftewel checken of er wel flow is maar geen pk's. Al je wel flow hebt maar geen pks ligt het probleem elders.

Verder vindt ik de plaatsing van de intercooler op je blok apart. Iets wat koel moet zijn letterlijk op een warm/heet blok leggen. Als het niet anders kan dan is het zo maar het werkt niet mee.

Veel plezier iig van het weekend. Wie weet komen we elkaar tegen... heb wat tijd gevonden voor een rondje 8)
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door Herman »

Daan schreef:Heb je nog een lmm? Aan de hand van het voltage e.d. zou je een berekening kunnen maken van de flow. Idem voor de injectoren.
Oftewel checken of er wel flow is maar geen pk's. Al je wel flow hebt maar geen pks ligt het probleem elders.

Verder vindt ik de plaatsing van de intercooler op je blok apart. Iets wat koel moet zijn letterlijk op een warm/heet blok leggen. Als het niet anders kan dan is het zo maar het werkt niet mee.

Veel plezier iig van het weekend. Wie weet komen we elkaar tegen... heb wat tijd gevonden voor een rondje 8)
Er zit een LMM in, een grote uit een Audi RS4.
Aan de vermogenskromme kun je zien dat het begin goed verloopt, maar de turbo gaat daarna tegen een plafond aan. Vermogen blijft dan vanaf 4400 rpm in de range van 300-330 en neemt niet meer toe bij toenemende toeren. Begrijpelijk als er niet meer lucht ingepompt wordt. V-max heeft alle mogelijke oorzaken onderzocht, inlaat, blok, uitlaat, en komt tot maar 1 conclusie. Deze turbo is de eerste/enige in z'n soort en de verwachtingen waren hooggespannen door het TT-RS binnenwerk. Helaas voldoet ie niet helemaal aan de verwachtingen.
Plaats van de charge-cooler is gekozen voor het korte traject. Tot nu toe een prachtige Intake Air Temperature op de scangauge, ook bij stevig gasgeven, niet boven de 30 gezien. En de temperatuur in deze motorruimte valt wel mee, immers het oortje aan de rechterkant voert nu onbelemmerd frisse lucht aan en de Europa heeft geen bodemplaat..
Veel plezier dit weekeinde! :)
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door timmyboy55 »

Dat word dan toch maar een Garrett GT30 ofzo Herman haha
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door tibby »

tibby schreef:Een K16 met ingebouwde recirculation valve????????
Nu ben ik wel heel curieus :shock:
Boven de 400 gaat hij niet gaan met een oem GM manifold :mrgreen:
Is dit geen K04 turbo met K06 internals? Geloof dat deze een 335/350 halen ergens....

http://www.courtenaysport.co.uk/buy-onl ... d_974.html

Vlug, die bank op ermee :yes: :yes:


Hoi Herman, ik hoop echt niet dat je een K06 turbo hebt...... :(

Heb je je MAP sensor ook vervangen gehad? De oem MAP sensor bij de speedster gaat NIET boven de 330pk!!! Ik spreek uit ervaring. M'n eigen turbo geraakte niet verder dan 334pk bij VMAX bij een oem MAP sensor.

Nog een teleurstelling= ik heb zelf de K16 met TTRS internals..... daarom dat ik zeer hard twijfel dat je geen k06 hebt. Jammer dat m'n fotos weg zijn op m'n topic: staat er allemaal bij. Ga proberen de boel terug inorde te maken...
captain slow
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door tibby »

Afbeelding

Zelfs op m'n nokken staat ttrs gegraveerd....
captain slow
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door tibby »

Maar toch nog een leuk vermogen behaald hoor! Zeker icm die 6bak zal hij wel vinnig zijn 8)
grtz
captain slow
Plaats reactie