Lotus Europa S/SE

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door Herman »

tibby schreef:2 Bar :shock:
Hoeveel vermogen gaat daar uitkomen??? 8)
Ook benieuwd naar die AMG intercooler.

PS: leuk dat je er terug mee bezig bent. Dan komen weer wat nieuwe dingen aan het licht :yes:
Die 2bar was de testdruk na een eerste reparatie.... Moet ie wel aankunnen. Ding blijft lekken. Nieuwe is onderweg naar Borken. Wat de druk uiteindelijk wordt achter de turbo weet ik nog niet.

Op het oog is de intercooler van de A45 kleiner en zal wellicht minder water (gewicht) dragen. Zal eens meten wat het verschil is als dat nog lukt met dat lek.

Ook eens zien of ie op een betere plek kan, demontabel, want de wateraansluiting is met snelkoppelingen. Misschien kan ie wel bovenlangs om een korter inlaattraject te maken. Dan zou de ruimte achter de rechter luchtinlaat voor andere dingen vrijkomen.
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door Herman »

Herman schreef: Ook eens zien of ie op een betere plek kan, demontabel, want de wateraansluiting is met snelkoppelingen. Misschien kan ie wel bovenlangs om een korter inlaattraject te maken.
De nieuwe route wordt echt aanmerkelijk korter. Daardoor minder buffervolume tussen turbo en inlaat. In theorie dus snellere drukopbouw, want minder meters buis te vullen, maar geen idee of dat in de praktijk merkbaar zal zijn.
Waarschijnlijk deze week al wel de eerste resultaten.
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door Herman »

Herman schreef:
Herman schreef: Ook eens zien of ie op een betere plek kan, demontabel, want de wateraansluiting is met snelkoppelingen. Misschien kan ie wel bovenlangs om een korter inlaattraject te maken.
De nieuwe route wordt echt aanmerkelijk korter. Daardoor minder buffervolume tussen turbo en inlaat. In theorie dus snellere drukopbouw, want minder meters buis te vullen, maar geen idee of dat in de praktijk merkbaar zal zijn.
Waarschijnlijk deze week al wel de eerste resultaten.
Afbeelding
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door timmyboy55 »

Wat mag zo'n A45 Chargecooler kosten?
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door tibby »

Wat zie ik daar? Een evoX recirculatie valve? Is het een oem versie of een versterkt model?
Hoe gedraagt deze valve zich? Ik had een Ralliart valve getest gehad die het ook wel goed deed....
grtz
captain slow
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door Herman »

timmyboy55 schreef:Wat mag zo'n A45 Chargecooler kosten?
Nieuw doen die 565,71 incl. BTW en incl snelkoppelingen. Gebruikt ca. 250 op eBay.
Laatst gewijzigd door Herman op 30 aug 2017 8:14, 2 keer totaal gewijzigd.
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door Herman »

tibby schreef:Wat zie ik daar? Een evoX recirculatie valve? Is het een oem versie of een versterkt model?
Hoe gedraagt deze valve zich? Ik had een Ralliart valve getest gehad die het ook wel goed deed....
grtz
Geen idee. :-) Zou best eens kunnen. Ik lever de ideeen en Markus doet de uitvoering. Volgende week woensdag gaat ie op de Dyno, dan weten we meer.


Ziet er inmiddels wel beter uit:
Afbeelding
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door timmyboy55 »

Voorlopig doet de OEM IC het wel goed... maar voor in de toekomst is het wel een leuke oplossing!
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door tibby »

Zeeeeeeeeeeeer benieuwd naar de K16 icm die Evo valve!!!!! :beta:

Ik heb een custom GFB valve erin. Ze werkt goed maar de koperen piston die erin zit slijt gewoon zeer snel. Staan al groefjes in. Ik ga eens kijken bij jou hoe die Evo valve het doet.
captain slow
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door aKra »

Ziet er heel erg nifty uit! Bij de Speedster moet die wel een andere plaats krijgen helaas :?
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door Herman »

aKra schreef:Ziet er heel erg nifty uit! Bij de Speedster moet die wel een andere plaats krijgen helaas :?
Tenzij je nog zo'n verhoogde motorkap kunt vinden, dan zal t wel passen.
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door Herman »

Het begint ergens op te lijken:

Heat shielding:
Afbeelding
Mounting on cam cover
Afbeelding
Fitting, almost finished
Afbeelding
From the side:
Afbeelding
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door Herman »

Heb wat meer info over de turbo. Is een hybride op basis van Audi TTRS binnenwerk in een K16 behuizing met Z20let spruitstuk (uiteraard). Daardoor past het netjes. Er zitten heel wat CNC uurtjes in en 't ding heeft een levertijd van week of 4.

Voor de rest is de stand van zaken (voor het leesgemak):
Chargecooler is bij elkaar geraapt van 2x kleine Hoffman radiatoren op de plek waar ooit de mistlampen zaten en A45 intercooler met op maat gemaakte korte aan- en afvoer. EDS inlaatspruitstuk en grote gasklep
Blok had al low-compression zuigers en andere drijfstangen in 2016. Grotere oliepomp, Originele kop, niet geflowd en standaard nokkenassen, balansassen zijn eruit, zuigerbodemkoeling en zwaardere koppeling. Vorige maand de lagerschalen nagezien en vervangen als preventief onderhoud. Uitlaat met sportcat, geen precat en ik dacht 2,5 of 3 inch.
M32 zesbak.
Ecu uit Astra met aangepaste module voor de A/C. Max toerental aangepast en voor de tractiecontrole zijn ook wat settings anders ingesteld. Cruise control, met hendeltje uit Astra (denk ik).
Alcantara interieurdelen en stoelbekleding.
Geen LSD, maar wel Racelogic TC met digitale adjuster.
4-pot AP 306mm voor en de AP 2-pot voorklauwen zitten nu achter met extra handremklauwtjes. Pagid 14 rondom. Ohlins schokbrekers 2-way adjustable met losse reservoirs. Lotus SE 17/18" velgen met R1R's 215/45R17 (loopt iets aan bij max uitslag) en 245/40R18.
Brandstoftank ProAlloy 60Liter met central collector en zware brandstofpomp en WF8160 filter.
Brandblussysteem vast ingebouwd met sproeiers in interieur en motorruimte.
Racelogic VideoVbox light met 2 cameras, OLED display en extra input module (daar zit nog wat werk in). Scangauge II, Alpine Radio met iPod interface.
Alarm, afstandbediening, centrale deurvergrendeling en elektrische raambediening.
Ge-wrapped en voorzien van SE badges (omdat ie echt alle opties heeft van de SE, en meer...).
Bij laatste weging 995kg met halve tank zonder inzittenden.
Redelijk veel onderdelen gebruikt gekocht. Geen idee wat het kostenplaatje is.

Maar, kortom, nu wel nagenoeg perfect. Niets meer aan doen. Alleen nog even zien hoe de powercurve eruit ziet woensdag.....
Zal wel goed zijn, en anders zit er nog wat ruimte in nokjes en uitlaat.... :-)
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door tibby »

Maar, kortom, nu wel nagenoeg perfect. Niets meer aan doen. Alleen nog even zien hoe de powercurve eruit ziet woensdag.....
Zal wel goed zijn, en anders zit er nog wat ruimte in nokjes en uitlaat.... :-)



hahahahahahaha , eerste zinnentje: niets meer aan doen
tweede zinnetje: nokjes en uitlaat hahahahahaha


Herman de grappenmaker :P

Ben zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer benieuwd morgen. Je mag nog altijd wat info over de evo X valve bezorgen als je kan. Welke is het? Oem/gecrusht/Tomei/Works?

Mocht je 'maar' een 2.5 inch uitlaat hebben ga je wel niet aan die 350 komen vrees ik een beetje.....
:yes:
Maar toch, super benieuwd ernaar
captain slow
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door tibby »

Aja, Je kan de siliconen buis van je dumpvalve naar de intake vervangen door een alu buis. Loopt over de kleppendeksel. Heb ik ook moeten doen destijds... Dan raakt de alu buis de kleppendeksel niet.
Wel interssant dat je meer in de hoogte kan werken tov een speedster. Veel meer mogenlijkheden :yes:
grtz
captain slow
Plaats reactie