Lotus Europa S/SE

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door jaydee »

Arno schreef:Ben heel benieuwd wat je ervaring gaat zijn met de APK qua voldoende rem-werking van die handrem en in hoeverre ze regelmatig bijgesteld moeten worden als de schijven slijten.

Ik ken dit soort constructies wel, maar vaak is de werking nog wel eens 'beperkt' en zijn ze niet zelf-stellend,

Bye, Arno.
Als je begininstelling strak genoeg is, dan wordt het slijten van de schijven toch makkelijk opgevangen door de handremhendel wat hoger op te trekken?
Jägertee
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door Arno »

Niet echt.. Om voldoende klem-kracht op te bouwen met zo'n hendel-systeem in de remklauw moet je al snel een vrij grote hefboom maken. Echter een grote hefboom werking betekent dat de remblokjes maar een heel klein stukje kunnen bewegen in de hele slag van de handrem-hendel en zelfs 1mm slijtage op de schijf ervoor kan zorgen dat ze helemaal niet meer aanklemmen.

Het kan allemaal prima werken, maar ik heb dit soort klauwtjes (o.a. van HiSpec en WilWood) al eerder gezien op andere auto's en daar was nog wel eens het kritiekpunt dat de remkracht marginaal was voor de APK test-bank en dat mensen ze regelmatig moesten na-stellen om ervoor te zorgen dat de auto niet ging weg-rollen als hij op de handrem stond. Nou was dat wel op 'grotere' bakken, dus dat kan een rol spelen.

Wellicht is deze verbeterd qua design, vandaar dat ik wel geinteresseerd ben hoe het in de praktijk uitpakt allemaal.

Zelf zit ik te kijken om iets dergelijks ooit te doen, maar dan met een paar mechanische Brembo handrem-klauwen van een Audi R8, F430, AM DB9 oid. er op. Nadeel is dat het wat prijziger klauwen zijn en dat ik dan iemand zo gek moet zien te vinden om een andere upright te maken (of een GT upright ontwerp aan te passen) waar die op zou passen. Iets meer moeite zeg maar :)

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door timmyboy55 »

De mijne was de laatste APK keuring helemaal kapotgerot, de kabel zat muurvast... heb een nieuwe moeten kopen uiteindelijk :(
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door Herman »

Topic maar weer eens oppakken (en niet teveel andermans topics vervuilen ...). Over het algemeen zeer tevreden over de Europa.
Laatst gewijzigd door Herman op 13 aug 2017 6:52, 2 keer totaal gewijzigd.
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door Herman »

De Lotus Europa SE is in groot onderhoud bij Vmax. Er was een probleempje met de airconditioning, in zoverre dat die na de ECU verandering 2 jaar geleden nog nooit gewerkt had. Drie draadjes konden niet aangesloten worden op deze Astra ECU versie ( die dan weer wel te tunen was en met support voor cruise-control). De Astra heeft externe relais voor airco en die komen er nu bij ( uit sloopauto ). Enorm gepuzzel maar het schijnt nu te werken. Ik dacht voorheen dat airco gewoon Aan/Uit schakelaar was, maar heeft blijkbaar nogal wat signalen nodig voor druk en temp en stuurt bij stationair zelfs motortoerental omhoog.
En als we er toch zijn...., de plug-and-play K16 zit er in. De vorige setup had dipje in de power- curve bij 4000-4500 en in plaats van dat te onderzoeken en op te lossen zal deze upgrade dat dipje meteen ook wel wegwerken. Heb nog geen curve gezien, zal plaatsen als ik m heb.
Als we het blok toch los hadden, dan meteen lagerschaaltjes en keerringetjes nazien en vervangen. Paar tientjes onderdelen. Er was minimale lekkage aan de versnellingsbak kant en dat gaat nooit vanzelf over.
Blok en koppeling waren al sterk genoeg voor max 450pk maar uitlaat en nokken zijn niet optimaal voor de K16. Uitlaatspruitstuk blijft originele opzet. Er zat al wel een EDS intake, grote gasklep en Hoffman charge-cooler in. Daar komen grote LMM en injectoren bij. Dus de verwachting is een soepele openbare-weg-hanteerbare "350+" vermogenskromme. Met TC maar zonder LSD past het goed bij de rest van de auto.
Een optie, maar wil ik nog even aanzien, is een A45 AMG warmtewisselaartje. Schijnt het perfect te doen in de Mercedes A met 380 pk. Heb er een van Ebay geplukt voor weinig. Als met de huidige wisselaar AirIntakeTemp teveel oploopt dan plaats ik de Mercedes versie.
Optimalisatie van uitlaat en nokken laat ik voorlopig nog achterwege. Eerst zo maar eens uitproberen. Dat eerste zullen de buren ook kunnen waarderen. :-)
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door Pipo »

Herman schreef:De Lotus Europa SE is in groot onderhoud bij Vmax. Er was een probleempje met de airconditioning, in zoverre dat die na de ECU verandering 2 jaar geleden nog nooit gewerkt had. Drie draadjes konden niet aangesloten worden op deze Astra ECU versie ( die dan weer wel te tunen was en met support voor cruise-control). De Astra heeft externe relais voor airco en die komen er nu bij ( uit sloopauto ). Enorm gepuzzel maar het schijnt nu te werken. Ik dacht voorheen dat airco gewoon Aan/Uit schakelaar was, maar heeft blijkbaar nogal wat signalen nodig voor druk en temp en stuurt bij stationair zelfs motortoerental omhoog.
Ik denk dikwijls met heimwee terug aan de tijd dat ik hoofdzakelijk aan classic cars werkte. Véél gemakkelijker zonder al die elektronica!
Herman schreef:Optimalisatie van uitlaat en nokken laat ik voorlopig nog achterwege. Eerst zo maar eens uitproberen. Dat eerste zullen de buren ook kunnen waarderen. :-)
Je kent het spreekwoord: "Een goede buur is beter dan een verre vriend" :wink: :lol:
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door Herman »

K16, nieuwe boutjes:
Afbeelding

EDS intake en throttle-body:
Afbeelding

A/C lijkt weer te werken (voor zover ik het begrijp hieronder):
Afbeelding
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door tibby »

Een K16 met ingebouwde recirculation valve????????
Nu ben ik wel heel curieus :shock:
Boven de 400 gaat hij niet gaan met een oem GM manifold :mrgreen:
Is dit geen K04 turbo met K06 internals? Geloof dat deze een 335/350 halen ergens....

http://www.courtenaysport.co.uk/buy-onl ... d_974.html

Vlug, die bank op ermee :yes: :yes:
captain slow
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door Herman »

tibby schreef:Een K16 met ingebouwde recirculation valve????????
Nu ben ik wel heel curieus :shock:
Boven de 400 gaat hij niet gaan met een oem GM manifold :mrgreen:
Is dit geen K04 turbo met K06 internals? Geloof dat deze een 335/350 halen ergens....

http://www.courtenaysport.co.uk/buy-onl ... d_974.html

Vlug, die bank op ermee :yes: :yes:
Opgebouwd uit diverse onderdelen. Wolfje in schaapskleren. Schoepjes zijn goed voor 400+ in Audi blok, met deze setup/spruitstuk wat minder. Hoeft ook niet naar maximum haalbare. Volgens Markus wordt t 370. Ik denk tussen 350 en 370. Je hoort ervan. :-)
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door Herman »

tibby schreef:Een K16 met ingebouwde recirculation valve????????
Nu ben ik wel heel curieus
http://www.dbilas-shop.com/Products/Tur ... a3dpgbfqg7
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door tibby »

Herman schreef:
tibby schreef:Een K16 met ingebouwde recirculation valve????????
Nu ben ik wel heel curieus
http://www.dbilas-shop.com/Products/Tur ... a3dpgbfqg7
Hoi Herman. Dat is een Dbilas K16 manifold voor onze wagens. Wou dat ik die manifold had op m'n turbo, gegarandeerd dat hij 420 pk had (zoals erop staat) :(
Heeft wel niets te maken met een recirc valve (staat op de turbo)

grtz
captain slow
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door Herman »

Maandag gaat de Europa op de rollenbank. De airco doet het inmiddels weer.
Denk niet dat ik volgende week tijd heb om m op te halen, maar heb inmiddels wel heel veel zin in een ritje.
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door Herman »

Herman schreef:Maandag gaat de Europa op de rollenbank. De airco doet het inmiddels weer.
Denk niet dat ik volgende week tijd heb om m op te halen, maar heb inmiddels wel heel veel zin in een ritje.
Tsja, de huidige intercooler opgeblazen bij 2 bar.... Nu eerst de A45 versie overzetten en opnieuw proberen....
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Lotus Europa S/SE

Bericht door tibby »

2 Bar :shock:
Hoeveel vermogen gaat daar uitkomen??? 8)
Ook benieuwd naar die AMG intercooler.

PS: leuk dat je er terug mee bezig bent. Dan komen weer wat nieuwe dingen aan het licht :yes:
captain slow
Plaats reactie